Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Social- och hälsovårdsministeriet
Meny
  • Framsida Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd Förebyggande av missbruksrelaterade skador och hälsoskador, delaktighet
    • Social- och hälsotjänster Tjänster, social- och hälsovårdssystemet, välfärdsområden, personal, kundens ställning, klientavgifter, läkemedel
    • Utkomstskyddet Finlands system för social trygghet, stöd och förmåner, pensionsskydd
    • Försäkringsverksamhet Försäkringsverksamhet, obligatoriska och frivilliga försäkringar
    • Arbetslivet Arbetsförhållanden, arbetshälsa, företagshälsovård
    • Jämställdhet Jämställdhetspolitik, lika lön
    • EU och internationella ärenden EU, nordiskt samarbete, WHO, FN, ILO
    • Finansiering och understöd EU-finansiering, statsunderstöd, anslag för hälsofrämjande
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • Pressmeddelanden och nyheter
  • Kolumner
  • SHMs tjänsteinlägg
  • Anvisningar och rekommendationer
  • SHM i sociala medier
  • Kommuninfo
  • Begäran om utlåtande
  • Beställ material
  • Beslut
  • Offentlig delgivning
  • Lediga arbetsplatser
suomiLue artikkeli suomeksi svenska EnglishRead article in English

Invandringsstatistiken 2021: Rekordmånga sökte uppehållstillstånd med arbete som grund

Utgivningsdatum 26.1.2022 10.00

År 2021 lämnades det in fler ansökningar om uppehållstillstånd på grund av arbete än någonsin tidigare. Antalet asylansökningar var däremot ovanligt lågt.

Trots det fortsatta coronaläget ökade antalet ansökningar om första uppehållstillstånd. I fjol lämnades det in 36 206 ansökningar om första uppehållstillstånd (2020: 21 160). De vanligaste orsakerna till att flytta till Finland är arbete, familj och studier. Med första uppehållstillstånd avses tillstånd som man i regel söker utomlands innan man flyttar till Finland.

”Förändringen i verksamhetsmiljön för invandring har under de senaste åren varit stor, och den tendensen fortsätter fortfarande”, säger Migrationsverkets överdirektör Jari Kähkönen.

Antalet ansökningar om första uppehållstillstånd på grund av arbete som lämnades in i fjol var 15 012 (2020: 8 771). Bland dem var ansökningar om uppehållstillstånd för arbetstagare den största kategorin till antalet (2021: 8 529, 2020: 4 460). Uppehållstillstånd för arbetstagare söks till exempel av kockar, sjukskötare, städare och restaurangarbetare. Specialister, till exempel it-specialister, lämnade i sin tur in 1 605 ansökningar om första uppehållstillstånd (2020: 853).

Ökning skedde också i antalet första ansökningar om uppehållstillstånd på grund av familjeband (2021: 13 764, 2020: 8 369) och studier (2021: 6 711, 2020: 3 299).

Arbete är den vanligaste orsaken till att flytta till Finland

I fjol var arbete den vanligaste grunden för ett positivt beslut om uppehållstillstånd, det vill säga för tillstånd att flytta till Finland.

”Finland behöver även utländska arbetstagare. År 2021 beviljades det totalt 11 428 första uppehållstillstånd på grund av arbete. År 2020 var antalet 8 508”, säger Kähkönen.

Det finns flera olika uppehållstillstånd som beviljas på grund av arbete, beroende på vilket arbete personen ska utföra i Finland. Lite över hälften av de positiva besluten om första uppehållstillstånd på grund av arbete gällde uppehållstillstånd för arbetstagare, som innefattar arbets- och näringsbyråns prövning av tillgången på arbetskraft före Migrationsverkets beslut (2021: 5 929, 2020: 4 450).

I fjol var antalet positiva beslut om uppehållstillstånd för specialister 1 293 (2020: 864, 2019: 1 893). Länderna från vilka det flyttar flest specialister till Finland är Ryssland, Indien och Kina.

Antalet säsongsarbetare fortsatte att öka. Totalt 15 892 säsongsarbetare fick ett positivt beslut (2020: 13 301). Största delen av säsongsarbetarna kommer från Ukraina och arbetar på gårdar.

Andra vanliga skäl att flytta till Finland är familj (2021: 9 821 positiva beslut, 2020: 8 592) och studier (2021: 5 837, 2020: 3 225).

Allt fler fortsätter att bo i Finland

Antalet ansökningar om fortsatt tillstånd som lämnades in i fjol var 30 930 (2020: 30 161, 2019: 27 988), och totalt 30 623 fortsatta tillstånd beviljades (2020: 27 750, 2019: 25 831). Arbete var den vanligaste grunden för att ansöka om och bevilja fortsatt tillstånd. Med fortsatt tillstånd avses uppehållstillstånd som man söker när man redan har bott i Finland med uppehållstillstånd.

Sammanlagt 11 563 personer beviljades permanent uppehållstillstånd (2020: 11 491).

EU-medborgare flyttar till Finland på grund av arbete

EU-medborgare registrerade sin vistelse i Finland betydligt oftare än förut. Ökningen har sannolikt en koppling till coronaläget. Reserestriktionerna hindrar inte inresan till Finland om man är finsk medborgare eller permanent bosatt i Finland.

EU-medborgare behöver inte något egentligt uppehållstillstånd i Finland. En EU-medborgare måste dock registrera sin vistelse om hen ska vistas i Finland längre än tre månader.

År 2021 lämnade EU-medborgare in 12 465 registreringsansökningar (2020: 8 982). Största delen av EU-medborgare ansöker om registrering med arbete som grund (2021: 5 905, 2020: 4 014).

I fjol registrerade 11 190 EU-medborgare sin uppehållsrätt i Finland (2020: 7 629), och för 5 333 av dem var arbete grunden för registreringen (2020: 3 468). Flest EU-registreringar gjordes för medborgare i Estland, Tyskland och Lettland.

Att flytta till Finland ska bli snabbt och smidigt

Migrationsverket har som mål att kraftigt förkorta sina behandlingstider och göra uppehållstillståndsprocessen så smidig och transparent som möjligt.

Senast nästa år ska en ansökan om uppehållstillstånd på grund av arbete eller studier behandlas inom en månad. Expressfilen som kommer att införas i juni gör att specialister och tillväxtföretagare kan snabbare inleda sitt arbete i Finland. För dem och deras familjemedlemmar ska det ta högst två veckor att få sin ansökan om uppehållstillstånd behandlad.

”När en kund har ett arbete eller en studieplats och kriterierna för uppehållstillstånd uppfylls, ska det gå snabbt och smidigt att flytta till Finland”, säger Migrationsverkets biträdande chef Elina Immonen.

En positiv utveckling av behandlingstiderna för uppehållstillstånd på grund av arbete skedde år 2021. Första uppehållstillstånd för specialister beviljades i genomsnitt inom 15 dygn (2020: 22), för tillväxtföretagare inom 24 dygn (2020: 70) och för arbetstagare inom 75 dygn (2020: 143).

”I fjol lyckades vi förkorta behandlingstiderna inom arbetskraftsinvandringen. Det är inte tillräckligt, eftersom antalet ansökningar ser ut att växa. Ytterligare utvecklingsåtgärder behövs”, säger Immonen.

Migrationsverket kommer att nå målsättningarna genom att utveckla sin verksamhet på bred front. Det är fråga om ett stort förändringsprojekt som kräver omfattande systemutveckling, lagändringar, ändringar i arbetssätten och nya sätt att fungera. Verket satsar också stort på kundanvisningar och kundservice.

”En smidigare arbetskraftsinvandring kräver ändringar i tankesättet i hela samhället. Som helhet handlar det om hur enkelt det är att flytta till Finland och leva en bra vardag här. Vi gör vårt genom att göra det enkelt att söka uppehållstillstånd”, säger Immonen.

När fungerande lösningar hittas, tillämpas de även på andra typer av tillstånd. Utvecklingsarbete pågår för att snabba upp behandlingen av till exempel familjemedlemmars tillstånd samt medborgarskapsansökningar och EU-registreringar.

Antalet asylansökningar var lågt, antalet efterföljande ansökningar minskade

År 2021 var det totala antalet asylansökningar ovanligt lågt. En ännu större andel av internationellt skydd består av kvotflyktingar.

Sammanlagt lämnades det in 2 545 asylansökningar (2020: 3 209). Liksom tidigare åren, lämnades flest asylansökningar in av irakier, afghaner och somalier. Antalet första asylansökningar var något större än år 2020 (2021: 1 383, 2020: 1 275).

En särskild orsak till det minskade antalet ansökningar var att det lämnades in färre efterföljande ansökningar (2021: 1 162, 2020: 1 934). Med efterföljande ansökan, eller ny ansökan, avses en asylansökan som en klient gör efter att hen har fått ett lagakraftvunnet beslut om en asylansökan som hen tidigare lämnat in.

År 2021 var Finlands flyktingkvot 1 050 personer. Under 2021 blev 1 091 personer uttagna som kvotflyktingar till Finland. En del av dem hörde till kvoten för 2020. Tidtabellen för kvotuttagningarna beror på FN:s flyktingorgan UNHCR:s förslag. År 2021 anlände totalt 891 kvotflyktingar till Finland. Flyktingarna flyttar till Finland oftast under kvotuttagningsåret eller året efter.

”Antalet asylsökande som kommer till Finland är lågt just nu, men orsakerna till flyktingskap har inte minskat. Endast en liten del av flyktingarna i världen har möjlighet att flytta bort från konfliktområdenas närhet”, säger Kähkönen.

Situationen vid den belarusiska gränsen har inte på något avsevärt sätt påverkat antalet asylsökande i Finland. Cirka 40 asylansökningar har tecken på den belarusiska rutten.

Situationen i Afghanistan förändrade snabbt i fjol. Migrationsverket koordinerade mottagningen av de evakuerade från Afghanistan i Finland. Enligt statsrådets beslut fick 236 afghanska medborgare uppehållstillstånd på särskilda humanitära grunder. Dessa personer ingår inte i asylstatistiken. Med evakueringsflygen kom också 88 afghanska medborgare som sökte asyl i Finland. De består mestadels av familjemedlemmar till personer som fått konsulär hjälp.

Annars syns det instabila läget i Afghanistan inte i statistiken över inkomna asylansökningar. Totalt 403 asylansökningar lämnades in av afghanska medborgare år 2021.

Statsrådet beslutade i februari 2020 att Finland tar emot 175 asylsökande i utsatt ställning från Medelhavsområdet. Omplaceringarna av asylsökande från Medelhavsområdet slutfördes år 2021.

Finland fick 7 585 nya medborgare

År 2021 fick Finland 6 070 nya medborgare på ansökan (2020: 7 193) och 1 515 efter anmälan (2020: 1 551).

Antalet medborgarskapsansökningar har ökat (2021: 14 366, 2020: 11 569). Den största gruppen som sökte medborgarskap var återigen irakiska medborgare (2021: 2 240, 2020: 1 881). I flera års tid har ryska medborgare varit den största gruppen som har ansökt om finskt medborgarskap, men irakier toppade statistiken i förfjol.

Mer årsstatistik på webbplatsen Migri.fi

Den bekräftade statistiken för 2021 hittar du i vår statistiktjänst: statistik.migri.fiLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik. Anvisningar för användningen av statistiktjänsten och statistik från år 2015 och bakåt finns i pdf-format på Migrationsverkets webbplats.

Ytterligare information till medier

  • Invandring 2021 och asylärenden: överdirektör Jari Kähkönen, tfn 0295 433 037, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi
  • Arbetskraftsinvandring och Migrationsverkets målsättningar: biträdande chef Elina Immonen, tfn 0295 433 037, e-post: fornamn.efternamn@migri.fi
  • Övriga frågor om statistik: Migrationsverkets kommunikationsenhet, tfn 0295 433 037, e-post: media@migri.fi
     
Pressmeddelande
asylsökande invandring statistik tillstånd uppehållstillstånd
Tillbaka till toppen
Social- och hälsovårdsministeriet
Sosiaali- ja terveysministeriö
Ministry of Social Affairs and health

Sjötullsgatan 8, 00170 Helsingfors

PB 33, 00023 Statsrådet

Växel 0295 16001

registratorskontoret.shm(at)gov.fi

Information om webbplatsen

Dataskydd

Sidkarta

Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi

Respons

Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsomraden
    • Främjande av välfärd
      • Lagstiftning
      • Hälsofrämjande
        • Kost
        • Motion
        • Främjande av sexuell hälsa
        • Olycksfall
        • Bekämpning av smittsamma sjukdomar
          • Myndigheternas ansvar
          • Coronaviruset i Finland
            • Social- och hälsovårdsministeriets pressmeddelanden om coronaviruset
            • Social- och hälsovårdsministeriets offentliga delgivningar
            • Social- och hälsovårdsministeriets anvisningar med anledning av coronavirusläget
          • Fågelinfluensa
        • Främjande av hälsa i kommunerna och välfärdsområdena
      • Främjande av delaktighet
        • Tryggande av boende
        • Förebyggande av utslagning och fattigdom
        • Funktionsrättspolitiken
        • Politiken avseende romer
        • Invandrares socialskydd, välmående och hälsa
      • Förebyggande av missbruk
        • Alkoholpolitik
          • Alkohollagen
        • Narkotikapolitik
          • EU och internationell narkotika politik
          • Övervakning av narkotika
        • Tobakspolitik
          • EU-reglering och samarbete
          • Ansvar i tobaks- och nikotinpolitiken
          • Åtgärder för att minska användningen
          • WHO:s ramkonvention om tobakskontroll FCTC
          • Samröret med tobaksindustrin
        • Förebyggande missbrukarvård
        • Spelproblem
          • Spelpolitiskt program
          • Bedömning av riskerna för skadeverkningar till följd av penningspel
          • Ansvariga instanser i spelpolitiken
          • Penningspelsystemet
      • Förebyggande av våld och brott
        • Förebyggande av våld i nära relationer och inom familjen
          • NAPE – Kommissionen för bekämpning av våld mot kvinnor och av våld i hemmet
        • Förebyggande av människohandel
        • Medling vid brott och tvister
        • Våld mot barn och förebyggande av våld mot barn
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
        • Ansvar i förebyggande av våld i nära relationer och inom familjer
      • Miljöhälsa
        • Ordnandet av miljö- och hälsoskydd
        • Hälsoskydd
          • Kommunernas hälsoskyddsansvar
          • Bedömning av miljökonsekvenser
          • Hushållsvatten
            • Åtgärdsprogrammet för hushållsvatten
          • Miljökänslighet
        • Bioteknologi
        • Genteknik
        • Kemikalietillsyn
          • Kosmetiska preparat
          • Tatuering
        • Nanomaterial- och nanoteknologi
        • Strålskydd
    • Social- och hälsotjänster
      • Lagstiftning
        • Barn och unga
        • Handikappade
        • Äldre
        • Läkemedelsförsörjning
        • Hantering av klient- och patientuppgifter
          • Datasäker användning av social- och hälsodata
            • Vanliga frågor om sekundär användning av personuppgifter inom social- och hälsovården
            • Lagen om sekundär användning ändras
              • Vanliga frågor om ändring av lagen om sekundär användning
        • Vanliga frågor om reformen av lagstiftningen om mentalvård
      • Organisation och ansvar inom social- och hälsovårdssystemet
        • Välfärdsområden
          • Karta över välfärdsområdena
          • Styrning av välfärdsområdena
          • Samarbetsområden
        • Kommunerna
        • Tillsynsmyndigheter
        • Privata social- och hälsovårdstjänster
        • Kompetenscenter inom det sociala området
        • Organisationer och föreningar
      • Socialtjänster
        • Socialarbete
        • Socialjouren
        • Hemvård och hemservice
        • Institutionsvård
        • Boendeservice och ombyggnad av bostäder
        • Familjevård
        • Närståendevård
        • Barnskydd
          • Utredning om missförhållanden inom barnskyddet 1937-1983
          • Frågor och svar om barnskyddet i Finland
        • Adoption
        • Rådgivning i uppfostrings- och familjefrågor samt medling
        • Vårdnad, underhåll, erkännande av faderskap
        • Service för missbrukare
        • Handikapptjänster och stödformer
          • Lagen om tolkningstjänst på teckenspråk
      • Hälsotjänster
        • Hälsovårdscentraler
        • Hälsorådgivning och hälsoundersökningar
        • Rådgivningsbyråer
        • Screeningar
          • Cancerscreening
          • Till dem som ordnar screening
          • Fosterscreening
        • Vaccinationer
          • HPV-vaccinationer
        • Mun- och tandhälsa
        • Elevhälsotjänster
        • Skolhälsovården
        • Studerandehälsovården
        • Företagshälsovården
        • Hälsotjänster för arbetslösa
        • Mentalvårdstjänster
        • Jour
        • Prehospital akutsjukvård
        • Sjukhus och specialsjukvård
        • Hemsjukvård och hemsjukhusvård
        • Terminalvård
        • Organ- och vävnadstransplantationer
          • Organdonationer - ofta ställda frågor
        • Klient- och patientsäkerhet
        • Patientsäkerhet
        • Patientdirektiv (gränsöverskridande hälso- och sjukvård)
        • Social- och hälsovård för papperslösa
        • Avbrytande av graviditet
      • Rehabilitering
        • Medicinsk rehabilitering
        • Yrkesinriktad rehabilitering
          • Vanliga frågor och svar om ändringarna i fråga om yrkesinriktad för unga
        • Arbetsverksamhet i rehabiliterande syfte
        • Social rehabilitering
      • Läkemedelsbehandling och läkemedelsdistribution
        • Läkemedelsbehandlingens värdekedja
        • Författningar, styrning och tillsyn, samarbete
        • Säker läkemedelsbehandling
          • Narkolepsi
          • Sammanställning över åtgärder
        • Läkemedelsersättning
        • Rationell läkemedelsbehandling
          • Genomförandet av rationell läkemedelsbehandling
          • Informationshantering
            • Digitala tjänster
      • Klientavgifter
        • Avgifter för hälsovård
        • Avgiftstak för hälso- och sjukvården
        • Avgifter för tandvård
        • Avgifter för hemservice och hemsjukvård
        • Avgifter för barnskydd
        • Servicesedlar
      • Klientens och patientens rättigheter
        • Patientens rättigheter
        • Klientens rättigheter inom socialvården
        • Tillgång till vård (vårdgaranti)
          • Val av vårdenhet
        • Tillgång till socialtjänster
        • Klient- och patientuppgifter samt sekretess
        • Anmärkning, klagomål och ändringssökande
        • Patientombud och socialombud
        • Fastställande av könstillhörighet
      • Personal inom social- och hälsovården
        • Tillsyn, tillstånd och registrering
        • Specialistläkarutbildning och specialisttandläkarutbildning
      • Barn, unga och familjer
        • Tjänster för familjer
      • Äldre
        • Tjänster för äldre
          • Förebyggande tjänster för äldre
        • Veteraner och krigsinvalider
      • Tjänster för personer som söker internationellt skydd i Finland
        • Social- och hälsovårdsservicen för personer som flytt från Ukraina
      • Informationshantering
        • Utveckling av Kanta-tjänster
        • Informationspaket
    • Utkomstskyddet
      • Lagstiftning
        • Frågor och svar om förslaget att höja de nedre åldersgränserna på vissa FPA-förmåner från 16 år till 18 år
      • Finlands system för social trygghet
        • Social trygghet för barn och unga
          • Vad är social trygghet?
      • Understöd för barnfamiljer
      • Militärunderstöd och andra förmåner
      • Bostadsbidrag
      • Arbetslöshetsskydd
        • Vanliga frågor och svar om slopandet av tilläggsdagarna inom utkomstskyddet för arbetslösa och om omställningsskyddet
      • Utkomst under sjukdomstid
      • Utkomst under rehabilitering
      • Handikappförmåner
      • Arbetsolyckor och yrkessjukdomar
        • Invaliditetsklassificering och menersättning
      • Pensionsskydd
        • Arbetspension
        • Folkpension
          • Vanliga frågor om höjning av de minsta pensionerna
        • Garantipension
        • Invalidpension
        • Familjepension
      • Veteranförmåner
      • Socialskydd för idrottare, stipendiater och studerande
      • Utkomststöd
      • Social kreditgivning
      • Internationellt socialskydd
      • Besvärsinstanser för beslut om utkomstskydd
      • Alterneringsledighet och alterneringsersättning
    • Försäkringsverksamhet
      • Lagstiftning
      • Försäkringsanstalter
      • Övervakning av försäkringsverksamhet
      • Placering av försäkringsavgifterna
      • Socialförsäkring
        • Arbetspensionsförsäkring
        • Olycksfallsförsäkring
      • Lagstadgade skadeförsäkringar
        • Trafikförsäkring
        • Patientförsäkring
        • Miljöskadeförsäkring
      • Frivilliga försäkringar
      • Socialförsäkringsavgifter
      • Indexjusteringar i sociala förmåner och levnadskoefficient
      • Ändringssökande i försäkringsärenden
      • Försäkringsläkare
        • Ofta frågat
    • Arbetslivet
      • Arbetarskydd
        • Lagstiftning
          • Författningar
        • Internationellt samarbete
        • Utstationerade arbetstagare
        • Allmänt bindande kollektivavtal
      • Arbetarskydd på arbetsplatserna
      • Tillsyn över arbetarskyddet
        • Marknadskontroll
        • Europeiskt samarbete om marknadstillsyn
        • Bekämpning av grå ekonomi
        • Hantering av trakasserier och osakligt bemötande
      • Företagshälsovård och upprätthållande av arbetsförmågan
        • Kostnaderna för förlorad arbetsinsats
      • Arbetshälsa
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Unga och arbete
      • Familjeliv och arbete
      • Äldre arbetstagare
    • Jämställdhet
      • Lagstiftning
      • Jämställdhetspolitik
      • Jämställdhetsintegrering
      • Jämställdhet i arbetslivet
      • Lika lön
      • Internationellt samarbete
      • Ansvariga myndigheter
      • Projekt inom jämställdhet
      • Priset Årets Pappa
    • EU och internationella ärenden
    • Finansiering och understöd
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden och nyheter
    • Kolumner
    • SHMs tjänsteinlägg
    • Anvisningar och rekommendationer
    • SHM i sociala medier
    • Kommuninfo
    • Begäran om utlåtande
    • Beställ material
      • Nyhetsbrev
    • Beslut
    • Offentlig delgivning
    • Lediga arbetsplatser
  • Projekt och lagberedning
    • Reform av den sociala tryggheten
      • Allmänt stöd
      • Kommittén för social trygghet
    • Arbetslivsprogrammen
      • ARBETE2030 – Utvecklingsprogrammet för arbetet och välbefinnandet i arbetet
      • Programmet för arbetsförmåga
      • Program för psykisk hälsa i arbetslivet
    • Strategi för psykisk hälsa
    • Barnstrategi
    • Tillväxtprogrammet för hälso- och välfärdssektorn
    • Individualiserad medicin
      • Bättre hälsa med genominformation
      • Beskrivning av projektet
      • Genomcentret
      • Cancercentret
      • Biobankernas verksamhet
      • Neurocentret
      • Center för läkemedelsutveckling
      • Personer och kontaktuppgifter
      • EU-projektet 1+ Million Genomes
    • Det nationella åldersprogrammet
    • Tillgänglighetsdirektivet
    • Programmet för ett gott arbete ska locka och hålla kvar arbetskraft inom social- och hälsovården
      • Reformen av lagstiftningen om social- och hälsovårdspersonalen
    • Nationell servicereform
      • Principerna för tjänsteutbudet inom social- och hälsovården ses över
        • Deltagandet i fastställandet av principerna för tjänsteutbudet
        • Vanliga frågor - Bestämmelserna om principerna
    • Nationella programmet för hälsa och välfärd
    • Avslutade projekt
  • Publikationer
  • Ministeriet
    • Uppdrag och målsättningar
    • Ledningen och organisationen
      • Arbetsfördelning mellan ministrar i SHM
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Minister för social trygghet
      • Tjänstemannaledningen
      • Avdelningen för styrning av social- och hälsovården (OHO)
      • Avdelningen för social trygghet och försäkringar (SVO)
      • Avdelningen för säkerhet och hälsa (TUTO)
      • Avdelningen för gemenskaper, organisationer och funktionsförmåga (YTO)
      • Avdelningen för klienter och tjänster inom social- och hälsovården (APO)
      • Avdelningen för arbete och jämställdhet (TTO)
      • Strategi- och ekonomienheten (STAR)
      • Personal- och förvaltningsenheten (HEHA)
      • Enheten för internationella ärenden (KVY)
      • Kommunikationsenheten vid social- och hälsovårdsministeriet (VIE)
    • Strategi
      • Välfärdsekonomi
    • Förvaltningsområdet
    • Beredskapsärenden
      • Pandemi
      • Beredskapscenter
      • Välfärdsområdenas beredskap
      • Beredskapen i EU
      • Strålningsolyckor
    • Internationellt samarbete
      • Europeiska unionen
        • Beredning av EU-ärenden
      • Europarådet
        • Europeiska kommittén för sociala rättigheter
      • Förenta nationerna FN
      • Världshälsoorganisationen WHO
        • WHO:s pandemiavtal
      • GHSA
      • Nordiskt samarbete
        • Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2021
      • Nordliga dimensionen
      • Arktiskt samarbete
      • Barents euroarktiska råd
      • Internationella arbetsorganisationen ILO
      • OECD
    • Ekonomi och verksamhet
      • Forskning och utveckling
      • Planering och uppföljning
        • Planeringsdokument
        • Uppföljningsdokument
      • Socialutgifterna och finansieringen
      • Kostnader och finansiering
      • Marknadskontrollprogrammen inom SHM:s förvaltningsområde
    • Blanketter och anvisningar
    • Finansiering och understöd
      • Statsunderstöd
        • Ansökan om statsunderstöd år 2025
        • Ansökan om statsunderstöd år 2024
        • Ansökan om statsunderstöd år 2023
        • Ansökan om statsunderstöd år 2022
        • Ansökan om statsunderstöd år 2021
        • Ansökan om statsunderstöd år 2020
        • Blanketter för statsunderstöd
        • Statsunderstöd: Ansökan, användning och tillsyn
      • Programmet för hållbar tillväxt
        • Första ansökningsomgången
        • Andra ansökningsomgången
        • Statsunderstöd till forskning
        • Fjärde ansökningsomgången
        • Femte ansökan om statsunderstöd
      • Statsunderstöd för forskning i socialt arbete på universitetsnivå
      • Anslag för hälsofrämjande
      • Anslag för övervakning av smittsamma sjukdomar
      • EU:s strukturfonder (programperiod 2021-2027)
      • EU:s III gemenskapsprogram för åtgärder på hälsoområdet
    • Nämnder och delegationer
    • Ministeriet som arbetsplats
      • Anställningsförhållande vid SHM
      • SHM:s personal med statistik
      • Bekanta dej med arbetsbeskrivningarna
      • Principer för ett tryggare rum
    • Ärendehantering
    • Utmärkelsetecken
      • Förslag till utmärkelsetecken via regionförvaltningsverken
      • Förvaltningsområdets social-, hälso-, veteranorganisationer m.m.
      • Morsdagsmedaljer
      • Farsdagsmedaljer
    • Historia
    • Visselblåsarskydd
    • Statistik
      • Statistik om främjande av välfärd och hälsa
      • Statistik om social- och hälsovårdstjänster
      • Utkomststatistik
      • Statistik om försäkringar
      • Statistik om arbetslivet
      • Statistik om jämställdhet
      • Internationell statistik
  • Kontaktinformation
    • Personsökning
    • Nätfakturaadress
    • Till media
    • Om webbplatsen
    • Dataskydd
      • Rättigheter för dig som använder tjänsterna och kontroll av personuppgifterna
      • Datasystembeskrivningar
      • Handlingars offentlighet och begäran om information
      • Om kakor (cookies) på webbplatsen
    • Kommentarer
    • Tillgänglighetsutlåtande för stm.fi