Lagen om medling vid brott och i vissa tvister träder i kraft 1.1.2006
Lagen om medling vid brott och i vissa tvister (1015/2005) träder i kraft från början av år 2006.
Genom lagen utvidgas medling vid brott till hela landet och samtidigt ges alla som vill ha medling likvärdig ställning. Medling vid brott är en avgiftsfri tjänst, som innebär att partnerna genom en opartisk medlares förmedling kan behandla de psykiska och materiella skador som ett brott orsakat brottsoffret och överenskomma om åtgärder för att gottgöra skadorna. Vid medling kan man avgöra även mindre tvister. Deltagandet i medling är frivilligt. En part kan när som helst återta sitt medgivande. Tjänsterna skall ordnas på det sätt som avses i lagen fr.o.m. den 1 juni 2006.
Medling vid brott har en lång tradition i Finland, men servicen har ordnats endast i cirka hälften av Finlands kommuner eftersom det är frivilligt för kommunerna att organisera medlingsverksamhet. Detta ställer människor i ojämlik ställning beroende på boningsorten. Medling har ansetts vara en bra metod i synnerhet när det gäller brott och skadegörelse som unga personer gör sig skyldiga till eller avbrytande av en begynnande brottskarriär. Småningom har medling utvidgats till brott som begås av vuxna och till mindre tvister.
Enligt den nya lagen ansvarar länsstyrelserna för ordnandet av tjänsterna i fortsättningen så att de finns tillgängliga och ändamålsenligt ordnade i hela landet. Tjänsterna skall i regel produceras enligt uppdragsavtal. Länsstyrelsen ingår ett avtal med kommunen eller en annan offentlig eller privat tjänsteproducent. Länsstyrelserna har en framträdande roll också när det gäller utvecklandet av verksamheten.
Den som producerar tjänsterna skall upprätta en medlingsbyrå. Medlingsbyrån skall ha en med avseende på verksamhetsområdets storlek tillräckligt stor utbildad personal för att byrån på ett ändamålsenligt sätt kan sköta sitt uppdrag. Medlingsbyråns uppgift är närmast att skapa förutsättningar för genomförandet av medling. De egentliga medlingsuppgifterna skall som för närvarande i huvudsak skötas av frivilliga medlare under medlingsbyråns handledning och övervakning. Det skall alltså finnas behov av nya frivilliga medlare också i framtiden.
Kostnaderna för produktionen av tjänsterna skall ersättas med statens medel. Ersättningens sammanlagda belopp skall fastställas årligen till ett belopp som motsvarar de kostnader som i genomsnitt beräknas uppkomma av upprätthållandet av medlingsbyråerna, en ändamålsenlig produktion av tjänster samt den utbildning som skall ordnas för personer som deltar i medlingsverksamheten. Tjänsteproducenten har rätt att i ersättning för de kostnader som uppkommer vid produktionen av tjänsterna få en ersättning av staten som betalas enligt kalkylmässiga grunder. När storleken på ersättningen bestäms beaktas invånarantalet, arealen samt brottlighetssituationen i det verksamhetsområde som fastställts i avtalet.
En stor del av kommunerna har redan länge ansett meningsfullt att ordna medlingsverksamhet även om de själv har finansierat hela verksamheten. Den nya lagen öppnar helt nya möjligheter för alla kommuner att ordna medling eftersom staten svarar för verksamhetens kostnader. För genomförandet av reformen har social- och hälsovårdsministeriet tillsatt en särskild verkställande arbetsgrupp för att medlig vid brott blir lagstadgad och riksomfattande som har till uppgift att se till att reformen på ett smidigt sätt verkställs i hela landet. Arbetsgruppens centrala uppgift är att skapa ett enkelt och fungerande administrativt system för det stadigvarande ordnandet av medlingsverksamheten. Alla län är representerade i arbetsgruppen.
Regeringens proposition (RP 93/2005 rd), lagutskottets betänkande (13/2005 rd) och riksdagens svar (RSv 133/2005 rd) är tillgångliga på riksdagens webbsidor på adressen: www.eduskunta.fi > ärenden och dokument > behandlingsfaser. Lagen har publicerats i författningssamlingen och den är tillgänglig i elektronisk form på webbadressen: www.finlex.fi .
Ytterligare uppgifter ges vid behov av:
Länsrådet Markku Jokela, Västra-Finlands länsstyrelse, tfn 020 5173641,
Länssocialinspektör Marja Kaasalainen, Södra-Finlands länsstyrelse, tfn 020 5164029,
Länssocialinspektör Eine Heikkinen, Lapplands länsstyrelse, tfn 020 5177724,
Specialplanerare Urpo Mönkkönen, Östra-Finlands länsstyrelse, tfn 020 5167052,
Socialinspektör Timo Mäkelä, Uleåborgs länsstyrelse, tfn 020 5178708,
Regeringsrådet Riitta Kuusisto, SHM, tfn (09) 160 74360, [email protected]
Socialrådet Martti Lähteinen, SHM, tfn (09) 160 74351, [email protected]
Jurist Outi Luoma-aho, SHM, tfn (09) 160 74352, [email protected]