Revideringen av barnskyddslagen framskrider
Regeringen föreslår att en ny barnskyddslag stiftas. Syftet med lagen är att garantera att barnets rättigheter och bästa beaktas vid genomförandet av barnskyddet. Avsikten är att säkerställa de stödåtgärder och tjänster som barnet och familjen behöver, främja samarbetet mellan myndigheterna samt göra det möjligt att ingripa i problem i ett tidigare skede. Avsikten är dessutom att förbättra rättsskyddet för barnet och föräldrarna i synnerhet vid beslutsfattande som ansluter sig till barnskyddet.
Regeringen fattade beslut om innehållet i propositionen torsdagen den 26 oktober. Avsikten är att republikens president avlåter propositionen till riksdagen fredagen den 3 november. Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2008.
Propositionen innehåller bland annat följande förslag:
Inledande av klientrelation samt öppen vård
För att hjälpen skall nå barnet och familjen i ett tidigare skede än för närvarnade vill man utvidga området för anmälningsskyldighet och sänka tröskeln för att ta kontakt med barnskyddet. Anmälningsskyldiga enligt gällande lag är personer som är anställda inom social- och hälsovården, skolväsendet, polisväsendet eller församlingen. Utöver dessa föreslås anmälningsskyldigheten utsträckas till personer som är anställda inom ungdomsväsendet och till privata serviceproducenter. Till lagen fogas ett uttryckligt omnämnande om att tystnadsplikt enligt någon annan lag inte utgör ett hinder för barnskyddsanmälan.
Inom barnskyddet är öppenvårdstjänsterna primära. En tillräcklig personal inom den öppna vården garanterar att man kan ingripa i problemen i tid. Revideringen förbättrar möjligheterna att planera verksamheten och trygga resurserna inom den öppna vården. I lagen föreslås en ny bestämmelse om tidsbunden utredning av barnskyddsbehovet. Barnets situation skall utredas utan dröjsmål och senast inom tre månader från det att kontakt tagits med barnskyddet.
Omhändertagande, vård utom hemmet och beslutsfattande i barnskyddsärenden
Bestämmelserna om omhändertagande och vård utom hemmet föreslås bli preciserade. Dessutom föreslås att systemet för beslutsfattande inom barnskyddet ändras så att barnets och föräldrarnas rättsskydd förbättras. Målet är att sakkunskapen och objektiviteten säkerställs. Beslut i ärenden som gäller tvångsomhändertagande föreslås bli överförd från socialnämnden till förvaltningsdomstolen. I övriga barnskyddsärenden fattas besluten i första instans på tjänstemannanivå i kommunen.
Beredningen av ett omhändertagande skall i regel handhas av två socialarbetare som arbetar i par, dessutom skall även annan behövlig sakkunskap finnas att tillgå i beredningen. Innan ett barn placeras i vård utom hemmet skall det utredas om någon närstående till barnet har möjlighet att stöda barnet.
Eftervård
Enligt gällande barnskyddslag är kommunen skyldig att ordna eftervård endast för barn som varit omhändertagna. I propositionen föreslås att kretsen av barn berättigade till eftervård utvidgas att omfatta också barn som varit placerade genom en stödåtgärd inom öppenvården. Eftervård kunde också ordnas för en ung person som varit klient inom barnskyddet. Eftervård föreslås upphöra på samma sätt som för närvarande när den unga personen fyller 21 år.
Ytterligare information:
Regeringssekreterare Eeva Kangasniemi, tfn 09-160 739 09