Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Bestämmelser som preciserar nuläget avseende begränsande åtgärder som används i vård utom hemmet inom barnskyddet träder ikraft den 1.11.2006; KI 11/2006

Utgivningsdatum 26.10.2006 21.00
Typ:Pressmeddelande N5-39137

Allmänt

Bestämmelser som gäller begränsande åtgärder som används i vård utom hemmet inom barnskyddet har preciserats och kompletterats i syfte att förbättra rättsskyddet för barnen.

Samtidigt har man preciserat anstaltsföreståndarnas befogenheter och möjligheter att använda i lagen avsedda begränsningar vid alla barnskyddsanstalter.

Barnskyddsförordningens bestämmelser som gäller begränsande åtgärder har överförts till lagnivån.

Lagen om ändring av barnskyddslagen (583/2006) och statsrådets förordning om upphävande av vissa bestämmelser i barnskyddsförordningen (873/2006) som kompletterar lagen träder ikraft den 1.11.2006.

Reformen i förhållande till barnskyddslagens totalreform

Social- och hälsovårdsministeriet har förberett en regeringsproposition med förslag till barnskyddslag och vissa lagar som har samband med den. Regeringspropositionen har antagits av statsrådets finansutskott den 25.10. och av statsrådets allmänna sammanträde den 26.10.2006. Avsikten är att ge propositionen till riksdagen vid föredragningen för republikens president den 3.11.2006. I propositionen föreslås att en ny barnskyddslag utfärdas. Ändringar i barnskyddslagen avseende begränsande åtgärder som träder ikraft i början av november har inkluderats i lagförslaget oförändrade i sak med undantag av det ändringsbehov som den i lagförslaget föreslagna reformen av systemet för beslutsfattande inom barnskyddet medför.

Reformens innehåll och målsättningar

Reformen preciserar och kompletterar den reglering enligt barnskyddslagen som gäller tvångsmedel och begränsningar eller särskilda begränsningar som riktar sig mot ett omhändertaget barn som placerats på en barnskyddsanstalt samt kontakterna mellan ett barn i vård utom hemmet och barnets föräldrar eller andra barnet närstående personer och begränsning av kontakterna. Regleringen gäller förutsättningarna för och tillsynen över utövande av de befogenheter som gäller begränsningarna samt rättsskyddet för de personer som blir föremål för begränsningarna.

Syftet med ändringarna är att förbättra rättsskyddet för klienterna inom barnskyddet, speciellt barnen, samt de anställda inom barnskyddet genom att barnskyddslagen, när det gäller exakta och klart avgränsade begränsningsbefogenheter, ändras så att den bättre än nu överensstämmer med gällande bestämmelser om de grundläggande fri- och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna.

Ett mål är också att klarlägga gränsdragningen mellan de gränser som hör samman med barnets uppfostran och de begränsningar som regleras i barnskyddslagen.

Den preciserade regleringen underlättar den praktiska tillämpningen av bestämmelserna och därmed främjar att barn som placerats i vård utom hemmet blir mera jämlika sinsemellan oberoende av var de är placerade.

Nya bestämmelser för att uppnå målen

I de nya bestämmelserna har man på samma sätt som nu begreppsmässigt separerat begränsning av kontakterna och egentliga begränsande åtgärder. Begränsning av kontakterna omfattar liksom för närvarande även att barnets vistelseort inte yppas.

Regleringarna avseende de sätt med vilka barnet kan hålla kontakt till sina närstående personer (24 § 1 mom.) samt förutsättningarna för att begränsa kontakterna och beslut om begränsning av kontakterna har preciserats (25 och 25 a §). Vårdplanens betydelse för överenskommelse om kontakten samt skyldigheten att fatta beslut i saken har betonats (25 § 1 mom.). Rätten att söka ändring i ärenden som gäller begränsning av kontakter har gjorts klarare och personkretsen har utvidgats (35 a §).

Därtill har man förbättrat barnets möjligheter till samtal i alla ärenden som gäller barnet och genomförandet av vård utom hemmet (26 § 3 mom.).

De gällande begreppen tvångsmedel och begränsning eller särskild begränsning i barnskyddslagen ersätts med begreppet begränsande åtgärd. Begränsande åtgärder omfattar omhändertagande av ämnen och föremål (31 §), kroppsvisitation och kroppsbesiktning (31 a §), granskning av egendom och försändelser samt stoppande av försändelser (31 b §), fasthållande (31 c §), begränsning av rörelsefriheten (32 §), isolering (32 a §) och särskild omsorg (32 b–32 d §). Av dessa är kroppsbesiktning, att inte leverera försändelser, fasthållande och särskild omsorg helt nya åtgärder.

I syfte att effektivera uppföljningen och tillsynen har man preciserat och framhävt skyldigheten att anteckna begränsande åtgärder (32 e § 1 mom.), effektiverat de begränsande åtgärdernas inverkan på vårdplanen (32 e § 2 mom.), preciserat länsstyrelsens övervakningsskyldighet (32 f §) och gjort klarare de bestämmelser som gäller beslutsfattande och ändringssökande (35 a § 1 mom.).

I syfte att framhäva rättskyddet för barnen har man tagit in i lagen en bestämmelse som föreskriver att när anteckningen om begränsande åtgärder görs skall man också nämna på vilket sätt barnet har hörts före beslutet eller genomförandet av den begränsande åtgärden samt barnets åsikt i saken (32 e § 1 mom.). I lagen har också inkluderats en särskild bestämmelse om att det skall tillräckligt diskuteras med barnet om orsakerna till de begränsande åtgärderna och deras eventuella inverkan på planen för vård och fostran och på vårdplanen (32 e § 3 mom.).

Också länsstyrelsen kan reservera tid för konfidentiella samtal mellan barnen och länsstyrelsens representant vid besök som gäller tillsyn av barnskyddsanstalterna och i synnerhet övervakning av bruket av begränsande åtgärder (32 f §).

Begränsningsbefogenheternas användningsområde kvarstår oförändrat

De begränsande åtgärdernas användningsområde motsvarar användningsområdet för tvångsmedel och begränsningar som ingår i den gällande barnskyddslagen. De begränsande åtgärderna i enlighet med de nya bestämmelserna kan således riktas endast mot sådana omhändertagna barn i vård utom hemmet som vistas på en barnskyddsanstalt, men däremot inte mot barn som placerats i vård som ordnats såsom stödåtgärd inom den öppna vården eller såsom eftervård eller barn som är i familjevård. I detta skede har inte heller möjligheten att använda begränsande åtgärder utvidgats till familjevården.

Även användningsområdet för bestämmelserna om kontakten mellan barnet och barnet närstående personer och om begränsning av kontakten motsvarar den gällande regleringen. Bestämmelserna skall således tillämpas vid vård utom hemmet som ordnats både som familjevård och anstaltsvård.

Anstaltsföreståndarnas begränsningsbefogenheter

I den gällande barnskyddslagen görs ingen skillnad mellan privata och övriga barnskyddsanstalter när det gäller användningen av begränsningar eller befogenheterna för föreståndaren för en barnskyddsanstalt. Det görs inte heller någon skillnad mellan begränsningsbefogenheterna av föreståndare i tjänsteförhållande och andra föreståndare.

I detta avseende har regleringen i praktiken visat sig vara oklar och bristfällig när det gäller föreståndare för privata barnskyddsanstalter och sådana föreståndare för andra anstalter som inte står i tjänsteförhållande. Besluten ger inte heller tillräckliga rättsskyddsgarantier.

Regleringen har preciserats (23 a § första meningen).

Den preciserade regleringen ger alla föreståndare för barnskyddsanstalter (föreståndare i tjänsteförhållande, föreståndare för privata anstalter och föreståndare i arbetsförhållande för andra än privata anstalter) jämlika möjligheter att fatta beslut om begränsningar enligt barnskyddslagen och utöva andra begränsningsbefogenheter, om inte något annat uttryckligen föreskrivs genom lag.

Gällande varje enskild begränsning har det också föreskrivits om när en föreståndare för en barnskyddsanstalt är skyldig och befogad att fatta beslut om begränsningar.

Därtill har det föreskrivits om beslutens överklagbarhet och besvärsväg (35 a § 1 mom.).

Begränsning av anstaltsföreståndarnas begränsningsbefogenheter – 124 § i grundlagen

Enligt 124 § i grundlagen kan offentliga förvaltningsuppgifter anförtros andra än myndigheter endast genom lag eller med stöd av lag. Uppgifter som innebär betydande utövning av offentlig makt får dock ges endast myndigheter.

Av de begränsande åtgärderna har särskild omsorg (32 b—32 d § i barnskyddslagen) och att inte leverera försändelser adresserade till barnet (31 b § 4 mom.) bedömts innebära så betydande utövning av offentlig makt att befogenheten att fatta beslut om dem anförtros endast det organ som svarar för den kommunala socialvården.

Med avvikelse från övriga begränsande åtgärder skall föreståndaren för en anstalt således inte ha befogenhet när beslut om dessa åtgärder fattas.

När det gäller inledande eller upphörande av särskild omsorg skall organets beslutanderätt inte heller kunna delegeras till en tjänsteinnehavare. Beslut om upphörande av en åtgärd kan däremot fattas också av en tjänsteinnehavare.

Tillämpningen av förvaltningslagen på enskilda

I förvaltningslagen (434/2003) föreskrivs om grunderna för god förvaltning och om förfarandet i förvaltningsärenden (2 § 1 mom.).

Enligt motiveringen till lagförslaget skall grunderna för god förvaltning tillämpas på myndigheternas verksamhet i allmänhet inte endast vid beslutsfattande i förvaltningen utan också i s.k. faktisk förvaltningsverksamhet, såsom skötsel av vårduppgifter (RP 72/2002 rd). Förvaltningslagen skall också tillämpas på enskilda då de sköter offentliga förvaltningsuppgifter (2 § 3 mom.).

Här avses enligt motiveringen situationer där en offentlig förvaltningsuppgift genom lag har anförtrotts någon annan än en myndighet. Begreppet offentlig förvaltningsuppgift får sitt innehåll ur 124 § i grundlagen. En offentlig förvaltningsuppgift kan anförtros en privat sammanslutning, inrättning eller stiftelse eller en privatperson.

På så sätt skall förvaltningslagen tillämpas t.ex. när föreståndaren för en privat barnskyddsanstalt utöver begränsningsbefogenheter enligt barnskyddslagen.

Straffrättsligt tjänsteansvar

Om det straffrättsliga tjänsteansvaret föreskrivs i 40 kap. strafflagen (604/2002).

Vid utövandet av alla begränsningsbefogenheterna enligt barnskyddslagen är det alltid fråga om utövning av offentlig makt som avses i 40 kap. 11 § 5 punkt i strafflagen. Utövning av offentlig makt innebär vid utövandet av begränsningsbefogenheterna antingen direkt eller faktisk utövning av offentlig makt.

Enligt bestämmelserna om tjänstebrott i 40 kap. i strafflagen gäller det straffrättsliga tjänsteansvaret i hela sin utsträckning utöver tjänstemän också personer som sköter offentliga förtroendeuppdrag och personer som utövar offentlig makt på det sätt som avses i 11 § 5 punkten i nämnda kapitel (40 kap. 12 § 1 mom. i strafflagen).

Sålunda kan bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar i 40 kap. i strafflagen i hela sin utsträckning direkt tillämpas på alla dem som utövar begränsningsbefogenheter enligt barnskyddslagen oberoende av om personer hör till personal i tjänsteförhållande eller annan personal.

Utöver tjänstemän omfattar det straffrättsliga tjänsteansvaret således också personalen vid privata barnskyddsanstalter och personalen i arbetsförhållande vid statliga och kommunala anstalter.

Bestämmelserna om tjänstebrott blir tillämpliga både då det är fråga om befogenheten att fatta beslut om användning av begränsningar och då det är fråga om genomförandet av begränsningar i praktiken.

Trots att det straffrättsliga tjänsteansvaret med stöd av strafflagen utöver tjänstemän också omfattar alla andra personer som utövar begränsningsbefogenheter har till barnskyddslagen fogats en hänvisningsbestämmelse som gäller detta och som är rent informativ till sin natur (23 a § andra meningen).

Regeringens proposition (RP 225/2004 rd), social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 7/2006 rd) med grundlagsutskottets utlåtande i ärendet (GrUU 5/2006 rd) som bilaga samt riksdagens svar (RSv 24/2006 rd) är tillgängliga på riksdagens webbsidor på adressen www.eduskunta.fiLänk till en annan webbplats > ärenden och dokument > behandlingsfaser.

Lagen och förordningen har publicerats i författningssamlingen och de är tillgängliga i elektronisk form på webbadressen www.finlex.fiLänk till en annan webbplats .

Ytterligare uppgifter ges vid behov av:

Regeringsrådet Maini Kosonen, tfn (09) 160 73246, maini.kosonen@stm.fi
Jurist Virpi Kölhi, tfn (09) 160 74206, virpi.kolhi@stm.fi

BILAGOR

Kommuninfo
Tillbaka till toppen
Social- och hälsovårdsministeriet
Sosiaali- ja terveysministeriö
Ministry of Social Affairs and health

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
      • Priset Årets Pappa
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Arbetslivsprogrammen
      • ARBETE2030 – Utvecklingsprogrammet för arbetet och välbefinnandet i arbetet
      • Programmet för arbetsförmåga
      • Program för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Barnstrategi
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Tillgänglighetsdirektivet
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
    • Nationell servicereform
      • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
        • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
        • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Avslutade projekt
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi