Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn koordinaatioryhmä
STM105:00/2015 Kehittäminen
Koordinaatioryhmän tehtävänä on:
- tukea hallituksen kärkihankkeita, erityisesti Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta, Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa ja Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma
- koordinoida poikkihallinnollisesti kansallisen koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn tavoite- ja toimenpideohjelman (vuosille 20142020) toimeenpanoa
- avustaa valtioneuvostoa tavoiteohjelman edellyttämien toimenpiteiden yhteensovittamisessa, täytäntöönpanossa, seurannassa ja niiden arvioinnissa
- vahvistaa yhteistyötä kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa
- seurata tavoiteohjelman toteutumista sekä koti- ja vapaa-ajan tapaturmatilanteen kehittymistä
- laatia väliarvio esitettyjen tavoitteiden toteutumisesta raportin muodossa vuonna 2017
- tehdä ehdotuksia lainsäädännön, osaamisen vahvistamisen, seurannan ja tutkimuksen ke-hittämiseksi
- muut sosiaali- ja terveysministeriön määräämät tapaturmien ...
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero STM105:00/2015
Asianumerot
Asettaja sosiaali- ja terveysministeriö
Toimikausi/aikataulu 20.1.2016 – 31.12.2020
Asettamispäivä 20.1.2016
Tavoitteet ja tuotokset
Tavoitteena on toimeenpanna koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn ohjelma vuosille 2014-2020 sekä kehittää ja vahvistaa koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisytyötä sekä yhteensovittaa eri tahoilla tehtävää työtä. Hyviä käytänteitä ja toimintamalleja toimeenpannaan erityisesti järjestöjen kanssa.
Lähtökohdat
STM koordinoi kansallisen koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn tavoiteohjelman (20142020) toimeenpanoa poikkihallinnollisessa koordinaatioryhmässä.
Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn koordinaatioryhmän työ tukee hallituksen kärki-hankkeita Edistetään terveyttä sekä vähennetään eriarvoisuutta sekä Iäkkäiden kotihoidon kehittämistä, omaishoidon vahvistamista ja tavoitteita lääkehoidon kokonaisarvioinnin lisäämisestä ja terveysteknologian hyödyntämisestä, mitkä vaikuttavat erityisesti iäkkäiden turvallisuuteen ja kaatumistapaturmien ehkäisyyn. Syrjäytymisvaarassa olevat lapset ja nuoret ovat tapaturmien kannalta riskiryhmä. Ohjelma tukee kärkihanketta Lasten ja perheiden hyvinvoinnin edistämisestä sekä omien voimavarojen vahvistamista. Turvallista liikuntaa lisäämällä vaikutetaan ketteryyden, tasapainon ja voiman kautta kaiken ikäisten tapaturmia ehkäisevästi.
Tapaturmien ehkäisyllä edistetään työurien pidentämistä myös keskeltä, jolloin työllisten määrä kasvaa, työkyvyttömyysmenot vähenevät, työttömyyden ja työstä poissaolojen kustannukset laskevat. Tapaturmien ehkäisyn ja hoidon kehittäminen linkittyy muihinkin hallitusohjelman tavoitteisiin, esimerkiksi kuntoutusjärjestelmien kehittämiseen ja hoitoketjujen sujuvoittamiseen, päihdekuntoutuksen vaikuttavuuden tehostamiseen ja tehokkaampaan varhaiseen puuttumiseen, työttömien (= yksi riskiryhmä) terveystarkastuksiin ja eri-ikäisten ihmisten vastuun ottamiseen omasta terveydentilasta, tapaturmien ehkäisystä sekä elämäntavoista, kuten riskikäyttäytymisestä ja päihteiden käytöstä. Järjestöt ovat työssä tärkeä yhteistyökumppani.
