Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava
Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava neuvovat ja auttavat potilasta tai sosiaalihuollon asiakasta tilanteissa, joissa nämä ovat tyytymättömiä saamaansa sosiaali- tai terveydenhuollon palveluun tai kokevat tulleensa palvelussa väärin kohdelluksi.
Potilasasiavastaavalta ja sosiaaliasiavastaavalta saa myös tietoa potilaan tai sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksista. Potilasasiavastaavan tai sosiaaliasiavastaavan palvelu on maksutonta.
Potilasasiavastaavan ja sosiaaliasiavastaavan on toimittava tehtävässään riippumattomasti ja puolueettomasti.
Potilas tai sosiaalihuollon asiakas voi kääntyä potilasasiamiehen tai sosiaaliasiamiehen puoleen asioidessaan hyvinvointialueiden ja Helsingin kaupungin järjestämissä sosiaali- ja terveyspalveluissa. HUS-yhtymällä on omat potilasasiavastaavansa.
Potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien apu on käytettävissä myös esimerkiksi varhaiskasvatuspalveluissa, yksityisissä sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä työterveyshuollossa. Sama koskee lisäksi valtion mielisairaaloiden, Puolustusvoimien sekä Vankiterveydenhuollon yksikön terveyden- ja sairaanhoidon palveluja.
Potilasasiavastaavan ja sosiaaliasiavastaavan yhteystiedot saa hyvinvointialueilta ja siltä palveluntuottajalta, jonka toimintaa asia koskee.
Potilasasiavastaavan tehtävät terveydenhuollossa
Potilasasiavastaava toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi ja
- antaa neuvontaa terveydenhuollon potilaan lakisääteisistä oikeuksista
- neuvoo ja tarvittaessa myös avustaa muistutuksen tekemisessä
- neuvoo, kuinka potilaan terveydenhuollon oikeusturvaan liittyvä asia kuten valitus tai kantelu voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa
- tiedottaa potilaan oikeuksista
- seuraa potilaiden oikeuksien ja aseman kehitystä.
Sosiaaliasiavastaavan tehtävät sosiaalihuollossa
Sosiaaliasiavastaava toimii sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksien edistämiseksi ja
- antaa neuvontaa sosiaalihuollon asiakkaan lakisääteisistä oikeuksista
- neuvoo ja tarvittaessa myös avustaa muistutuksen tekemisessä
- neuvoo, miten asiakkaan sosiaalihuollon tai varhaiskasvatuksen oikeusturvaan liittyvä asia kuten valitus tai kantelu voidaan panna vireille toimivaltaisessa viranomaisessa
- tiedottaa asiakkaan oikeuksista
- seuraa asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä.