Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Ansvaret för ordnande av tolkningstjänst för personer med funktionsnedsättning överförs från kommunerna till Folkpensionsanstalten i början av september

Utgivningsdatum 30.3.2010 11.47
Typ:Pressmeddelande N5-54480

Organiserings- och finansieringsansvaret för tolkningstjänst för personer med funktionsnedsättning överförs från kommunerna till Folkpensionsanstalten (nedan FPA) 1.9.2010. FPA ordnar tolkningstjänst i regel genom att skaffa servicen från tillhandahållare av tolkningstjänst. Konkurrensutsättningen av tjänster som producenter av tolkningstjänst och förmedlingscentraler tillhandahåller pågår som bäst. Från ingången av september beställer klienterna en tolk av en förmedlingscentral för tolkar. Klienternas rättigheter till att använda tolk förblir oförändrade.

Kommunens skyldighet att ordna tolkningstjänster i enlighet med handikapplagen fortsätter till utgången av augusti 2010. Från ingången av september 2010 ansvarar FPA för ordnande av tolkningstjänst och ersättning av kostnaderna till förmedlingscentraler som förmedlar tolkningstjänst samt tjänsteproducenter. Kommunen ansvarar dock för tolkningsbeställningar som gjorts före 1.9.2010 fram till utgången av år 2010 (se närmare om övergångsbestämmelser s. 4).

Tolkningstjänsten omfattar ordnande av tolkning och de nödvändiga kringkostnader som föranleds av denna. Tolkningstjänsten är avgiftsfri för användaren. FPA kan även ordna tolkningstjänsten i form av distanstolkning. Därmed tillhandahåller FPA nödvändiga redskap och anordningar som behövs för distanstolkning samt ansvarar för de kostnader som distansförbindelsen medför. Enligt FPA:s meddelande kommer distanstolkning att ordnas allt eftersom de praktiska möjligheterna för distanstolknings utvidgas.

Med stöd av lagen om Folkpensionsanstaltens rätt att få klientuppgifter som gäller tolkningstjänsterna för handikappade (851/2009) har FPA rätt att av kommunerna få person- och kontaktuppgifter om personer som använder tolkningstjänster. Uppgifterna behövs för att FPA utan avbrott ska kunna ordna tolkningstjänsten när ansvaret för ordnande överförs 1.9.2010. FPA har bett kommunerna att överlämna person- och kontaktuppgifter om personer som använder tolkningstjänster, besluten om tolkningstjänst som är kraft 1.9.2010 samt klientprofiler som eventuellt har upprättats om personer som använder tolkningstjänst. FPA informerar närmare om insamlingen av klientuppgifter under mars 2010. Målet är att få uppgifterna om nuvarande användare av tolkningstjänsterna före utgången av maj 2010.

Tolkningstjänstens innehåll och kvantitet

Rätt till tolkningstjänst har sådana synhörselskadade, hörselskadade eller talskadade personer som på grund av sin funktionsnedsättning behöver tolkning för att kunna arbete, studera, uträtta ärenden, delta i samhällelig verksamhet, utöva en hobby eller för rekreation. En ytterligare förutsättning för att få tolkningstjänst är att personen i fråga kan uttrycka sin vilja med hjälp av tolkning och att han eller hon har någon fungerande kommunikationsmetod till sitt förfogande.

Antalet timmar inom tolkningstjänsten kvarstår. Synhörselskadade personer har rätt att få minst 360 och hörsel- eller talskadade personer minst 180 timmar tolkning under ett kalenderår. Tolkningstjänst kan ordnas i större utsträckning än de i lagen angivna minimitimmarna, om det är motiverat med beaktande av klientens individuella behov. Detta svarar mot den i dag vedertagna tillämpningspraxisen i situationer där det lagstadgade minimiantalet inte har varit tillräckligt för att tillgodose klientens individuella behov. Tolkningstjänst i anslutning till studier ska ordnas i den utsträckning som en person med funktionsnedsättning nödvändigtvis behöver för att klara av studier efter den grundläggande utbildningen som leder till en examen eller ett yrke eller främjar personens tillträde till yrkesinriktade studier eller till arbete, eller stödjer personens kvarstående eller avancemang i arbetslivet.

Organiseringsansvaret mellan FPA och kommunerna i frågor som gäller tolkningstjänst

Ansvaret för att ordna tolkningstjänst och för att ersättning av kostnaderna i anslutning till det betalas till centralerna för förmedling av tolkningstjänst och tjänsteproducenterna överförs till FPA. Överföringen av organiseringsansvaret för tolkningstjänsten påverkar inte kommunernas ansvar för att erbjuda personer med funktionsnedsättning som beviljas tolkningstjänst också andra tjänster och stödåtgärder samt medicinska rehabiliteringstjänster som dessa behöver på grund av sin funktionsnedsättning.

FPA:s organiseringsansvar 

FPA:s beslut som gäller tolkningstjänsten fattas centraliserat vid en särskild tolkcentral (Vammaisten tulkkauspalvelukeskus) i Åbo. Enheten även styr och ger råd till FPA:s byråer, klienter, förmedlingscentraler och övriga samarbetsparter i frågor som gäller tolkningstjänst. Ansökningsblanketter fås på FPA:s byråer och de kan också skrivas ut på FPA:s webbplats ( www.kela.fiLänk till en annan webbplats). Ansökningen kan sändas per post eller lämnas in till något av FPA:s serviceställen. Till ansökan ska bifogas en tillräcklig utredning om den sökandes behov av tolkningstjänst och nedsättningens art samt övriga utredningar som är nödvändiga för ärendets avgörande. Utredningar med anknytning till ansökan lämnas av en expert inom social- eller hälsovården eller av någon annan expert som är insatt i klientens behov av tolkningstjänst eller i den tolkningsmetod som används. Det ska framgå av utlåtandet hurudan den sjukdom eller skada är som skapar behov av tolkningstjänst hos en person med funktionsnedsättning och vilka kommunikationsmetoder personen använder. Särskilt när det gäller handikappade personer med de mest grava funktionsnedsättningar ska expertens uppfattning om huruvida de har nytta av tolkningstjänst således också framgå av utlåtandet.

När personen första gången börjar använda tolkningstjänsten ingår i tolkningstjänsten även en kort handledning i användningen av tjänsten. I samband med handledningen går tolken i genom med klienten vad en tolkningstjänst är, vilka uppgifter en tolk har, hur man beställer en tolk och övriga praktiska frågor. Talskadade personer använder ytterst varierande tolkningsmetoder och kombinationer av dessa. Därför är det nödvändigt för en ny tolk att sätta sig in i den talskadade personens tolkningsmetoder och hjälpmedel före det första tolkningstillfället. Introduktion i den talskadade klientens sätt att kommunicera och hjälpmedel är en del av tolkningstjänsten. Tolken kan få introduktion av användaren av tolkningstjänsten eller av användaren tillsammans med en person som känner till hans eller hennes sätt att kommunicera eller användarens hjälpmedel. Till exempel kan en sedan tidigare bekant tolk, personlig assistent, en närstående eller talterapeut delta i introduktionen tillsammans med användaren av tolkningstjänsten.

Tolkningstjänsten omfattar även förberedelse i direkt anknytning till tolkningssituationen såsom förhandsgenomgång av saker som ska utredas, eventuellt behov av att uppdatera nya symboler, tecken eller anordning etc. Tolkningstjänsten omfattar även framställning av kommunikationsmaterial i liten skala i direkt anknytning till tolkningssituationen såsom tillägg av ett par tecken eller symboler, tillägg av meningar i en talapparat eller motsvarande. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar för allt annat material än produktion, uppdatering, utvidgning eller förnyande än sådant ringa kommunikationsmaterial som direkt anknyter till tolkningssituationen.

FPA kan ordna tolkningstjänst också på distans, om förutsättningarna för att ordna tjänsten som distanstolkning uppfylls för både klientens och FPA:s del. FPA tillhandahåller de personliga redskap och anordningar som behövs vid distanstolkning när man beslutat om att tolkningen ska ordnas på distans samt ersätter de nödvändiga kostnader som användningen av distansförbindelsen medför, såsom kostnader för telefon- eller datorförbindelse. Distanstolkningen ska utvecklas och tillhandahålls till och med utgången av år 2010 i projektet Etätulkki.fi.

Tolkningstjänsten kan ordnas som distanstolkning i situationer där det är användbart inte bara med beaktande av klientens individuella behov utan i verkligheten är också ett tillgängligt alternativ för klienten för att ordna tjänsten. Om klienten redan har använt distanstolkning när han eller hon behövt tolkningstjänst, erbjuder FPA klienten en möjlighet till detta också efter 1.9.2010. Om klienten tidigare inte har använt distanstolkning och han eller hon i verkligheten inte heller efter 1.9.2010 har möjlighet till detta, antingen på grund av klientens individuella behov eller av den anledning att det på klientens hemort inte finns en verklig möjlighet att ordna distanstolkning, tillhandahåller inte FPA de redskap och anordningar som behövs vid distanstolkning för klienten förrän förutsättningarna för användning av distanstolkning i fråga om klienten uppfylls.

Kommunens organiseringsansvar i frågor som gäller tolkningstjänst

Den medicinska rehabiliteringen inom ramen för hälso- och sjukvården har ansvaret för utarbetande av en rehabiliteringsplan och hjälpmedelstjänster, till vilka hör fastställande av behovet av hjälpmedel, utprovning av hjälpmedel, överlåtelse av hjälpmedel med ägande- eller nyttjanderätt, undervisning i och uppföljning av deras användning samt underhåll av hjälpmedlen (Förordning om medicinsk rehabilitering 1015/1991). Dessutom ingår utarbetande av utredningar och utlåtanden i anslutning till ansökan om rätt till tolkningstjänst. Den medicinska rehabiliteringen omfattar även planering, sammanställning, uppdatering, service av hjälpmedel och undervisning i användningen av hjälpmedel för individuell kommunikation med undantag av framställning av kommunikationsmaterial i liten skala i direkt anknytning till tolkningssituationen. Individuella kommunikationshjälpmedel är till exempel bilder, bildpärmar, talapparater och datorbaserade kommunikationsprogram.

Som hjälpmedel inom medicinsk rehabilitering tillhandahålls hjälpmedel för kommunikation och utförandet av dagliga sysslor i den mån de inte är sådana redskap och anordningar som avses i lagen om service och stöd på grund av handikapp (handikappservicelagen, 387/1987) och behövs för att de handikappade ska klara av sina dagliga sysslor eller redskap och anordningar som hör till bostaden.

Bedömningen av hjälpmedelsbehovet ingår i den medicinska rehabilitering som hör till kommunens skyldigheter. Därmed ska bedömningen av behovet av redskap och anordningar som behövs för distanstolkning till exempel när det gäller talskadade personer göras inom ramen för den medicinska rehabiliteringen, även om de redskap och anordningar som behövs vid distanstolkning tillhandahålls av är FPA. Kommunen står även för de kostnader som bedömningen av behovet av nämnda hjälpmedel medför.

Till kommunernas organiseringsansvar enligt handikappservicelagen hör också i fortsättningen undervisning i teckenspråk, undervisning i tecken som behövs som stöd för kommunikationen för både den talskadade personen och hans eller hennes närstående. I detta kan också inräknas övning i att använda kommunikationsmetoder och handledning för den handikappade personens närstående, t.ex. kurs i bildanvändning, bliss-kurs och motsvarande. Annan undervisning i tolkanvändning än ovan nämnd kort introduktion för en ny klient vid tolkningstjänsttillfället ska också vidare organiseras som anpassningsträning enligt handikappservicelagen.

Som anpassningsträning enligt handikappservicen kan även andra tjänster och stödåtgärder som tjänar handikappservicelagens syfte och stöder och främjar handikappade personers oberoende och förmåga att klara av att kommunicera på egen hand ersättas. Dessa kan till exempel vara handledning och instruering i personens kommunikationsmetod som ges till boendesamfundet, arbetssamfundet eller den närmaste omgivningen, varvid personen självständigt kan klara av att kommunicera och uträtta ärenden i ovan nämnd omgivning.

