Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Utveckling av transporter i kommunen KI 6/2005

Utgivningsdatum 25.5.2005 21.00
Typ:Pressmeddelande N5-38253

Antalet transporter och resor samt kostnader som samhället ersätter har stigit betydligt under de senaste åren. Kommuner, FPA och staten har sökt nya metoder för att trygga och utveckla persontransportservicen på ett ur samhällets synvinkel hållbart sätt. Samordning och sammanlänkning av resor som samhället ersätter har prövats på många orter. Staten har stött försöken och utvärderat de erfarenheter som vunnits.

Våren 2004 presenterade den tväradministrativa arbetsgruppen som tillsatts av kommunikationsministeriet en samordning av resor som täcker hela landet. (Förvaltning och finansiering av organiseringen av resor som samhället ersätter KM:s publikationer 25/2004). Hösten 2004 undertecknade kommunikationsministeriet, social- och hälsovårdsministeriet, undervisningsministeriet, Folkpensionsanstalten, Finlands Kommunförbund och vissa centrala aktörer ett avtal sinsemellan enligt vilket dessa parter förband sig till att verka i samarbete för att inrätta resesamordningscentraler.

Uppföljnings- och styrgruppen på riksnivå som tillsattes för att utvidga samordning av resor har utarbetat de dokumentmallar som behövs i verksamheten med samordning av resor för att uppnå enhetlighet på riksnivå. Dokumentmallarna har utarbetats som grund för länsområdets samverksamhet och för att bemyndiga länsstyrelsen att verka som anskaffare av resesamordningscentralen inom verksamhetsområdet. Kommunikationsministeriet riktar statligt stöd för inrättande av resesamordningscentraler.

Kommunikationsmyndigheterna i länen förhandlar med kommunerna, sjukvårdsdistrikten och FPA inom sina regioner om att förstärka regionindelningen av transportservicecentralerna (MPK) och inledandet av verksamheten. Kommunerna kan delta i transportservicecentralernas verksamhet eller anordna tjänsterna på annat sätt. Syftet är att få ett heltäckande nät av transportservicecentraler och inleda en gradvis samordning av resorna i hela landet under de närmaste åren.

Samarbetet samordnas av länsstyrelsernas trafikavdelningar som i samarbete med kommuner, sjukvårdsdistrikt och Folkpensionsanstalten avtalar om regionerna för transportservicecentralerna. Länsstyrelserna anskaffar (konkurrensutsätter) även en MPK-operatör och sluter avtal om samordningsservice för resor.

Länsstyrelserna och övriga aktörer inom regionen sluter avtal om rättigheter och skyldigheter för dem som deltar i verksamheten. I samarbetsavtalet bestäms också hur kostnaderna för transportservicecentralens verksamhet delas mellan parterna. Att delta i transportservicecentralernas verksamhet varken ändrar kommunernas lagstadgade uppgifter eller begränsar klienternas rätt till tjänsterna. Ändringen gäller transportsättet och sättet att beställa resor.

Heltäckande och tillgänglig offentlig trafik som målsättning

Kollektivtrafik kan vara självbärande trafik som fungerar genom passagerarintäkter eller upphandlad trafik som stöds av staten eller kommunerna. Kommunikationernas täckning varierar, likaså transportmedlens tillgänglighet, särskilt ur handikappade och äldre personers synvinkel. För att säkerställa medborgarnas möjligheter att uträtta sina ärenden är tillräcklig kollektivtrafik och tillgängliga transportmedel målsättningar som man kan och borde eftersträva också på kommunal nivå.

På grund av bristande täckning av kollektivtrafikservice och hinder för handikappade att använda transportmedel förmår inte en del av handikappade personer och äldre samt invånare på landsbygden som saknar bil att självständigt och på egen hand klara av sina vardagsbestyr. Den försvagade funktionsförmågan till följd av en åldrande befolkning och särskilt den minskade kollektivtrafiken på landsbygden har ökat behovet av tranportservice anordnad på basis av sociallagstiftningen. Även FPA:s ersättningskostnader för reseutgifter har stigit snabbt under senare år.

Social- och hälsovården som arrangör av transporter

Kommuner har ingen lagstadgad skyldighet att anordna kollektivtrafik. Däremot har undervisningsväsendet samt social- och hälsovården ett ansvar, baserat på lagstiftning, för anordnandet av transporter. Socialväsendet anordnar transporter för de kommuninvånare som behöver dem på basis av barndagvårdslagen, socialvårdslagen, lagen om specialomsorger om utvecklingsstörda och lagen om service och stöd på grund av handikapp. Dessutom är kommunerna skyldiga att sköta om sjukvårdstransporter och transport av personer inom institutionsvård mellan enheterna inom social- och hälsovården.

Folkpensionsanstalten ersätter de försäkrade på basis av sjukförsäkringslagen nödvändiga kostnader för resor som företas på grund av sjukdom eller rehabilitering för den del som överstiger självkostnadsandelen. Reseersättningarna i sjukförsäkringen har stigit avsevärt under de senaste åren. Folkpensionsanstalten har gjort försök med samordning av resor för att bromsa den kontinuerliga ökningen av resekostnaderna. I den nya sjukförsäkringslagen som trädde i kraft i början av år 2005 har samordning av resor beaktats som grund för kostnadsersättning.

Transporter till hjälp för äldre att uträtta ärenden enligt socialvårdslagen

I enlighet med socialvårdslagen och –förordningen anordnar kommunerna som stödtjänster till hemservice bland annat måltids-, kläd-, bad-, städservice, färdtjänst och ledsagarservice för personer vars funktionsförmåga försvagats till den grad att de behöver hjälp och personlig omsorg. På basis av socialvårdslagen anordnar kommunerna även individuella färdtjänster för att personer skall klara sig på egen hand och kunna bo hemma. Förutom de egentliga färdtjänsterna förknippas transporter även med stödtjänster såsom anordnande av måltidsservice.

Socialvårdslagen och -förordningen saknar närmare bestämmelser om anordnande av färdtjänst och klienterna har inte någon subjektiv rätt till denna form av service. Kommunerna bestämmer inom ramen för sin budget bland annat de kriterier som berättigar till resor, antal resor och avgifter som debiteras klienterna.

Man har inte samlat in någon statistik om färdtjänster i enlighet med socialvårdslagen. Enligt uppgifterna i en särskild utredning anordnade år 2001 ca 60 procent av kommunerna färdtjänster enligt socialvårdslagen. Man uppskattar att år 2001 sammanlagt 13 000–14 000 personer, närmast äldre, omfattades av tjänsten, d.v.s. 20 procent av färdtjänstens gravt handikappade klienter. Kostnaderna för tjänsten utgjorde mindre än 10 procent av kostnaderna för färdtjänsten för gravt handikappade personer.

Transporter inom barndagvård och förskoleundervisning

För barn inom dagvården kan enligt barndagvårdslagen även nödvändiga transporter arrangeras, men arrangerandet av transporter är behovsprövat för kommuner och det saknas närmare reglering av dagvårdstransporterna. Därmed kan kommunerna arrangera transporterna på det sätt som de önskar. Transporter av barn i enlighet med barndagvårdslagen gäller enligt uppgifter från utvärderingen av kommunernas basservice endast ett litet antal barn. Transporter inom förskoleundervisningen i enlighet med lagen om grundläggande utbildning skall på samma sätt som elevtransporterna inom grundutbildningen från och med hösten 2004 arrangeras av kommunerna.

Transporter enligt handikappservicelagen en växande utmaning

Enligt handikappservicelagen har gravt handikappade personer som har orimligt stora svårigheter med att använda kollektivtrafiken rätt till minst 18 enkelresor i månaden för att uträtta ärenden och för rekreation utöver arbets- och studieresor. För transporttjänsterna debiteras en självkostnadsandel som motsvarar avgiften för kollektivtrafiken. Antalet personer som behöver transporttjänster avsedda för gravt handikappade har ökat snabbare än man vad man förutspått. Klientantalet för transportservice har vuxit enligt följande:

1990:  35 000

1995: 46 000

2000: 67 000

2005: 80 000 (uppskattning)

Enligt utredningen om handikappservice erhöll år 2001 totalt 86 000–90 000 personer service i enlighet med handikappservicelagen. Totalkostnaden för dessa tjänster var cirka 164 miljoner euro. Av klienter som erhöll handikappservice anlitade drygt 80 procent transportservice och kostnaderna för transportservicen uppgick till närmare hälften av den totala kostnaden för handikapptjänsterna.

De äldres andel av transportserviceklienterna har stigit. År 2001 var andelen över 65-åringar 69 procent. I storstäderna var andelen äldre större än på landsbygden. Handikappservicelagen har till stora delar omvandlats till en lag om transportservice för äldre. Enligt erfarenheter från bland annat verksamheten vid Norra Savolax resesamordningscentral är det möjligt att genom transportservice i enlighet med socialvårdslagen minska efterfrågan på transportservice för gravt handikappade.

Transporter enligt lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda

Kommunförbund för specialomsorgsdistrikt eller kommuner som anordnar specialomsorg är skyldiga att ordna specialomsorgsservice för utvecklingsstörda samt nödvändiga transporter för att säkerställa specialomsorg eller betala kostnaderna för dessa. På basis av lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda arrangeras resor för personer under specialomsorg exempelvis hemifrån till arbets- och verksamhetsenheter och klubbar, däremot ej resor för uträttande av ärenden som utvecklingsstörda personer behöver. Ifall dagvården eller eftermiddagsvården arrangeras som specialomsorg ingår även nödvändiga resor i servicen. Transporter som arrangeras för att erbjuda specialomsorg är avgiftsfria.

Majoriteten av utvecklingsstörda personer bor med sin familj. Antalet utvecklingsstörda personer som använder boendeservice har ökat och samtidigt har deras behov av att röra på sig och uträtta ärenden i närsamfundet ökat. Enligt kommunernas ekonomi- och verksamhetsstatistik omfattade boende-, familjevård- och institutionsservice drygt 12 000 utvecklingsstörda personer år 2003.

Anordnandet av transporter fördelar sig mellan specialomsorgsdistrikten och kommunerna. Statistik om transporter som anordnas på basis av lagen angående specialomsorger om utvecklingsstörda saknas. År 2003 fanns totalt 11 800 personer inom dag- och arbetsverksamhet för utvecklingsstörda. Av dessa behöver ett stort antal daglig transport för resor mellan hemmet och verksamhetscentret.

Kvalitet, kunnande, effektivitet och mångsidiga tjänster genom samarbete

Samtidigt som kollektivtrafiken har minskat i glesbygden har antalet specialtransporter och kostnader för dessa inom undervisnings-, social- och hälsovårdsväsendet samt ersättningar för resekostnader som betalas av FPA stigit. Endast genom att öka och intensifiera samarbetet är det möjligt att ordna transporter som motsvarar kommuninvånarnas behov på ett samhälleligt hållbart sätt. Detta är en utmaning för tjänsteinnehavare och förtroendevalda inom social- och hälsovårdsväsendet samt undervisningsväsendet.

Inom kommunerna sker delvis parallella transporter till olika serviceenheter. Även inom social- och hälsovårdsväsendet anordnas transporter på initiativ av olika verksamhetsenheter. Ifall helhetsplaneringen av de kommunala transporterna görs i form av ett samarbete mellan kommunens olika förvaltningar och verksamhetsenheter kan man utan att riskera klienternas servicenivå uppnå ekonomiska besparingar i transportkostnaderna genom samordning av transporter. Samarbete mellan förvaltningsområden behövs för utveckling av trafik- och transportarrangemangen för att det skall vara lättare att möta framtida utmaningar i fråga om service och kostnader.

Frågor angående kvalitet i trafiken och tjänster med anknytning till denna framträder när passagerarnas funktionsförmåga har försämrats. Eftersom transportservicesystemet har kunnat trygga möjligheten till självständigt resande har inledandet av att samordna resor förorsakat motstånd hos klienter på orter där man har börjat administrera transportservice via resesamordningscentraler eller transportservicecentraler. Förändringen från individuella transporter till kollektiva transporter och förlusten av rätten att välja en bekant taxibil har förorsakat osäkerhet hos klienterna. Det är ytterst viktigt att klienternas representanter deltar i utvecklingssamarbetet från första början.

Samordning av resor varken ändrar eller begränsar klienternas rätt eller tillgång till transportservice. Däremot ändras tillvägagångssättet vid beställning och genomförande av resor. I övergångsskedet skall informationen vara tillräcklig både kvantitativt och kvalitativt. Erfarenheten har visat att man skall informera kommuninvånarna om ändringar på förhand. På lång sikt förväntas förändringarna underlätta resandet när bokning kan göras från ett enda nummer och man får en enhetlig praxis på riksnivå.

Enligt utredningar om både servicetrafik och samordning av resor har användare av tjänsterna efter en initial osäkerhet varit nöjda med de nya tjänsterna. Orsaker till otillfredsställelsen bland handikappserviceklienter har varit kvaliteten av utrustning och service samt förseningar av transporterna. Att samla in feedback från klienter och reagera på denna är viktigt i synnerhet i början av verksamheten. Vid utarbetningen av dokumentmallar med anknytning till upphandling av samordningsoperatör har mycket uppmärksamhet fästs på kvalitetsfrågor.

