Nationella rekommendationer för att minska stillasittandet betonar aktiva val
Antalet skadeverkningar av stillasittande minskas lätt genom att man undviker stillasittande och orörlighet alltid när det är möjligt, går från en plats till en annan i stående ställning, till fots eller med cykel eller försöker ändra ställning under dagen. Vuxna förebilder är viktiga eftersom nackdelarna med stillasittandet bör förebyggas redan i barndomen. Detta konstateras i social- och hälsovårdsministeriets nationella rekommendationer för att minska skadeverkningar av stillasittande, som publicerades den 17 juni.
I rekommendationerna ges praktiska råd för att minska sittandet till människor i olika åldrar, daghem, skolor, arbetsplatser och hemvård av äldre och servicehus. Personalen inom utbildningssektorn och social- och hälsovårdssektorn är i nyckelställning när det gäller att uppmuntra människor till aktiva val.
Förutom att förändra sin vardag behövs förändringar i hela samhället för att minska skadeverkningarna av stillasittande. Lösningar som ökar den vardagliga aktiviteten bör beaktas bättre i stadsplaneringen och byggandet, i planeringen av lek-, studie- och arbetsmiljöer samt möbler och inredning och i utbildningen av yrkesutbildade personer inom olika områden. Resultat skulle också nås genom att till exempel utveckla tv-program och spel så att dessa främjar aktivitet.
Vuxna finländare sitter, ligger eller står stilla mer än tre fjärdedelar av sin vakna tid, barn och unga nästan lika mycket. Stillasittandet är skadligt särskilt för stöd- och rörelseorganen samt hjärtat och blodcirkulationen. Den som sitter stilla mycket drabbas lätt av övervikt och sömnstörningar och rubbningar i sockerämnesomsättningen är vanliga. Inte ens regelbunden motion på fritiden förebygger de hälsoproblem som ett omfattande dagligt stillasittande orsakar.
I rekommendationerna betonas att det behövs samarbete och beslut över förvaltningsområdenas gränser, som främjar fysisk aktivitet bland människor. En fysiskt aktiv verksamhetskultur måste skapas på daghem, skolor, arbetsplatser och institutioner.
Länk till publikation: