Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska

Ändringar av lagen om utkomststöd fr.o.m. 1.1.2011

Utgivningsdatum 5.1.2011 13.46
Typ:Pressmeddelande N5-57039
Kommuninfo 8a 1)  Förfarandet med prioriterad inkomst tillämpas till och med utgången av år 2014

Enligt den temporära ändringen av 11 § 3 mom. i lagen om utkomststöd beaktas när utkomststöd bestäms, utöver vad som föreskrivs i paragrafens 2 mom., minst 20 procent av förvärvsinkomsterna inte som inkomst, dock högst 150 euro i månaden (lag om ändring av 10 § och temporär ändring av 11 § i lagen om utkomststöd 1172/2010 (17.12.2010) (se bilaga).

Förfarandet med prioriterad inkomst, som gäller redan i dag, fortsätter därmed som i dag till utgången av år 2014. Förfarandet gäller även företagarinkomst.

Försöket med prioriterad inkomst infördes inom utkomststödet år 2002. Genom detta vill man främja klientens möjligheter att förbättra sin utkomst med små förvärvsinkomster och därmed klientens möjligheter att etablera sig i arbetslivet.

Obeaktade lämnas per hushåll minst 20 % av förvärvsinkomsterna. Som prioriterad inkomst kan dock godkännas högst 150 euro per månad. Denna gräns i eurobelopp utgör sålunda inte ett hinder för att mer än 20 % av förvärvsinkomsterna räknas som prioriterad inkomst.

Social- och hälsovårdsministeriet understryker att utöver detta ska övriga inkomster enligt 11 § 2 mom. i lagen om utkomststöd, såsom små understöd och förvärvsinkomster, fortfarande helt lämnas obeaktade som inkomster vid beviljandet av utkomststöd. Enligt bestämmelsen beaktas som inkomster inte bl.a. ovan nämnda förvärvsinkomster som ska anses ringa och understöd eller inkomster till den del dessa motsvarar utgifter för arbetsresor och övriga av arbete förorsakade utgifter.

Lagen om utkomststöd finns att läsa till exempel på social- och hälsovårdsministeriets webbplats.

Ämnet tas upp i kapitel 6.8.2 i social- och hälsovårdsministeriets publikation Utkomststöd. Handbok för tillämpning av lagen om utkomststöd (SHM:s publikationer 2007:12). Publikationen finns att läsa på ovan nämnd webbplats.

Institutet för hälsa och välfärd gör en uppföljningsundersökning av konsekvenserna till följd av förfarandet. Målet för undersökningen är att utreda verkningarna för olika typer av hushåll som erhåller stöd. På basis av uppföljningsundersökningens resultat fattar man beslut om ett eventuellt permanent införande av ändringen.

2) Sänkning av utkomststödets grunddel för en person i åldern 18-24 som saknar yrkesutbildning på grund av vägran att delta i utbildning

Enligt ändringen av 10 § 1 mom. 1 punkten i lagen om utkomststöd som träder i kraft 1.1.2011 kan beloppet av utkomststödets grunddel som beviljas en person i åldern 18-24 år som saknar yrkesutbildning sänkas med högst 20 procent om hans eller hennes behov av utkomststöd beror på att han eller hon inte är berättigad till arbetslöshetsförmån på grund av vägran att delta i utbildning eller har avbrutit denna (lag om ändring av 10 § och temporär ändring av 11 § i lagen om utkomststöd (17.12.2010):

" 10 §

  Grunddelens belopp kan sänkas med högst 20 procent i fråga om en person vars behov av utkomststöd föranleds av att

1) personen utan grundad anledning har vägrat att ta emot ett arbete som erbjudits honom eller henne individuellt och bevisligen eller att delta i en sådan arbetskraftspolitisk åtgärd som under en skälig tid skulle trygga hans eller hennes försörjning eller om han eller hon genom sin försummelse har föranlett att arbete eller en arbetskraftspolitisk åtgärd inte har kunnat erbjudas, eller av att en person som uppnått myndighetsåldern men inte fyllt 25 år och som saknar yrkesutbildning har avbrutit eller vägrat delta i utbildning så att han eller hon enligt 8 kap. 2 § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa inte är berättigad till arbetslöshetsförmån,"

I nämnda 10 § i lagen om utkomststöd föreskrivs om grunderna för en sänkning av stödets grunddel. Numera gäller redan bestämmelsen samtliga mottagare av stödet, som utan giltigt skäl vägrar att ta emot ett arbete som erbjuds honom eller henne eller en arbetskraftspolitisk åtgärd, utarbeta aktiveringsplan enligt lagen om arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte eller delta i arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte samt försummelse av den samarbetsskyldighet som avses i lagen om främjande av invandrares integration samt mottagande av asylsökande.

