Hallitus esittää palvelusetelin käyttöön ottamista
Hallitus esittää, että sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annettuun lakiin lisätään mahdollisuus järjestää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja palvelusetelin avulla. Tarkempia säännöksiä palvelusetelin käytöstä esitetään annettavaksi sosiaalihuoltolaissa ja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetussa laissa. Setelin käyttöön otto edellyttää, että kunta tekee asiaa koskeva periaatepäätöksen. Hallitus päätti asiaa koskevien lakiesitysten sisällöstä torstaina 18. syyskuuta. Presidentti antanee esitykset eduskunnalle myös torstaina. Lakien on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2004 alusta.
Palvelusetelillä asiakas voi ostaa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja, ennen kaikkea kotipalveluja, kunnan hyväksymiltä yksityisiltä palveluntuottajilta. Jatkuvien ja säännöllisten kotipalvelujen hankkimiseksi annettavan palvelusetelin arvo määräytyisi sosiaalihuoltolain mukaan asiakkaan tulojen perusteella siten, että se olisi 5 ?20 euroa tunnilta. Tilapäisten kotipalvelujen ja tukipalvelujen hankkimiseksi annettavan palvelusetelin arvon tulisi olla kohtuullinen.
Muidenkin sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen hankkimiseksi annettavan palvelusetelin arvo tulee mitoittaa siten, että asiakkaan maksettavaksi jäävä omavastuuosuus on yhtä suuri kuin kunnan itse järjestämästään vastaavasta palvelusta perimä asiakasmaksu.
Palvelusetelin käyttöön ottamisella on mahdollista on mahdollista tarjota palveluja myös niille asiakkaille, jotka tällä hetkellä ovat täysin yksityisesti hankitun avun varassa. Palvelusetelin käyttöönotto voi lisätä naisyrittäjyyttä sekä vähentää omaishoitajien ja vapaaehtoistyötä tekevien kuormittuneisuutta.
Taustaa
Palveluseteliä käytetään jo nykyisin sosiaali- ja terveydenhuollossa, mutta se on tulkittu ostopalveluun liittyväksi maksusitoumukseksi. Järjestelmän pelisäännöistä ei tällä hetkellä ole laintasoisia ohjeita.
Hallituksen esityksellä ehdotetaan, että palvelusetelistä tulisi uusi keino palvelujen järjestämiseksi nykyisen järjestämisvelvollisuuden puitteissa. Lähtökohtana on ollut palvelusetelin käyttöönotto kotipalveluissa. Esityksen tavoitteena on lisätä kotipalvelujen tarjontaa, mutta sen käyttö on mahdollista muissakin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Vuoden 2004 talousarvioesityksessä on varattu 10 miljoonan euron määrärahalisäys kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuteen.
Tällä järjestelmällä on myös mahdollista käynnistää hallitusohjelman mukaisia palvelusetelikokeiluja muissa sosiaalihuollon palveluissa, kuten esim. palveluasumisessa.
Palvelusetelin käyttöönoton taustalla on se, että ikäihmisten määrä nousee lähivuosina ja kotipalvelujen kysyntä kasvaa. Lisäksi ikäihmisten maksukyky on kasvamassa. Setelijärjestelmä on uusi keino kannustaa heitä käyttämään myös omia varoja palvelujen hankkimiseen omien valintojensa mukaisesti. Alustavien arvioiden mukaan palvelusetelin kustannushyötysuhde on paras niiden asiakkaiden kohdalla, jotka tarvitsevat apua tilapäisesti tai vain muutamia tunteja viikossa. Vastaavasti jos avun tarve on runsas ja jatkuva kunnan järjestämä palvelu on asiakkaalle edullisempi vaihtoehto.
Lisätietoja antavat hallitussihteeri Anne-Marie Brisson puh. (09) 160 74355 ja ylitarkastaja Viveca Arrhenius puh. 050 561 3833.