Ministeri Hyssälä: Hoitotakuu kannatti ja hoitoonpääsy nopeutui
Hoitoon pääsyn turvaaminen oli ydinasia ja suuri haaste, kun kansallista terveysprojektia käynnistettiin. Pitkistä jonoista, ruuhkautuneista puhelinkeskuksista ja vastaanottoaikojen odottelusta tuli viestiä eri puolilta Suomea. Toki erinomaisen mallikkaasti toimivia terveyskeskuksia on ollut jo ennen hoitotakuutakin, mutta kansalaisen näkökulmasta ongelmia selvästi oli. Nyt valmistuneen sosiaali- ja terveysministeriön ja Stakesin selvityksen mukaan tilanne onkin korjaantunut merkittävästi. Iloinen uutinen on se, että eteenpäin on menty ja kansalaisen palvelut ovat selvästi parantuneet, peruspalveluministeri Liisa Hyssälä totesi puhuessaan Helsingissä keskiviikkona 19. lokakuutta
Joissakin kunnissa on vielä toivomisen varaa. Lääninhallituksilla on alueellaan valvontavastuu myös siitä, että kansalaiset saavat sosiaali- ja terveyspalvelut. Lähiaikoina lääninhallitukset ottavatkin yhteyttä niihin kuntiin, joiden terveyskeskusten toiminnassa on parantamisen varaa. Yhteistoimin asiat saatetaan kuntoon lähitulevaisuudessa.
Terveyskeskuksissa on työskennelty hartiavoimin ja haettu parannuksia hoitoon pääsyn pullonkauloihin. Uusia kehittämishankkeita - kuten ammattiryhmien välisen työnjaon kehittämistä - on tuettu myös terveysprojektin hankerahoituksella.
Pidän erityisen tärkeänä perusterveydentyön jatkokehittämisessä työn sisältöön paneutumisen. Väestön ikääntyessä ja elämäntapasairauksien riskien hallinnassa tarvitsemme nykyistä enemmän perusterveydenhuollossa kansanterveyden näkökulmaa. Samalla painopistettä siirretään sekä kansantautien hoitoon että ehkäisevään työhön, sekä terveyden ja toimintakyvyn edistämiseen. Apu on saatava ajallaan, kun sairaus iskee. Pitkän aikavälin työ on huolehtia väestön tulevasta terveydestä ja toimintakyvystä.