Tehdään yhdessä Suomesta asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa 2026
Sosiaali- ja terveysministeriö ja Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus kutsuvat kaikki mukaan tekemään Suomesta asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaan 2026.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden parantamiseen tarvitaan kaikkia – asiakkaita, potilaita ja heidän läheisiään, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia sekä resursseista ja toiminnasta päättäviä johtajia ja poliitikkoja.
Uusi asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja sen toimeenpanosuunnitelma 2022-2026 julkaistiin tänä keväänä.
Strategian mukaisesti otamme käyttöön parhaaseen tutkittuun tietoon perustuvat suositukset niin, että ne hyödyttävät johtoa, ammattilaisia, potilaita ja asiakkaita kaikissa organisaatioissa kaikilla toiminnan tasoilla. Suomessa jokaiselle asiakkaalle ja potilaalle on tarjottava heidän tarpeidensa mukaista turvallista hoitoa ja palvelua.
Sosiaali- ja terveysministeriö vastaa hallinnonalansa laitosten kanssa strategian kansallisen tason toimenpiteistä. Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus koordinoi, tarjoaa systemaattisia menettelytapoja sekä tukee, seuraa ja arvioi toimeenpanoa hyvinvointialueilla.
Lisätietoja
lääkintöneuvos Kaisa Halinen, [email protected]