Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Sosiaali- ja terveysministeriö
Navigation
  • Etusivu Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen Terveys- ja päihdehaittojen ehkäisy, osallisuus, tartuntataudit, ympäristöterveys
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut Palvelujärjestelmä ja vastuut, hyvinvointialueet, henkilöstö, asiakkaan asema, asiakasmaksut, lääkkeet
    • Toimeentulo Suomen sosiaaliturvajärjestelmä, tuet ja etuudet, eläketurva
    • Vakuutusasiat Vakuutustoiminta, pakolliset ja vapaaehtoiset vakuutukset
    • Työelämä Työolot, työhyvinvointi, työterveyshuolto
    • Tasa-arvo Tasa-arvopolitiikka, samapalkkaisuus
    • EU ja kansainväliset asiat EU, pohjoismainen yhteistyö, WHO, YK, ILO
    • Rahoitus ja avustukset EU-rahoitus, valtionavustukset, terveyden edistämisen määrärahat
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Päätökset
  • Lausuntopyynnöt
  • Tapahtumat
  • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
  • Tilaa aineistoja
  • STM sosiaalisessa mediassa
  • Uutiskirjeet
  • Avoimet työpaikat
  • Kuntainfot

Selvitys yrittäjyydestä terveydenhuollossa

sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 17.5.2004 11.30
Tyyppi:Tiedote -

Yrittäjyyttä perusterveydenhuollossa tutkinut selvitysmies Jorma Back toteaa, että yrittäjyyttä käytetään jo laajasti terveyskeskuspalvelujen tuottamiseen. Julkinen terveydenhuolto ostaa jo nyt yhä enemmän palveluita yksityisiltä palvelujen tuottajilta ja tätä kautta myös yksityisten terveyspalvelujen tarjonta on lisääntynyt. Eri puolilla maata on käynnissä monenlaisia palvelujen kilpailuttamiseen, ostamiseen ja ulkoistamiseen liittyviä kokeiluja. Varsinkin yö- ja viikonloppupäivystykset ovat yhä enenevässä määrin siirtymässä yksityisten palveluntuottajien hoidettaviksi. Sen sijaan ammatinharjoittajayrittäjyyden tuominen terveyskeskuksen sisään näyttää vaikealta. Ammatinharjoittajayrittämisessä lääkäri toimisi osan työajastaan virassa tai toimessa, siis palvelusuhteessa kuntaan, ja osan ajastaan yksityisenä ammatinharjoittajayrittäjänä samoissa tiloissa, samoin välinein ja hyödyntäen terveyskeskuksen avustavaa henkilökuntaa.

Backin mukaan ammatinharjoittajayrittäjyyteen liittyy ongelmia. Käytännön ongelmat voivat liittyä vaikkapa vastuuseen potilasvahingoista tai korvauksen määrittämiseen tiloista, laitteista ja henkilökunnasta. Yrittäjämallissa yrittäjä vastaa itse kokonaan näistä kuluista.

Keskeisin ongelma on kuitenkin se, ettämeillä vallitsevan työsopimuslainsäädännön ja siitä omaksutun tulkinnan mukaan kunnan tai kuntayhtymän palveluksessa oleva henkilö ei voi toimia osaa ajastaan ammatinharjoittajana edellä kuvatun mallin mukaisesti, vaan hänen katsotaan olevan palvelussuhteessa kuntaan tältäkin osin. Samoin ns. Norjan malli, jossa lääkäri työskentelisi kokopäiväisesti ammatinharjoittajayrittäjänä, on vaikea toteuttaa. Oikeuskäytännössä on katsottu, että kysymys on palvelusuhteesta, ja kunnalla on täysi vastuu niin verotuksellisesti kuin sosiaaliturvan osalta. Vastuu potilaista tai muista vahingoista ei myöskään siirry yrittäjälle.

Ammatinharjoittajana toimiva lääkäri laskuttaa potilasta, joka saa sairausvakuutuslain mukaisen korvauksen Kansaneläkelaitokselta. Vallitsevan käytännön mukaan Kela ei maksa tätä korvausta lääkärin tutkimuksesta tai hoidosta, jos lääkäri toimii julkisen terveydenhuollon tiloissa, vaikka maksaakin näistä täyden korvauksen. Tämä sinänsä ei estäisi vastaanottotoimintaa, mutta ilman sairausvakuutuskorvausta toiminnasta tuskin tulisi kannattavaa.

Selvitysmiehen ehdotukset

Jorma Back ei esitä kokonaan uusien mallien kokeilemista, koska yrittäjyyden suomia mahdollisuuksia käytetään jo laajasti. Hän esittelee raportissaan esimerkkejä, joissa kunta on päätynyt palvelujen ostamiseen. Ostaminen tai palvelujen ulkoistaminen on kussakin tapauksessa toteutettu hieman eri tavoin ja eri lähtökohdista. Myös tavoitteet poikkeavat hieman toisistaan, mutta yhteistä kaikille on, että ne on toteutettu suunnitellusti ja palveluntuottajia kilpailuttaen ja niiden tavoitteena on ensisijaisesti turvata palvelut, eivätkä taloudelliset lähtökohdat.

Back esittää, että mallien kokeiluja jatkettaisiin ja selvitettäisiin niiden toimivuutta ja soveltuvuutta laajempaan käyttöön. Hän toivoo päättäjiltä myös nykyistä myönteisempää suhtautumista yrittäjyyteen ja sen hyödyntämiseen terveydenhuollossa.

Backin ensimmäinen ehdotus koskee Parkanon, Tampereen ja Lahden malleja:

Parkanon malli, jossa kaupunki ostaa neljän lääkärin työpanoksen siten, että se on määritelty viikkotunteina, 37 tuntia viikossa. Työpanokseen sisältyy päivystystä sekä kaikkea terveyskeskuksessa tapahtuvaa lääkärintyötä ehkäisevästä terveydenhuollosta vuodeosastotyöskentelyyn.

Tampereen mallissa palveluja ostetaan niin, että ostetaan yleislääkärin vastaanottotoimintaa noin 30 000 potilaskäyntiä vastaava määrä vuodessa. Lisäksi ostetaan omalääkäritoimintaa ja omalääkärien sijaistamispalveluja kaupungin omissa tiloissa.

Lahden mallissa kaupunki ulkoistaa Keskustan terveysaseman palvelut käyttäen menettelytapaa, joka vastaa liikkeenluovutuksen tunnusmerkkejä. Kysymyksessä on noin 330 viikkotunnin lääkärityö sekä ylilääkärin vastaanottotoimintaan käytettävä työpanos. Tarkoituksena on, että nykyinen asemalla työskentelevä henkilökunta voi siirtyä uuden palveluntuottajan palvelukseen ja saada siksi ajaksi virkavapautta Lahden kaupungin palveluksesta.

Toinen ehdotus koskeeEspoon mallia. Teknisen korkeakoulun tuotantotalouden osasto on tehnyt seurantatutkimuksen suurehkon espoolaisen terveyskeskuksen toiminnasta. Selvitysmies esittää, että ministeriö ja Kuntaliitto seuraavat ja tukevat Espoon selvityksen perusteella tekemää kehittämistyötä myös siihen liittyvän kannustavan palkkajärjestelmän aikaansaamiseksi.

Kolmas ehdotus on Pirkkalan malli. Sen taustalla ovat terveyskeskuksen toimivuuteen ja vetovoimaisuuteen liittyvät ongelmat. Pirkkalan kunnanvaltuusto on hyväksynyt mallin peruslinjaukset, suunnittelu on aloitettu ja malli on tarkoitus saada käyttöön vuoden 2006 alusta. Mallin peruspiirteet liittyvät mm. lääkärin työnkuvaan, jossa lääkäri päättää itse työjärjestyksestään, hänellä ei ole päivystyspakkoa, potilaiden päivittäinen määrä kokopäivätyössä on n. 15. Lisäksi malliin liittyy mm. kannustava palkkaus, neuvola- ja koulutyön jakaminen tasaisesti mieltymysten mukaan, tiimien omat vastuualueet, varahenkilöstöjärjestelmä sijaisuuksiin, sujuvat erikoislääkärikonsultaatiot ja tutkimuspalvelut sekä joustava mahdollisuus virkavapauksiin. Työterveyshuollosta tulisi kunnallinen liikelaitos tai muu yhtiö nettobudjetointiperiaatteella.

Neljäs toimenpide-ehdotus liittyy usein todettuun puutteeseen lääkärikoulutuksessa: koulutus on liian tutkimus- ja sairaalaorientoitunutta eikä anna valmiuksia yleislääkärin tehtäviin terveyskeskuksessa. Tiedekuntien välillä on myös suuria eroja. Mikäli terveyskeskustyö halutaan vetovoimaiseksi ja kansalaisten kannalta hyvin toimivaksi, lääkärikoulutusta on muutettava sisällöltään paremmin tätä tavoitetta vastaavaksi. Toisaalta terveyskeskustyön arvostus kasvaisi, jos perusterveydenhuollossa olisi mahdollisuus tehdä tutkimustyötä. Back ehdottaa, että sosiaali- ja terveysministeriö ja opetusministeriö ryhtyvät toimenpiteisiin perusterveydenhuollon tutkimustyön kehittämiseksi Kuopion yliopiston ja Kuopion yliopistollisen sairaalan tekemän ehdotuksen pohjalta. Kansallisessa terveysprojektissa tutkimusterveyskeskusten kehittämistä on pidetty hyvin tärkeänä, ja mallia on jo alettu kehitellä eteenpäin.

Taustaksi

Pääministeri Vanhasen hallituksen hallitusohjelmassa todetaan yrittäjyyden politiikkaohjelman osiossa, että ”hallitus toteuttaa yrittäjyyden politiikkaohjelman. Siinä selvitetään, miten voidaan kannustaa yrittäjäuralle ryhtymiseen, edistää aloitus- ja kasvuvaiheessa olevien pienten ja keskisuurten yritysten toimintaa ja laajentumista sekä naisyrittäjyyttä, sovittaa lainsäädäntöä myös pienten yritysten tarpeisiin, helpottaa yrittäjien sukupolvenvaihdoksia, sovittaa yhteen vanhemmuuden ja yrittäjyyden vaatimuksia, sekä kehittää yrittäjien sosiaaliturvan kannustavuutta.”

Sosiaali- ja terveysministeriö on mainitun hallitusohjelman kannanoton mukaisesti teettänyt selvitysmiesraportin niistä mahdollisuuksista joilla yrittäjyyttä ja ammatinharjoittamisen eri malleja voitaisiin soveltaa nykyistä ennakkoluulottomammin myös terveydenhuollon eri ammattiryhmien työhön ja erityisesti perusterveydenhuollon lääkärityöhön. Aikaisemmat eri selvitykset osoittavat, että lääkärityön yhtenä ongelma-alueena on koettu vaikeudet suunnitella ja ohjata omaa työtään. Näiden on osaltaan nähty vaikeuttavan lääkäreiden hakeutumista perusterveydenhuollon palvelukseen. Aivan viimeaikoina tilanne on jossain määrin parantunut, mutta ongelmaton perusterveydenhuollon lääkäritilanne ei vielä ole.

Selvitysmies Jorma Back, joka on aiemmin toiminut Suomen Kuntaliiton sosiaali- ja terveysyksikön päällikkönä, on jättänyt raporttinsa sosiaali- ja terveysministeriölle. Vastaavaa aihetta on aikaisemmin osittain selvittänyt myös varatuomari Eila Uotila sosiaali- ja terveysministeriölle jättämässään raportissa Terveyskeskuksessa työskentelevien työn järjestäminen, toiminnan ohjaaminen ja kehittäminen. (Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2004:3; www.stm.fi >julkaisuja > selvityksiä) Asiakokonaisuutta on myös sivuttu kunnallisen työmarkkinalaitoksen julkaisussa Henkilöstön asema palvelutuotannon muutoksissa (ISBN- 951-755-820-1). Lisäksi Suomen lääkäriliitto on teettänyt asiasta oman selvityksensä joka julkaistaneen aivan lähiaikoina.

Selvitysmies Jorma Backin toimeksiannon tarkoituksena oli selvittää, mitä terveyskeskusten toimivuuteen ja vetovoimaisuuteen liittyviä ongelmia voitaisiin ratkaista yrittäjyydellä, miten yrittäjyyttä voitaisiin lisätä ja millaiset olisivat yrittäjyyden vaikutukset perusterveydenhuoltoon.

Lisätietoja.
Selvitysmies Jorma Back, puh. 050 5562688
Apulaisosastopäällikkö Marja-Liisa Partanen, STM, puh. 09-160 73804, 050 5599169

Julkaisu Yrittäjyys terveydenhuollossa, Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2004:9 on verkossa. Painettu julkaisu ilmestyy touko-kesäkuun vaihteessa ja sen voi ostaa Editasta.

Sivun alkuun

Suosittuja sisältöjä 

Terveydenhuollon maksukatto 

Terveydenhuollon maksut 

Hyvinvointialueet kartalla 

Hyvinvointialueet 

Hoitotakuu 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lainsäädäntö 

Vammaispalvelulaki 

Asiakasmaksut

Kuntouttava työtoiminta

Toimeentulotuki 

Kotihoito

Lastensuojelu 

Palvelut ja etuudet iäkkäille

Ajankohtaista 

Ajankohtaista  

Tiedotteet ja uutiset 

Kolumnit 

Uutiskirjeet 

Tilaa aineistoja

Tapahtumat

Avoimet työpaikat

 

Hankkeita

Sosiaaliturvauudistus

Hyvän työn ohjelma

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvalikoima

Lääkkeet ja apteekkitalous

Tietoa ministeriöstä 

Ministerit 

Ministeriö 

Yhteystiedot 

Medialle 

Ministeriö työpaikkana 

Verkkolaskuosoite 

 

Tietoa stm.fistä  

Tietoa sivustosta  

Tietosuoja

Sivukartta

Stm.fi:n saavutettavuusseloste

Palaute

Sosiaali- ja terveysministeriö, linkki etusivulle

STM:ön Facebook-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön X-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Linkedin-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Youtube-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Slideshare-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Instagram-tili, Linkki toiselle sivustolle

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

kirjaamo.stm(at)gov.fi

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
valtioneuvosto.fi
stm.fi Sosiaali- ja terveysministeriö - kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
fimea.fi Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus
stuk.fi Säteilyturvakeskus
thl.fi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
ttl.fi Työterveyslaitos
tyosuojelu.fi Työsuojeluhallinto
valvira.fi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen
      • Lainsäädäntö
      • Terveyden edistäminen
        • Ravinto
        • Liikunta
        • Tapaturmien ehkäisy
        • Tartuntatautien torjunta
          • Vastuut tartuntatautien torjunnassa
          • Koronavirus Suomessa
            • Kaikki koronavirusta koskevat STM:n tiedotteet
            • Koronavirusepidemiaa koskevat infot ja tilannekuvat
            • STM:n antamat ohjeet koronavirustilanteessa
          • Lintuinfluenssa
        • Seksuaaliterveyden edistäminen
        • Terveyden edistäminen kunnissa ja hyvinvointialueilla
        • Tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tueksi
      • Osallisuuden edistäminen
        • Asumisen turvaaminen
        • Syrjäytymisen ja köyhyyden ehkäiseminen
        • Vammaispolitiikka
          • Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE
          • YK:n vammaisyleissopimus
          • YK:n vammaisyleissopimus eri kielillä
        • Romanipolitiikka
          • Romaniasiain neuvottelukunta
          • Romanipolitiikkaan liittyvät tiedotteet ja artikkelit
          • CERV-hanke Rakkavaha dieliposta
        • Maahanmuuttajien sosiaaliturva, hyvinvointi ja terveys
      • Päihdehaittojen ja riippuvuuksien ehkäisy
        • Alkoholipolitiikka
          • Alkoholilaki
        • Huumausainepolitiikka
          • EU- ja kansainvälinen huumepolitiikka
          • Huumausaineiden valvonta
        • Tupakka- ja nikotiinipolitiikka
          • EU-sääntely ja yhteistyö
          • Muiden viranomaisten vastuut
          • Toimet käytön vähentämiseksi
          • WHO:n tupakkapuitesopimus
          • Kanssakäyminen tupakkateollisuuden kanssa
        • Ehkäisevä päihdetyö
        • Rahapelihaitat
          • Rahapelien haittariskien arviointi
          • Vastuutahot rahapelipolitiikassa
          • Rahapelipoliittinen ohjelma
          • Rahapelijärjestelmä
      • Väkivallan ja rikosten ehkäiseminen
        • Lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäiseminen
          • NAPE – Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan toimikunta
        • Ihmiskaupan ehkäiseminen
        • Rikos- ja riita-asioiden sovittelu
        • Vastuut lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisemisessä
        • Lapsiin kohdistuva väkivalta ja sen ehkäiseminen
      • Ympäristöterveys
        • Ympäristöterveydenhuollon järjestäminen
        • Terveydensuojelu
          • Kuntien vastuu terveydensuojelusta
          • Ympäristövaikutusten arviointi
          • Talousvesi
          • Ympäristöherkkyydet
        • Bioteknologia
          • Biotekniikan neuvottelukunta
        • Geeniteknologia
        • Kemikaalivalvonta
          • Kosmetiikkavalmisteet
          • Tatuoinnit
        • Nanomateriaalit ja -teknologia
        • Säteilysuojelu
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Lainsäädäntö
        • Lapset ja nuoret
        • Vammaiset
        • Iäkkäät ihmiset
        • Lääkehuolto
        • Asiakas- ja potilastietojen hallinta
          • Sote-tietojen toissijainen käyttö
            • Usein kysyttyä sote-tietojen toissijaisesta käytöstä
            • Toisiolain korjaaminen
              • Usein kysyttyä toisiolain korjaamisesta
          • EHDS-asetus
        • Mielenterveys- ja päihdelainsäädäntö
        • Usein kysyttyä mielenterveyslain muuttamisesta
        • Valvontalain väliaikainen muutos
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut
        • Hyvinvointialueet
          • Hyvinvointialueet kartalla
          • Sosiaali- ja terveysministeriön rooli hyvinvointialueiden ohjauksessa
          • Yhteistyöalueet
        • Kunnat
        • Valvontaviranomaiset
        • Yksityiset sosiaali- ja terveyspalvelut
        • Sosiaalialan osaamiskeskukset
        • Järjestöt ja yhdistykset
      • Sosiaalipalvelut
        • Sosiaalityö
        • Sosiaalipäivystys
        • Kotihoito ja kotipalvelut
        • Laitoshoito
        • Asumispalvelut ja asunnon muutostyöt
        • Perhehoito
        • Omaishoito
        • Lastensuojelu
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä lastensuojelusta Suomessa
          • Tutkimus lastensuojelun epäkohdista 1937-1983
        • Adoptio
        • Kasvatus- ja perheneuvonta, perheasioiden sovittelu
        • Huoltajuus, elatus, isyyden tunnustaminen
        • Mielenterveystyön palvelut
        • Päihdetyön palvelut
        • Vammaispalvelut ja tukitoimet
          • Tulkkauspalvelulaki viittomakielellä
          • Vammaispalvelulaki
      • Terveyspalvelut
        • Terveyskeskukset
        • Terveysneuvonta ja terveystarkastukset
        • Neuvolat
        • Seulonnat
          • Syöpäseulonnat
          • Syöpäseulonnan järjestäjille
          • Sikiöseulonnat
        • Rokotukset
          • HPV-rokotukset
        • Suun terveydenhuolto
        • Opiskeluhuoltopalvelut
          • Kouluterveydenhuolto
          • Opiskeluhuollon psykologipalvelut ja kuraattoripalvelut
          • Opiskeluterveydenhuolto
        • Työterveyshuolto
        • Työttömien terveyspalvelut
        • Mielenterveyden hoito
          • Lasten ja nuorten terapiatakuu
        • Päihde- ja riippuvuushoito
        • Päivystys
        • Ensihoito
        • Sairaalat ja erikoissairaanhoito
        • Kotisairaanhoito ja kotisairaalahoito
        • Saattohoito
        • Elinsiirrot ja kudossiirrot
          • Usein kysytyt kysymykset - elinluovutus
        • Asiakas- ja potilasturvallisuus
        • Potilasdirektiivi (Rajat ylittävä terveydenhuolto)
        • Paperittomien sosiaali- ja terveydenhuolto
        • Raskauden keskeytys
      • Kuntoutus
        • Lääkinnällinen kuntoutus
        • Kuntouttava työtoiminta
        • Ammatillinen kuntoutus
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä muutoksista nuorten ammatilliseen kuntoutukseen
        • Sosiaalinen kuntoutus
      • Lääkehoito
        • Lääkehoidon arvoketju
        • Säädökset, ohjaus, valvonta, yhteistyö
        • Lääkehoidon turvallisuus
          • Narkolepsia
            • Kooste toimista
        • Lääkehoidon kustannukset, rahoitus ja korvaukset
        • Rationaalinen lääkehoito
          • Julkaisut ja raportit
          • Järkevän lääkehoidon toimeenpano
          • Tiedonhallinta
            • Lääkehoidon digitalisaatio
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut
        • Terveydenhuollon maksut
        • Terveydenhuollon maksukatto
        • Hammashuollon maksut
        • Kotipalvelu- ja kotisairaanhoitomaksut
        • Lastensuojelun maksut
        • Palveluseteli
      • Asiakkaan ja potilaan oikeudet
        • Potilaan oikeudet
        • Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
        • Hoitoon pääsy
          • Hoitopaikan valinta
        • Sosiaalipalvelujen saatavuus
        • Asiakas- ja potilastiedot
        • Muistutus, kantelu ja muutoksenhaku
        • Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava
        • Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
        • Sukupuolen vahvistaminen
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
        • Valvonta, luvat ja rekisteröinti
        • Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutus
        • Kysymyksiä ja vastauksia työnjaosta ja toimintamalleista
      • Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
        • Palvelut perheille
      • Iäkkäiden palvelut
        • Palvelut ja etuudet iäkkäille ihmisille
        • Ehkäisevät palvelut iäkkäille ihmisille
        • Veteraanit ja sotainvalidit
      • Kansainvälistä suojelua hakevien palvelut
        • Ukrainasta tulleiden henkilöiden sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Sote-tiedonhallinta
        • Kanta-palvelujen kehittäminen
        • ICT-muutoksen valtionavustus
    • Toimeentulo
      • Lainsäädäntö
        • Usein kysyttyä eräiden Kelan maksamien etuuksien alaikärajojen nostamisesta 16 vuodesta 18 vuoteen
      • Suomen sosiaaliturvajärjestelmä
        • Sosiaaliturva lapsille ja nuorille
          • Sosiaaliturva selitettynä
          • Oppimateriaali sosiaaliturvasta
      • Lapsiperheiden tuet
      • Sotilasavustus ja muut palvelusetuudet
      • Asumistuet
        • Usein kysyttyä hallituksen esityksestä yleistä asumistukea koskevan lain muuttamiseksi
      • Työttömyysturva
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan lisäpäivien poistosta ja muutosturvasta
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan muutoksista
        • Usein kysyttyä työssäoloehdon muutoksista
        • Usein kysyttyä muutoksista ansiopäivärahaan ja työssäoloehdon kertymiseen
      • Sairausajan toimeentulo ja korvaukset
      • Kuntoutusajan toimeentulo
      • Vammaisetuudet
      • Työtapaturmat ja ammattitaudit
        • Haittaluokitus ja haittaraha
      • Eläketurva
        • Työeläke
        • Kansaneläke
        • Takuueläke
        • Työkyvyttömyyseläke
        • Perhe-eläke
      • Veteraanietuudet
      • Urheilijoiden, apurahansaajien ja opiskelijoiden sosiaaliturva
      • Toimeentulotuki
      • Sosiaalinen luototus
      • Kansainvälinen sosiaaliturva
      • Valitusviranomaiset toimeentuloturvan päätöksissä
      • Vuorotteluvapaa ja vuorottelukorvaus
    • Vakuutusasiat
      • Lainsäädäntö
      • Vakuutuslaitokset
      • Vakuutustoiminnan valvonta
      • Vakuutusmaksujen sijoittaminen
      • Sosiaalivakuutus
        • Työeläkevakuutus
        • Tapaturmavakuutus
      • Lakisääteiset vahinkovakuutukset
        • Liikennevakuutus
          • Usein kysyttyä liikennevakuutuslain muuttamisesta
        • Potilasvakuutus
        • Ympäristövahinkovakuutus
      • Vapaaehtoiset vakuutukset
      • Sosiaalivakuutusmaksut
      • Sosiaaliturvaetuuksien indeksit ja elinaikakerroin
      • Muutoksenhaku vakuutusasioissa
      • Vakuutuslääkärit
        • Usein kysyttyä
    • Työelämä
      • Lainsäädäntö
        • Säädökset
      • Työelämän kehittäminen
      • Työsuojelu
        • Kansainvälinen yhteistyö
        • Työehtosopimuksen yleissitovuus
      • Työsuojelu työpaikoilla
      • Työsuojeluvalvonta
        • Markkinavalvonta
        • Eurooppalainen markkinavalvontayhteistyö
        • Harmaan talouden torjunta
        • Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun hallinta
        • Lähetetyt työntekijät
      • Työterveyshuolto ja työkyvyn ylläpito
        • Menetetyn työpanoksen kustannukset
      • Työturvallisuus ja työhyvinvointi
      • Tasa-arvo työelämässä
      • Nuoret ja työ
      • Perhe-elämä ja työ
      • Ikääntyneet työntekijät
    • Tasa-arvo
      • Tasa-arvopolitiikka
      • Lainsäädäntö
      • Valtavirtaistaminen
      • Työelämän tasa-arvo
      • Samapalkkaisuus
        • Perhevapaiden tasainen jakaminen on usein koko perheelle taloudellisesti paras ratkaisu
      • Kansainvälinen yhteistyö
      • Vastuuviranomaiset
    • EU ja kansainväliset asiat
    • Rahoitus ja avustukset
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Päätökset
    • Lausuntopyynnöt
    • Tapahtumat
    • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
    • Tilaa aineistoja
      • Uutiskirje
    • STM sosiaalisessa mediassa
    • Uutiskirjeet
    • Avoimet työpaikat
    • Kuntainfot
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Osallistu ja vaikuta valmisteilla oleviin asioihin
    • Kaikki hankkeet ja työryhmät
    • Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia: kohti kestävää turvallisuuskulttuuria
    • Hyvän työn ohjelma 2024-2027
      • Ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön uudistus
      • Vetoa ja pitoa -valmennus- ja kehittämiskokonaisuus
      • Tietopohja ja ennakointi
    • Kansallinen ikäohjelma
    • Kansallinen palvelureformi
    • Lapsistrategia
    • Lääkkeet ja apteekkitalous -hanke
    • Mielenterveysstrategia
    • Omalääkäriohjelma
    • Päivystys- ja sairaalaverkon uudistaminen
    • Sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluvalikoiman periaatteet
      • Osallistuminen palveluvalikoiman periaatteiden määrittelyyn
      • Palveluvalikoiman periaatteet - UKK
    • Sosiaaliturvauudistus
      • Yleistuki
      • Sosiaaliturvakomitea
      • Sosiaaliturvakomitean aikajana
      • Sosiaaliturvauudistuksen uutishuone
      • Sosiaaliturvauudistuksen tietopohja
      • Sosiaaliturvauudistuksen tapahtumat
    • Terveydeksi – kansallinen terveys- ja hyvinvointiohjelma
    • Terveys- ja hyvinvointialan kasvuohjelma
    • Tietopohjaisen päätöksenteon vahvistaminen
    • Työelämäohjelmat 2024-2027
      • Työelämän mielenterveysohjelma
    • 65 vuotta täyttäneiden valtakunnallinen valinnanvapauskokeilu
      • Usein kysyttyä valinnanvapauskokeilusta 65 vuotta täyttäneille
    • Yksilöllistetty lääketiede
      • Genomitiedon hyödyntäminen
      • Terveysala kehittyy yhteistyöllä
      • Genomikeskus
      • Syöpäkeskus
      • Biopankkien yhtenäistäminen
      • Neurokeskus
      • Lääkekehityskeskus
      • EU:n 1+Million Genomes -aloite
      • Ihmiset ja yhteystiedot
  • Julkaisut
  • Ministeriö
    • Johto ja organisaatio
      • Ministereiden välinen työnjako STM:ssä
      • Sosiaali- ja terveysministeri
      • Sosiaaliturvaministeri
      • Virkamiesjohto
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto (OHO)
      • Sosiaaliturva- ja vakuutusosasto (SVO)
      • Turvallisuus ja terveys -osasto (TUTO)
      • Yhteisöt ja toimintakyky -osasto (YTO)
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto (APO)
      • Työ- ja tasa-arvo-osasto (TTO)
      • Strategia- ja talousyksikkö (STAR)
      • Henkilöstö- ja hallintoyksikkö (HEHA)
      • Kansainvälisten asioiden yksikkö (KVY)
      • Viestintäyksikkö (VIE)
    • Strategia
      • Hyvinvointitalous
    • Hallinnonala
    • Valmiusasiat
      • Varautuminen pandemiaan
      • Valmiuskeskukset
      • Hyvinvointialueiden valmius ja varautuminen
      • Valmiusasiat EU:ssa
      • Säteilyonnettomuudet
    • Kansainväliset asiat
      • Euroopan unioni
        • EU-asioiden valmistelu
      • Euroopan neuvosto EN
        • Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea
      • Yhdistyneet kansakunnat YK
      • Maailman terveysjärjestö WHO
        • WHO:n pandemiasopimus
      • Globaali terveysturvallisuus
      • Pohjoismainen yhteistyö
      • Pohjoinen ulottuvuus
      • Barentsin euroarktinen neuvosto
      • Arktinen yhteistyö
      • Kansainvälinen työjärjestö ILO
      • OECD
    • STM:n lomakkeita ja ohjeita
    • Talous ja toiminta
      • Tutkimus- ja kehittämistoiminta
      • Suunnittelu ja seuranta
        • Suunnittelun asiakirjat
        • Seurannan asiakirjat
      • Sosiaalimenot ja rahoitus
      • Palvelujen menot ja rahoitus
      • Markkinavalvontaohjelmat STM:n hallinnonalalla
    • Rahoitus ja avustukset
      • Valtionavustukset
        • Vuoden 2025 valtionavustukset
        • Vuoden 2024 valtionavustushaut
        • Vuoden 2023 valtionavustushaut
        • Vuoden 2022 valtionavustushaut
        • Vuoden 2021 valtionavustushaut
        • Vuoden 2020 valtionavustushaut
        • Valtionavustuksiin liittyvät lomakkeet
        • Valtionavustusten hakeminen, käyttö ja valvonta
      • Kestävän kasvun ohjelma
        • Ensimmäinen valtionavustushaku
        • Toinen valtionavustushaku
        • Valtionavustukset tutkimukselle
        • Neljäs valtionavustushaku
        • Viides valtionavustushaku
        • Usein kysyttyä kestävän kasvun ohjelman valtionavustushausta
      • Terveyden edistämisen määrärahat
      • Tartuntatautien valvonnan määrärahat
      • Sosiaalityön yliopistotasoisen tutkimuksen valtionavustus
        • Hankkeiden materiaalit
      • EU:n rakennerahastot (ohjelmakausi 2021 - 2027)
        • Ohjelmakausi 2014-2020
        • Ohjelmakausi 2007-2013
      • EU:n IV terveysalan toimintaohjelma EU4Health
      • Pohjoismaiset rahoitushaut
    • Neuvottelu- ja lautakunnat
    • Ministeriö työpaikkana
      • Palvelussuhde STM:ssä
      • STM:n henkilöstö tilastoin
      • Tutustu ministeriöläisiin
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
      • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Kunniamerkit
      • Aluehallintovirastojen kautta tulevat kunniamerkkiehdotukset
      • Hallinnonalan laitosten kunniamerkkiehdotukset
      • Äitienpäiväkunniamerkit
      • Isänpäiväkunniamerkit
    • Asiointi
    • Historiaa
      • STM:n ministerit
    • Ilmoittajansuojelu
    • Tilastot
      • Tilastoja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä
      • Tilastoja sosiaali- ja terveyspalveluista
      • Tilastoja toimeentulosta
      • Tilastoja vakuutusasioista
      • Tilastoja työelämästä
      • Tilastoja tasa-arvosta
      • Kansainvälisiä tilastoja
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • Verkkolaskuosoite
    • Medialle
    • Tietoa sivustosta
    • Tietosuoja
      • Tietosuojaselosteet
      • Käyttäjän oikeudet ja henkilötietojen tarkistaminen
      • Asiakirjajulkisuus ja tietopyynnöt
      • Evästeistä verkkosivustolla
    • Stm.fi:n saavutettavuusseloste
    • Palaute