Maatalousyrittäjien eläkelain soveltamisalaa ja MYEL-työtulon käyttöä sairausvakuutuksessa selvittävä työryhmä
STM0301:00/15/02/2000 Projekt
Työryhmän tehtävänä on selvittää tarvittavat lainsäädännölliset ja hallinnolliset toimenpiteet: MYEL-työtulon käyttämiseksi sairausvakuutuslain mukaisen päivärahan määrittelyn perusteena maatalousyrittäjillä,
MYEL-vakuutusmaksuun mahdollisesti tehtäviksi tarkistuksiksi mm. siten, että olisiko vakuutusmaksun maksuvapautus poistettava tai olisiko sitä rajoitettava ja
eläkelainsäädännön tarkistamiseksi ja muutosehdotusten tekemiseksi ottaen huomioon maataloudessa viime vuosina tapahtunut kehitys, eri sosiaalivakuutusjärjestelmien kattavuus ja niiden väliset yhtymäkohdat.
Työryhmän tulee saada työnsä valmiiksi 1-kohdan osalta 30.6.2000 mennessä ja 2- ja 3-kohdan osalta 21.12.2000 mennessä.
Työryhmän tulee toimia kiinteässä yhteistyössä asetettavan YEL-työryhmän kanssa.
Projektets basuppgifter Avslutat
Projektets nummer STM0301:00/15/02/2000
Ärendenummer
Projektets arrangör social- och hälsovårdsministeriet
Mandattid 8.6.2000 – 31.12.2000
Datum för tillsättande 8.6.2000
Mål och resultat
Tavoitteena on selvittää MYEL-työtulon käyttömahdollisuus sairausvakuutuslain mukaisen päivärahaan määrittelyn perusteella maatalousyrittäjillä sekä eläkelainsäädännön tarkistustarpeet.
Utgångspunkter
Maatalousyrittäjien eläkelaki (MYEL) on maatalousyrittäjien ansioperusteiden sosiaaliturvan peruslaki. Siihen ja sen soveltamisalaan on sidottu useita muita maatalousyrittäjien sosiaaliturvaa koskevia lakeja, kuten maatalousyrittäjien tapaturmavakuutuslaki (MATA) ja maatalousyrittäjien lomituspalvelulaki. Niin ikään MYEL-vakuutukseen on sidottu esimerkiksi maatalousyrittäjien työterveyshuoltopalvelujen korvaukset, maatalousyrittäjien opintoraha sekä työttömyysturva.
Edellä mainittujen ja muiden maatalousyrittäjiä koskevien sosiaaliturvajärjestelmien voimaantulon jälkeen maatalouden toimintaympäristö on muuttunut monin tavoin. Maatalouden rakennemuutos on ollut voimakasta koko MYEL:n voimassaolon ajan. Perinteisten perheviljelmien rinnalle on tullut uusia tuotantorakenteita. Tilojen välinen yhteistyö ja verkostoituminen sekä erilainen sopimustuotanto on aikaisempaa yleisempää. Niin ikään erikoistuminen ja liitänneiselinkeinojen harjoittaminen perinteisen maatalouden rinnalla on aikaisempaa yleisempää. Näistä ja muista vastaavista tekijöistä johtuen voimassaoleva maatalousyrittäjiä koskeva sosiaaliturvalainsäädäntö ei kaikilta osin enää vastaa niitä tarpeita, joita maatalouden
muuttunut tilanne edellyttäisi.
Sairausvakuutusjärjestelmä samoin kuin muut kansaneläkelaitoksen toimeenpanemat järjestelmät ovat keskeinen osa maatalousyrittäjän sosiaaliturvaa. Sairausvakuutuslain mukaisen päivärahan suuruus määräytyy verotuksen ansiotulojen perusteella. Verotuksessa todetun työtulon perusteella määritetty päiväraha ei kuitenkaan monessa tapauksessa maatalousyrittäjällä vastaa sairauden tai muun syyn vuoksi menetettyä työpanosta. Ja siitä aiheutuvaa ansiotulon menetystä. Tämä johtuu mm. siitä, että verotettava ansiotulo jää velkaisuuden vuoksi hyvin pieneksi erityisesti nuorilla viljelijöillä tai että osa tulosta katsotaankin laskennalliseksi pääomatuloksi, jos yrityksessä on nettovarallisuutta. Maatalousyrittäjän työpanosta kuvaisi paremmin MYEL-työtulo, jota käytetään mm. maatalousyrittäjän tapaturmavakuutuskorvausten ja liikennevakuutuskorvausten perusteena.
Erilaisten työtuloperusteiden käyttäminen eri sosiaaliturvaetuuksissa on myös tehnyt ansioperusteisen sosiaaliturvan vakuutettujen kannalta sekavaksi ja ymmärrettäväksi.
MYEL:n soveltamisala on EU:ssa sovellettavaa maatalouden käsitettä suppeampi. Lisäksi rajanveto maatalouteen luettavan liitännäistoiminnan ja erillisen yrittäjätoiminnan välillä tehdään puhtaasti verotuksen perusteella. Ainoastaan maatilatalouden tuloverolain mukaan verotettu toiminta voi olla MYEL:n mukaan vakuutettavaa liitännäistoimintaa. Näin ollen verotuskäytännön vaihtelu ja mahdolliset verolainsäädännön muutokset heijastuvat suoraan yrittäjäeläkelakien soveltamisalaan, mikä aiheuttaa ongelmia sekä yrittäjien että toimeenpanijoiden näkökulmasta. Itse liitännäistoiminnan luonne tai laajuus ei suoraan vaikuta rajanvetoon. Maatalousyrittäjän harjoittama yrittäjätoiminta pirstoutuu eri eläkelakien alaiseen toimintaan ja pienimuotoinen liitännäistoiminta jää helposti kokonaan eläke- ja tapaturmavakuutusturvan ulkopuolelle.
Publikationer och rapporter
Promemoria av arbetsgruppen med uppgift att utreda tillämpningsområdet för lagen om pension för lantbruksföretagare (LFöPL) och användningen av LFöPL-arbetsinkomst
Sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisunumero: 2001:9; Julkaisuvuosi: 2001;
Työryhmämuistio 2001:9
1.6.2001 Työryhmä
Tillsättande och organisering
Asettamispäätös
8.6.2000 Sosiaali- ja terveysministeriö
Övriga dokument och promemorior
jäsenesitys; Esko Juvonen
6.6.2000 Maa- ja metsätalousministeriö
jäsenesitys; Pertti Tuhkanen ja Kati Suihkonen
6.6.2000 Valtiovarainministeriö
jäsenesitys; Arto Mynttinen
5.6.2000 STM / TAO
jäsenesitys; Elise Kivimäki / Jorma Somerla
5.6.2000 KELA
Jäsenesitys; Arto Laesvuori / Tiina Laurila
31.5.2000 ETK
Jäsenesitys; Helena Ålgars
31.5.2000 Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC
Jäsenesitys; Kaarina Knuuti
30.5.2000 MTK ry
Jäsenesitys; Pentti Saarimäki / Päivi Huotari
29.5.2000 Maatalousyrittäjien eläkelaitos
jäsenpyyntökirje (Juha Rossi)
26.5.2000 Sosiaali- ja terveysministeriö
Lagberedning och utveckling i statsrådet
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats valtioneuvosto.fi/sv/projekt Länk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik