Skip to content
  • Finnish Government
    • Prime Minister's Office
    • Ministry of Defence
    • Ministry of Transport and Communications
    • Ministry for Foreign Affairs
    • Ministry of Finance
    • Ministry of Economic Affairs and Employment
    • Ministry of Justice
    • Ministry of Education and Culture
    • Ministry of Social Affairs and Health
    • Ministry of the Interior
    • Ministry of Agriculture and Forestry
    • Ministry of the Environment

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Ministry of Social Affairs and Health
Navigation
  • Frontpage Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare Health promotion, harm and crime prevention, environmentional health, inclusion
    • Social and health services Services, healthcare and social welfare system, wellbeing services counties, status of clients, personnel, pharmacotherapy
    • Income security Allowances and benefits, pensions
    • Insurance Insurance institutions, statutory insurance
    • Working life Occupational safety and health, wellbeing at work
    • Gender equality Gender equality policy, equal pay
    • EU and international cooperation EU, Nordic cooperation, WHO, UN, ILO
    • Preparedness Preparedness planning, Medical Helpline 116 117
  • Current issues
  • Columns
  • Projects and legislation
  • Publications
  • Ministry
  • Contact
  • Ministry of Social Affairs and Health
  • en
  • Project

Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn koordinaatioryhmä

STM105:00/2015 Development

Koordinaatioryhmän tehtävänä on:
- tukea hallituksen kärkihankkeita, erityisesti ”Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta”, ”Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa” ja ”Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma”
- koordinoida poikkihallinnollisesti kansallisen koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn tavoite- ja toimenpideohjelman (vuosille 2014–2020) toimeenpanoa
- avustaa valtioneuvostoa tavoiteohjelman edellyttämien toimenpiteiden yhteensovittamisessa, täytäntöönpanossa, seurannassa ja niiden arvioinnissa
- vahvistaa yhteistyötä kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa
- seurata tavoiteohjelman toteutumista sekä koti- ja vapaa-ajan tapaturmatilanteen kehittymistä
- laatia väliarvio esitettyjen tavoitteiden toteutumisesta raportin muodossa vuonna 2017
- tehdä ehdotuksia lainsäädännön, osaamisen vahvistamisen, seurannan ja tutkimuksen ke-hittämiseksi
- muut sosiaali- ja terveysministeriön määräämät tapaturmien ...

Basic information Completed

Project number STM105:00/2015

Case numbers

Set by Ministry of Social Affairs and Health

Term/schedule 20.1.2016 – 31.12.2020

Date of appointment 20.1.2016

Project status

Goals and results

Tavoitteena on toimeenpanna koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn ohjelma vuosille 2014-2020 sekä kehittää ja vahvistaa koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisytyötä sekä yhteensovittaa eri tahoilla tehtävää työtä. Hyviä käytänteitä ja toimintamalleja toimeenpannaan erityisesti järjestöjen kanssa.

Starting points

STM koordinoi kansallisen koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn tavoiteohjelman (2014–2020) toimeenpanoa poikkihallinnollisessa koordinaatioryhmässä.

Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn koordinaatioryhmän työ tukee hallituksen kärki-hankkeita ”Edistetään terveyttä sekä vähennetään eriarvoisuutta” sekä ”Iäkkäiden kotihoidon kehittämistä, omaishoidon vahvistamista” ja tavoitteita lääkehoidon kokonaisarvioinnin lisäämisestä ja terveysteknologian hyödyntämisestä, mitkä vaikuttavat erityisesti iäkkäiden turvallisuuteen ja kaatumistapaturmien ehkäisyyn. Syrjäytymisvaarassa olevat lapset ja nuoret ovat tapaturmien kannalta riskiryhmä. Ohjelma tukee kärkihanketta ”Lasten ja perheiden hyvinvoinnin edistämisestä sekä omien voimavarojen vahvistamista”. Turvallista liikuntaa lisäämällä vaikutetaan ketteryyden, tasapainon ja voiman kautta kaiken ikäisten tapaturmia ehkäisevästi.

