Statens arbetarskyddspersonal med i Arbetarskyddscentralens register
Arbetarskyddspersonal i statens tjänst ska i fortsättningen registreras i ett register som upprätthålls av Arbetarskyddscentralen. Arbetarskyddscheferna och arbetarskyddsfullmäktige på statliga arbetsplatser har tidigare anmälts till Statskontoret. Ändringen skulle göra registreringen av arbetarskyddspersonal tydligare i och med att alla arbetsgivare skulle skicka sin anmälan om registrering till samma ställe.
Social- och hälsovårdsministeriet har överlåtit upprätthållandet av registret över arbetarskyddspersonal åt Arbetarskyddscentralen. Alla arbetsgivare är skyldiga att anmäla arbetarskyddspersonal till registret, men även att uppge information om bland annat arbetsplatsen och branschen samt om hur arbetshälsovården ordnas.
Regeringen lämnade sin proposition om detta till riksdagen torsdagen den 12 juni, och avsikten är att lagarna ska träda i kraft så snart som möjligt.
Ytterligare informationregeringssekreterare Tuula Andersin, tfn 02951 63506, [email protected]
På vår webbplats