Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Varför behövs det en lag om gräsrotsfinansiering?

finansministeriet
Utgivningsdatum 12.4.2016 13.30
Typ:Nyhet

Vi samlade frågor och svar om gräsrotsfinansiering.

Gräsrotsfinansiering i Finland och utomlands

Vad är gräsrotsfinansiering?

Tanken är oftast att samla in relativt små belopp från en stor mängd personer via nätet. Här kan man också samarbeta och skapa uppmärksamhet kring projektet.

Vilka former av gräsrotsfinansiering finns det?

Gräsrotsfinansiering utan vederlag

  • Donationsbaserad gräsrotsfinansiering: Donationer från allmänheten samlas in för ett visst projekt. Insamlingen pågår en viss tid och annonseras i sociala medier och andra sammanhang på nätet.

Gräsrotsfinansiering mot vederlag

  • Tillgångs-, vederlags-, belönings- eller förhandsförsäljningsbaserad gräsrotsfinansiering: Finansiären erbjuds någon form av vederlag. I vinstandelssystem utlovas finansiärerna en del av den vinst som projektet eventuellt genererar i framtiden.
  • Investeringsbaserad gräsrotsfinansiering: företag eller andra aktörer emitterar aktier, skuldebrev eller andra finansiella instrument.
  • Lånebaserad gräsrotsfinansiering: upplåning av pengar från allmänheten och löfte om återbetalning med ränta (i vissa fall utan ränta)

Hur stor är denna marknad i Finland?

I fjol omsatte gräsrotsfinansieringsmarknaden uppskattningsvis 84,4 miljoner euro. Belopept ökade med 48 procent från året innan.

Marknadsfördelning

  • placeringsbaserad gräsrotsfinansiering: 15,5 miljoner euro (aktiebaserat kapital som företagen samlat in från allmänheten)
  • lånebaserad gräsrotsfinansiering: ca 68,9 miljoner euro (person-till-person-lån förmedlade till konsumenter ca 46,3 miljoner euro och lån förmedlade till företag ca 22,6 miljoner euro).

Uppskattningarna bygger på insamlade marknadsdata.

Hur ser det ut på andra håll?

Uppskattningar av gräsrotsfinansieringsmarknaden i olika geografiska områden i fjol

  • Europa: 6 miljarder euro (+100 % från förrförra året)
  • USA: 17 miljarder dollar (+80 %)
  • Asien: 11 miljarder dollar (+220 %)
  • Globalt: 34,4 miljarder dollar (+112 %)

Varför ses gräsrotsfinansiering som en betydande finansieringsform?

Gräsrotsfinansiering är en ny finansieringsform som kompletterar de traditionella kanalerna och ibland även ersätter dem. De senaste åren har framför allt sådd-, tillväxt-, små och medelstora företag både i Finland och globalt varit intresserade av gräsrotsfinansiering.

För investerare erbjuds möjligheter till investeringar med högre avkastning och risk än traditionella investeringsobjekt.

Varför har gräsrotsfinansiering blivit vanligare?

En förklaring är finanskrisen. Det har blivit svårare, eller i varje fall dyrare, att få finansiering från bankerna eftersom deras kapitaltäcknings- och solvenskrav skärpts. Därför har företagen behövt nya finansieringskällor. I Finland har möjligheterna till bankfinansiering inte försvårats lika mycket som i flera andra EU-länder, men intresset för gräsrotsfinansiering har ökat även här. Enkäter visar att bankerna har skärpt kraven gällande särskilda villkor och villkor för säkerheter samt höjt kreditmarginalerna.

Såväl efterfrågan på som utbudet av gräsrotsfinansiering har ökat i och med att stora grupper av människor numera kan nås kostnadseffektivt via nätet.

Vilka är riskerna med gräsrotsfinansiering?

I vanliga fall är det sådd-, tillväxt- och SMF-företag som skaffar kapital genom gräsrotsfinansiering. Investeringar i framförallt start up-företag har hög risk. Enligt bedömningar upphör över hälften av start up-företagen med sin verksamhet inom ett par år. Av de överlevande start up-företagen är det få som blir stora och framgångsrika och merparten för en daglig kamp för att klara sig överhuvudtaget.