Tapaturmien ehkäisyllä edistetään työurien pidentämistä myös keskeltä, jolloin työllisten määrä kasvaa, työkyvyttömyysmenot vähenevät, työttömyyden ja työstä poissaolojen kustannukset laskevat. Tapaturmien ehkäisyn ja hoidon kehittäminen linkittyy muihinkin hallitusohjelman tavoitteisiin, esimerkiksi kuntoutusjärjestelmien kehittämiseen ja hoitoketjujen sujuvoittamiseen, päihdekuntoutuksen vaikuttavuuden tehostamiseen ja tehokkaampaan varhaiseen puuttumiseen, työttömien (= yksi riskiryhmä) terveystarkastuksiin ja eri-ikäisten ihmisten vastuun ottamiseen omasta terveydentilasta, tapaturmien ehkäisystä sekä elämäntavoista, kuten riskikäyttäytymisestä ja päihteiden käytöstä. Järjestöt ovat työssä tärkeä yhteistyökumppani.

Pitkän ajan tavoitteena nollavisio todettiin hyväksi ja nollavisiolla jatketaan myös uudella koti- ja vapaa-ajan ehkäisyn ohjelmakaudella 2021-2030. Ohjelman 2014─2020 tavoitteita olivat hyvän turvallisuustason toteutuminen kaikissa ympäristöissä, vakavien tapaturmien väheneminen 25 prosentilla vuoteen 2025 mennessä ja tapaturmien ehkäisyn voimavarojen vahvistuminen ja pysyvyys.
Turvallisuustason paranemista eri ympäristöissä tapahtui ja tapaturmien väheneminen onnistui ohjelmakauden alkuvuosina tavoitteiden mukaisesti, mutta loppukauden kaikkina vuosina tavoite-tasolle ei ylletty. Vaikka ohjelmakauden 2014─2020 aikana turvallisuuskulttuuri ja kansalaisten turvallisuustietoisuus on parantunut, parannettavaa riittää ja tehostettavaa esimerkiksi myös turvallisuusjohtamisessa. Myös turvallisuussuunnittelun kytkemisessä osaksi pysyvää kunnallista ja alueellista ehkäisytoimintaa on edelleen kehitettävää.
Sosiaali- ja terveysministeriöön asetettu koordinaatioryhmä on jatkanut eri alojen tekemän tapaturmien ehkäisytyön yhteensovittamista ja tavoiteohjelman toimeenpanoa. Järjestöjen rooli ehkäisytyössä on vahvistunut. Turvallisuuskulttuurin parantaminen on monilta osin edennyt. Tapaturma-alan yhteistyötä on entisestään vahvistettu SPR:n koordinoimassa Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyhankkeessa. Kansalaisten tietoisuutta tapaturmien ehkäisystä lisätty mm. Tapaturmapäivä- ja Pysy Pystyssä-kampanjoin.
Kuntien ja alueiden turvallisuussuunnitelmien toimenpano jokaisen yksilön, organisaation ja yhteisön turvallisuuden takaamiseksi on edelleen keskeinen kehittämiskohde. Tapaturmien ehkäisy tulee sisällyttää kuntien terveyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden perustyöhön. Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisy paikallisella tasolla voidaan varmistaa liittämällä se kuntien turvallisuussuunnitelmiin, hyvinvointikertomukseen sekä lakisääteiseen terveydenedistämisen työhön. Turvallisuuden edistäminen ja tapaturmien ehkäisytyö tulee huomioida tulevaisuuden sote- ja hyvinvointialuetyössä sekä vakiinnuttaa työn pysyvät paikalliset rakenteet, yhteistyö ja pitkäjänteinen toiminta. Vammojen hoidon yhteyteen terveydenhuollossa tulee liittää tapaturmien ehkäisy. Parannettavaa on myös tapaturmien kirjaamiskäytännöissä ja tilastoseurannassa. Omaehtoista varau-tumista muun muassa harvaan asutuilla alueilla ja tapaturmien ennaltaehkäisyä muun muassa laajentamalla liikuntatapaturmien ehkäisyä tulee edelleen lisätä.
Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien tunnistamista ja torjuntaa on tarpeen kehittää työterveyshuollon toiminnassa. Työpaikoilla ja työterveyshuollossa tulee kehittää seurantaa vapaa-ajalla tapahtuneiden tapaturmien aiheuttamista poissaoloista sekä vaikuttaa päihteiden käytön vähentämiseen. Koti- ja vapaa-ajan tapaturmat aiheuttavat huomattavasti enemmän sairauspoissaoloja työstä kuin työtapaturmat.
Tapaturmien ehkäisyn aiheita on tähän mennessä liitetty koulutusten opetussisältöihin vaihtelevasti. Tapaturmatietoisuutta tulee edelleen vahvistaa ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opetussuunnitelmissa. Korkeakoulujen opetuksen ja tutkimuksen vapaudesta johtuen opetussuunnitelmista päätetään korkeakoulukohtaisesti. Näin ollen kansallisella tasolla ei ole voitu varmistua tapaturmien ehkäisystä on osana koulutusohjelmia ja osaamisvaatimuksia. Apu- ja turvavälineisiin liittyvää opetusta tulisi edelleen vahvistaa hoito- ja kuntoutushenkilökunnan perus- ja täydennys-koulutuksessa.
Vaikka viestintäkampanjoihin suunnattu rahoitus on vähentynyt 2010-luvun aikana, viestintä on tehostunut viestintäyhteistyön ja some-viestinnän kautta. Kansalaisten vastuullisuutta on pyritty lisäämään ja vähentämään riskinottoa vaarojen ja vaaratilanteiden arvioinnin ja riskihakuisen toi-minnan tunnistamisen kautta sekä päihteiden merkitystä tapaturmien taustalla on tehty näkyväk-si. Alkoholi on merkittävin yksittäinen taustatekijä koti- ja vapaa-ajan tapaturmien taustalla.
Suuren tapaturmariskin ryhmään kuuluu heikomman sosioekonomisen aseman lisäksi fyysiseltä ja kognitiiviselta toimintakyvyltään vielä kehittymisvaiheessa olevia kuten lapset sekä jossakin suh-teessa toimintakyvyltään heikentyneitä ja rajoittuneita, kuten iäkkäitä ja vammaisia. Tavoitteena tulee jatkossakin olla erityisen haavoittuvassa asemassa olevien turvallisuuden parantaminen sekä yhdenvertaisuuden ja mielenterveyden edistäminen. Erityistä huomiota tulee kiinnittää nuorten miesten suureen tapaturmariskiin ja riskikäyttäytymiseen sekä iäkkäiden määrän kasvun tuomien tapaturmariskien torjuntaan. Rakennetun ympäristön ja asumisen turvallisuuden sekä esteettömyyden parantamiseen on kiinnitetty enemmän huomiota viime vuosina, mikä on tärkeää liikku-misen liikunnan sekä erityisesti iäkkäiden ja toimintakykyrajoitteisten kohdalla.
Viranomaistyönä ohjataan valmistajia, maahantuojia ja palvelujen tuottajia, jotta markkinoilla olisi vain turvallisia tuotteita ja palveluita. Teknologian hyödyntäminen lisääntyy turvallisuuden tukemisessa eri ympäristöissä. Tapaturmatutkimus ja erillisten teema-tutkintojen jatkuminen tapatur-miin liittyvistä ilmiöistä on edelleen tärkeää.

