Direktivet om tilläggspensioner till riksdagen
Statsrådet fattade den 9 februari beslut om att översända en skrivelse till riksdagen med anledning av Europeiska kommissionens förslag till direktiv om överföring av tilläggspensioner. Syftet med direktivet är att säkerställa den fria rörligheten inom EU genom att minska de hinder som följer av medlemsländernas bestämmelser om tilläggspensioner.
I direktivet föreskrivs om villkoren för intjänande av pensionsrättigheter, bevarande av vilande pensionsrättigheter (indexhöjning) samt överföring av tilläggspensionsförmåner från ett medlemsland till ett annat och från ett pensionssystem till ett annat.
I Finland utgör de frivilliga tilläggspensionerna en mycket liten andel (2-3 %) av det totala pensionsskyddet. Det lagstadgade pensionssystemet omfattar så gott som hela pensionsskyddet. Tilläggspensionssystemet sköts av pensionsstiftelser och pensionskassor. Tilläggspensioner kan också ingå i pensionsarrangemang som arbetsgivare sköter på eget initiativ och i livförsäkringsbolagens gruppförsäkringar.
Statsrådets ståndpunkt
Statsrådet anser målen med direktivet, dvs. att minska hindren för rörlighet för arbetstagarna, viktiga. Att i tillräcklig omfattning trygga erhållandet och bevarandet av pensionsrättigheter anses också vara motiverat att understödja. Statsrådetsträvar efter att bevarandet av balansen mellan bestämmelserna i direktivet och avtalsfriheten skall beaktas i tillräckligt stor utsträckning i direktivet.
Direktivets bestämmelser om fribrev, indexhöjningar och överföring kan utgöra ett konstitutionellt problem i fråga om retroaktiva kostnadseffekter för de gällande förmånsbaserade avtalen. Statsrådet anser att det är skäl att begränsa de retroaktiva kostnadseffekterna genom en lämplig bestämmelse i direktivet eller att medlemsländerna skall beviljas rätt att begränsa de retroaktiva kostnadseffekterna av direktivet.
Statsrådet anser att tillämpningsområdet bör preciseras och avgränsas. De tilläggspensionsarrangemang som är av mindre betydelse för pensionsskyddet bör kunna lämnas utanför direktivets tillämpningsområde. Det här kan genomföras genom att medlemsländerna i direktivet beviljas rätt att avvika från direktivet eller genom att direktivets tillämpningsområde avgränsas. Dessutom bör direktivet inte gälla pensionssystem som redan är slutna när direktivet träder i kraft.
Statsrådet anser vidare att medlemsländerna skall beviljas rätt att avgöra om bevarandet av rätten till intjänad tilläppspension tryggas genom fribrevsrätt eller överföring av fonderad pension. I Finland är fribrevsrätten det mest ändamålsenliga sättet. Enligt statsrådet är tidsgränsen för erhållande av pensionsrättigheter för kort. Statsrådet anser att informationsbestämmelserna är viktiga men att deras innehåll och tillämpningsområde bör förtydligas.
Statsrådets ståndpunkt preciseras under den fortsatta beredningen, när begreppen och innehållet i direktivet förtydligas.