Människor hoppas att social- och hälsovårdsreformen för med sig smidigare tjänster
Människor hoppas att social- och hälsovårdsreformen ska göra det klarare och smidigare att anlita social- och hälsovården. En del av dem är dock oroliga för ordnandet av närtjänsterna. Bland annat dessa åsikter kom fram i en webbenkät om social- och hälsovårdsreformen, där medborgarnas synpunkter om social- och hälsovården i nuläget och om social- och hälsovårdsreformen kartlades. Enkäten genomfördes i webbtjänsten dinåsikt.fi i december–januari.
Sammanlagt 852 enkätsvar lämnades. Frågorna gällde bland annat hur väl servicekedjan fungerar, tjänsternas geografiska läge, utbudet av elektroniska tjänster och medborgarnas åsikter om sina egna möjligheter att påverka.
Enkätsvaren visar att människor är mycket intresserade av hur social- och hälsotjänsterna kommer att ordnas i den egna regionen i framtiden. Många var bekymrade för hur i synnerhet jouren, förlossningssjukhusen och rådgivningarna, äldreomsorgen och hälsotjänsterna kommer att ordnas på den egna hemorten. Det önskades mer information om hur det blir med dessa tjänster i framtiden. I svaren kom dock också fram att man önskar att olika servicepunkter samlas till ett enda ställe, så att det blir smidigare att använda sig av social- och hälsotjänsterna.
En del av de som svarat på enkäten ansåg att man vid planering och genomförande av behandlingar i större grad borde ta hänsyn till klientens eller patientens livssituation och hälsotillstånd som helhet. Av svaren framgick också en önskan om mer omfattande delning av patientuppgifter mellan olika aktörer inom social- och hälsovården, så att servicen blir smidigare och personligare. En del av de som svarat önskade också ett ökat samarbete och informationsutbyte mellan de privata och offentliga tjänsteproducenterna.
De som svarade på enkäten berättade att de är intresserade av att delta i planeringen av och beslutsfattandet om tjänsterna i den egna regionen genom att svara på klient- och användarenkäter och genom att ge personlig respons på tjänsterna. Även deltagande i kund- och invånarråd för utvärdering och utveckling av tjänsterna och röstning i det självstyrande områdets val bedömdes vara bra sätt att inverka på social- och hälsotjänsterna på den egna bostadsorten.
Av de som svarade hade 79 procent erfarenhet av tjänster som varit mycket väl ordnade. Dessa erfarenheter hörde oftast samman med personalens kompetens, snabb tillgång till vård, beaktande av klientens/patientens behov och en smidig servicekedja.
Elektroniska tjänster som komplement till övriga social- och hälsotjänster
Av de som svarade på webbenkäten ville en klar majoritet ha mer elektroniska social- och hälsotjänster. De elektroniska tjänster som fick mest understöd var i synnerhet elektronisk tidsbokning, tillgång till egna uppgifter och undersökningsresultat, förnyande av recept, inlämning av ansökningar och kommunikation med sakkunniga.
En del var dock bekymrade för huruvida äldre har lika möjligheter att utnyttja elektroniska tjänster. I en del av svaren dryftades även de elektroniska tjänsternas smidighet, funktionalitet och säkerhet. De som svarade på enkäten påpekade också vikten av att de övriga social- och hälsotjänsterna upprätthålls vid sidan om de elektroniska.
Mer information
Kari Haavisto, socialråd, tfn 02951 63342, [email protected]
Rapport om resultaten från webbenkäten om social- och hälsovårdsreformen (på finska)