Sote-koordinaattorien valtionavustushaku on käynnissä
Sosiaali- ja terveysministeriö myöntää maakunnille rahoituksen sote-koordinaattorien palkkaamiseen vuosille 2018–2019. Koordinaattorin tehtävä on tukea sote-uudistuksen valmistelua.
Kukin maakunta voi saada rahoituksen yhden sote-koordinaattorin palkkaamiseksi. Rahoitusta voivat hakea maakuntien liitot. Sote-koordinaattorin työtehtävät painottuvat alueen valmistelutilanteen ja tarpeiden mukaan. Koordinaattori on mukana myös maakuntien yhteistyöalueen toiminnan käynnistämisessä.
Maakunnan sote-koordinaattorin tehtäviin voi kuulua valmistelutehtäviä liittyen muun muassa väestön palvelutarpeen arviointiin ja palvelukokonaisuuksien rakentamiseen. Sote-koordinaattori voi osallistua myös esimerkiksi maakunnan palvelustrategian laatimiseen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaus- ja arviointikäytäntöjen luomiseen.
Sote-koordinaattori toimii yhteistyössä alueensa maakunta- ja sote-uudistuksen vastuuvalmistelijoiden ja sosiaali- ja terveysministeriön kanssa.
Sote-koordinaattorien valtionavustuksen kokonaisrahoitus on 2 570 000 euroa.
Hakuohjeet ja -aikataulu
Hakuaika päättyy 29.12.2017. Hakemus liitteineen toimitetaan sosiaali- ja terveysministeriöön.
Rahoituspäätökset tehdään tammikuun 2018 loppuun mennessä. Päätökset tehdään ehdollisena siten, että valtionavustuksen maksaminen edellyttää kyseessä olevien määrärahojen vahvistamista eduskunnassa valtion talousarvion käsittelyn yhteydessä.
Hakuohjeet ja -lomakkeet ovat saatavissa maakunta- ja soteuudistuksen alueuudistus.fi-verkkosivustolla.
Lisätietoja
muutosjohtaja Sinikka Salo (STM), p. 0295 163 723, [email protected]
neuvotteleva virkamies Salme Kallinen (STM), p. 0295 163 290, [email protected]