Läpinäkyvyyttä ja hyviä käytäntöjä uudistuvaan sosiaali- ja terveydenhuoltoon
Sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaaminen myös tulevaisuudessa edellyttää toimintatapojen uudistamista. Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluinnovaatiohankkeessa lisätään palvelujärjestelmän läpinäkyvyyttä ja varmistetaan, että parhaat palvelukäytännöt saadaan kaikkien suomalaisten ulottuville.
”Käynnissä oleva kunta- ja palvelurakenneuudistus voi onnistua vain, jos sosiaali- ja terveyspalvelujen kestävä kehitys saadaan varmistettua. Sosiaali- ja terveysministeriö tukee Paras-hanketta varmistamalla, että hallintorakenteiden lisäksi myös palvelut paranevat. Osana tätä työtä hallitusohjelmaan perustuva palveluinnovaatiohanke tukee laadukkaiden palvelujen tuottamista kaikille kansalaisille yhdenvertaisesti, asuinpaikasta riippumatta”, painotti peruspalveluministeri Paula Risikko palveluinnovaatiohankkeen tiedotustilaisuudessa.
Palvelupuntari tuo läpinäkyvyyttä palvelujärjestelmään
Sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuudessa, laadussa, tuottavuudessa ja vaikuttavuudessa on eroja eri alueiden ja organisaatioiden välillä. Kansalaisella ei kuitenkaan oletarpeeksi keinoja selvittää, kuinka hyvin hänen palvelunsa toimivat. Palveluinnovaatiohankkeessa toteutettava Palvelupuntari-verkkosivusto mahdollistaa palvelujen vertailun sekä yksittäisten palveluntuottajien että kuntien tai laajempien alueiden välillä.
Internetin kautta toimiva, kaikille avoin Palvelupuntari-sivusto kertoo kansalaiselle, kuinka hyvin hänen sosiaali- ja terveyspalvelunsa toimivat. Kaikkia julkisia, yksityisiä ja kolmannen sektorin sosiaali- ja terveyspalveluja vertaillaan samoin mittarein. Kun Palvelupuntari kolmen vuoden kuluttua on aktiivisessa käytössä, se tukee myös päättäjiä ja ammattilaisia palvelujen kehittämisessä.
Hyvät käytännöt juurrutetaan verkostolla
Hyvä käytäntö -verkosto luo Suomeen avoimen innovaatioympäristön, jonka ydintehtävänä on varmistaa hyväksi osoitettujen käytäntöjen tuotteistuminen ja juurtuminen sosiaali- ja terveysalalla. Monien suurten rahoittajien tukemana on tehty tuhansittain paikallisia hankkeita, joilla on pyritty parantamaan palveluja. Kokemus on osoittanut, etteivät hyvätkään uudet tavat tuottaa palveluja muutu automaattisesti normaalitoiminnaksi tai leviä palvelemaan koko kansaa.
Eri puolilla palvelujärjestelmäkokonaisuutta luodut hyvät käytännöt saadaan verkoston avulla käyttöön koko maassa. Hyvä käytäntö -verkoston toimintamalli perustuu Suomessa saatujen kokemusten huolelliseen analyysiin sekä kansainväliseen tietoon siitä, kuinka palvelukäytäntöjä voidaan tehokkaimmin uudistaa. Toimintamalli on vuorovaikutteinen ja korostaa yhteistyötä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välillä.
Sosiaali- ja terveysministeriö kutsuu myös muita kansallisen tason toimijoita yhteistyöhön rakentamaan Hyvä käytäntö -verkostoa.
Lisätietoja: ohjelmapäällikkö Juha Teperi, puh. 040 513 3714