10 § i lagen om utkomststöd finns bifogad till denna Kommuninfo i sin helhet.

Prövning av sänkt grunddel

En sänkning av grunddelen kan prövas i fråga om en person som blivit beroende av utkomststöd efter att ha avbrutit en utbildning eller vägrat delta i utbildning så att han eller hon enligt detta inte är berättigad till arbetslöshetsförmån.

Arbetskraftsmyndigheten kan förvägra arbetslöshetsförmånen för en sådan person i åldern 18-24 med stöd av 8 kap. 2 § i lagen om utkomstskydd för arbetslösa under förutsättning att han eller hon saknar yrkesutbildning enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa.

När utkomststöd prövas för en person som avses i bestämmelsen ska socialväsendets beslut alltid basera sig på ett myndighetsavgörande som gäller klientens arbetslöshetsförmän. Socialväsendet ska dock överväga behovet av en sänkning av grunddelen och beloppet från fall till fall med beaktande av omständigheterna i sin helhet för den som ansöker om stöd och hans eller hennes familj samt målen för utkomststödet såsom föreskrivs i 10 § i lagen om utkomststöd.

Prövningen av en sänkning avser i en familj endast den person som inte är berättigad till arbetslöshetsförmån. Prövningen avser endast utkomststödets grunddel.

Om en sänkning av grunddelen ska ett skriftligt förvaltningsbeslut fattas.

Sänkningens belopp och begränsningar

Enligt 10 § 1 mom. i lagen om utkomststöd kan grunddelens belopp sänkas med högst 20 procent.

Enligt 3 mom. kan grunddelens belopp från fall till fall sänkas med högst 40 procent om en person upprepat förfarit på det sätt som avses i 10 § 1 mom. i lagen. I regeringens proposition med förslag till ändring av lagen om utkomststöd (RP 138/2010 rd) konstateras att denna sänkning med 40 procent ska användas med betänksamhet och endast om den på goda grunder kan bedömas främja syftet med sänkningen.

Sänkningen av den grunddel som avses i bestämmelsen enligt 10 § 4 mom. i lagen om utkomststöd kan göras endast under förutsättning att den inte äventyrar den utkomst som oundgängligen behövs för att trygga ett människovärdigt liv och att sänkningen inte heller i övrigt kan anses oskälig. Sänkningen kan göras för högst två månader åt gången räknat från vägran eller försummelsen. Därigenom definierar man inte hur länge sänkningen ska gälla från tidpunkten för ansökan om utkomststöd eller datumet för beviljande.

Denna bestämmelse kan också leda till att sänkningen av grunddelen ska vara mindre eller att en sänkning inte alls ska göras.


I samband med sänkningen av grunddelen ska alltid en handlingsplan för en enskild klient göras

Enligt 7 § i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården ska när socialvård lämnas en service-, vård-, rehabiliterings- eller någon annan motsvarande plan utarbetas, om det inte är fråga om tillfällig rådgivning och handledning eller om det inte i övrigt är uppenbart onödigt att utarbeta en plan. Planen ska, om det inte finns något uppenbart hinder för det, göras upp i samförstånd med klienten.

En handlingsplan för en enskild klient i syfte att hjälpa honom eller henne att klara sig på egen hand ska alltid upprättas i samband med sänkningen av grunddelen (10 § 2 mom. i lagen om utkomststöd). Planen ska upprättas om möjligt tillsammans med klienten och i samarbete med arbetskraftsmyndigheterna och andra myndigheter.

Enligt 10 § 2 mom. i lagen " I samband med sänkningen av grunddelen skall alltid, om möjligt tillsammans med den som söker utkomststödet och vid behov i samarbete med arbetskraftsmyndigheterna och andra myndigheter, upprättas en handlingsplan för att hjälpa klienten att klara sig på egen hand."

I ovan nämnd regeringsproposition om ändring av lagen om utkomststöd understryks att man i första hand med alla andra medel som står till socialarbetets förfogande ska stödja unga vuxna i att klara av vardagen och ha kontroll över livet. Detta innefattar både att skaffa sig yrkesmässigt kunnande och utbildning samt att delta i arbetslivet. Avsikten är att ge stöd till unga vuxna som befinner sig i en svår situation och riskerar social utslagning för att de ska utbilda sig, ta egna initiativ och få fotfäste i samhället.

För att förverkliga klientplanen har en klient ofta också behov att få tillgång till andra myndigheters tjänster såsom skolväsende, hälso- och sjukvård, arbete bland missbrukare och psykisk hälsovård, ungdomsarbete, bostadsmyndighetens tjänster eller ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning. En yrkesutbildad person inom socialvården ska hänvisa och råda klienten för att de ska få tillträde till dessa tjänster och i detta fall vid behov ge honom eller henne sin hjälp för att förverkliga de mål som ställts i klientplanen.

Om klienten saknar en plan om sökande av arbete eller utbildning då ett beslut om en sänkning av grunddelen fattas ska även detta tas upp i planen för en enskild klient i samband med beredningen av beslutet om utkomststöd.

Handlingsplanen som ska upprättas i samband med sänkt grunddel behandlas i SHM:s publikation Utkomststöd. Handbok för tillämpning av lagen om utkomststöd (SHM:s publikationer 2007:12, kapitel 6.4.9).


Skriftligt beslut ska lämnas i utkomststödsärendet

En sänkning av grunddelen kan förutom att hänga ihop med en ny klientrelation också hänga ihop med justeringen av ett stöd som redan beviljats. Om justering av utkomststödet föreskrivs i 18 § i lagen om utkomststöd enligt följande:

" Utkomststödet justeras om personens eller familjens förhållanden eller behovet av stöd förändras."

Ett nytt beslut om utkomststöd fattas om justering av utkomststödet. En justering av stödet hindras inte av att stödet hade beviljats för en längre tidsperiod.  

Klientens förhållanden ska alltid utredas omsorgsfullt innan ett beslut om utkomststöd fattas.   Därmed ökar klientens förtroende till att beslutet är riktigt. Huvudansvaret för utredningen av ärendet har myndigheten. En klient ska vid behov lägga fram utredning om grunderna för sina yrkanden och också i övrigt medverka till utredningen av ett ärende som han eller hon har inlett. Om klientens skyldighet att lämna uppgifter och anmälningsskyldighet föreskrivs i 17 § i lagen om utkomststöd.

Beslutet ska delges parten.

I SHM:s publikation Utkomststöd. Handbok för tillämpning av lagen om utkomststöd (SHM:s publikationer 2007:12) behandlas justering av utkomststödet i kapitel 6.9, klientens skyldighet att lämna uppgifter och anmälningsskyldighet i kapitel 9.5, lämnande av skriftligt beslut i kapitel 9.8 och delgivning i kapitel 9.9.

Sökande av ändring

Till ett beslut av en tjänsteinnehavare ska bifogas anvisningar om hur man söker rättelse. Den som är missnöjd med ett beslut har rätt att söka ändring i beslutet om utkomststöd, om han eller hon yrkar detta inom 14 dagar efter att ha tagit del av beslutet (socialvårdslag 45 § 2 mom.). Rättelseyrkande ställs till det organ som ansvarar för kommunens socialvård. Yrkandet kan göras skriftligen eller på myndighetens samtycke muntligen, varmed myndigheten ska anteckna det i dokumentet.

Det kommunala organet ska behandla ärendet i brådskande ordning. Till förvaltningsbeslutet ska bifogas en besvärsanvisning. Ändring i det kommunala organets beslut ska sökas hos förvaltningsdomstolen genom besvär inom 30 dagar efter delfåendet av beslutet. I förvaltningsdomstolens beslut får ändring sökas genom besvär, om högsta förvaltningsdomstolen beviljar besvärstillstånd.

I SHM:s publikation Utkomststöd. Handbok för tillämpning av lagen om utkomststöd (SHM:s publikationer 2007:12) behandlas ändringssökande i kapitel 10.


Uppföljning av reformen

Institutet för hälsa och välfärd ska göra en uppföljningsundersökning om konsekvenserna av reformen.

3) Blankett om statsandel för grundläggande utkomststöd för utarbetande av statsandelsutredning lämnas vidare till regionförvaltningsverket (RFV)

Finansieringsunderlaget för utkomststödet ändrades från ingången av år 2006. Social- och hälsovårdsministeriet har utfärdat anvisningar för kommunerna om hur statsandelsutredningen görs genom kommuninfo 19/2005 och kommuninfo 6/2006 och senast genom kommuninfo 3/2008. Dessa kan läsas på ministeriets webbplats stm-dev.navigo.fi / Pressmeddelanden / Kommuninfo.

En ändring av 5 b § 4 mom. i lagen om utkomststöd (L 1202/2007) som gäller justering av förskotten på statsandel för grundläggande utkomststöd trädde i kraft vid ingången av 2008. Statsandelsmyndighet är regionförvaltningsverket (L 1555/2009).

Förskotten justeras och betalas till kommunen av regionförvaltningsverket (RFV). För justering av statsandelsförskotten ska kommunen varje år senast 31.8 lämna regionförvaltningsverket uppgifter om de kostnader som det grundläggande utkomststödet gett upphov till fram till utgången av juni samt sin uppskattning av de kostnader som det grundläggande utkomststödet ger upphov till under tiden juli-december.

För fastställande av den slutliga statsandelen för kostnaderna för det grundläggande utkomststödet ska kommunen senast den 30 april under det år som följer efter finansåret lämna regionförvaltningsverket en utredning om de faktiska kostnaderna för det grundläggande utkomststödet (statsandelsutredning). RFV fattar på basis av kommunens statsandelsutredning beslut om den slutliga statsandelen för kostnaderna för det grundläggande utkomststödet senast inom tre månader efter det att utredningen inkommit.

Anmälan om justering av förskott och statsandelsutredningen görs på en blankett som kan skrivas ut på webbplatsen www.suomi.fi. Under hösten 2010 har ett antal justeringar gjorts i blanketten och den har uppdaterats i fråga om regionförvaltningsverkens kontaktuppgifter.


Ytterligare information:

Överinspektör Jaakko Ellisaari, tfn (09) 1607 4344  och
Bostadsrådet Raimo Kärkkäinen, tfn (09) 1607 3857.

E-postadresser: [email protected]

Kommuninfo
utkomststöd
Tillbaka till toppen

Populära innehåll

Avgiftstak för hälso- och sjukvården

Avgifter för social- och hälsovård

Karta över välfärdsområdena

Välfärdsområden

Vårdgarantin

Lagstiftningen om social- och hälsovården

Funktionshinderservice

Klient- och patientavgifter

Arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte 

Utkomststöd

Hemvård

Barnskydd

Tjänster och förmåner för äldre

Aktuellt

Aktuellt

Pressmeddelanden och nyheter

Kolumner

Beställ material

Begäran om utlåtande

Lediga befattningar

Information om ministeriet

Ministrar

Ministeriet

Kontaktinformation

Till medierna

Ministeriet som arbetsplats

Nätfakturaadress

 

Information på stm.fii

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Social- och hälsovårdsministeriet, länk till framsida

Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats Länk till en annan webbplats

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde
statsradet.fi
stm.fi Social- och hälsovårdsministeriet - Alla skall ha rätt till ett hälsosamt och tryggt liv
fimea.fi Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområde
stuk.fi Strålsäkerhetscentralen
thl.fi Institutet för hälsa och välfärd
ttl.fi Arbetshälsoinstitutet
tyosuojelu.fi Arbetarskyddsförvaltningen
valvira.fi Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
          • Delegationen för rättigheter för personer med funktionsnedsättning VANE
          • FN:s konvention
          • FN:s konvention på lätt svenska
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
          • EHDS-förordningen
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Utvecklandet av arbetslivet
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
        • En jämnare fördelning av familjeledigheten är ofta det bästa för hela familjen
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Alla projekt och arbetsgrupper
    • Arbetslivsprogram 2023–2027
      • Programmet för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Barnstrategi
    • Husläkarprogrammet
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Klient- och patientsäkerhetsstrategin
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Nationella försöket med valfrihet för 65 år fyllda
      • Vanliga frågor och svar om försöket med valfrihet för 65 år fyllda
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Nationell servicereform
    • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
      • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
      • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
      • Attraktivare arbetsplatser i välfärdsområdena genom coachning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Reform av läkemedelsärenden
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2026
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi