En patient- och klientsäkerhetsstrategi stärker en enhetlig social- och hälsovård
Patientsäkerhetsstrategin har reviderats och gjorts om till en patient- och klientsäkerhetsstrategi. Med hjälp av den ska den finländska social- och hälsovården utvecklas mot en enhetlig säkerhetskultur. Patient- och klientsäkerhet innebär att service, omsorg och effektiv vård främjar personens fysiska, psykiska och sociala välbefinnande och att deras negativa konsekvenser minimeras.
Strategin betjänar aktörer som ordnar social- och hälsovård samt producenter, personal, patienter, klienter och deras anhöriga i genomförandet av en säker och effektiv vård.
Var och en kan påverka, välja och ta ansvar för patient- och klientsäkerheten
Främjandet av patient- och klientsäkerheten och kvaliteten är en del av social- och hälsovårdens organiseringsansvar. Till producenternas ansvar hör att se till att patient- och klientsäkerheten säkerställs i praktiken. Även om personalen inom social- och hälsovården är yrkesskicklig och engagerad och verksamheten är reglerad, går det inte att undvika farliga situationer utan en övergripande kvalitets- och säkerhetshantering. Genom att förhindra situationer som leder till mänskligt lidande minskas också kostnaderna.
Syftet med strategin är att patienten och klienten och deras närstående deltar aktivt och är aktörer i säkerställandet och utvecklandet av patient- och klientsäkerheten. Var och en kan påverka, välja och ta ansvar för patient- och klientsäkerheten.
Nya strukturer förenhetligar praxis som främjar säkerheten
Landskaps- och social- och hälsovårdsreformen skapar nya möjligheter att stärka säkerhetskulturen, förenhetliga praxis som främjar säkerheten och förbättra patient- och klientsäkerheten och kvaliteten. Främjandet av patient- och klientsäkerheten är dock inte beroende av strukturer. Det är fråga om ett arbete som ändå måste göras.
Regeringen fattade ett principbeslut om patient- och klientsäkerhetsstrategin onsdagen den 28 juni 2017. Social- och hälsovårdsministeriet tillsätter en genomförande- och uppföljningsgrupp till stöd för strategin.
Mer information
Liisa-Maria Voipio-Pulkki, direktör, tfn 02951 63382
Tuija Kumpulainen, medicinalråd, tfn 02951 63280
Timo Keistinen, medicinalråd, tfn 02951 63385
Satu Karppanen, konsultativ tjänsteman, tfn 02951 63549
Bilaga
Statsrådets principbeslut. Patient- och klient-säkerhetsstrategi 2017–2021
På andra webbplatser
Hur kan läkaren, skötaren eller patienten främja patientsäkerheten? (Youtube)