Toimeentulotukilain 1.4.2005 voimaan tulevat muutokset KT 4/2005
Toimeentulotukilain 11 §
Osa ansiotuloista jätetään edelleen huomioon ottamatta toimeentulotukea myönnettäessä
Kokeilua, jossa toimeentulotukea myönnettäessä osa ansiotuloista jätetään ottamatta huomioon, jatketaan. Asiaa koskeva laki toimeentulotuesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta (49/2005) tulee voimaan 1.4.2005. Lailla on toimeentulotukilain 11 §:ään lisätty uusi 3 momentti, jonka mukaan kokeilun aikana toimeentulotukea hakevan henkilön tai perheen ansiotuloista vähintään 20 prosenttia , kuitenkin enintään 150 euroa kuukaudessa jätetään ottamatta huomioon tukea myönnettäessä. Säännösmuutos on voimassa ajalla 1.4.2005 – 31.12.2006. Tämän vuoden maaliskuun loppuun saakka huomiotta jätettävän tulon enimmäisraja on 100 euroa kuukaudessa. Tulojen huomioon ottamisesta ks. myös kuntatiedote 3/2002.
Nyt käynnissä oleva kokeilu alkoi 1. maaliskuuta 2002. Ennen kokeilua toimeentulotukea hakevan ansiotulot otettiin yleensä täysimääräisesti huomioon toimeentulotuesta päätettäessä. Jos toimeentulotuen saaja sai tukikuukauden aikana esimerkiksi 200 euroa ansiotuloa, tuesta vähennettiin 200 euroa. Kun ansiotulot otetaan täysimääräisesti huomioon toimeentulotuessa, on oletettavaa, etteivät työelämän ulkopuolella olevat toimeentulotukea saavat henkilöt mielellään ota vastaan esimerkiksi tilapäistä työtä, josta maksetaan vähän, koska se ei lisää lainkaan heidän käytettävissään olevien tulojen määrää. Kokeilun keskeisenä tavoitteena onkin edistää toimeentulotukea saavien työllistymistä.
Alle 18-vuotiaan lapsen tulojen huomioon ottaminen
Voimassa olevan 11 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan tuloina ei oteta huomioon vähäisiksi katsottavia avustuksia eikä ansiotuloja. Koska alaikäisellä lapsella ei ole elatusvelvollisuutta vanhempiinsa nähden, säädetään voimassa olevan 2 momentin 5 kohdassa, ettei alle 18-vuotiaan lapsen säännöllisiä tuloja oteta huomioon siltä osin, kuin ne ylittävät hänen osuutensa toimeentulotuesta.
Momentin 1 kohdan yleissäännös vähäisten tulojen huomioon ottamatta jättämisestä koskee myös lapsia. Sitä ei kuitenkaan ole käytännössä aina noudatettu, vaan lasten vähäisinäkin pidettäviä ansiotuloja on otettu huomioon toimeentulotuesta päätettäessä. Lasten satunnaiset kesä- ja viikonloppupalkat on esimerkiksi katsottava sellaisiksi ansiotuloiksi, jotka lain mukaan tulee jättää huomioon ottamatta. Toimeentulotukilain 11 §:n 2 momentin nykyistä 5 kohtaa vastaava säännös on lainmuutoksella sijoitettu 2 kohdaksi, jotta sen yhteys 1 kohdan yleissäännökseen kävisi selkeämmin ilmi. Tältä osin ei ole kyseessä lain väliaikainen muuttaminen.
Toimeentulotukilain 15 §
Kun päätös toimeentulotuesta on tehty ja tuki maksettu tiettyä ajanjaksoa koskevana, päätöksen tekemisen jälkeen saadun ansiotulon huomioon ottaminen jälkikäteen saattaa olla ongelmallista. Esimerkiksi ansiotulon vyöryttämistä monta kuukautta maksuajankohdan jälkeen ei voida pitää kohtuullisena. Joustavan ja yhdenmukaisen menettelyn aikaansaamiseksi toimeentulotukilain 15 §:ään on lisätty uusi 3 momentti, jonka mukaan sellainen ansiotulo, joka ei ole ollut tiedossa toimeentulotuesta päätettäessä voidaan ottaa jälkikäteen tulona huomioon, jos tukea haetaan päätöstä seuraavien kahden kalenterikuukauden aikana, jollei sitä voida pitää kohtuuttomana. Vastaava säännös on lisätty lakiin jo väliaikaisesti lailla 1410/2001.
Säännöksen mukaan tukea myönnettäessä on tuen hakijalle ilmoitettava mahdollisuudesta ottaa kyseessä oleva tulo huomioon taannehtivasti. Tämä voinee tapahtua esimerkiksi tekemällä asiaa koskeva maininta toimeentulotukipäätökseen tai tiedottamalla siitä päätöksen liitteellä.
Lakiesityksen perustelujen mukaan muutoksella ei ole tarkoitus vaikuttaa sellaisten suurien kertaluontoisten tulojen huomioon ottamiseen, joita oikeuskäytännön mukaan on katsottu voitavan jaksottaa useammalle kuukaudelle. Tällaisia kertaluonteisia tuloja voivat olla esimerkiksi perintö, omaisuuden myynnistä saadut tulot, veikkausvoitot tai muut näihin verrattavat tulot.
Toimeentulotukilain 17 §
Voimassaolevassa toimeentulotukilain 17 §:n 1 momentissa, joka koskee tietojen antoa ja ilmoitusvelvollisuutta, viitataan jo kumottuihin, sosiaalihuoltolain tietojen antamista koskeviin säännöksiin. Nykyisin vastaavat säännökset ovat sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetun lain (812/2000) 11-13 §:ssä, joten säännöksessä viitataan niihin. Lisäksi momentin terminologiaa on ajanmukaistettu korvaamalla sana holhooja sanalla edunvalvoja.
Uudistuksen taloudelliset vaikutukset ja kokeilun seuranta
Etuoikeutetun tulon kokeilusta aiheutuva toimeentulotukimenojen lisäys on kokeilun ensimmäisessä vaiheessa otettu huomioon kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia korottamalla. Kokeilun jatkaminen saman sisältöisenä ei aiheuta uusia lisäkustannuksia.
Kokeilun jatkonkin aikana uudistuksen vaikutuksista tehdään seurantatutkimus, jossa pyritään selvittämään uudistuksen vaikutuksia erityyppisten tuensaajatalouksien osalta. Seurantatutkimuksen tulosten perusteella päätetään ehdotetun muutoksen mahdollisesta pysyvästä käyttöönotosta.
Lisätiedot:
Lisätietoja antavat tarvittaessa hallitussihteeri Anne Kumpula, p. (09) 1607 4132, s-posti:
[email protected] ja neuvotteleva virkamies Aune Turpeinen, p. (09) 1607 4489, s-posti:
LIITTEET Laki toimeentulotuesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta (49/2005).
Toimeentulotukilain 11, 15 ja 17 § sellaisina kuin ne ovat voimassa 1.4.2005 lukien.
JAKELU Sosiaalilautakunnat tai vastaavat toimielimet
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus
Lääninhallitukset ja niiden alueelliset palveluyksiköt
Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta
Eduskunnan oikeusasiamies
Sosiaaliavustajat (Tukholma ja Pietari)
Työministeriö / politiikkaosasto ja toimeenpano-osasto
Korkein hallinto-oikeus
Hallinto-oikeudet
Suomen Kuntaliitto
Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto
Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia