Uusi ohjeistus elintarvikkeiden markkinoinnista lapsille
Kansallisen lapsistrategian verkkosivustolla julkaistiin 16.12.2024 ohjeistus elintarvikkeiden markkinoinnista lapsille, jonka Helsingin yliopisto on toteuttanut osana kansallisen lapsistrategian toimeenpanoa. Ohjeistuksessa määritellään ne elintarvikkeet, joita ei tulisi markkinoida lapsille.
Ruokavalio on yksi tärkeimmistä lasten terveyteen vaikuttavista tekijöistä, joka vaikuttaa esimerkiksi lihomisen riskiin ja hammasterveyteen. Epäterveellisten, eli runsaasti tyydyttynyttä rasvaa, suolaa tai sokeria sisältävien elintarvikkeiden lapsille suunnattu markkinointi on ilmiö, jossa lapsen oikeuksia ei kunnioiteta. Uusi ohjeistus pyrkii vastaamaan tähän haasteeseen kohdistamalla huomion lapsille suunnattuun elintarvikemarkkinointiin ja ohjeistaa erityisesti epäterveellisten elintarvikkeiden markkinoinnin rajoittamiseen.
- Linkki ohjeistukseen (Lapsistrategian sivut)
- Ohjeen taustaselvitys
Ohjeistuksessa epäterveellisiksi elintarvikkeiksi määritellään suoraan neljä tuoteryhmää, joita ei tulisi markkinoida lapsille:
- Makeiset, suklaa ja sokerituotteet
- Jäätelöt, sorbetit ja mehujäät
- Energiajuomat
- Alkoholijuomat ja niiden alkoholittomat vastineet
Neljän tuoteryhmän lisäksi on muissa tuoteryhmissä tietyt kriteerit, joiden täyttyessä lapsille ei tulisi markkinoida kyseiseen tuoteryhmään kuuluvaa elintarviketta. Nämä kriteerit määritellään ohjeistuksessa.
Myös se, minkälainen markkinointi on lapsille kohdistettua, on kuvattu osana ohjeistusta. Esimerkiksi tuotteen asettaminen myytäväksi muiden lapsia kiinnostavien tuotteiden, kuten lelujen, yhteyteen tai tuotteen markkinoimisen lastenohjelmien yhteydessä katsotaan olevan lapsille kohdistettua markkinointia.
Ohjeistus perustuu taustaselvitykseen ja sen ovat laatineet Helsingin yliopiston elintarvike- ja ravitsemustieteiden osaston tutkijat Sosiaali- ja terveysministeriön määrärahalla. Hanke on osa kansallisen lapsistrategian toimeenpanosuunnitelmaa.
Ohjeistuksen noudattaminen on vapaaehtoista. Alan toimijoita kannustetaan kuitenkin ottamaan ohjeistus huomioon suunnitellessaan lapsille kohdistettua markkinointia. Työ epäterveellisten elintarvikkeiden käytön vähentämiseksi tulee jatkumaan ensi vuonna osana kansallista terveys- ja hyvinvointiohjelmaa.
Lisätietoja
Ohjeistuksen sisällöistä väitöskirjatutkija Elli Jalo, [email protected]
STM:n roolista neuvotteleva virkamies Sirpa Sarlio, p. 0295 163 328, [email protected]