Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia: kohti kestävää turvallisuuskulttuuria
Asiakas- ja potilasturvallisuus tarkoittaa sosiaali- ja terveydenhuollossa toimivien henkilöiden ja organisaatioiden periaatteita ja toimintoja, joilla varmistetaan hoidon ja palvelujen turvallisuus sekä suojataan asiakkaita ja potilaita vahingoittumasta.
Hoidon ja palveluiden turvallisuus on osa sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaislaatua.
Osa asiakas- ja potilasturvallisuutta on myös tilojen, laitteiden ja tietojärjestelmien, tarvikkeiden ja lääkkeiden asianmukainen ja turvallinen käyttö.
Asiakkaan ja potilaan näkökulmasta turvallisuus on sitä, että saat asianmukaisen palvelun ja hoidon oikeaan aikaan siten, että hyödyt palvelusta eikä fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen eikä taloudellinen turvallisuutesi vaarannu.
Mitä asiakas- ja potilasturvallisuusstrategialla tavoitellaan?
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian (2022–2026) visio on, että Suomi on asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa vuonna 2026 – vältämme vältettävissä olevan haitan.
Se tarkoittaa, että otamme käyttöön parhaaseen tutkittuun tietoon perustuvat suositukset niin, että ne hyödyttävät johtoa, ammattilaisia, potilaita ja asiakkaita kaikissa organisaatioissa kaikilla toiminnan tasoilla.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategialla ja toimeenpanosuunnitelmalla 2022-2026 edistetään osallisuutta, turvallisuutta vahvistavia toimia ja turvallisuuskulttuurin johtamista Suomessa.
Miten asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpano on edennyt?
Strategian toimeenpanosta vastaa useita eri organisaatiota, muun muassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Valvira ja Fimea. Pohjanmaan hyvinvointialueen Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus tukee strategian toimeenpanoa.
Vuoden 2024 päätteeksi tehdyn strategian väliarvioinnin mukaan suuri osa asetetuista tavoitteista on toteutunut. Silti matkaa mallimaaksi vielä on.
Lisätietoja
Sanna-Maria Kivivuori, lääkintöneuvos
sosiaali- ja terveysministeriö, Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto / APO, Asiakkaat ja henkilöstö -yksikkö / ASI Puhelin:0295163082 Sähköpostiosoite: [email protected]