Försök med omorganisering av tjänster för äldre KI 14/2004
Till de organ i kommunerna som ansvarar för socialvården samt till de organ i kommunerna och samkommunerna som ansvarar för folkhälsoarbetet
Ändringarna av socialvårdslagen (710/1982) och folkhälsolagen (66/1972) gäller 1.1.2005–31.12.2008 (ändringar 1 428–1 429/2004, RP 221/2004 rd, Riksdagens svar 222/2004 rd). De tillfälliga ändringarna gör det möjligt för kommunerna att organisera vissa uppgifter inom socialvården och folkhälsoarbetet på sätt som avviker från den gällande lagstiftningen.
Ett nytt kapitel 2 a "Försök avseende ordnandet av vissa uppgifter" har temporärt fogats till både socialvårdslagen och folkhälsolagen. Vardera lagen innehåller temporära paragrafer som till sakinnehållet är liktydiga. Avsikten med regleringssättet är att socialvården och folkhälsoarbetet är jämbördiga alternativ när man överväger vilket organ som skall sköta tjänster under försöket.
Avsikten med försöket
Avsikten med försöket är att testa olika modeller för organisering av tjänster för äldre. Försöket skall förbättra samordningen av social- och hälsovårdstjänster för de äldre personer och andra klientgrupper som omfattas av försöket samt främja ordnandet av kvalitativa tjänster. Försöket får inte heller medföra betydande olägenhet för helheten av tjänster inom socialvården eller folkhälsoarbetet.
Försöket är avsett för de kommuner i vilka en sammanslagning av social- och hälsovårdsnämnden inte hittills har ansetts vara ändamålsenlig eller i vilka det att folkhälsoarbetet sköts av en samkommun har hindrat en sammanslagning på kommunal nivå.
Försöket är huvudsakligen inriktat på att sammanslå socialvårdens hemservice och hälsovårdens hemsjukvård till ett nytt uppgiftsområde, dvs. hemvård. Försöket kan gälla för social- och hälsovårdstjänster för äldre även i en större omfattning och det kan gälla även för motsvarande tjänster för andra klientgrupper såsom funktionshindrade och långtidssjuka om detta är motiverat med hänsyn till helheten.
Under försöket kan social- och hälsovårdstjänster för de äldre personer och andra klientgrupper som omfattas av försöket skötas av ett kommunalt kollegialt organ såsom socialnämnden, hälsovårdsnämnden eller en ny nämnd som bildas för skötseln av vissa social- och hälsovårdstjänster för äldre. Det sammansatta uppgiftsområdet för hemservicen och hemsjukvården, dvs. hemvård, kan bildas genom att centralisera uppgifter över kommungränser till det organ i en samkommun som ansvarar för folkhälsoarbetet eller genom att decentralisera en samkommuns uppgifter till medlemskommunerna.
Oberoende av vilket organ som handhar för verkställigheten av tjänsterna, tillämpas fortfarande socialvårdslagstiftningen på socialtjänsterna när det gäller skyldigheten att ordna tjänster, klientens ställning och rätt att få beslut om tillhandahållandet av en tjänst och söka ändring i beslutet, klientavgifter, personalens behörighet samt ledning och övervakning av tjänsterna. I fråga om hälsovårdstjänsterna gäller på motsvarande sätt fortfarande bestämmelserna om skyldigheten att ordna folkhälsoarbete, patientens ställning, klientavgifter och yrkesutövning samt ledning och övervakning av tjänsterna. Ett undantag utgör dock delvis uppgiftsområdet för hemvård, inom vilket avsikten är att i någon mån samordna de bestämmelser som för tillfället tillämpas på hemservicen och hemsjukvården.
Försökskommunerna skall inom uppgiftsområdet för hemvård tillämpa bestämmelserna om personregister för hemvård, utlämnande av uppgifter mellan hemvården och hälsovårdscentralen samt en teknisk anslutning till registret.