-Väliarviointi 2017: Koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn tavoiteohjelma vuosille 2014-2020: Turvallisuutta kaikille kotona, vapaa-ajalla ja liikunnassa, Väliarviointi 2017. pdf 2.8MB (Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2017:46)
-Uusi ohjelma julkaistu 2020: •Turvallisesti kaiken ikää ohjelma 2021-2030 sekä selvitys kustannuksista (Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2020:33)
Turvallisuusvisioksi asetet-tiin, että kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua tapaturman seurauksena. Ohjelman tavoit-teita olivat hyvän turvallisuustason toteutuminen kaikissa ympäristöissä, vakavien tapaturmien väheneminen 25 prosentilla vuoteen 2025 mennessä ja tapaturmien ehkäisyn voimavarojen vah-vistuminen ja pysyvyys. Vuosien 2014─2020 ohjelmassa oli 92 toimenpidettä, jotka saatiin pääosin toteutettua ohjelmakauden aikana (Liite 1).
Tapaturma on äkillinen ja odottamaton tapahtuma, jossa ihminen menehtyy, loukkaantuu vaka-vasti tai saa lievemmän vamman. Vammojen ja myrkytysten hoidosta aiheutuu Suomessa toiseksi eniten hoitojaksoja erikoissairaanhoidossa ja kolmanneksi eniten terveyskeskusten vuodeosasto-hoidossa. Tapaturmat ovat neljänneksi yleisin kuolinsyy. Vuosittain noin 2 600 suomalaista kuolee tapaturmaisesti. Tapaturmakuolemista noin 90 prosenttia ja vammaan johtavista tapaturmista noin 80 prosenttia tapahtuu kotona ja vapaa-ajalla.
Tapaturmakuolemien väheneminen on ollut tavoitteiden suuntaista ohjelmakauden ensimmäisellä puoliskolla, mutta kehitys ei ole ollut yhtä hyvää ohjelmakauden viimeisinä vuosina. Ohjelman toimintakokonaisuuksista turvallisuuskulttuuria on kyetty parantamaan ja tietoisuutta turvalli-suusasioista lisäämään järjestöyhteistyöllä ja turvallisuusviestinnällä. Hyvinvoinnin, terveyden ja turvallisuuden periaatepäätös hyväksyttiin valtioneuvostossa vuoden 2020 kesällä. Yhteistyötä muiden valtiohallinnon ohjelmien kanssa on ohjelmakautena tiivistetty. Jotta ohjelmatyössä pääs-tään toimenpiteissä vielä syvällisemmälle ja konkreettisemmalle tasolle, seuraava koti- ja vapaa-ajan tapaturmien ehkäisyn ohjelma Turvallisesti kaiken ikää 2021─2030 päätettiin saatujen koke-musten perusteella laatia ikäryhmittäisellä tarkastelulla eri tapaturmatyyppien tarkastelun rinnal-la, johtuen eri ikäisten erilaisista riskeistä. Onnettomuuksien ehkäisy on jatkuvaa työtä ja kuuluu jokaiselle.

Setting-up and organisation

  1. Jäsenmuutosesitys; Maija Peltokankaan tilalle Jari Lepistö Link to an external websiteOpens in a new tab PDF

    21.5.2018 Sisäministeriö

    Saapunut 22.5.2018

  2. Asettamispäätös Link to an external websiteOpens in a new tab PDF

    20.1.2016 Sosiaali- ja terveysministeriö

Other documents and memorandums

  1. Jäsenesitys: Hannu Kapanen

    14.1.2016 Invalidiliitto ry

  2. Jäsenesitys; Janne Niemelä ja varajäseneksi Harri Roudasmaa

    11.1.2016 Tukes

  3. Jäsenesitys: Risto Karhunen ja varajäseneksi Maija-Reetta Mannismäki

    7.1.2016 Finanssialan Keskusliitto

  4. Jäsenesitys; ei esitystä

    18.12.2015 Opetus- ja kulttuuriministeriö

  5. Jäsenesitys (Kaarina Tamminniemi)

    18.12.2015 SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry

  6. Jäsenesitys: Matti Koskinen ja varajäseneksi Eija Laihinen

    18.12.2015 Helsingin kaupunki

  7. Jäsenesitys: Anne Hiltunen ja varajäseneksi Kristiina Heinonen

    18.12.2015 Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto ry

  8. Jäsenesitys: ei esitystä

    18.12.2015 Liikenne- ja viestintäministeriö

  9. Jäsenesitys; Hannele Häkkinen

    16.12.2015 Suomen Kuntaliitto

  10. Jäsenesitys; sihteeriksi Ulla Korpilahti

    16.12.2015 THL

  11. Jäsenesitys: Leena Sipinen

    14.12.2015 Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry

  12. Jäsenesitys: Kristiina Myllyrinne

    11.12.2015 Suomen Punainen Risti

  13. Jäsenesitys; Anne-Mari Jussila ja varajäseneksi Jari Parkkari

    11.12.2015 UKK-instituutti

  14. Jäsenesitys: Maija Peltokangas

    10.12.2015 Sisäministeriö

  15. Jäsenesitys; Tuula Tiainen ja varajäseneksi Aulis Tynkkynen

    9.12.2015 Ympäristöministeriö

  16. Jäsenesitys; ei esitystä

    8.12.2015 Opetushallitus

  17. Jäsenesitys; Heikki Laurikainen ja varajäseneksi Teija Mankkinen

    8.12.2015 Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö

  18. Jäsenesitys; Pia Perttula ja varalle Henriikka Ratilainen

    3.12.2015 TTL

  19. Jäsenesitys; jäseneksi Kai Valonen ja varajäseneksi Timo Naskalin

    2.12.2015 Onnettomuustutkintakeskus

  20. Jäsenesityspyyntö (Pirjo Lillsunde/HTO/HAITE)

    27.11.2015 Sosiaali- ja terveysministeriö

  21. Jäsenesityspyyntö/THL/sihteeri; (Pirjo Lillsunde/HTO/HAITE)

    27.11.2015 Sosiaali- ja terveysministeriö

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects Link to an external websiteOpens in a new tab

Back to top
Ministry of Social Affairs and health
Sosiaali- ja terveysministeriö
Social- och hälsovårdsministeriet

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Government, Finland

Switchboard +358 295 16001

registry.stm(at)gov.fi 

About the site

Data Protection

Sitemap

Accessibility statement for the stm.fi website

Feedback

Search page
  • Frontpage
  • Areas of expertise
    • Promotion of welfare
      • Legislation
      • Health promotion
        • Fighting infectious disease
          • Fighting infectious disease: Responsibilities of the authorities
          • COVID-19 disease in Finland
            • Press releases about Coronavirus
          • Avian influenza
      • Promoting participation
        • Key areas of participation and inclusion
        • Roma policy
        • Immigrants' social security, welfare and health
      • Substance harm prevention
        • Alcohol policy
          • Alcohol Act
        • Drug policy
          • Narcotics control
        • Tobacco and nicotine policy
          • EU regulation and cooperation
          • Other authorities’ responsibilities
          • Actions to reduce the use
          • Interaction with the tobacco industry
        • Harm caused by gambling
          • Gambling Policy Programme
          • Assessment of risks associated with gambling
          • Parties responsible for gambling policy
          • Gambling system
      • Preventing violence and crime
        • Combating domestic and intimate partner violence
          • NAPE – Committee for Combating Violence against Women and Domestic Violence
        • Combating trafficking in human beings
        • Mediation in criminal and civil cases
        • Violence against children and its prevention
        • Responsibilities in preventing domestic and family violence
      • Environmental health
        • Radiation protection
        • Chemical oversight
          • Cosmetic products
          • Tattoos
      • Advisory Board for Public Health
    • Social and health services
      • Legislation
        • Children, young people and families
        • Old people
        • Secondary use of health and social data
          • Frequently asked questions about the Act on Secondary Use of Health and Social Data
          • Amending the Act on the Secondary Use of Health and Social Data
      • Responsible agencies
        • Wellbeing services counties
          • Wellbeing services counties on the map
          • Guidance of the wellbeing services counties
          • Collaborative areas
        • Municipalities
        • Supervisory authorities
        • Private providers of health and social services
        • Centres of excellence on social welfare
        • Organisations and associations
      • Social services
        • Disability services
        • Child welfare
          • Frequently asked questions concerning child welfare in Finland
      • Health services
        • Primary health care
          • Screening
            • Prenatal screening
          • Vaccinations
            • HPV vaccinations
          • Maternity and child health clinics
          • School health care
          • Student health care
        • Occupational health care
        • Private health care
        • Mental health services
        • Services for substance abusers
        • Hospitals and specialised medical care
        • Urgent and emergency health services
        • Client and patient safety
        • Healthcare and social welfare for undocumented persons
        • Termination of pregnancy
      • Rehabilitation
      • Pharmacotherapy
        • Value chain for pharmacotherapy
        • Legislation, steering and supervision, cooperation
        • Safety of pharmacotherapy
        • Rational pharmacotherapy
          • Implementation of sensible pharmacotherapy
          • Information management
            • Digital services
      • Client and patient rights
        • Patient ombudspersons and social services ombudspersons
      • Client fees
      • Social and health care personnel
      • Children, youth and families
        • Services to families
      • Older people services
        • Services and benefits
      • Social security and services of asylum seekers in Finland
        • Healthcare and social welfare for illegal residents
        • Health and social services for people arriving from Ukraine
      • Information management
    • Income security
      • Legislation
      • Financial assistance for families with children
      • Conscripts allowance
      • Housing allowance
      • Unemployment
      • Sickness and rehabilitation
      • Pensions
        • Earnings-related pension
        • National pension
        • Guarantee pension
        • Disability pension
        • Survivors’ pension
      • Front veterans
      • Social security for athletes, grant recipients and students
      • Social assistance
      • Social lending
      • Support and benefits
      • International social security
      • Appealing income security decisions
