Regeringen gav en proposition om elektroniska recept
Regeringen föreslår att en lag om elektroniska recept stiftas. Regeringen fattade beslut om innehållet i propositionen torsdagen den 2 november. Avsikten är att republikens president avlåter propositionen till riksdagen på fredag.
Genom den föreslagna lagstiftningen fastställs de krav som skall uppfyllas när recept görs upp elektroniskt och via datanät överförs till ett receptcenter på riksnivå. Utifrån uppgifterna i receptcentret kan apoteken expediera de läkemedel som förskrivits för patienten. Skillnaden i jämförelse med pappersrecept är att de elektroniska recepten lagras i receptcentret. De ges inte till patienten.
Läkaren skall informera patienten om det elektroniska receptet och ge patienten en patientanvisning. Patienten har rätt att förbjuda att receptet görs upp elektroniskt och sänds till receptcentret och då skall han eller hon i stället få ett traditionellt pappersrecept.
Enligt förslaget skall elektroniska recept införas vid alla verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård och vid alla apotek. Läkare och tandläkare som är verksamma som självständiga yrkesutövare behöver dock inte börja använda systemet. Det centraliserade systemet innebär att läkemedelsordinationerna kan göras upp på samma sätt vid alla verksamhetsenheter för hälso- och sjukvård och att alla elektroniska recept kan expedieras från varje apotek.
Fördelar för patienten
Det elektroniska receptet för med sig betydande fördelar jämfört med det traditionella pappersreceptet. Eftersom de elektroniska recepten lagras i ett receptcenter kan patienten alltid på apoteket få en tidsenlig utredning om alla sina läkemedelsordinationer och de läkemedel som kan avhämtas på basis av dem. När läkemedelsförskrivaren har tillförlitliga uppgifter om alla läkemedel som patienten använder, kan läkemedlens inbördes verkningar beaktas när nya läkemedelsordinationer görs upp. Likaså kan den samlade medicineringens inverkan på patientens hälsotillstånd beaktas.
Datasäkerheten beaktas
Enligt förslaget skall Folkpensionsanstalten svara för receptcentret. Elektroniska recept förvaras i receptcentret i 30 månader. Därefter överförs de till ett separat receptarkiv. Innan ett elektroniskt recept skickas skall det signeras elektroniskt. Den elektroniska signeringen är förenad med en certifikattjänst med hjälp av vilken det kontrolleras att den som gjort upp receptet har rätt att göra upp recept. Den elektroniska identifieringen och signeringen gör att det är betydligt svårare att förfalska elektroniska recept än pappersrecept. Patienten har också rätt att få information om vem som har behandlat och läst uppgifterna om honom eller henne i receptcentret eller receptarkivet.
Lagarna angående elektroniska recept avses träda i kraft så snart som möjligt efter att de har antagits och blivit stadfästa. När det gäller skyldigheten att införa elektroniska recept föreslås en övergångsperiod på fyra år för apoteken och verksamhetsenheterna för hälso- och sjukvård.
Ytterligare information: regeringsrådet Pekka Järvinen, tfn 09-160 738 00