Att behandla uppgifter om klienter konfidentiellt är viktigt. Serviceanvändare har i olika sammanhang yttrat sin oro över sekretesskyddet och risken av att deras personliga uppgifter sprids p.g.a. att resor samordnas. Dataombudsmannens byrå har gett ett utlåtande om hur man skall behandla uppgifter med anknytning till resesamordningscentralernas verksamhet och granskat malldokument som uppföljningsgruppen vid kommunikationsministeriet har berett. Utgångspunkten är att aktören, t.ex. transportservicecentralen, skall kunna ge sådana uppgifter om klienten som behövs för att åstadkomma bra service.

En klientprofil är nyckeln till bra service

Beslut om transportservice görs alltjämt i kommunen. MPK-operatören behöver tillräckliga uppgifter om beslutet och klienten för att klienten skall kunna få lämplig service. I dokumentmallarna för upphandling avsedda för länsstyrelsernas bruk finns bifogat ett exempel på uppgifter som MPK-operatören behöver för en individuell klientprofil. Beslutsfattaren, d.v.s. kommunen måste se till att klientprofilen uppdateras vid behov. Ansvaret för att uppgifterna om klienten skyddas på vederbörligt sätt ankommer på alla parter som deltar i verksamheten.

Uppgifter som ingår i klientprofilen:

Namn

Adress

Kommun

Aliasadresser (ofta använda adresser)

Telefonnummer + uppgift om huruvida nummer får ges till föraren

Födelseår

Begränsningar med anknytning till transporten (t.ex. stark doftallergi, talfel, hörselskada, synskada)

Hjälpmedel

Ledhund, assistenthund, hörselhund

Klientklass (handikappservicelagen/socialvårdslagen)

Hjälpbehov i början, under och i slutet av transporten

Antal resor

Reseområde

Första dag för beslut

Beslutets upphörandedag

Biltyp

Ledsagare/assistent medföljer avgiftsfritt (ja/nej)

Familjemedlemmarnas rätt att följa med till priset av en biljett för kollektivtrafik

Självkostnadsandel

Ytterligare information till föraren

Ytterligare information till reseförmedlaren

Beviljade specialrättigheter (ordinarie förare, ingen samordning av resor)

Kundspecifikt sätt att informera

Kommunikationssätt

Personbeteckning (för dem som omfattas av förmåner enligt sjukförsäkringslagen)

Kommunikationsministeriet publicerar inom den närmaste framtiden en rapport om utvärdering av transportservicecentralernas klient- och serviceprofileringar samt databaser (Matkapalvelukeskusten asiakas- ja palveluprofilointien ja tietokantojen arviointi) (kommunikationsministeriets publikationer 43/2005)

Information om utvecklingen av persontransporter finns bl.a. på kommunikationsministeriets (www.mintc.fi) och Finlands Kommunförbunds internetsidor (www.kunnat.net). Folkpensionsanstaltens rapporter om MATKE- och JATKE-projekten hittar man på internetsidorna (www.kela.fi). Erfarenhet av samordning av resor har bl.a. städerna Kuopio, Jyväskylä, Tammerfors, Seinäjoki, Helsingfors och Esbo.

Ytterligare information:

Aini Kimpimäki, social- och hälsovårdsministeriet, tfn (09) 160 74133

aini.kimpimaki@stm.fi

Silja Siltala, Finlands Kommunförbund, tfn (09) 771 2104

silja.siltala@kuntaliitto.fi

Social- och hälsovårdsavdelningar inom länen:

Södra Finlands län:

Leena Ahti, tfn 020 516 3183, leena.ahti@eslh.intermin.fi

Västra Finlands län:

Pirjo Lehmusto, tfn 202 517 6393, pirjo.lehmusto@lslh.intermin.fi

Aimo Hirsiaho, tfn 020 517 4245, aimo.hirsiaho@lslh.intermin.fi

Östra Finlands län:

Anja Lehtonen, tfn 020 516 6057, anja.lehtonen@islh.intermin.fi

Uleåborgs län:

Maija Pelkonen, tfn 020 517 8706, maija.pelkonen@olh.intermin.fi

Lapplands län:

Risto Harpela, tfn 020 517 7711, risto.harpela@llh.intermin.fi

Kommuninfo
Tillbaka till toppen
Social- och hälsovårdsministeriet
Sosiaali- ja terveysministeriö
Ministry of Social Affairs and health

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
      • Priset Årets Pappa
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Arbetslivsprogrammen
      • ARBETE2030 – Utvecklingsprogrammet för arbetet och välbefinnandet i arbetet
      • Programmet för arbetsförmåga
      • Program för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Barnstrategi
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Tillgänglighetsdirektivet
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
    • Nationell servicereform
      • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
        • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
        • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Avslutade projekt
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi