Päihde- ja raittiusasiain neuvottelukunta: Alkoholin mainontaa rajoitettava
Päihde- ja raittiusasiain neuvottelukunta esittää kannanottonaan, että alkoholimainontaa, joka vaikuttaa kuluttajien asenteisiin, arvoihin ja käyttäytymiseen kansanterveyden kannalta haitallisesti, ei tule enää sallia. Alkoholimainonta olisi tupakkamainonnan tavoin kiellettävä televisiossa ja elokuvateattereissa. Sallittu alkoholimainonta tulee lainsäädännöllä rajata yksinomaan tuotetiedon esittämiseen.
Mainonnan tavoitteena on tiedottaa tarjolla olevista tuotteista ja niiden ominaisuuksista, luoda positiivisia tuotekuvia ja vaikuttaa kuluttajien asenteisiin ja käyttäytymiseen tuotteiden myyntiä lisäävällä tavalla. Mainonnan luomat positiiviset mielikuvat houkuttelevat myös lapsia ja nuoria asiakkaiksi. Aikuisiän kulutustottumukset muovautuvat jo lapsena ja nuorena. Erityisesti nuoriin kohdistuvassa markkinoinnissa painottuvat elämykselliset vaikutelmat, joiden muuttaminen jälkikäteen saattaa olla vaikeaa.
Käytännössä erityisesti oluen ja siiderin mainonta on nyt suurelta osin mielikuvamainontaa, jonka viestinä on, että alkoholi on osa nuorten hyvää elämää. Alkoholimainonta kilpailee siten vakavalla tavalla sen alkoholikasvatuksen kanssa, jota esimerkiksi vanhemmat, opettajat tai kansalaisjärjestöt tarjoavat lapsille ja nuorille. Alkoholimainonta vaikuttaa nyt lasten ja nuorten elämään monissa tilanteissa esimerkiksi perheiden yhteisissä tapahtumissa. Tähän tulee mainonnan rajoituksilla ja tiukalla viranomaisvalvonnalla puuttua.
Se mainonnan rajoittamisen tapa, jota neuvottelukunta esittää, on jo voimassa Ranskassa. Siellä alkoholimainonta on sallittu ainoastaan tuotetiedon muodossa. Lisäksi Ranskassa alkoholimainonta on kielletty kokonaan televisiossa ja elokuvateattereissa. EY-tuomioistuin on todennut, että alkoholimainontaa voi rajoittaa kyseisellä tavalla, kansanterveydellisin perustein.
Tällä hetkellä väkevien alkoholijuomien ja tupakan mainonta on Suomessa kokonaan kielletty, mutta mietojen alkoholijuomien mainonta on alkoholilain mukaan sallittu. Laki sisältää luettelon vain niistä mainonnan elementeistä, jotka on erikseen kielletty.
Hallitus on alkoholipolitiikan linjauksia koskevassa periaatepäätöksessään päättänyt, että alkoholilainsäädännön uudistamistarve selvitetään erityisesti alkoholin mainonnan rajoittamisen osalta. Sosiaali- ja terveysministeriössä valmistellaan parhaillaan lakiesitystä alkoholilain mainontasäännösten muuttamiseksi. Neuvottelukunnan mielestä valmisteltavan lain on lähdettävä siitä, että kansanterveysnäkökulma on siinä ensisijainen.
Päihde- ja raittiusasiain neuvottelukunta käsitteli kokouksessaan 1. kesäkuuta alkoholimainonnan vaikutusta erityisesti lapsiin ja nuoriin.
Päihde- ja raittiusasiain neuvottelukunta on lakisääteinen toimielin, joka toimii sosiaali- ja terveysministeriön apuna suunniteltaessa ja kehitettäessä päihde- ja raittiuspolitiikkaa.
Lisätietoja: Päihde- ja raittiusasiain neuvottelukunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Tuomo Hänninen puh: (09) 432 3195, varapuheenjohtajat kansanedustaja Satu Taiveaho puh: (09) 432 3084 ja kansanedustaja Pehr Löv puh: (09) 432 3117.