Strategi för digitalisering och informationshantering inom social- och hälsovård
Social- och hälsovårdsministeriet har gjort en strategi för digitalisering och informationshantering inom social- och hälsovård.
Målet för strategin är att de digitala tjänsterna ska öka människans möjligheter att själv upprätthålla sitt välbefinnande, sin hälsa och sin funktionsförmåga. Detta minskar behovet av tunga tjänster och leder därmed till att social- och hälsovårdspersonalen belastas mindre och får bättre möjligheter att träffa kunderna personligen.
För att de digitala verktygen ska öka självständigheten förutsätts det att de är lätta att använda och individuellt anpassade och att de kan användas oberoende av tid och plats. I arbetet med utvecklandet av de digitala tjänsterna betonas jämlikhetsfrågor, som till exempel två- eller flerspråkighet, begriplighet och tillgänglighet. Man kan också nyttja artificiell intelligens och robotik i arbetet.
När man uppmuntrar människor att använda digitala tjänster måste man också samtidigt erbjuda handledning. De som av någon orsak inte kan eller vill använda digitala tjänster ska fortfarande ha rätt att få stöd. Även social- och hälsovårdspersonalen behöver utbildning och handledning.
Lagstiftningen måste möjliggöra gemensam användning av information och överföring av information
Personalens arbetsbörda kan minskas genom att utveckla systemen och utnyttja ny teknologi, men också genom att reformera lagstiftningen. Lagarna ska bland annat göra det möjligt att använda information gemensamt, att överföra information, att utveckla och utnyttja digitala verksamhetsprocesser och att automatisera till exempel beslutsfattandet. Samtidigt är det viktigt att förtydliga yrkesrollerna.
De digitala tjänsterna bygger på uppföljning och prognostisering
Enligt strategin borde alla välfärdsområden i första hand använda digitala tjänster alltid om det är lämpligt eller alltid när kunderna har möjlighet att använda digitala tjänster. För styrningen av välfärdsområdena samlar man in information om bland annat befolkningens välfärd, användningen av tjänsterna och tjänsternas kvalitet, resultat och kostnadseffektivitet.
När social- och hälsovårdstjänsterna baserar sig på information om effekterna kan man tillhandahålla tjänster av hög kvalitet på ett smidigt och hållbart sätt. Det behövs bred tillgång till pålitlig, tidsenlig och jämförbar information över förvaltningsgränserna för allt från chefer och beslutsfattare till forskare. Och de yrkesutbildade personerna och kunderna inom social- och hälsovården behöver information om tjänsterna och vården. Informationen ska röra sig lätt och säkert mellan de olika organisationerna och social- och hälsovårdstjänsterna. Kanta-tjänsterna stöder den landsomfattande användningen av digitala tjänster.
Genomförandet av strategin följs upp
Målen för strategin för digitalisering och informationshantering inom social- och hälsovård ska i huvudsak uppnås genom det digitaliseringsprogram som ingår i regeringsprogrammet, men även genom andra projekt såsom de pågående projekten för utvecklandet av Kanta-tjänsterna. Syftet med digitaliseringsprogrammet är att stödja särskilt välfärdsområdena så att de kan effektivisera social- och hälsovården. I mitten av regeringsperioden ska man utvärdera hur digitaliseringsprogrammet framskrider, och i slutet av regeringsperioden ska man vid halvtidsutvärderingen bedöma om målen för strategin behöver ändras.
Social- och hälsovårdsministeriet har under beredningen av strategin hört sammanlagt cirka 6000 personer vid olika tillställningar. I samråden deltog bland annat experter från välfärdsområdena, utvecklingsdirektörer, direktörer inom digitalisering och dataadministration samt forskare och systemleverantörer. Social- och hälsovårdsministeriet frågade också medborgarna hurdana digitala tjänster de skulle vilja ha i framtiden.
Mer information:
Riikka Vuokko, specialsakkunnig, tfn 029 516 3600, [email protected]
Markku Heinäsenaho, specialsakkunnig, tfn 029 5163 158, [email protected]