      • Occupational accidents and illnesses
    • Insurance
      • Legislation and oversight
      • Insurance institutions
      • Supervision of the insurance sector
      • Investing insurance contributions
      • Statutory insurance
      • Social insurance contribution
      • Insurance related appeals
    • Working life
      • Legislation
      • Posted workers
      • Generally applicable collective agreements
      • Occupational safety and health
      • Supervising OSH
        • European cooperation on market surveillance
        • Workplace harassment
        • Vera ICT System
      • Occupational health care and maintaining work ability
        • Value of lost labour input in Finland
      • Wellbeing at work
      • Equality in working life
      • Young people and work
      • Family life and work
      • Older workers
    • Gender equality
      • Legislation
      • Mainstreaming
      • Gender equality in working life
      • Equal pay
      • International cooperation
      • Responsible agencies
      • Projects on gender equality
    • EU and international cooperation
    • Preparedness
  • Current issues
    • Press releases
    • News
    • MSAH on social media
    • Statistics
      • Statistics on the promotion of welfare and health
      • Statistics on social welfare and health care services
      • Statistics on income
      • Statistics on insurance
      • Statistics on employment
      • Statistics on equality
      • International statistics
    • Sign up for news
    • Service by publication
  • Columns
  • Projects and legislation
    • National service reform
    • Defining the principles for service choices in healthcare and social welfare
    • Social security reform
      • General social security benefit
    • Mental health policy strategy
    • Child Strategy
      • Preparations for a National Child Strategy in 2018-2019
    • RDI Growth Programme for Health and Wellbeing
    • Reducing homelessness with better-targeted health and social services
    • Sustainable Growth Programme for Finland
    • The European Accessibility Act
    • Personalized medicine
      • Improving health through the use of genomic data
      • Overall project description
      • Genome Center
      • National Cancer Center
      • Biobank Operations
      • National neurocenter
      • Drug Development Centre
      • People and contact details
      • European ‘1+ Million Genomes’ Initiative
    • Sufficiency and availability of healthcare and social welfare personnel
    • National health and wellbeing programme Terveydeksi
    • Completed projects
  • Publications
  • Ministry
    • Task and objectives
    • Management and organisation
      • Minister of Social Affairs and Health
      • Minister of Social Security
      • Senior Civil Servants
      • Department for Steering of Healthcare and Social Welfare (OHO)
      • Department for Insurance and Social Security (SVO)
      • Department for Safety, Security and Health (TUTO)
      • Department for Communities and Functional Capacity (YTO)
        • YPA - personnel
      • Department for Clients and Services in Healthcare and Social Welfare (APO)
      • Department for Work and Gender Equality (TTO)
      • Strategic and Financial Management Unit (STAR)
      • Human Resources and Administration Unit (HEHA)
      • International Affairs Unit (KVY)
      • Communications Unit (VIE)
      • Responsibilities of ministers in the Ministry of Social Affairs and Health
    • Strategy
      • Economy of wellbeing
    • Administrative branch
    • Preparedness
      • Preparedness centres
      • Preparedness in the EU
      • Radiation accidents
      • Preparedness in Wellbeing Services Counties
      • Preparedness in wellbeing services counties
    • International cooperation
      • European Union
        • Preparation of EU affairs
      • Council of Europe
        • European Committee of Social Rights
      • United Nations
      • World Health Organization
        • WHO pandemic treaty
      • Global health security
      • Nordic cooperation
        • Finland's Presidency of the Nordic Council of Ministers in 2021
      • Northern Dimension
      • Barents cooperation
      • Arctic cooperation
      • International Labour Organization
      • OECD
    • Economy and activities
    • Forms
    • STEA grants
    • Expenditure
    • Advisory boards and commitees
    • The Ministry as a workplace
      • Working for the Ministry of Social Affairs and Health
      • Ministry personnel statistics
      • Principles of a safer space
      • Read more about jobs
    • Services
    • History
    • Whistleblower protection
  • Contact
    • Personnel search
    • E-invoice address
    • For media
    • Feedback
    • Data Protection
      • User's rights and requests for personal data
      • Information system descriptions
      • Publicity of documents and requests for information
      • Information on cookies on the website
    • Accessibility statement for the stm.fi website