Ett samlat register för hemvård
Verksamhetsenheterna inom hemvården kan sammansätta klient- och patientuppgifter till ett register som är tillgängligt för alla anställda inom hemvården. Enligt bestämmelserna tillämpas på utlämnande av uppgifter från hemvården och upprättande av uppgifter inom hemvården de gällande bestämmelserna om antingen hälso- och sjukvård eller socialvård, beroende på vilka uppgifter det är fråga om. Förmedlingen av uppgifter mellan hälsovårdscentralen och hemvården säkras genom att tillägga bestämmelser om detta i socialvårdslagen (12 g §) och folkhälsolagen (13 g §)
I 12 h § socialvårdslagen och 13 h § folkhälsolagen finns bestämmelser om en möjlighet att öppna en teknisk anslutning till hemvårdsregistret. Med hjälp av en teknisk anslutning är det möjligt att få sekretessbelagda uppgifter utan klientens eller patientens samtycke.
Ansökningsförfarandet
För att delta i försöket skall en kommun eller en samkommun tillställa social- och hälsovårdsministeriet en skriftlig ansökan. Ministeriet fattar beslutet utifrån ansökan.
Tillståndsbeviljandet baserar sig på de uppgifter som de ansökande kommunerna och samkommunerna i sin ansökan har tillställt ministeriet. Ministeriet utvärderar utifrån ansökan om försökets allmänna målsättningar förverkligas i de plan som ansökaren har presenterat. För att fatta beslut behöver ministeriet åtminstone de följande uppgifterna:
vilka organ som deltar i uppgiftsöverföringen. Om uppgiftsöverföringen sker mellan en kommun och en samkommun skall varenda part ha godkänt den nya organisationen.
vilka tjänster och klientgrupper som omfattas av försöket samt hur tjänsterna organiseras på finska och svenska
vad är den planerade tiden för och varaktigheten av försöket
bekräftelse om att man i samband med kommunens interna organisationsreformer har utrett om sammanslagning av nämnder
hur den praktiska organiseringen av tjänster under en enda nämnd går till, bl.a. i fråga om ledning, centrala överföringar av personal, preliminära redogörelser om register samt en redogörelse om att de krav som bestämmelserna om datasekretess ställer har beaktats i datasystemet
bekräftelse om att samarbetet mellan socialvården och folkhälsoarbetet på de nya administrativa gränsområdena säkerställas
vilka risker reformen medför för olika klientgrupper och hur riskerna förebyggas
hur klienter och patienter informeras om försöket
preliminära uppgifter om hur uppföljning och utvärdering av försöket organiseras
Det rekommenderas att ansökan lämnas in senast den 31 december 2005. För ett motiverat skäl kan ministeriet bevilja försökstillstånd även efter år 2005.
Information om försöket
De kommuner och samkommuner som har fått ett försökstillstånd skall informera befolkningen i området om försöket.
Ikraftträdande
Lagförändringarna träder i kraft den 1 januari 2005 och gäller till utgången av 2010.
Försökskommunnerna skall tillställa social- och hälsovårdsministeriet en preliminär uppskattning av försöket senast den 31 december 2007 samt en slutrapport över försöket inom sex månader efter att försöket har upphört.
Ministeriet avser att be om uppföljningsuppgifter åtminstone om de följande utvärderingsobjekten: hur klienten har upplevt kvaliteten på servicen, kvaliteten på det yrkesmässiga arbetet, kvaliteten på ledningen, samarbetet mellan social- och hälsovården samt smidigheten av servicekedjorna (inklusive datasekretess) samt verksamhetens effektfullhet och lönsamhet.
Den riksomfattande uppföljningen av försöket bestäms närmare enligt antalet kommuner och samkommuner som godkänns att delta i försöket.
Ytterligare information lämnas av :
Konsultativ tjänsteman Viveca Arrhenius, tfn (09) 160 74135
Regeringsrådet Eija Koivuranta, tfn (09) 160 74350
BILAGOR
Lag om ändring av socialvårdslagen (1 428/2004)
Lag om ändring av folkhälsolagen (1 429/2004)
SÄNDLISTA
De organ i kommunerna som ansvarar för socialvården och folkhälsoarbetet
De organ i samkommunerna som ansvarar för folkhälsoarbetet
Social- och hälsovårdsavdelningarna vid länsstyrelserna
FÖR KÄNNEDOM
Finlands Kommunförbund
Forsknings- och utvecklingscentralen för social- och hälsovården