Hyvän työn ohjelma – Vetoa ja pitoa sote-alalle

Lyhyesti

  • Hyvän työn ohjelmalla luodaan edellytyksiä sille, että sote- ja pelastusalan henkilöstöä on riittävästi myös jatkossa. 
  • Toimenpiteinä ovat muun muassa Vetoa ja pitoa -valmennukset, työnjakopilotit, koulutuspolkujen uudistaminen, lainsäädännön päivitys ja tietopohjan vahvistaminen.
  • Ohjelmaa toteutetaan vuosina 2024-2027.

Hyvän työn ohjelmaa toteutetaan yhteistyössä

Hyvän työn ohjelma (2024-2027) sisältää sekä pitkän että lyhyen aikavälin toimenpiteitä sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön riittävyyden varmistamiseksi tulevaisuudessa. Ohjelma perustuu Petteri Orpon hallitusohjelmaan.

Ohjelma tähtää sekä sote- että pelastusalan veto- ja pitovoiman lisäämiseen. Ohjelmaa toteutetaan tiiviissä yhteistyössä sisäministeriön kanssa, jossa on meneillään mm. Pelastusalan työturvallisuushanke.

Mukana ohjelman seurannassa ja arvioinnissa ovat myös opetus- ja kulttuuriministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, valtiovarainministeriö sekä tärkeimmät sidosryhmät.

Ohjelman toimenpiteiden etenemistä seurataan puolivuosittain vuoden 2027 loppuun saakka. Toimeenpanosuunnitelmaa täsmennetään seurannan perusteella.

Hyvän työn ohjelma on osa kansallisen palvelureformin toteuttamista.

Ohjelmaan kuuluu myös valmisteilla oleva ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön uudistus.

Valtionavustukset hyvinvointialueille

Avustukset on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen yksiköille työnjakopilotteihin ja Vetoa ja pitoa -valmennuksiin. Hakijoina voivat olla hyvinvointialueet, Helsingin kaupunki ja HUS-yhtymä. 

Ohjelmassa on ollut kaksi valtionavustushakua.

Ohjelmassa on kuusi kokonaisuutta ja laaja keinovalikoima

Ohjelmassa on kuusi sisältökokonaisuutta, joihin jokaiseen sisältyy useita toimenpiteitä. Kaikilla niillä pyritään turvaamaan sote- ja pelastusalan henkilöstön riittävyys ja saatavuus tulevina vuosina. 

Sisältökokonaisuudet ja esimerkkejä niihin sisältyvistä toimenpiteistä:

1. Tietopohjan ja ennakoinnin parantaminen

Henkilöstöä koskevaa tietoa on kerättävä systemaattisesti, jotta voidaan ennakoida tulevien vuosien henkilöstötarvetta ja koulutusmääriä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö- ja koulutustarpeen ennakointia koskevassa VN TEAS -hankkeessa kehitettiin menetelmä, jolla sote-henkilöstöä koskeva tieto yhdistettiin palvelutarpeen muutoksia koskevaan tietoon. 

2. Koulutusmäärien lisääminen ja koulutuksen rakenteiden kehittäminen

Aloituspaikkoja koulutuksiin lisätään, koulutuksen päällekkäisyyksiä puretaan ja parannetaan mahdollisuuksia erikoistumiseen ja täydennyskoulutukseen.

3. Tehtävien vähentäminen

Edistetään ammattihenkilöstön mahdollisuuksia keskittyä asiakastyöhön ja vähennetään kirjallisen työn määrää.

4. Henkilöstön työnjaon selkeyttäminen

Parannetaan ammattihenkilöstön mahdollisuuksia keskittyä omaa osaamistaan vastaavaan työhön muun muassa lisäämällä tukipalveluiden ja avustavan henkilöstön käyttöä.

Uudistetaan ammattihenkilöstöä koskeva lainsäädäntö.

Sosiaali- ja terveysministeriö on valmistellut ohjeen nykyisen lainsäädännön soveltamisesta tehtävärakenteiden ja tehtäväjaon toimintamallien kehittämisessä.

5. Veto- ja pitovoiman tukeminen

Työhyvinvoinnin ja työssä jaksamisen tueksi käynnistetään alueellisia valmennusohjelmia.

6. Rekrytoinnin laajentaminen

Hoitoalan koulutuksen saaneita mutta muille aloille siirtyneitä henkilöitä kannustetaan palaamaan hoitoalalle, samoin jo eläkkeelle siirtyneitä ammattilaisia.

Työterveyslaitoksen yhdessä Tilastokeskuksen kanssa toteuttamassa selvityksessä on tarkasteltu lähi- ja sairaanhoitajien määrää ja sijoittumista sosiaali- ja terveys sote-alalle eri uravaiheissa sekä tekijöitä, jotka edistävät vastavalmistuneen, työttömän, alalta pois siirtyneen tai työuran loppupuolella olevan hoitajan työllistymistä alalle Suomessa. 

Rekrytoidaan muista maista sote-alan koulutuksen saaneita henkilöitä ja selvitetään mahdollisuudet heille suunnattuun yhtenäiseen kielikoulutukseen.

Sosiaali- ja terveysalan kansainvälisen rekrytoinnin laillistamisprosessin ja sitä tukevan koulutuksen asiantuntijaryhmän ehdotukset on julkaistu. Niissä muun muassa ehdotetaan EU/ETA-maiden ulkopuolta tuleville sairaanhoitajille mahdollisuutta työskennellä rajoitetutulla toimiluvalla laillistukseen tähtäävän osaamisen täydentämisen aikana.

Kansainvälinen yhteistyö on olennaista erityisesti eettisen rekrytoinnin varmistamiseksi.

Lisätietoja

Taina Mäntyranta, lääkintöneuvos 
sosiaali- ja terveysministeriö, Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto / APO, Asiakkaat ja henkilöstö -yksikkö / ASI Puhelin:0295163692   Sähköpostiosoite:


Erja Mustonen, erityisasiantuntija 
sosiaali- ja terveysministeriö, Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto / APO, Asiakkaat ja henkilöstö -yksikkö / ASI Puhelin:0295163179   Sähköpostiosoite:

Ajankohtaista

Kustannusvaikuttavuus on tärkeä, mutta rajallinen priorisoinnin työkalu

STM
Tyyppi:Kolumni Julkaisuajankohta:16.6.2025 10.27

Väliarviointi hyvinvointialueuudistuksesta tehdään vuoden 2025 aikana

SM STM VM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:2.6.2025 15.20

Asetusluonnos Kanta-palvelujen käyttömaksuista lausuntokierrokselle

STM
Tyyppi:Tiedote Julkaisuajankohta:28.5.2025 11.11

Kolumnit

Työyhteisön valmennuksesta vetoa ja pitoa sote-alalle

STM
Tyyppi:Kolumni Julkaisuajankohta:29.4.2025 9.36

Hyvän työn ohjelma - Taustatiedot Hankeikkunassa

STM100:00/2023 Käynnissä

8.1.2024 – 31.3.2027

sosiaali- ja terveysministeriö | Kehittäminen

  • saatavuus
  • työvoima
  • hyvinvointialueet