Telefonjour för personer med spelberoende
Social- och hälsovårdsministeriet, Oy Veikkaus Ab, Penningautomatföreningen, Fintoto Oy, A-klinikstiftelsen och Sininauhaliitto har undertecknat ett avtal om ett riksomfattande försök med telefontjänst för personer med spelberoende måndagen den 3 maj i Helsingfors.
Personer med spelberoende söker ofta hjälp för sent. Man försöker dölja problemet alltför länge. För att personer med spelberoende skall få hjälp i tid kom social- och hälsovårdsministeriet, spelbolagen och organisationerna överens om att inleda ett försök med telefontjänst. Avsikten är att samla alla telefonkontakter till ett och samma ställe. För närvarande kontaktar personer med spelberoende spelbolagen, hälso- och sjukvården, organisationerna och enskilda sakkunniga.
Verksamheten inleds den 1 september 2004. Basservice finns till hands vardagar klockan 12-18. I servicen ingår också en konsultationsjour, dit klienter som behöver mera krävande hjälp hänvisas. Telefontjänsten verkar enligt lågtröskelprincipen. Personer med spelberoende och deras anhöriga kan söka hjälp anonymt.
Försöket gör det möjligt att samla in uppgifter om hur utbrett spelberoendet är i Finland. Social- och hälsovårdsministeriet har tidigare kartlagt spelberoendet med hjälp av enkäter och särskilda utredningar. Med hjälp av försöket försöker man nu nå de personer som är i behov av hjälp och som å andra sidan kan ge värdefull information om hur allvarligt spelberoendet är.
Närmare information om telefontjänsten, bl.a. telefonnumret och andra detaljer, ges på sensommaren.
Ytterligare information:
Överinspektör Janne Peräkylä, social- och hälsovårdsministeriet, tfn (09) 160 738 73
Konsult Tapio Jaakkola, tfn 044 264 69 55