Ändringarna i lagen om utkomststöd träder i kraft 1.4.2005 KI 4/2005
11 § i lagen om utkomststöd
En del av förvärvsinkomsterna lämnas fortfarande obeaktade när utkomststöd beviljas
Det försök i vilket en del av förvärvsinkomsterna lämnas obeaktade när utkomststöd beviljas fortsätts. Lagen om ändring och temporär ändring av lagen om utkomststöd (49/2005) träder i kraft 1.4.2005. Till 11 § lagen om utkomststöd fogas ett nytt 3 mom. enligt vilket minst 20 procent av förvärvsinkomsterna, dock högst 150 euro per månad, lämnas obeaktade när utkomststöd beviljas till en person eller familj som under försökets gång ansöker om utkomststöd. Lagförändringen är i kraft 1.4.2005–31.12.2006. Ända till slutet av mars i år är maximigränsen för inkomster som lämnas obeaktade 100 euro per månad. Om beaktande av inkomster se även kommuninfo 3/2002.
Det nuvarande försöket påbörjades den 1 mars 2002. Innan projektet påbörjades beaktades utkomststödstagarens förvärvsinkomster i allmänhet till deras fulla belopp när beslut om utkomststöd fattades. Om en utkomststödstagare under en stödmånad fick till exempel 200 euro i förvärvsinkomst, avdrogs 200 euro från utkomststödet. Då förvärvsinkomsterna beaktas till sitt fulla belopp när utkomststöd beviljas, kan man anta att de mottagare av utkomststöd som står utanför arbetslivet inte lockas ta emot till exempel tillfälligt arbete med låg lön, eftersom detta inte alls ökar beloppet av de disponibla inkomsterna. Försökets centrala mål är således att främja sysselsättningen för dem som får utkomststöd.
Beaktande av inkomster för ett barn under 18 år
Enligt den gällande 11 § 2 mom. 1 punkten beaktas inte som inkomster understöd och förvärvsinkomster som skall anses ringa. Eftersom ett minderårigt barn inte är underhållskyldigt gentemot sina föräldrar föreskrivs i 5 punkten i det gällande 2 mom. att regelbundna inkomster för ett barn under 18 år inte beaktas till den del dessa inkomster är större än hans andel av utkomststödet.
Den allmänna bestämmelsen i 1 punkten om att ringa inkomster inte skall beaktas gäller även barn. I praktiken har dock bestämmelsen inte alltid iakttagits, utan ett barns inkomster, även då dessa skall anses ringa, har beaktats då beslutet om utkomststödet fattats. T.ex. ett barns tillfälliga löner för sommar- eller veckoslutsjobb skall anses som sådana förvärvsinkomster som enligt lagen skall lämnas obeaktade. Genom lagförändringen har den bestämmelse som motsvarar den gällande 5 punkten i 11 § 2 mom. lagen om utkomststöd blivit flyttad så, att den blir en ny 2 punkt, varvid dess samband med den allmänna bestämmelsen i 1 punkten tydligare framgår. Till denna del är det inte fråga om en temporär lagförändring.
15 § i lagen om utkomststöd
När ett beslut om utkomststöd fattats och stöd betalats för en viss period kan det vara problematiskt att i efterhand beakta en sådan förvärvsinkomst som inte var känd när beslutet fattades. Till exempel kan det inte anses vara skäligt att beakta en förvärvsinkomst många månader efter betalningspunkten. För att åstadkomma ett flexibelt och enhetligt förfaringssätt, har det i 15 § lagen om utkomststöd fogats ett nytt 3 mom. enligt vilket kan en sådan förvärvsinkomst som inte var känd när beslutet om utkomststöd fattades beaktas i efterhand såsom inkomst, om utkomststöd söks under de två första kalendermånaderna som följer på beslutet och det inte kan anses oskäligt att beakta inkomsten. En motsvarande bestämmelse har redan temporärt fogats i lagen med stöd av lagen 1410/2001.
Enligt bestämmelsen skall den sökande då stödet beviljas underrättas om möjligheten att beakta inkomsten i fråga retroaktivt. Detta kan ske till exempel genom att nämna denna möjlighet i beslutet om utkomststödet eller genom att underrätta om detta i en bilaga till beslutet.
Enligt motiveringarna i lagförslaget är syftet med ändringen inte att påverka hur sådana stora inkomster av engångskaraktär beaktas som man enligt rättspraxis har ansett att kan periodiseras över flera månader. Sådana inkomster av engångskaraktär är t.ex. arv, inkomster som erhållits genom försäljning av egendom, tipsvinster och andra inkomster som kan jämföras med dessa.
17 § i lagen om utkomststöd
I det gällande 17 § 1 mom. i lagen om utkomststöd, vilket gäller skyldighet att lämna uppgifter och anmälningsskyldighet, hänvisas till de bestämmelser i socialvårdslagen som gäller lämnande av uppgifter och som redan har upphävts. Motsvarande bestämmelser finns numera i 11–13 § i lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000) och därför hänvisas det i bestämmelsen till dessa lagrum. Dessutom har terminologin moderniserats genom att ordet förmyndare ersätts med intressebevakare.
Reformens ekonomiska konsekvenser och försökets uppföljning
Ökningen i utgifterna för utkomststödet som föranleds av försöket med privilegierad inkomst har redan i det första skedet av försöket beaktats genom att höja kommunernas statsandel för social- och hälsovården. Fortsättandet av försöket sådant det är föranleder inga nya tilläggskostnader.
Även under försökets fortsättning skall en uppföljningsundersökning av verkningarna av revideringen upprättas med avsikten att utreda verkningarna av revideringen beträffande olika typer av hushåll som är utkomststödstagare. På grundval av resultaten av uppföljningsundersökningen beslutar man om ett eventuellt permanent ibruktagande av den föreslagna ändringen.
Ytterligare uppgifter:
Ytterligare uppgifter ges av regeringssekreterare Anne Kumpula, tfn (09) 1607 4132, e-post: [email protected], och konsultativ tjänsteman Aune Turpeinen, tfn (09) 1607 4489, e-post: [email protected].
BILAGOR Lag om ändring och temporär ändring av lagen om utkomststöd (49/2005).
11, 15 och 17 § i lagen om utkomststöd sådana de lyder fr.o.m. 1.4.2005.
SÄNDLISTA Socialnämnderna eller motsvarande organ
Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården
Länsstyrelserna och deras regionala serviceenheter
Riksdagens social- och hälsovårdsutskott
Riksdagens justitieombudsman
Socialattachéerna (Stockholm och S:t Petersburg)
Arbetsministeriet/ politikavdelningen och verkställande avdelningen
Högsta förvaltningsdomstolen
Förvaltningsdomstolarna
Finlands Kommunförbund
Centralförbundet för socialskydd och hälsa
Fackorganisationen för högutbildade inom socialbranschen Talentia