Pitkän ajan tavoitteena nollavisio todettiin hyväksi ja nollavisiolla jatketaan myös uudella koti- ja vapaa-ajan ehkäisyn ohjelmakaudella 2021-2030. Ohjelman 2014─2020 tavoitteita olivat hyvän turvallisuustason toteutuminen kaikissa ympäristöissä, vakavien tapaturmien väheneminen 25 prosentilla vuoteen 2025 mennessä ja tapaturmien ehkäisyn voimavarojen vahvistuminen ja pysyvyys.
Turvallisuustason paranemista eri ympäristöissä tapahtui ja tapaturmien väheneminen onnistui ohjelmakauden alkuvuosina tavoitteiden mukaisesti, mutta loppukauden kaikkina vuosina tavoite-tasolle ei ylletty. Vaikka ohjelmakauden 2014─2020 aikana turvallisuuskulttuuri ja kansalaisten turvallisuustietoisuus on parantunut, parannettavaa riittää ja tehostettavaa esimerkiksi myös turvallisuusjohtamisessa. Myös turvallisuussuunnittelun kytkemisessä osaksi pysyvää kunnallista ja alueellista ehkäisytoimintaa on edelleen kehitettävää.
Sosiaali- ja terveysministeriöön asetettu koordinaatioryhmä on jatkanut eri alojen tekemän tapaturmien ehkäisytyön yhteensovittamista ja tavoiteohjelman toimeenpanoa. Järjestöjen rooli ehkäisytyössä on vahvistunut. Turvallisuuskulttuurin parantaminen on monilta osin edennyt. Tapaturma-alan yhteistyötä on entisestään vahvistettu SPR:n koordinoimassa Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyhankkeessa. Kansalaisten tietoisuutta tapaturmien ehkäisystä lisätty mm. Tapaturmapäivä- ja Pysy Pystyssä-kampanjoin.
Kuntien ja alueiden turvallisuussuunnitelmien toimenpano jokaisen yksilön, organisaation ja yhteisön turvallisuuden takaamiseksi on edelleen keskeinen kehittämiskohde. Tapaturmien ehkäisy tulee sisällyttää kuntien terveyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden perustyöhön. Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisy paikallisella tasolla voidaan varmistaa liittämällä se kuntien turvallisuussuunnitelmiin, hyvinvointikertomukseen sekä lakisääteiseen terveydenedistämisen työhön. Turvallisuuden edistäminen ja tapaturmien ehkäisytyö tulee huomioida tulevaisuuden sote- ja hyvinvointialuetyössä sekä vakiinnuttaa työn pysyvät paikalliset rakenteet, yhteistyö ja pitkäjänteinen toiminta. Vammojen hoidon yhteyteen terveydenhuollossa tulee liittää tapaturmien ehkäisy. Parannettavaa on myös tapaturmien kirjaamiskäytännöissä ja tilastoseurannassa. Omaehtoista varau-tumista muun muassa harvaan asutuilla alueilla ja tapaturmien ennaltaehkäisyä muun muassa laajentamalla liikuntatapaturmien ehkäisyä tulee edelleen lisätä.
Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien tunnistamista ja torjuntaa on tarpeen kehittää työterveyshuollon toiminnassa. Työpaikoilla ja työterveyshuollossa tulee kehittää seurantaa vapaa-ajalla tapahtuneiden tapaturmien aiheuttamista poissaoloista sekä vaikuttaa päihteiden käytön vähentämiseen. Koti- ja vapaa-ajan tapaturmat aiheuttavat huomattavasti enemmän sairauspoissaoloja työstä kuin työtapaturmat.
Tapaturmien ehkäisyn aiheita on tähän mennessä liitetty koulutusten opetussisältöihin vaihtelevasti. Tapaturmatietoisuutta tulee edelleen vahvistaa ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opetussuunnitelmissa. Korkeakoulujen opetuksen ja tutkimuksen vapaudesta johtuen opetussuunnitelmista päätetään korkeakoulukohtaisesti. Näin ollen kansallisella tasolla ei ole voitu varmistua tapaturmien ehkäisystä on osana koulutusohjelmia ja osaamisvaatimuksia. Apu- ja turvavälineisiin liittyvää opetusta tulisi edelleen vahvistaa hoito- ja kuntoutushenkilökunnan perus- ja täydennys-koulutuksessa.
Vaikka viestintäkampanjoihin suunnattu rahoitus on vähentynyt 2010-luvun aikana, viestintä on tehostunut viestintäyhteistyön ja some-viestinnän kautta. Kansalaisten vastuullisuutta on pyritty lisäämään ja vähentämään riskinottoa vaarojen ja vaaratilanteiden arvioinnin ja riskihakuisen toi-minnan tunnistamisen kautta sekä päihteiden merkitystä tapaturmien taustalla on tehty näkyväk-si. Alkoholi on merkittävin yksittäinen taustatekijä koti- ja vapaa-ajan tapaturmien taustalla.
Suuren tapaturmariskin ryhmään kuuluu heikomman sosioekonomisen aseman lisäksi fyysiseltä ja kognitiiviselta toimintakyvyltään vielä kehittymisvaiheessa olevia kuten lapset sekä jossakin suh-teessa toimintakyvyltään heikentyneitä ja rajoittuneita, kuten iäkkäitä ja vammaisia. Tavoitteena tulee jatkossakin olla erityisen haavoittuvassa asemassa olevien turvallisuuden parantaminen sekä yhdenvertaisuuden ja mielenterveyden edistäminen. Erityistä huomiota tulee kiinnittää nuorten miesten suureen tapaturmariskiin ja riskikäyttäytymiseen sekä iäkkäiden määrän kasvun tuomien tapaturmariskien torjuntaan. Rakennetun ympäristön ja asumisen turvallisuuden sekä esteettömyyden parantamiseen on kiinnitetty enemmän huomiota viime vuosina, mikä on tärkeää liikku-misen liikunnan sekä erityisesti iäkkäiden ja toimintakykyrajoitteisten kohdalla.
Viranomaistyönä ohjataan valmistajia, maahantuojia ja palvelujen tuottajia, jotta markkinoilla olisi vain turvallisia tuotteita ja palveluita. Teknologian hyödyntäminen lisääntyy turvallisuuden tukemisessa eri ympäristöissä. Tapaturmatutkimus ja erillisten teema-tutkintojen jatkuminen tapatur-miin liittyvistä ilmiöistä on edelleen tärkeää.
-Väliarviointi 2017: Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn tavoiteohjelma vuosille 2014-2020: Turvallisuutta kaikille kotona, vapaa-ajalla ja liikunnassa, Väliarviointi 2017. pdf 2.8MB (Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2017:46)
-Uusi ohjelma julkaistu 2020: •Turvallisesti kaiken ikää ohjelma 2021-2030 sekä selvitys kustannuksista (Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2020:33)
Turvallisuusvisioksi asetet-tiin, että kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua tapaturman seurauksena. Ohjelman tavoit-teita olivat hyvän turvallisuustason toteutuminen kaikissa ympäristöissä, vakavien tapaturmien väheneminen 25 prosentilla vuoteen 2025 mennessä ja tapaturmien ehkäisyn voimavarojen vah-vistuminen ja pysyvyys. Vuosien 2014─2020 ohjelmassa oli 92 toimenpidettä, jotka saatiin pääosin toteutettua ohjelmakauden aikana (Liite 1).
Tapaturma on äkillinen ja odottamaton tapahtuma, jossa ihminen menehtyy, loukkaantuu vaka-vasti tai saa lievemmän vamman. Vammojen ja myrkytysten hoidosta aiheutuu Suomessa toiseksi eniten hoitojaksoja erikoissairaanhoidossa ja kolmanneksi eniten terveyskeskusten vuodeosasto-hoidossa. Tapaturmat ovat neljänneksi yleisin kuolinsyy. Vuosittain noin 2 600 suomalaista kuolee tapaturmaisesti. Tapaturmakuolemista noin 90 prosenttia ja vammaan johtavista tapaturmista noin 80 prosenttia tapahtuu kotona ja vapaa-ajalla.
Tapaturmakuolemien väheneminen on ollut tavoitteiden suuntaista ohjelmakauden ensimmäisellä puoliskolla, mutta kehitys ei ole ollut yhtä hyvää ohjelmakauden viimeisinä vuosina. Ohjelman toimintakokonaisuuksista turvallisuuskulttuuria on kyetty parantamaan ja tietoisuutta turvalli-suusasioista lisäämään järjestöyhteistyöllä ja turvallisuusviestinnällä. Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden periaatepäätös hyväksyttiin valtioneuvostossa vuoden 2020 kesällä. Yhteistyötä muiden valtiohallinnon ohjelmien kanssa on ohjelmakautena tiivistetty. Jotta ohjelmatyössä pääs-tään toimenpiteissä vielä syvällisemmälle ja konkreettisemmalle tasolle, seuraava koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn ohjelma Turvallisesti kaiken ikää 2021─2030 päätettiin saatujen koke-musten perusteella laatia ikäryhmittäisellä tarkastelulla eri tapaturmatyyppien tarkastelun rinnal-la, johtuen eri ikäisten erilaisista riskeistä. Onnettomuuksien ehkäisy on jatkuvaa työtä ja kuuluu jokaiselle.
Asettaminen ja organisointi
-
21.5.2018 Sisäministeriö
Saapunut 22.5.2018
Asettamispäätös Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä PDF
20.1.2016 Sosiaali- ja terveysministeriö
Muut asiakirjat ja muistiot
Jäsenesitys: Hannu Kapanen
14.1.2016 Invalidiliitto ry
Jäsenesitys; Janne Niemelä ja varajäseneksi Harri Roudasmaa
11.1.2016 Tukes
Jäsenesitys: Risto Karhunen ja varajäseneksi Maija-Reetta Mannismäki
7.1.2016 Finanssialan Keskusliitto
Jäsenesitys; ei esitystä
18.12.2015 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Jäsenesitys (Kaarina Tamminniemi)
18.12.2015 SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
Jäsenesitys: Matti Koskinen ja varajäseneksi Eija Laihinen
18.12.2015 Helsingin kaupunki
Jäsenesitys: Anne Hiltunen ja varajäseneksi Kristiina Heinonen
18.12.2015 Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto ry
Jäsenesitys: ei esitystä
18.12.2015 Liikenne- ja viestintäministeriö
Jäsenesitys; Hannele Häkkinen
16.12.2015 Suomen Kuntaliitto
Jäsenesitys; sihteeriksi Ulla Korpilahti
16.12.2015 THL
Jäsenesitys: Leena Sipinen
14.12.2015 Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Jäsenesitys: Kristiina Myllyrinne
11.12.2015 Suomen Punainen Risti
Jäsenesitys; Anne-Mari Jussila ja varajäseneksi Jari Parkkari
11.12.2015 UKK-instituutti
Jäsenesitys: Maija Peltokangas
10.12.2015 Sisäministeriö
Jäsenesitys; Tuula Tiainen ja varajäseneksi Aulis Tynkkynen
9.12.2015 Ympäristöministeriö
Jäsenesitys; ei esitystä
8.12.2015 Opetushallitus
Jäsenesitys; Heikki Laurikainen ja varajäseneksi Teija Mankkinen
8.12.2015 Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö
Jäsenesitys; Pia Perttula ja varalle Henriikka Ratilainen
3.12.2015 TTL
Jäsenesitys; jäseneksi Kai Valonen ja varajäseneksi Timo Naskalin
2.12.2015 Onnettomuustutkintakeskus
Jäsenesityspyyntö (Pirjo Lillsunde/HTO/HAITE)
27.11.2015 Sosiaali- ja terveysministeriö
Jäsenesityspyyntö/THL/sihteeri; (Pirjo Lillsunde/HTO/HAITE)
27.11.2015 Sosiaali- ja terveysministeriö
Säädösvalmistelu ja kehittäminen valtioneuvostossa
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta valtioneuvosto.fi/hankkeet Linkki toiselle sivustolleAvautuu uudessa välilehdessä