Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategia painottaa joustavuutta
Sosiaali- ja terveysministeriö on saanut valmiiksi sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategian.
Strategian tavoitteena on saada aikaan sellaiset digitaaliset palvelut, jotka lisäävät ihmisten mahdollisuuksia ylläpitää omatoimisesti hyvinvointiaan, terveyttään ja toimintakykyään. Samalla voidaan vähentää raskaiden palvelujen tarvetta. Tämä puolestaan vähentää ammattihenkilöiden kuormitusta ja lisää heidän mahdollisuuksiaan tavata asiakas henkilökohtaisesti.
Omatoimisuutta lisääviltä digitaalisilta välineiltä edellytetään helppokäyttöisyyttä, yksilöllisyyttä sekä mahdollisuutta käyttää niitä ajasta ja paikasta riippumatta. Yhdenvertaisuuteen liittyvät asiat, kuten kaksi- tai monikielisyys, ymmärrettävyys ja esteettömyys leimaavat digipalvelujen kehittämistyötä. Tässä hyödynnetään mm. tekoälyä ja robotiikkaa.
Kun ihmisiä kannustetaan digitaalisten palvelujen käyttöön, on samalla tarjottava opastusta. Edelleen on varmistettava tuki niille, jotka eivät pysty tai syystä tai toisesta halua käyttää digitaalisia palveluja. Koulutusta ja opastusta tarvitsevat myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt.
Lainsäädännön on mahdollistettava tiedon yhteiskäyttö ja tiedonsiirto
Ammattihenkilön työkuormaa voidaan vähentää paitsi kehittämällä järjestelmiä ja hyödyntämällä uutta teknologiaa myös uudistamalla lainsäädäntöä. Lakien on mahdollistettava mm. tiedon yhteiskäyttö ja siirrettävyys, digitaalisten toimintaprosessien kehittäminen ja hyödyntäminen sekä esimerkiksi päätöksenteon automaatio. Samalla pitää selkiyttää ammattihenkilöiden roolit.
Vaikuttavuus ja ennakointi luovat vahvan perustan digitaalisille palveluille
Strategian mukaan digitaalisen asioinnin pitäisi olla ensisijaista kaikilla hyvinvointialueilla niissä palveluissa, joihin se sopii tai niille asiakkaille, jotka kykenevät digitaalisia palveluja käyttämään. Hyvinvointialueiden ohjausta varten tietoa kerätään mm. väestön hyvinvoinnista, palveluiden käytöstä, laadusta sekä vaikuttavuudesta, myös kustannusvaikuttavuudesta.
Vaikuttavuustietoon tietoon perustuvat sosiaali- ja terveyspalvelut voidaan järjestää joustavasti, laadukkaasti ja kestävästi. Luotettavaa, ajantasaista ja vertailukelpoista tietoa on oltava laaja-alaisesti ja poikkihallinnollisesti niin johtajien, päätöksentekijöiden kuin tutkijoidenkin käytössä. Myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöt ja asiakkaat tarvitsevat tietoa palveluiden ja hoidon toteuttamiseen. Tiedon on liikuttava helposti ja turvallisesti eri organisaatioiden ja eri sote-palveluiden välillä. Kanta-palvelut tukevat digitaalisten palveluiden hyödyntämistä koko maassa.
Strategian toimeenpanoa seurataan
Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaation ja tiedonhallinnan strategian tavoitteita pannaan toimeen pääosin hallitusohjelman mukaisessa Digi-ohjelmassa ja osin muissa hankkeissa, kuten käynnissä olevissa Kanta-palvelujen kehittämishankkeissa. Digi-ohjelman tarkoitus on tukea erityisesti hyvinvointialueita parantamaan sosiaali- ja terveydenhuollon vaikuttavuutta. Hallituskauden puolivälissä arvioidaan, miten Digi-ohjelma on edistynyt, ja hallituskauden lopulla tehdään väliarviointi siitä, ovatko strategian tavoitteet edelleen oikeat.
Sosiaali- ja terveysministeriö osallisti strategian valmisteluun eri tilaisuuksissa yhteensä noin 6000 henkilöä. Tilaisuuksiin osallistui mm. hyvinvointialueiden asiantuntijoita, kehittämisjohtajia, digi- ja tietohallintojohtajia, tutkijoita ja järjestelmätoimittajia. Sosiaali- ja terveysministeriö kysyi myös kansalaisten näkemyksiä siitä, millaisia digitaalisia palveluja he haluavat tulevaisuudessa.
Lisätietoja:
erityisasiantuntija Riikka Vuokko, p. 029 516 3600, [email protected]
erityisasiantuntija Markku Heinäsenaho, 029 5163 158, [email protected]