Henkilöstöpula hankaloittaa hoitotakuun toteuttamista terveyskeskuksissa
Välitön yhteydensaanti terveyskeskuksiin näytti parantuvan merkittävästi hoitotakuun ensimmäisen vuoden aikana, mutta maaliskuussa 2007 tilanne on kääntynyt huonompaan suuntaan. Maassamme 74 prosenttia väestöstä asuu alueella, jossa hoitotakuun edellyttämä välitön yhteydensaanti terveyskeskukseen virka-aikana toteutuu. Vuosi takaperin 80 prosenttia väestöstä asui alueella, jossa hoitotakuu toteutui tältä osin, selviää sosiaali- ja terveysministeriön ja Stakesin tekemästä selvityksestä.
Vajaa neljäsosa väestöstä asuu alueella, jossa koetaan ajoittaisia ongelmia välittömässä yhteydensaannissa terveyskeskukseen. Tällä tarkoitetaan sitä, että puhelin ruuhkautuu välillä aamuisin ja erityisesti maanantaiaamut ovat ruuhkaisia. Ruuhkautumisen syyksi terveyskeskukset ilmoittivat yleisemmin henkilöstöpulan ja varsin usein myös puhelintekniset ongelmat. Henkilöstöpula ilmenee myös niin, että lääkäripulan aikana hoitajat ovat enemmän kiinni hoitotyössä eivätkä ehdi vastaamaan puhelimeen.
Hoitajien erikoisvastaanotto- ja päivystysvastaanottotoiminta oli korkealla tasolla jo vuosi sitten ja on nyt kehittynyt entisestään. Lääkärin ja hoitajan työparivastaanottoja on alle kolmasosassa terveyskeskuksista, mutta niiden toiminnan osuus on hieman lisääntymässä. Monissa terveyskeskuksissa kehitellään juuri nyt työparitoiminnan käyttöönottoa.
Odotusaika lääkärin vastaanotolle hiukan pidentynyt
Lääkärin vastaanotolle pääsy näyttää osittain huonontuneen, sillä ei-kiireellisissä tapauksissa odotuspäivät ovat lisääntyneet. Helmikuussa 2006 ilmoitti 94 terveyskeskusta, että lääkärin vastaanotolle pääsee viikon sisällä, maaliskuussa 2007 vain 57 terveyskeskuksessa pääsi lääkärin vastaanotolle yhtä nopeasti. Lähes joka kolmas suomalainen asuu sellaisen terveyskeskuksen alueella, jossa lääkärin vastaanotolle pääsy venyi yli kahden viikon. Helmikuussa 2006 yli kaksi viikkoa olisi joutunut odottamaan vajaa viidennes suomalaisista.
Sosiaali- ja terveysministeriö on huolissaan lainvastaisesta tilanteesta, jossa potilaalla on todettu hoidon tarve, mutta vastaanottoaikaa lääkärille ei voida antaa. Yli neljäsosa suomalaisista asuu sellaisen terveyskeskuksen alueella, jossa ollaan päivittäin tässä tilanteessa. Viikoittain samanlainen ongelma on terveyskeskuksissa, joiden alueella asuu 33 prosenttia väestöstä. Monet terveyskeskuksista ohjaavat potilaat päivystykseen tai johonkin toiseen vastaanottopisteeseen, jos vastaanottoaikaa lääkärille ei voida antaa. Monet myös laittavat potilaita jonoon, josta ilmoitetaan potilaalle aika myöhemmin.
Hoitotakuun valvontaa lisätään
Sosiaali- ja terveysministeriö käynnistää laajan perusterveydenhuollon kehittämisohjelman. Hallitusohjelman mukaisesti perusterveydenhuollon asemaa vahvistetaan ja kehitetään muun muassa PARAS-hankkeen ja terveyden edistämisen politiikkaohjelman puitteissa. Myös hoitotakuun valvontaa tehostetaan ja terveyskeskuksia kehotetaan tiedottamaan hoitoon pääsyn odotusajoista kuten laki edellyttää. Tällä hetkellä vain 17 prosenttia terveyskeskuksista julkaisee säännöllisesti tietoja odotusajoista verkkosivuilla tai tiedotteena. Yli puolet (59%) terveyskeskuksista jättää tiedot kokonaan julkaisematta.
Sosiaali- ja terveysministeriö ja Stakes kysyivät terveyskeskusten johtavilta lääkäreiltä hoitotakuun toteutumisesta perusterveydenhuollossa maaliskuussa 2007. Kyselyyn vastasi 200 terveyskeskusta, joidenalueet kattavat yhteensä 95 prosenttia väestöstä. Kyselyn yhteenveto on luettavissa ministeriön verkkosivuilla osoitteessa: www.stm.fi > Terveydenhuolto > Hoitoon pääsy
Lisätietoja: ylilääkäri Kati Myllymäki, puh. (09) 160 73232 tai 050 365 4196 ja ylilääkäri Hannu Rintanen, Stakes, puh. (09) 3967 2456