Kokeilu vanhusten palvelujen uudelleen organisoimiseksi KT 14/2004
Sosiaalihuoltolain (710/1982, SHL) ja kansanterveyslain (66/1972, KTL) muutokset ovat voimassa 1.1.2005 – 31.12.2008 (muut. 1 428 – 1 429/2004, HE 221/2004 vp, Eduskunnan vastaus 222/2004 vp). Väliaikaiset muutokset mahdollistavat sen, että kunnat voivat organisoida eräät sosiaalihuollon ja kansanterveystyön tehtävät pysyvästä lainsäädännöstä poiketen.
Sosiaalihuolto- ja kansanterveyslakiin on lisätty väliaikaisesti uusi luku, joka on kummassakin laissa 2 a luku "Eräiden tehtävien järjestämistä koskeva kokeilu". Kumpaankin lakiin on otettu asiasisällöltään samat määräaikaiset säännökset. Sääntelytavan tavoitteena on, että sosiaalihuolto ja kansanterveystyö ovat tasaveroisia vaihtoehtoja harkittaessa, minkä toimielimen alaisuuteen palveluja kokeilun ajaksi kootaan.
Kokeilun tarkoitus
Kokeilun tarkoituksena on kokeilla erilaisia vanhusten palvelujen organisointimalleja. Kokeilun tulee parantaa vanhusten ja kokeilun piiriin tulevien muiden asiakasryhmien sosiaali- ja terveyspalvelujen yhteensovittamista ja edistää laadultaan hyvien palvelujen järjestämistä. Kokeilu ei myöskään saa aiheuttaa haittaa sosiaalihuollon tai kansanterveystyön palvelujen kokonaisuudelle.
Kokeilu on tarkoitettu niille kunnille, joissa sosiaalihuollon ja kansanterveystyön lautakuntien yhdistämistä ei ole pidetty tarkoituksenmukaisena tai joissa kansanterveystyön kuuluminen kuntayhtymälle estää yhdistämisen kuntatasolla.
Kokeilun ydinaluetta on sosiaalihuollon kotipalvelun ja terveydenhuollon kotisairaanhoidon yhdistäminen uudeksi tehtäväalueeksi, kotihoidoksi. Kokeilu voi koskea vanhusten sosiaali- ja terveyspalveluja myös laajemmin ja siihen voi liittää myös muiden asiakasryhmien, kuten vammaisten ja pitkäaikaissairaiden vastaavia palveluja, jos se kokonaisuuden kannalta on perusteltua.
Kokeilussa vanhusten ja muiden kokeilun piiriin tulevien asiakasryhmien sosiaali- ja terveyspalveluista voi huolehtia yksi kunnan monijäseninen toimielin, kuten sosiaalilautakunta, terveyslautakunta tai vanhusten eräitä sosiaali- ja terveyspalveluja varten perustettu uusi lautakunta. Yhdistetty kotipalvelun ja kotisairaanhoidon eli kotihoidon tehtäväalue voidaan muodostaa keskittämällä tehtäviä yli kuntarajan kansanterveystyön kuntayhtymälle tai hajauttamalla kuntayhtymän tehtäviä siihen kuuluville kunnille.
Riippumatta siitä, mikä toimielin huolehtii palvelujen toimeenpanosta, sosiaalipalveluihin sovelletaan edelleen sosiaalihuollon lainsäädäntöä palvelujen järjestämisvelvollisuudesta, asiakkaan asemasta, oikeudesta saada päätös palvelun antamisesta ja hakea muutosta päätökseen, asiakasmaksusta, henkilöstön kelpoisuudesta sekä palvelujen ohjauksesta ja valvonnasta. Vastaavasti terveydenhuollon palveluja koskevat säännökset kansanterveystyön järjestämisvelvollisuudesta, potilaan asemasta, asiakasmaksuista ja ammatinharjoittamisesta sekä palvelujen ohjauksesta ja valvonnasta. Poikkeuksena olisi kuitenkin osittain kotihoidon tehtäväalue, jolla pyritään jossain määrin sovittamaan yhteen kotipalveluihin ja kotisairaanhoitoon nykyisin sovellettavia säännöksiä.
Kotihoidon tehtäväalueella kokeilukunnissa sovellettaisiin kotihoidon henkilörekisteriä, tietojen luovuttamista kotihoidon ja terveyskeskuksen välillä sekä rekisterin teknistä käyttöyhteyttä koskevia säännöksiä.
