Rikosrekisteriotteen tarkistaminen sote-valvontalain nojalla

Sosiaali- ja terveysministeriö on saanut kysymyksiä, jotka liittyvät 1.1.2024 voimaan tulevassa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta annetussa laissa (741/2023, valvontalaki) säädettyyn velvollisuuteen ja oikeuteen tarkistaa työntekijöiden rikosrekisteriote iäkkäiden ja vammaisten henkilöiden sosiaali- ja terveyspalveluissa (28 §).
 
Asiaa käsitellään yleisellä tasolla ministeriön ohjeessa, joka koskee valvontalain keskeisiä uudistuksia.

 STM korostaa, että kyse on vastaavasta sääntelystä, joka on voimassa lapsen kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämistä koskien (laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä, 504/2002). Valvontalaissa vastaava menettelyllinen sääntely on laajennettu iäkkäiden ja vammaisten henkilöiden kanssa työskenteleviin. 
 
Menettelysäännösten tarkempaan soveltamiseen on saatavissa tukea työ- ja elinkeinoministeriön oppaasta, joka koskee lasten kanssa työskentelevien vastaavaa sääntelyä: 

Oppaassa käsitellään muun muassa sitä, mitkä ovat rikostaustan selvittämisen oikeusvaikutukset, minkä luonteisissa tehtävissä toimimiseen menettelyä sovelletaan ja missä vaiheessa työhönottoa tai tehtävien muuttumista rikosrekisteriote tarkistetaan. 
 
Samoin Oikeusrekisterikeskus on julkaissut asiasta oman ohjeensa: 

Valvontalaki hyväksyttiin eduskunnassa keväällä 2023 samassa yhteydessä, jossa eduskunta hyväksyi myös hallituksen esityksen uudeksi vammaispalvelulaiksi (675/2023). 

Eduskunta on sittemmin hyväksynyt hallituksen esityksen, jolla vammaispalvelulain voimaantuloajankohdaksi on säädetty 1.1.2025. Näin ollen siltä osin kuin valvontalaki viittaa tähän 1.1.2025 voimaantulevaan vammaispalvelulakiin, myös valvontalain sääntely tulee tältä osin voimaan 1.1.2025. Tämä tarkoittaa, että vammaisten henkilöiden kanssa työskentelevien osalta oikeus ja velvollisuus rikosrekisteriotteen tarkistamiseen tulee voimaan 1.1.2025.
 
Rikosrekisteriotteen tarkistamisen keskeiset asiat valvontalaissa:

  • Velvollisuus rikosrekisteriotteen pyytämiseen koskee palveluntuottajaa yhden vuoden aikana vähintään kolme kuukautta kestävissä työ- ja virkasuhteissa. 
     
  • Myös vammaispalvelulain 11 §:ssä tarkoitetun henkilökohtaisen avun työnantajamallin mukaan toimivalla henkilöllä on oikeus pyytää vuoden aikana vähintään kolme kuukautta kestäviin työsuhteisiin otettavilta henkilöiltä rikosrekisteriotetta.
     
  • Tämän lisäksi palveluntuottajalla on oikeus pyytää rikosrekisteriotetta yhden vuoden aikana enintään kolme kuukautta kestäviin tehtäviin otettavasta henkilöstä.
     
  • Rikosrekisteriote pyydetään, kun henkilö ensi kerran otetaan tai nimitetään työ- tai virkasuhteeseen tai hänelle ensi kerran annetaan säännöksessä tarkoitettuja tehtäviä.
     
  • Sääntely koskee tehtäviä, joihin pysyväisluontoisesti ja olennaisesti kuuluu iäkkäiden henkilöiden tai vammaisten henkilöiden avustamista, tukemista, hoitoa tai muuta huolenpitoa taikka muuta työskentelyä henkilökohtaisessa vuorovaikutuksessa iäkkään tai vammaisen henkilön kanssa.
     
  • Iäkkäiden ympärivuorokautisessa hoidossa työskentelyssä välittömään asiakastyöhön osallistuvista säädetään vanhuspalvelulain 3 a §:ssä.
     
  • Arvio tehdään kuitenkin aina yksilöllisesti konkreettisten työtehtävien kautta, jolloin myös muuhun kuin välittömään asiakastyöhön pääasiassa osallistuvien osalta edellytykset voivat täyttyä. Arviosta vastaa työnantaja.