Å andra sidan inbegriper all investeringsverksamhet risken att de investerade tillgångarna minskar i värde eller går helt förlorade. Målet med lagen är att investeraren får all väsentlig information för att kunna fatta ett välgrundat investeringsbeslut. Gräsrotsfinansieringsbranschen befinner sig i en tillväxtfas och alla förfaringssätt har ännu inte blivit etablerade. Även här försöker lagen styra in branschen på rätt kurs och centralt fastställa rättigheter och skyldigheter för förmedlare och investerare samt företag som söker finansiering.

Dessutom ska man tänka på att vederlag i form av värdepapper (aktier e.d. i onoterade bolag som skaffat gräsrotsfinansiering) saknar en reglerad marknadsplats för sekundärmarknaden. Därför handlas dessa värdepapper oftast inte heller på sekundärmarknaden, vilket kan göra det svårare att senare omsätta investeringen i pengar.

Lagen om gräsrotsfinansiering

Vad är syftet med lagen om gräsrotsfinansiering?

Lagförslaget syftar till att skapa tydliga spelregler på lagnivå för gräsrotsfinansieringen så att branschen kan verka och växa i Finland. Målet är att förtydliga olika myndigheters ansvar för tillsynen över gräsrotsfinansiering, förbättra investerarskyddet och diversifiera finansmarknaden.

Förslaget syftar till att öka finansieringsalternativen för framförallt små och medelstora företag samt små innovativa och tillväxtdrivna företag. Investerarna får investeringsalternativ med högre risk och högre avkastning.

Vilka former av gräsrotsfinansiering omfattas av lagen?

Lagen om gräsrotsfinansiering omfattar endast lån och placeringar som används för gräsrotsfinansiering av näringsverksamhet.

Centrala delar i lagförslaget berör förmedlare av gräsrotsfinansiering. För att garantera ett tillräckligt investerarskydd anger lagen vissa skyldigheter för den som skaffar gräsrotsfinansiering och vissa rättigheter för investeringskunden.

Vem får förmedla gräsrotsfinansiering?

Enligt förslaget får en näringsidkare förmedla gräsrotsfinansiering endast om näringsidkaren har registrerat sig i ett särskilt register över förmedlare av gräsrotsfinansiering. Lagen anger detaljerade villkor för registreringen. Registret ska bara innehålla tillförlitliga aktörer med tillräckligt god kännedom om finansmarknaden. Register- och tillsynsansvarig är Finansinspektionen.

Varför behövs registrering?

Registreringen garanterar en tillräckligt hög tröskel för marknadsinträde, vilket å sin sida har stor betydelse för investerarskyddet och finansieringsformens trovärdighet. Ambitionen har varit att förmedlarregistreringen inte ska vara lika betungande som annan finansmarknadsreglering (ofta en tung och dyr auktoriseringsprocess) eftersom målet är att diversifiera den inhemska finansmarknaden genom hållbara och förutsägbara villkor för nya alternativa finansieringsformer. Den relativt lätta regleringen motiveras av branschens begränsade storlek samt dess tillväxtfas, riskprofil och övriga särdrag.

Varför och hur underlättas marknadsinträdet?

Aktörerna i branschen är små jämfört med etablerade marknadsaktörer, och de har begränsade administrativa resurser. Därtill har branschen hittills bara stått för en liten del av de medel som skaffas eller förmedlas på finansmarknaden.

Auktoriseringskrav och tillhörande processer utgör därför en orimligt hög tröskel för inträde och främjar varken finansieringsformens utveckling på hemmamarknaden eller dess konkurrenskraft mot etablerade finansmarknadsaktörer.

I stället för dagens auktoriseringsprocess föreslås en förenklad modell där förmedlaren registrerar sig hos Finansinspektionen. Förmedlare av gräsrotsfinansiering behöver inte längre ansluta sig till ersättningsfonden för investerare och förmedlarens minimikapitalkrav sänks från nuvarande 125 000 euro till 50 000 euro. Alternativ till kapitalkravet blir en yrkesansvarsförsäkring, bankgaranti eller annan motsvarande säkerhet som Finansinspektionen bedömer vara tillräcklig. Informationsskyldigheterna förtydligas och förenklas, vilket gäller både förmedlarna och de företag som skaffar kapital genom gräsrotsfinansiering.

Kan ett enskilt företag skaffa "gräsrotsfinansiering" utan en förmedlare?

Ja. Lagen påverkar inte situationer där en sammanslutning som söker finansiering utnyttjar sina möjligheter att inom näringsfrihetens ram bjuda ut egna värdepapper till allmänheten för att skaffa kapital. Värdepapper kan t.ex. bjudas ut på den egna webbplatsen i form av en aktieemission. Då används inte en förmedlare av gräsrotsfinansiering, men den sammanslutning som söker finansiering ska själv se till att man följer lagstiftningen, bl.a. aktiebolags- och värdepappersmarknadslagarna.

Ur lagens synvinkel är detta inte gräsrotsfinansiering, utan en självständigt genomförd emission eller motsvarande kapitalanskaffningsåtgärd som riktas till allmänheten. Tillämpning av lagen om gräsrotsfinansiering skulle förutsätta att kapitalanskaffningen sker genom en serviceplattform som tillhandahålls av en förmedlare av gräsrotsfinansiering.

Vem får skaffa gräsrotsfinansiering?

Enligt den nya lagen kan gräsrotsfinansiering för näringsverksamhet skaffas av en sammanslutning (aktiebolag, andelslag, kommanditbolag, öppet bolag, europabolag, europaandelslag och förening) eller stiftelse. Den som skaffar gräsrotsfinansiering får inte vara försatt i konkurs eller befinna sig i något annat insolvensförfarande. Saneringsförfarande i företaget utgör dock inte något hinder för att skaffa gräsrotsfinansiering om investerarna får tillräcklig information om denna omständighet samt tillhörande risker. Den som skaffar gräsrotsfinansiering får inte vara ett börsbolag, dvs. värdepapper i börsnoterade aktiebolag får inte utgöra investeringsobjekt i låne- eller investeringsbaserad gräsrotsfinansiering. Näringsidkaren behöver inte vara en juridisk person, utan möjligheten ges även till enskilda firmor.

Hur förbättras investerarskyddet genom lagen?

Lagen förtydligar begreppen i branschen samt myndigheternas ansvar, och gör ett komplicerat sakområde mer begripligt. Den stärker investerarnas ställning genom tydliga regler för investerarskyddet och informationsskyldigheten. Samtidigt blir gräsrotsfinansiering en del av den reglerade finansmarknaden.

Investerarskyddet förbättras bl.a. genom att den lagstadgade informationsskyldigheten utvidgas till situationer där även andra värdepapper än sådana som avses i värdepappersmarknadslagen används vid anskaffning eller förmedling av gräsrotsfinansiering. Sådana värdepapper, i praktiken icke-överlåtbara värdepapper, ingår i nuläget inte i tillämpningsområdet för värdepappersmarknadslagen eller lagen om investeringstjänster. Därför är de i stor utsträckning oreglerade och omfattas därmed inte av investerarskyddet. Finansministeriet kommer att precisera investerarskyddet genom en särskild förordning om informationsskyldigheten för sammanslutningar som skaffar kapital genom gräsrotsfinansiering. Förordningen innehåller bestämmelser om bl.a. riskvarningar. Lagen har å sin sida bestämmelser om förmedlarens tillvägagångssätt och skyldigheter mot investeraren. Dessutom regleras tillsynen och påföljderna av lagen.

Hur regleras andra former av gräsrotsfinansiering i Finland?

Gåvobaserad gräsrotsfinansiering är vederlagsfri verksamhet. Den regleras av lagen om penninginsamlingar, som inrikesministeriet ansvarar för. En översyn av hela lagen har avbrutits tills vidare.

Tillgångsbaserad gräsrotsfinansiering regleras genom konsumentskyddslagen när det är fråga om en relation mellan konsument och näringsidkare. Köplagen tillämpas när det är fråga om en relation mellan två konsumenter eller två näringsidkare. Justitieministeriet ansvarar för båda lagarna.

Person-till-person-lån hör till konsumentskyddslagens tillämpningsområde. Justitieministeriet preciserar just nu regleringen av person-till-person-lån inom ramen för genomförandet av bostadskreditdirektivet. Regeringens proposition inom detta område lämnas till riksdagen i april 2016.

Varför behövs en särskild lag om gräsrotsfinansiering?

En särskild lag behövs eftersom det finns flera former av gräsrotsfinansiering som har olika kopplingar till gällande lagar. Detta gäller framförallt låne- och investeringsbaserad gräsrotsfinansiering.

Lagförslaget syftar till

  • effektivare förmedling av finansiering och därigenom ekonomisk tillväxt
  • tydligare spelregler för gräsrotsfinansiering och mindre kostnader för branschen och myndigheterna
  • lösning av gränsdragningsproblem mot annan nationell lagstiftning, såsom lagen om investeringstjänster och värdepappersmarknadslagen
  • tydlig gränsdragning mellan överlåtbara värdepapper, som regleras i värdepappersmarknadslagen, och icke-överlåtbara värdepapper, vilket är av central betydelse för förmedlare av gräsrotsfinansiering med tanke på deras lagstadgade handlingsmöjligheter
  • förbättrat investerarskydd när icke-överlåtbara värdepapper som inte regleras i värdepappersmarknadslagen, används vid anskaffning eller som förmedling av gräsrotsfinansiering
  • möjliggörande av lättare administrativa villkor för förmedling av gräsrotsfinansiering utan administrativt tung och dyr auktorisering (här genomförs den för medlemsstaterna valfria artikel tre i MiFID I [direktivet om marknader för finansiella instrument] som gäller investeringsbaserad gräsrotsfinansiering)
  • stödjande av finansieringsformens tillväxt så, att prospekt behöver offentliggöras först när värdepapper till ett värde av mer än 5 miljoner euro erbjuds (dagens nationella prospektgräns är 2,5 miljoner euro), vilket syftar till att möjliggöra bredare användning av gräsrotsfinansiering vid finansiering av näringsverksamhet utan skyldighet att utforma ett separat och ofta rätt dyrt prospekt
  • främjande av investerarnas och allmänhetens samt företagens och andra emittenters medvetenhet om sina rättigheter och skyldigheter.

Hur kan förmedlare av gräsrotsfinansiering agera mot icke-professionella kunder?

Förmedlare av gräsrotsfinansiering kan med stöd av lagen erbjuda både låne- och investeringsbaserad finansiering oberoende av om överlåtbara eller icke-överlåtbara värdepapper används i verksamheten.

Om förmedlaren använder överlåtbara finansiella instrument behövs en mellanhand eller ett ombud med auktorisation som aktör på finansmarknaden (genomförande av artikel tre i MiFID I, direktivet om marknader för finansiella instrument). Denna skyldighet gäller emellertid inte om de överlåtbara värdepapperen endast erbjuds till vissa professionella investerare som definieras närmare i direktivet om marknader för finansiella instrument. Förmedlare av gräsrotsfinansiering kan i stället förmedla uppdrag med icke-överlåtbara värdepapper direkt till icke-professionella och professionella investerare utan att behöva en mellanhand eller ett ombud med auktorisation.

Har förslaget betydelse för finansmarknadsaktörer med auktorisation?

Ja. Auktoriserade finansmarknadsaktörer kan dra nytta av att lagen har en lättare struktur än annan finansmarknadsreglering. De kan t.ex. bilda ett dotterbolag som förmedlar låne- eller investeringsbaserad gräsrotsfinansiering eller koppla en redan verksam förmedlare av gräsrotsfinansiering till sin auktoriserade verksamhet i form av anknutet ombud. Lagens utgångspunkt är att även kreditinstitut, betalningsinstitut, fondbolag, värdepappersföretag och förvaltare av alternativa investeringsfonder ska kunna förmedla gräsrotsfinansiering med sin auktorisation, om de följer specifika bestämmelser i lagen om gräsrotsfinansiering.

Kan en förmedlare av gräsrotsfinansiering vara verksam i andra EU-länder?