Kotihoitoon yhteinen rekisteriAsiakkaiden ja potilaiden tiedot voidaan kotihoidon toimintayksikössä koota yhteen rekisteriin, joka on kaikkien kotihoidon työntekijöiden käytössä. Tietojen luovutukseen kotihoidosta ja tietojen saamiseen kotihoitoon sovelletaan säännösten mukaan asiasta riippuen joko terveydenhuollon tai sosiaalihuollon säännöksiä. Tiedonkulku terveyskeskuksen ja kotihoidon välillä on varmistettu lisäämällä tätä koskevat säännökset sosiaalihuoltolakiin (12 g §) ja kansanterveyslakiin (13 g §).
Mahdollisuudesta avata tekninen käyttöyhteys kotihoitorekisteriin on säädetty sosiaalihuoltolain 12 h §:ssä ja kansanterveyslain 13 h §:ssä. Teknisen käyttöyhteyden avulla salassa pidettäviä tietoja voi hakea ilman asiakkaan tai potilaan suostumusta.
HakemusmenettelyKokeiluun osallistumisesta kunnan tai kuntayhtymän tulee toimittaa kirjallinen hakemus sosiaali- ja terveysministeriöön. Ministeriö tekee päätöksen hakemuksen perusteella.
Luvan myöntäminen perustuu niihin tietoihin, joita kokeiluun hakevat kunnat ja kuntayhtymät ministeriölle hakemuksessaan toimittavat. Ministeriö arvioi hakemuksen perusteella, toteutuvatko kokeilun yleiset tavoitteet hakijan esittämässä suunnitelmassa. Päätöksen tekemiseksi ministeriö tarvitsee ainakin seuraavia tietoja:
toimielimet, joiden kesken tehtäväsiirrot toteutetaan. Mikäli tehtäväsiirto tapahtuu kunnan ja kuntayhtymän välillä tarvitaan molempien osapuolten hyväksyntä uusille järjestelyille.
kokeilun piiriin tulevat palvelut ja asiakasryhmät sekä palvelujen järjestäminen suomeksi ja ruotsiksi
kokeilun suunniteltu alkamisaika ja kesto
tieto siitä, että myös lautakuntien yhdistämistä on selvitetty kunnan sisäisissä organisaatiouudistuksissa
palvelujen käytännön organisointi yhden lautakunnan alaisuudessa, kuten johtaminen, keskeiset henkilöstön siirrot, alustavat rekisteriselosteet ja selvitys siitä, että tietojärjestelmässä on otettu huomioon tietosuojasäännösten vaatimukset
yhteistyön varmistaminen sosiaalihuollon ja kansanterveystyön kesken uusilla hallinnollisilla rajapinnoilla
muutoksen riskit eri asiakasryhmien kannalta ja niiden torjuminen
kokeilusta tiedottaminen asiakkaille ja potilaille sekä
alustavat tiedot kokeilun seurannan ja arvioinnin järjestämisestä.
Hakemukset suositellaan jätettävän 31.12.2005 mennessä. Ministeriö voi perustellusta syystä myöntää kokeiluluvan myös vuoden 2005 jälkeen.
Kokeilusta tiedottaminenKokeiluluvan saaneiden kuntien ja kuntayhtymien tulee tiedottaa kokeilusta alueensa väestölle.
VoimaantuloLakimuutokset tulevat voimaan 1.1. 2005 ja ovat voimassa vuoden 2008 loppuun.(kokeiluaikaa on jatkettu vuoden 2010 loppuun)
Seuranta ja arviointi
Kokeilukunnan tulee toimittaa sosiaali- ja terveysministeriöön alustava arvio kokeilusta 31.12.2007 mennessä ja kokeilun loppuarvio kuuden kuukauden kuluessa kokeilun päättymisestä.
Arviointikohteet, joista ministeriön on tarkoitus pyytää seurantatietoja ovat ainakin seuraavat: asiakkaan kokema palvelujen laatu, ammatillisen työn laatu, johtamisen laatu, sosiaali- ja terveystoimen välinen yhteistyö sekä palveluketjujen saumattomuus (mukaan lukien tietosuoja) sekä toiminnan vaikuttavuus ja taloudellisuus.
Kokeilun valtakunnallinen seuranta määräytyy tarkemmin sen perusteella, miten monta kuntaa ja kuntayhtymää kokeilun piiriin hyväksytään.
Lisätietoja antavat:Neuvotteleva virkamies Viveca Arrhenius, puh. (09) 160 74135
Hallitusneuvos Eija Koivuranta, puh (09) 160 74350
LIITTEETLaki sosiaalihuoltolain muuttamisesta (1 428/2004)
Laki kansanterveyslain muuttamisesta (1 429/2004)
JAKELUKuntien sosiaalihuollosta ja kansanterveystyöstä vastaavat toimielimet
Kuntayhtymien kansanterveystyöstä vastaavat toimielimet
Lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastot
Suomen Kuntaliitto
Sosiaali- ja terveydenhuollon tutkimus- ja kehittämiskeskus