Tillgången till socialservice effektiveras
Vid social- och hälsovårdsministeriet bereds en lagstiftning om tillgång till socialservice. Avsikten är att regeringen avlåter propositionen till riksdagen under hösten. Lagen stärker människornas rätt att erhålla socialservice.
Avsikten är att i första skedet precisera inom vilken tid äldre personer har rätt att få en bedömning av sitt servicebehov: då en äldre person tar kontakt med de sociala myndigheterna är myndigheterna skyldiga att bedöma klientens servicebehov. Utgående från bedömningen av klientens servicebehov gör kommunen och klienten sedan tillsammans upp en serviceplan, där den service som klienten skall få preciseras. Social- och hälsovårdsministeriet och Finlands Kommunförbund kommer att ge en rekommendation om hur servicebehovet skall bedömas. Avsikten är att de nya bestämmelserna skall träda i kraft stegvis år 2005. Några nya subjektiva rättigheter får klienterna inte.
I det andra skedet av lagstiftningsprojektet, år 2005, bereds bestämmelser för att förbättra servicen inom socialarbetet. För klienten är det viktigt att få service då han eller hon behöver den. Klienten skall få sitt servicebehov bedömt i fråga om utkomststöd, barnskyddoch missbrukarvård. En ny lagstiftning i fråga om servicen inom socialarbetet och utkomststödet behövs för att förkorta väntetiderna och för att säkerställa klientens grundläggande rättigheter.
Ytterligare information: biträdande avdelningschef Reijo Väärälä, tfn (09) 160 737 73, överinspektör Saila Nummikoski, tfn (09) 160 743 45.