Socialförvaltningen i kommunerna ansvarar vidare för ersättningen av kostnaderna i samband med anskaffandet av redskap, datorer och anordningar som behövs för att klara av de dagliga rutinerna enligt handikappservicelagen till de delar som de med stöd av folkhälsolagen och lagen om specialiserad sjukvård inte ska ersättas som hjälpmedel inom medicinsk rehabilitering inom ramen för hälso- och sjukvården.

Tolkning som hänför sig till grundläggande utbildning samt övriga tjänster

Kommunens undervisningsväsende har till uppgift att med stöd av lagen om grundläggande utbildning (628/1998) organisera tolkning som behövs i den grundläggande utbildningen. Enligt 31 § i lagen om grundläggande utbildning har handikappade elever och andra elever i behov av särskilt stöd rätt att avgiftsfritt bland annat få sådana tolknings- och biträdestjänster som är en förutsättning för att de ska kunna delta i undervisningen. Med tolkningstjänster avses sådana individuella tjänster som ges elever på teckenspråk eller med hjälp av andra kommunikationsmetoder. Med hjälpmedel avses klass- eller skolbundna hjälpmedel. Elever har rätt till personliga hjälpmedel enligt förordningen om medicinsk rehabilitering.

Övergångsbestämmelser

När lagen om tolkningstjänst för handikappade personer träder i kraft tillämpas på ansökan som anhängiggjorts, justering och tolkningsbeställning samt ändringssökande som gäller beslut som fattats före 1.9.2010 bestämmelser som var i kraft före 1.9.2010 (handikappservicelag). Kommunen ansvarar för organiseringen av tolkningstjänst dock bara om tolkningen sker senast 31.12.2010. FPA ska betala ersättning till serviceproducenten för den tolkning som utförts 1.9-31.12.2010. Tolkningsbeställningar som gäller hösten 2010 och som inkommit till kommunerna före 1.9.2010 kan skötas som tidigare. Kommunen kan med klientens samtycke förmedla klientens beställningar för hösten 2010 vidare till en regional förmedlingscentral, som har ingått avtal med FPA. Därmed förs även höstens tolkningsbeställningar direkt in i FPA:s förmedlingssystem.

När kommunen beslutar om klientens rätt till tolkningstjänst ska beslutet gälla tills vidare, om klientens servicebehov inte förutsätter något annat. Det finns inga skäl att låta beslutet upphöra att gälla 31.8.2010 med motiveringen att tjänsten överförs till FPA 1.9.2010.

Kommunen ska underrätta FPA om de beslut om tolkningstjänsten som kommunen fattat efter överföringen av klientuppgifterna för tolkningstjänsten samt om beslut i besvärsärenden. Kommunen ska underrätta FPA om den tolkningstjänst som den ordnat 1.9.2010 samt om de ersättningar och ersättningsgrunder som kommunen avtalat med serviceproducenten.

Kommunen ska spara handlingarna som gäller tolkningstjänsterna i tio års tid från det att lagen träder i kraft.

Handlingar som hänför sig till lagberedningen

Regeringspropositionen (RP 220/2009 rd), grundlagsutskottets utlåtande (GrUB 31/2009 rd), social- och hälsovårdsutskottets betänkande (ShUB 47/2009 rd) och riksdagens svar (RSv 217/2009 rd) finns på riksdagens webbplats.

För mer information:Regeringssekreterare Jaana Huhta, tfn 09 160 74132
Kommuninfo
personer med funktionshinder tolkservice
Tillbaka till toppen
Social- och hälsovårdsministeriet
Sosiaali- ja terveysministeriö
Ministry of Social Affairs and health

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
      • Priset Årets Pappa
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Arbetslivsprogrammen
      • ARBETE2030 – Utvecklingsprogrammet för arbetet och välbefinnandet i arbetet
      • Programmet för arbetsförmåga
      • Program för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Barnstrategi
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Tillgänglighetsdirektivet
    • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
      • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
      • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
    • Nationell servicereform
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Avslutade projekt
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi