Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Sosiaali- ja terveysministeriö
Navigation
  • Etusivu Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen Terveys- ja päihdehaittojen ehkäisy, osallisuus, tartuntataudit, ympäristöterveys
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut Palvelujärjestelmä ja vastuut, hyvinvointialueet, henkilöstö, asiakkaan asema, asiakasmaksut, lääkkeet
    • Toimeentulo Suomen sosiaaliturvajärjestelmä, tuet ja etuudet, eläketurva
    • Vakuutusasiat Vakuutustoiminta, pakolliset ja vapaaehtoiset vakuutukset
    • Työelämä Työolot, työhyvinvointi, työterveyshuolto
    • Tasa-arvo Tasa-arvopolitiikka, samapalkkaisuus
    • EU ja kansainväliset asiat EU, pohjoismainen yhteistyö, WHO, YK, ILO
    • Rahoitus ja avustukset EU-rahoitus, valtionavustukset, terveyden edistämisen määrärahat
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Päätökset
  • Lausuntopyynnöt
  • Tapahtumat
  • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
  • Tilaa aineistoja
  • STM sosiaalisessa mediassa
  • Uutiskirjeet
  • Avoimet työpaikat
  • Kuntainfot

Ministeri Hyssälä Työsuojelurahaston 30-vuotisjuhlaseminaarissa

sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisuajankohta 12.5.2009 6.46
Tyyppi:Puhe -

Hyvät Työsuojelurahaston hallintoelinten edustajat ja rahaston henkilöstö, Arvoisa juhlayleisö,

Minulla on erityisen mieluisa tehtävä tuoda valtiovallan tervehdys Työsuojelurahaston 30-vuotisjuhlaan, sillä rahaston tehokas toiminta ja onnistunut sopeutuminen ympäröivän yhteiskunnan muuttuviin haasteisiin ovat todella juhlan arvoisia saavutuksia. Toivotan onnea juhlivalle organisaatiolle.

Suomessa on onnistuttu luomaan monipuolinen organisaatioiden ja instituutioiden verkosto, joka edistää työhyvinvointia ja työelämän laatua monin eri tavoin. Työsuojelurahastolla on tässä verkostossa oma arvostettu roolinsa. Työsuojelurahaston toiminnassa korostuu vankka lainsäädännöllinen pohja, työnantajien ja palkansaajien osallistuminen sekä laaja kontaktipinta suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään.

Työelämän tutkimus-, kehitys- ja tiedotustoiminnan rahoitusjärjestelmät ovat oleellinen osa työelämän kehittämisen kokonaisuutta. Työsuojelurahaston toimintaan rahaa kanavoituu tapaturmavakuutusjärjestelmän kautta tiettynä osuutena tapaturmavakuutusmaksuista. Tämä Työsuojelurahaston hallinnoima resurssi on antanut kestävän pohjan työelämän tutkimus-, kehitys- ja tiedotustoiminnan rahoitukselle. Järjestelmän perusteet ovat kunnossa. On toki muistettava, että tämän lisäksi valtion budjetista ja monista muistakin lähteistä rahoitetaan vastaavia toimintoja.

Työsuojelurahaston tehtäväalue on laaja sisältäen työolojen parantamisen, työyhteisöjen toiminnan kehittämisen, työturvallisuuden ja tuottavuuden edistämisen sekä yksittäisten tutkijoiden tukemisen. Tämä laaja-alaisuus antaa hyvät ja joustavat puitteet rahaston toiminnan kehittämiselle. Haasteena on varmasti ollut tasapainon löytäminen eri rahoituskohteiden, teemojen, toimialojen ja muiden kriteerien välillä. Tasapainon etsinnässä on ymmärtääkseni onnistuttu hyvin, ja ajankohtaisia painotuksiakin on voitu ottaa huomioon. Sosiaali- ja terveysministeriön jokin aika sitten teettämä rahaston toiminnan evaluointi on tukenut näitä valintoja.

Työsuojelurahasto on ollut edelläkävijä, kun on alettu toden teolla integroida työelämän laadun ja työhyvinvoinnin sekä tuottavuuden kehittämistä kokonaisvaltaiseksi kehittämistoiminnaksi. Tällainen integroitu lähestymistapa on auttanut sovittamaan yhteen myös työelämän osa-alueiden kehittämistoimia.

Arvoisat kuulijat,

Sosiaali- ja terveysministeriössä on vakiintunut yleiseen käyttöön laaja työhyvinvoinnin käsite. Siihen kuuluu työlähtöisesti tarkasteltuna työntekijän fyysisen, henkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin kokonaisuus. Siinä on siis mukana esimerkiksi työn ja työympäristön turvallisuus ja terveellisyys, työorganisaatioiden toiminta, työn hallinta ja osaaminen sekä työn ja muun elämän väliset riippuvuudet. Taloudelliset ja tuottavuuskysymykset heijastuvat suoraan työhyvinvointiin ja työhyvinvoinnin taso vaikuttaa tuottavuuteen.

EU:n työterveys- ja työturvallisuusstrategia vuosiksi 2007-2012 linjaa lähivuosien toimintaa työn laadun ja tuottavuuden parantamiseksi. Strategian useiden tavoitteiden joukossa konkreettisimmat indikaattorit on asetettu työtapaturmien vähentämiselle. EU:n puitteissa tavoitellaan merkittävää 25 prosentin alenemista tapaturmataajuudessa viidessä vuodessa. Tämän tavoitteen toteuttamiseksi myös Suomessa on jatkettava entistä pontevammin tavoitteellista toimintaa työtapaturmien ja ammattitautien vähentämiseksi ja niiden vakavuuden lieventämiseksi.

Kun katsotaan valtion talousarviota vuodelle 2009, sieltä löytyvätkin varsin korkealle asetetut tavoitteet lisätä työelämän vetovoimaa - ja sen osana myös tavoite vähentää työtapaturmia ja ammattitauteja.  

Hallituksen painopisteenä on kannustaa kansalaisia osallistumaan täysipainoisesti työelämään ja parantaa työn kannustavuutta kaikissa tilanteissa. Tämä edellyttää työolojen kehittämistä, laadukasta työterveyshuoltoa ja kannustavaa sosiaaliturvaa, joka tukee työelämässä jatkamista nykyistä pidempään.

Keskeistä on saada pidennettyä elinaikaisia työuria. Varhaista poistumista työelämästä ehkäistään laajalla Masto-hankeella, jonka tavoitteena on  masennusperäisen työkyvyttömyyden vähentäminen.

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan yhteiskunnallisena vaikuttavuustavoitteena on, että

vuonna 2011 työssäoloaika on pidentynyt keskimäärin yhdellä vuodella vuoteen 2007 verrattuna työtapaturmien taajuus ja ammattitautien syntyminen vähenevät 40 prosenttia ja niiden vakavuusaste vähenee aikavälillä 2007-2011 ja sairauksien aiheuttamat poissaolot vähenevät 15 prosenttia aikavälillä 2007-2011.

Vaikka työtapaturmiin keskittyminen voi kuulostaa vanhanaikaiselta, ei se sitä ole. Tämän päivän toimintaympäristö ja työoloihin vaikuttamisen keinot ovat suurelta osin erilaisia kuin vuosikymmeniä sitten. Elinkeinoelämän ja myös julkisen sektorin tuotanto- ja palvelurakenteet ovat verkottuneita, minkä vuoksi useista työsuojeluun liittyvistä asioista voidaan sopia osapuolten välisissä keskusteluissa. Työturvallisuuslainsäädäntö ja sen noudattaminen ei välttämättä yksinään takaa turvallista työskentelyä. Tarvitaan toimenpiteitä organisaation ylätasolta aina suorittavaan tasoon asti. Työturvallisuus on vietävä osaksi organisaation kaikkea toimintaa ja päätöksentekoa. Asenteet on saatava työturvallisuustyölle myönteisiksi kaikilla tasoilla.

Tehokkaimpien keinojen löytämisessä ja viemisessä käytäntöön riittää tutkijoilla ja kouluttajilla tehtävää. Tässä tehtävässä Työsuojelurahaston ja sen kumppanin Työturvallisuuskeskuksen roolit ovat avainasemassa. Merkittävimmät ratkaisut tehdään työpaikoilla paikallisesti. Valtakunnan tason organisaatioiden tehtävä on tukea monipuolisin keinoin paikallista työpaikka- ja yksilötason toimintaa.

Arvoisat kuulijat,

Ajankohtainen haaste on myös tutkimus- ja kehittämiskonsortioiden tekeminen erilaisia hankkeita varten. Kansallisten rahoitusohjelmien lisäksi erityisesti monet EU:n rahoituslähteet edellyttävät jo hakemusvaiheessa nimettäviä monikansallisia toteuttajien verkostoja. Koska täällä on tänään koolla näin arvovaltainen ja asiantunteva yleisö, haluan esittää pohdittavaksi sellaisia keinoja, joilla voitaisiin vahvistaa konsulttien, kouluttajien ja tutkijoiden osaamista keskinäiseen verkottumiseen ja siten yhteisiin hankkeisiin valmistautumiseen. Erityisesti yksittäisten konsulttien ja pienten organisaatioiden mahdollisuudet isoissa hankkeissa ovat liian vähäiset. Näille tahoille pitäisi suunnata systemaattisesti sellaista valmennusta ja opastusta, joka parantaisi niiden valmiuksia osallistua yhteisiin hankkeisiin joko keskenään tai yhdessä isompien kumppaneiden kanssa.

Olen vakuuttunut, että pienten organisaatioiden osaamisen ja toimintaedellytysten vahvistaminen ei ole pois suuremmilta tutkimus- ja kehittämisorganisaatioilta. Samalla luotaisiin aikaisempaa laajempaa innovaatiopohjaa työelämän kehittämiseen ja laajennettaisiin alueellisesti kontaktipintaa yhä useampien työpaikkojen saamiseksi työelämän kehittämistoiminnan piiriin.

Työsuojelun ja laajemminkin työelämän kehittämisen alueella olemme ministeriössä kokeneet suureksi haasteeksi tutkimukseen ja pilottihankkeisiin liittyvien hyvin toimintatapojen juurruttamisen pysyvällä tavalla käytäntöön. Maassamme toteutetaan lukuisia hankkeita, joissa yleensä syntyy toimivia ratkaisuja ja kehittämisen apuvälineitä - ns. kehittämisen työkaluja. On tärkeää, että  mahdollisimman usein löydetään ja nimetään  jokin taho huolehtimaan näiden työvälineiden jatkokehittelystä. Alueelliset konsulttiverkostot voisivat hyvin toimia tällaisina kehittämisen tukiorganisaatioina. Kehittämisen työkalu vaatii omistajan, joka huoltaa sitä ja edistää sen käyttöä. Kyse on siis pitkäjänteisemmästä asiasta kuin vain tutkimustiedon välittömästä hyödyntämisestä.

Hyvät  kuulijat,

Globaali taloudellinen tilanne ja muut nopeat muutokset elinkeinoelämässä ja yhteiskunnassa luovat haasteellisen tilanteen työhyvinvoinnin edistämiselle. Haasteet koskevat työllisyysastetta, ikääntyneiden pitämistä työelämässä ja nuorten työnsaantimahdollisuuksia. Taloudellisesti heikentynyt tilanne vaikuttaa niin yrityksiin kuin julkiseen sektoriin.

Juuri tällaisissa haastavissa tilanteissa työelämän ja tuottavuuden pitkäjänteinen kehittäminen on erityisen tärkeää yksilön, organisaation ja koko yhteiskunnan kannalta. Sosiaali- ja terveysministeriö pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan siten, että työelämän hyvät toimintatavat vahvistuvat ja uudistuvat sekä väistämättömät ikävät ratkaisut osataan ja halutaan hoitaa mahdollisimman hyvin kaikkien osapuolten kannalta. Toimimalla taitavasti ja kunnioittavasti vahvistamme yksilöiden, organisaatioiden ja yhteiskunnan osaamista ja valmiuksia tulevia kasvun vuosia varten. Meidän on myös säilytettävä sitä sosiaalista pääomaa, joita organisaatioihin ja niiden yhteistyöverkostoihin on syntynyt. On muistettava, että irtisanottu henkilö kertoo vuosikausia kokemuksiaan työpaikoista. Onko hän positiivinen vai negatiivinen mainos, riippuu paljon organisaation ja esimiesten toiminnasta ja kunnioittavasta käyttäytymisestä.

Hyvät kuulijat,

Valtakunnan tasolla eri järjestöt on saatava mahdollisimman laajasti mukaan tukemaan omien jäsenkuntiensa toimintatapojen kehittymistä. Työturvallisuuden parantamisessa tarvitsemme yhteiskunnan eri osa-alueiden laajaa osallistumista. Työmarkkinatahojen pitkäjänteinen toiminta on hyvä esimerkki siitä, miten erilaisia intressejä ja ratkaisuja voidaan sovittaa yhteen toimenpiteiden valmistelussa ja toimeenpanossa. Nykyajan moninaistuva yhteiskunta edellyttää myös uusien tahojen - esimerkiksi kolmannen sektorin toimijoiden - kytkemistä mukaan työelämän ja tuottavuuden sekä kansalaisten hyvinvoinnin kehittämiseen.

Monet kansalaisjärjestöt ja elinkeinoelämän järjestöt - yrittäjäjärjestöt mukaan lukien - sekä julkisen hallinnon eri yksiköt voisivat omilla vastuu- ja osaamisalueillaan edistää aikaisempaa voimakkaammin työikäisen väestön hyvinvointia ja organisaatioiden menestystä. Vastaavasti työelämän toimijat voisivat asiantuntemuksellaan edistää kansalaisten terveyttä ja turvallisuutta myös työn ulkopuolella ilman että panostus puhtaasti työhön liittyviin asioihin heikkenee.

Arvoisat kuulijat,

Lopuksi haluan korostaa hyviä kokemuksiamme Työsuojelurahaston työstä ja yhteistyöstämme sen kanssa. Lukuisia ovat ne keskustelut, joissa organisaatioidemme edustajat ovat pohtineet toteutettavia ohjelmia ja hankkeita tai laajoja tutkimustoiminnan linjauksia. Yhteistyö on ollut tuloksellista. On saatu syntymään hankkeita, ohjelmia sekä tutkimustoimintaa linjaavia julkaisuja. Näin kansakunnan rajallisia resursseja on saatu suunnattua tehokkaasti.

Henkilöt ovat vaihtuneet 30 vuoden kuluessa, mutta yhteistyö on jatkunut saumattomasti.

Toivomme ja uskomme, että hyvä yhteistyö Työsuojelurahaston sekä sosiaali- ja terveysministeriön ja muun valtionhallinnon kesken jatkuu tulevinakin vuosina ja löytää myös uudenlaisia muuttuviin oloihin soveltuvia käytännön toimintatapoja.

Vielä kerran lämpimät onnittelut juhlivalle Työsuojelurahastolle.



Liisa Hyssälä
työ
Sivun alkuun

Suosittuja sisältöjä 

Terveydenhuollon maksukatto 

Terveydenhuollon maksut 

Hyvinvointialueet kartalla 

Hyvinvointialueet 

Hoitotakuu 

Sosiaali- ja terveyspalvelujen lainsäädäntö 

Vammaispalvelulaki 

Asiakasmaksut

Kuntouttava työtoiminta

Toimeentulotuki 

Kotihoito

Lastensuojelu 

Palvelut ja etuudet iäkkäille

Ajankohtaista 

Ajankohtaista  

Tiedotteet ja uutiset 

Kolumnit 

Uutiskirjeet 

Tilaa aineistoja

Tapahtumat

Avoimet työpaikat

 

Hankkeita

Sosiaaliturvauudistus

Hyvän työn ohjelma

Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluvalikoima

Lääkkeet ja apteekkitalous

Tietoa ministeriöstä 

Ministerit 

Ministeriö 

Yhteystiedot 

Medialle 

Ministeriö työpaikkana 

Verkkolaskuosoite 

 

Tietoa stm.fistä  

Tietoa sivustosta  

Tietosuoja

Sivukartta

Stm.fi:n saavutettavuusseloste

Palaute

Sosiaali- ja terveysministeriö, linkki etusivulle

STM:ön Facebook-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön X-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Linkedin-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Youtube-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Slideshare-tili, Linkki toiselle sivustolle STM:ön Instagram-tili, Linkki toiselle sivustolle

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

kirjaamo.stm(at)gov.fi

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
valtioneuvosto.fi
stm.fi Sosiaali- ja terveysministeriö - kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
fimea.fi Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus
stuk.fi Säteilyturvakeskus
thl.fi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
ttl.fi Työterveyslaitos
tyosuojelu.fi Työsuojeluhallinto
valvira.fi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen
      • Lainsäädäntö
      • Terveyden edistäminen
        • Ravinto
        • Liikunta
        • Tapaturmien ehkäisy
        • Tartuntatautien torjunta
          • Vastuut tartuntatautien torjunnassa
          • Koronavirus Suomessa
            • Kaikki koronavirusta koskevat STM:n tiedotteet
            • Koronavirusepidemiaa koskevat infot ja tilannekuvat
            • STM:n antamat ohjeet koronavirustilanteessa
          • Lintuinfluenssa
        • Seksuaaliterveyden edistäminen
        • Terveyden edistäminen kunnissa ja hyvinvointialueilla
        • Tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tueksi
      • Osallisuuden edistäminen
        • Asumisen turvaaminen
        • Syrjäytymisen ja köyhyyden ehkäiseminen
        • Vammaispolitiikka
          • Vammaisten henkilöiden oikeuksien neuvottelukunta VANE
          • YK:n vammaisyleissopimus
          • YK:n vammaisyleissopimus eri kielillä
        • Romanipolitiikka
          • Romaniasiain neuvottelukunta
          • Romanipolitiikkaan liittyvät tiedotteet ja artikkelit
          • CERV-hanke Rakkavaha dieliposta
        • Maahanmuuttajien sosiaaliturva, hyvinvointi ja terveys
      • Päihdehaittojen ja riippuvuuksien ehkäisy
        • Alkoholipolitiikka
          • Alkoholilaki
        • Huumausainepolitiikka
          • EU- ja kansainvälinen huumepolitiikka
          • Huumausaineiden valvonta
        • Tupakka- ja nikotiinipolitiikka
          • EU-sääntely ja yhteistyö
          • Muiden viranomaisten vastuut
          • Toimet käytön vähentämiseksi
          • WHO:n tupakkapuitesopimus
          • Kanssakäyminen tupakkateollisuuden kanssa
        • Ehkäisevä päihdetyö
        • Rahapelihaitat
          • Rahapelien haittariskien arviointi
          • Vastuutahot rahapelipolitiikassa
          • Rahapelipoliittinen ohjelma
          • Rahapelijärjestelmä
      • Väkivallan ja rikosten ehkäiseminen
        • Lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäiseminen
          • NAPE – Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan toimikunta
        • Ihmiskaupan ehkäiseminen
        • Rikos- ja riita-asioiden sovittelu
        • Vastuut lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisemisessä
        • Lapsiin kohdistuva väkivalta ja sen ehkäiseminen
      • Ympäristöterveys
        • Ympäristöterveydenhuollon järjestäminen
        • Terveydensuojelu
          • Kuntien vastuu terveydensuojelusta
          • Ympäristövaikutusten arviointi
          • Talousvesi
          • Ympäristöherkkyydet
        • Bioteknologia
          • Biotekniikan neuvottelukunta
        • Geeniteknologia
        • Kemikaalivalvonta
          • Kosmetiikkavalmisteet
          • Tatuoinnit
        • Nanomateriaalit ja -teknologia
        • Säteilysuojelu
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Lainsäädäntö
        • Lapset ja nuoret
        • Vammaiset
        • Iäkkäät ihmiset
        • Lääkehuolto
        • Asiakas- ja potilastietojen hallinta
          • Sote-tietojen toissijainen käyttö
            • Usein kysyttyä sote-tietojen toissijaisesta käytöstä
            • Toisiolain korjaaminen
              • Usein kysyttyä toisiolain korjaamisesta
          • EHDS-asetus
        • Mielenterveys- ja päihdelainsäädäntö
        • Usein kysyttyä mielenterveyslain muuttamisesta
        • Valvontalain väliaikainen muutos
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut
        • Hyvinvointialueet
          • Hyvinvointialueet kartalla
          • Sosiaali- ja terveysministeriön rooli hyvinvointialueiden ohjauksessa
          • Yhteistyöalueet
        • Kunnat
        • Valvontaviranomaiset
        • Yksityiset sosiaali- ja terveyspalvelut
        • Sosiaalialan osaamiskeskukset
        • Järjestöt ja yhdistykset
      • Sosiaalipalvelut
        • Sosiaalityö
        • Sosiaalipäivystys
        • Kotihoito ja kotipalvelut
        • Laitoshoito
        • Asumispalvelut ja asunnon muutostyöt
        • Perhehoito
        • Omaishoito
        • Lastensuojelu
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä lastensuojelusta Suomessa
          • Tutkimus lastensuojelun epäkohdista 1937-1983
        • Adoptio
        • Kasvatus- ja perheneuvonta, perheasioiden sovittelu
        • Huoltajuus, elatus, isyyden tunnustaminen
        • Mielenterveystyön palvelut
        • Päihdetyön palvelut
        • Vammaispalvelut ja tukitoimet
          • Tulkkauspalvelulaki viittomakielellä
          • Vammaispalvelulaki
      • Terveyspalvelut
        • Terveyskeskukset
        • Terveysneuvonta ja terveystarkastukset
        • Neuvolat
        • Seulonnat
          • Syöpäseulonnat
          • Syöpäseulonnan järjestäjille
          • Sikiöseulonnat
        • Rokotukset
          • HPV-rokotukset
        • Suun terveydenhuolto
        • Opiskeluhuoltopalvelut
          • Kouluterveydenhuolto
          • Opiskeluhuollon psykologipalvelut ja kuraattoripalvelut
          • Opiskeluterveydenhuolto
        • Työterveyshuolto
        • Työttömien terveyspalvelut
        • Mielenterveyden hoito
          • Lasten ja nuorten terapiatakuu
        • Päihde- ja riippuvuushoito
        • Päivystys
        • Ensihoito
        • Sairaalat ja erikoissairaanhoito
        • Kotisairaanhoito ja kotisairaalahoito
        • Saattohoito
        • Elinsiirrot ja kudossiirrot
          • Usein kysytyt kysymykset - elinluovutus
        • Asiakas- ja potilasturvallisuus
        • Potilasdirektiivi (Rajat ylittävä terveydenhuolto)
        • Paperittomien sosiaali- ja terveydenhuolto
        • Raskauden keskeytys
      • Kuntoutus
        • Lääkinnällinen kuntoutus
        • Kuntouttava työtoiminta
        • Ammatillinen kuntoutus
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä muutoksista nuorten ammatilliseen kuntoutukseen
        • Sosiaalinen kuntoutus
      • Lääkehoito
        • Lääkehoidon arvoketju
        • Säädökset, ohjaus, valvonta, yhteistyö
        • Lääkehoidon turvallisuus
          • Narkolepsia
            • Kooste toimista
        • Lääkehoidon kustannukset, rahoitus ja korvaukset
        • Rationaalinen lääkehoito
          • Julkaisut ja raportit
          • Järkevän lääkehoidon toimeenpano
          • Tiedonhallinta
            • Lääkehoidon digitalisaatio
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut
        • Terveydenhuollon maksut
        • Terveydenhuollon maksukatto
        • Hammashuollon maksut
        • Kotipalvelu- ja kotisairaanhoitomaksut
        • Lastensuojelun maksut
        • Palveluseteli
      • Asiakkaan ja potilaan oikeudet
        • Potilaan oikeudet
        • Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
        • Hoitoon pääsy
          • Hoitopaikan valinta
        • Sosiaalipalvelujen saatavuus
        • Asiakas- ja potilastiedot
        • Muistutus, kantelu ja muutoksenhaku
        • Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava
        • Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
        • Sukupuolen vahvistaminen
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
        • Valvonta, luvat ja rekisteröinti
        • Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutus
        • Kysymyksiä ja vastauksia työnjaosta ja toimintamalleista
      • Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
        • Palvelut perheille
      • Iäkkäiden palvelut
        • Palvelut ja etuudet iäkkäille ihmisille
        • Ehkäisevät palvelut iäkkäille ihmisille
        • Veteraanit ja sotainvalidit
      • Kansainvälistä suojelua hakevien palvelut
        • Ukrainasta tulleiden henkilöiden sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Sote-tiedonhallinta
        • Kanta-palvelujen kehittäminen
        • ICT-muutoksen valtionavustus
    • Toimeentulo
      • Lainsäädäntö
        • Usein kysyttyä eräiden Kelan maksamien etuuksien alaikärajojen nostamisesta 16 vuodesta 18 vuoteen
      • Suomen sosiaaliturvajärjestelmä
        • Sosiaaliturva lapsille ja nuorille
          • Sosiaaliturva selitettynä
          • Oppimateriaali sosiaaliturvasta
      • Lapsiperheiden tuet
      • Sotilasavustus ja muut palvelusetuudet
      • Asumistuet
        • Usein kysyttyä hallituksen esityksestä yleistä asumistukea koskevan lain muuttamiseksi
      • Työttömyysturva
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan lisäpäivien poistosta ja muutosturvasta
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan muutoksista
        • Usein kysyttyä työssäoloehdon muutoksista
        • Usein kysyttyä muutoksista ansiopäivärahaan ja työssäoloehdon kertymiseen
      • Sairausajan toimeentulo ja korvaukset
      • Kuntoutusajan toimeentulo
      • Vammaisetuudet
      • Työtapaturmat ja ammattitaudit
        • Haittaluokitus ja haittaraha
      • Eläketurva
        • Työeläke
        • Kansaneläke
        • Takuueläke
        • Työkyvyttömyyseläke
        • Perhe-eläke
      • Veteraanietuudet
      • Urheilijoiden, apurahansaajien ja opiskelijoiden sosiaaliturva
      • Toimeentulotuki
      • Sosiaalinen luototus
      • Kansainvälinen sosiaaliturva
      • Valitusviranomaiset toimeentuloturvan päätöksissä
      • Vuorotteluvapaa ja vuorottelukorvaus
    • Vakuutusasiat
      • Lainsäädäntö
      • Vakuutuslaitokset
      • Vakuutustoiminnan valvonta
      • Vakuutusmaksujen sijoittaminen
      • Sosiaalivakuutus
        • Työeläkevakuutus
        • Tapaturmavakuutus
      • Lakisääteiset vahinkovakuutukset
        • Liikennevakuutus
          • Usein kysyttyä liikennevakuutuslain muuttamisesta
        • Potilasvakuutus
        • Ympäristövahinkovakuutus
      • Vapaaehtoiset vakuutukset
      • Sosiaalivakuutusmaksut
      • Sosiaaliturvaetuuksien indeksit ja elinaikakerroin
      • Muutoksenhaku vakuutusasioissa
      • Vakuutuslääkärit
        • Usein kysyttyä
    • Työelämä
      • Lainsäädäntö
        • Säädökset
      • Työelämän kehittäminen
      • Työsuojelu
        • Kansainvälinen yhteistyö
        • Työehtosopimuksen yleissitovuus
      • Työsuojelu työpaikoilla
      • Työsuojeluvalvonta
        • Markkinavalvonta
        • Eurooppalainen markkinavalvontayhteistyö
        • Harmaan talouden torjunta
        • Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun hallinta
        • Lähetetyt työntekijät
      • Työterveyshuolto ja työkyvyn ylläpito
        • Menetetyn työpanoksen kustannukset
      • Työturvallisuus ja työhyvinvointi
      • Tasa-arvo työelämässä
      • Nuoret ja työ
      • Perhe-elämä ja työ
      • Ikääntyneet työntekijät
    • Tasa-arvo
      • Tasa-arvopolitiikka
      • Lainsäädäntö
      • Valtavirtaistaminen
      • Työelämän tasa-arvo
      • Samapalkkaisuus
        • Perhevapaiden tasainen jakaminen on usein koko perheelle taloudellisesti paras ratkaisu
      • Kansainvälinen yhteistyö
      • Vastuuviranomaiset
    • EU ja kansainväliset asiat
    • Rahoitus ja avustukset
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Päätökset
    • Lausuntopyynnöt
    • Tapahtumat
    • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
    • Tilaa aineistoja
      • Uutiskirje
    • STM sosiaalisessa mediassa
    • Uutiskirjeet
    • Avoimet työpaikat
    • Kuntainfot
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Osallistu ja vaikuta valmisteilla oleviin asioihin
    • Kaikki hankkeet ja työryhmät
    • Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia: kohti kestävää turvallisuuskulttuuria
    • Hyvän työn ohjelma 2024-2027
      • Ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön uudistus
      • Vetoa ja pitoa -valmennus- ja kehittämiskokonaisuus
      • Tietopohja ja ennakointi
    • Kansallinen ikäohjelma
    • Kansallinen palvelureformi
    • Lapsistrategia
    • Lääkkeet ja apteekkitalous -hanke
    • Mielenterveysstrategia
    • Omalääkäriohjelma
    • Päivystys- ja sairaalaverkon uudistaminen
    • Sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluvalikoiman periaatteet
      • Osallistuminen palveluvalikoiman periaatteiden määrittelyyn
      • Palveluvalikoiman periaatteet - UKK
    • Sosiaaliturvauudistus
      • Yleistuki
      • Sosiaaliturvakomitea
      • Sosiaaliturvakomitean aikajana
      • Sosiaaliturvauudistuksen uutishuone
      • Sosiaaliturvauudistuksen tietopohja
      • Sosiaaliturvauudistuksen tapahtumat
    • Terveydeksi – kansallinen terveys- ja hyvinvointiohjelma
    • Terveys- ja hyvinvointialan kasvuohjelma
    • Tietopohjaisen päätöksenteon vahvistaminen
    • Työelämäohjelmat 2024-2027
      • Työelämän mielenterveysohjelma
    • 65 vuotta täyttäneiden valtakunnallinen valinnanvapauskokeilu
      • Usein kysyttyä valinnanvapauskokeilusta 65 vuotta täyttäneille
    • Yksilöllistetty lääketiede
      • Genomitiedon hyödyntäminen
      • Terveysala kehittyy yhteistyöllä
      • Genomikeskus
      • Syöpäkeskus
      • Biopankkien yhtenäistäminen
      • Neurokeskus
      • Lääkekehityskeskus
      • EU:n 1+Million Genomes -aloite
      • Ihmiset ja yhteystiedot
  • Julkaisut
  • Ministeriö
    • Johto ja organisaatio
      • Ministereiden välinen työnjako STM:ssä
      • Sosiaali- ja terveysministeri
      • Sosiaaliturvaministeri
      • Virkamiesjohto
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto (OHO)
      • Sosiaaliturva- ja vakuutusosasto (SVO)
      • Turvallisuus ja terveys -osasto (TUTO)
      • Yhteisöt ja toimintakyky -osasto (YTO)
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto (APO)
      • Työ- ja tasa-arvo-osasto (TTO)
      • Strategia- ja talousyksikkö (STAR)
      • Henkilöstö- ja hallintoyksikkö (HEHA)
      • Kansainvälisten asioiden yksikkö (KVY)
      • Viestintäyksikkö (VIE)
    • Strategia
      • Hyvinvointitalous
    • Hallinnonala
    • Valmiusasiat
      • Varautuminen pandemiaan
      • Valmiuskeskukset
      • Hyvinvointialueiden valmius ja varautuminen
      • Valmiusasiat EU:ssa
      • Säteilyonnettomuudet
    • Kansainväliset asiat
      • Euroopan unioni
        • EU-asioiden valmistelu
      • Euroopan neuvosto EN
        • Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea
      • Yhdistyneet kansakunnat YK
      • Maailman terveysjärjestö WHO
        • WHO:n pandemiasopimus
      • Globaali terveysturvallisuus
      • Pohjoismainen yhteistyö
      • Pohjoinen ulottuvuus
      • Barentsin euroarktinen neuvosto
      • Arktinen yhteistyö
      • Kansainvälinen työjärjestö ILO
      • OECD
    • STM:n lomakkeita ja ohjeita
    • Talous ja toiminta
      • Tutkimus- ja kehittämistoiminta
      • Suunnittelu ja seuranta
        • Suunnittelun asiakirjat
        • Seurannan asiakirjat
      • Sosiaalimenot ja rahoitus
      • Palvelujen menot ja rahoitus
      • Markkinavalvontaohjelmat STM:n hallinnonalalla
    • Rahoitus ja avustukset
      • Valtionavustukset
        • Vuoden 2025 valtionavustukset
        • Vuoden 2024 valtionavustushaut
        • Vuoden 2023 valtionavustushaut
        • Vuoden 2022 valtionavustushaut
        • Vuoden 2021 valtionavustushaut
        • Vuoden 2020 valtionavustushaut
        • Valtionavustuksiin liittyvät lomakkeet
        • Valtionavustusten hakeminen, käyttö ja valvonta
      • Kestävän kasvun ohjelma
        • Ensimmäinen valtionavustushaku
        • Toinen valtionavustushaku
        • Valtionavustukset tutkimukselle
        • Neljäs valtionavustushaku
        • Viides valtionavustushaku
        • Usein kysyttyä kestävän kasvun ohjelman valtionavustushausta
      • Terveyden edistämisen määrärahat
      • Tartuntatautien valvonnan määrärahat
      • Sosiaalityön yliopistotasoisen tutkimuksen valtionavustus
        • Hankkeiden materiaalit
      • EU:n rakennerahastot (ohjelmakausi 2021 - 2027)
        • Ohjelmakausi 2014-2020
        • Ohjelmakausi 2007-2013
      • EU:n IV terveysalan toimintaohjelma EU4Health
      • Pohjoismaiset rahoitushaut
    • Neuvottelu- ja lautakunnat
    • Ministeriö työpaikkana
      • Palvelussuhde STM:ssä
      • STM:n henkilöstö tilastoin
      • Tutustu ministeriöläisiin
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
      • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Kunniamerkit
      • Aluehallintovirastojen kautta tulevat kunniamerkkiehdotukset
      • Hallinnonalan laitosten kunniamerkkiehdotukset
      • Äitienpäiväkunniamerkit
      • Isänpäiväkunniamerkit
    • Asiointi
    • Historiaa
      • STM:n ministerit
    • Ilmoittajansuojelu
    • Tilastot
      • Tilastoja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä
      • Tilastoja sosiaali- ja terveyspalveluista
      • Tilastoja toimeentulosta
      • Tilastoja vakuutusasioista
      • Tilastoja työelämästä
      • Tilastoja tasa-arvosta
      • Kansainvälisiä tilastoja
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • Verkkolaskuosoite
    • Medialle
    • Tietoa sivustosta
    • Tietosuoja
      • Tietosuojaselosteet
      • Käyttäjän oikeudet ja henkilötietojen tarkistaminen
      • Asiakirjajulkisuus ja tietopyynnöt
      • Evästeistä verkkosivustolla
    • Stm.fi:n saavutettavuusseloste
    • Palaute