Lättnaderna i regleringen gäller förmedling och anskaffning av gräsrotsfinansiering i hemlandet. När man dessutom är verksam i andra EU-länder lönar det sig att ansöka om t.ex. auktorisation som värdepappersföretag, vilket möjliggör enkelt inträde på europeiska marknader.

Direktivet om marknader för finansiella instrument (MiFID-I) erbjuder möjlighet till gränsöverskridande verksamhet enligt principen om gemensam auktorisation. Om ett kreditinstitut, fondbolag, värdepappersföretag eller försäkringsbolag auktoriserats i en stat inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), kan sådan auktoriserad verksamhet bedrivas i alla EES-stater. Företaget kan inrätta en filial eller erbjuda gränsöverskridande tjänster genom ett särskilt anmälningsförfarande (notifiering). Det s.k. EU-passet ger möjlighet att utvidga förmedlingen av gräsrotsfinansiering till gränsöverskridande verksamhet på EU-nivå.

Om företaget själv befinner sig i tillväxtfasen kan det ha svårt att med detsamma växa till en aktör på EU-nivå. Oftast måste företaget först uppnå en etablerad ställning i hemlandet, och här ger lagen om gräsrotsfinansiering bättre möjligheter än tidigare.

Beredning av lagförslaget

Hur har finansministeriet berett förslaget?

Finansministeriet har berett förslaget i samarbete med både marknadsaktörer och myndigheter. Lagutkastet sändes på remiss i maj-juni 2015. Utlåtanden lämnades av 47 instanser och förslaget fick i huvudsak ett positivt mottagande. Finansministeriet har ordnat två myndighetssamråd och ett samråd med marknadsaktörer. De som arbetat med beredningen har mött centrala intressenter tiotals gånger i samband med projektet. Ambitionen har varit att i lagen beakta huvuddelen av responsen från samråden och utlåtandena.

Har projektet en särskild politisk ställning?

Ja, eftersom det utgör en del av handlingsplanen för genomförandet av regeringens spetsprojekt, där det bl.a. sägs att

"Regeringen anser det viktigt att finansministeriet bereder regeringspropositioner för att skapa ramlagstiftning om gruppfinansiering [gräsrotsfinansiering]."

Varför en nationell lag och inte EU-reglering?

EU-reglering av gräsrotsfinansiering är inte att vänta inom den närmaste tiden. Därför lönar det sig att genomföra regleringen nationellt inom gränserna för EU:s regelverk.

Har andra EU-länder motsvarande lagstiftning?

Nationell reglering finns i Italien, Frankrike, Storbritannien, Tyskland, Spanien, Österrike och Portugal. Dessutom avser Belgien, Nederländerna och Litauen införa lagstiftning på området senast i sommar. Behovet av reglering utreds just nu i flera andra EU-länder, åtminstone i Sverige, Estland och Lettland.

Hurdan är läget i övriga delar av världen?

USA är på väg att införa lagstiftning (s.k. Jobs Act) av samma typ som bereds i Finland. Motsvarande utveckling pågår i bl.a. Kanada, Japan, Sydkorea och Australien.

Gräsrotsfinansieringslagen skapar nya finansieringsmöjligheter för företagstillväxtLänk till en annan webbplats (pressmeddelande 7.4.)

Ytterligare information:

Aki Kallio, konsultativ tjänsteman, tfn 02955 30477, aki.kallio (at) vm.fi

Tiedotustilaisuuden esitysmateriaaliFilen öppnas i en ny flik pdf 472kB
Finansmarknaderna
finansiering finansiering finansmarknaden företagsfinansiering
Tillbaka till toppen
Social- och hälsovårdsministeriet
Sosiaali- ja terveysministeriö
Ministry of Social Affairs and health

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
      • Priset Årets Pappa
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Arbetslivsprogrammen
      • ARBETE2030 – Utvecklingsprogrammet för arbetet och välbefinnandet i arbetet
      • Programmet för arbetsförmåga
      • Program för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Barnstrategi
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Tillgänglighetsdirektivet
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
    • Nationell servicereform
      • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
        • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
        • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Avslutade projekt
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi