Ny anvisning om marknadsföring av livsmedel till barn
På webbsidan om den nationella barnstrategin publicerades den 16 december 2024 en ny anvisning om marknadsföringen av livsmedel till barn. Anvisningen har utarbetats av Helsingfors universitet inom ramen för den nationella barnstrategin. I anvisningen anges vilka livsmedel som inte får marknadsföras till barn.
Kosten är en av de viktigaste faktorerna som inverkar på barns hälsa. Genom kosten kan man till exempel minska risken för fetma och förbättra tandhälsan. Marknadsföring av ohälsosamma livsmedel för barn, dvs. livsmedel som innehåller rikligt med mättade fetter, salt eller socker, handlar om att inte respektera barnens rättigheter. Syftet med den nya anvisningen är att svara på den här utmaningen genom att fästa uppmärksamhet vid den marknadsföring av livsmedel som riktas till barn, och att begränsa marknadsföringen särskilt av ohälsosamma livsmedel till barn.
- Länk till anvisningen (på finska i webbplatsen för barnstrategin)
I anvisningen definieras fyra produktgrupper som ohälsosamma livsmedel som inte får marknadsföras för barn:
- Sötsaker, choklad och sockerprodukter
- Glass, sorbet och isglass
- Energidrycker
- Alkoholdrycker och motsvarande alkoholfria produkter
Utöver de fyra produktgrupperna finns det för de övriga produktgrupperna vissa kriterier för när livsmedlen i produktgruppen inte ska få marknadsföras för barn. Kriterierna beskrivs i anvisningen.
I anvisningen förklaras också hurdan marknadsföring som ska anses vara sådan som riktas till barn. Marknadsföringen anses rikta sig till barn till exempel om produkten säljs tillsammans med andra produkter som intresserar barn, exempelvis med leksaker, eller om produkten marknadsförs i samband med teveprogram för barn.
Anvisningen bygger på en utredning som gjorts av forskare vid institutionen för veterinärmedicin och näringsvetenskap vid Helsingfors universitet och finansierats med social- och hälsovårdsministeriets anslag. Projektet ingår i planen för genomförandet av den nationella barnstrategin.
Det är frivilligt att tillämpa anvisningen. Aktörerna inom branschen uppmuntras dock till att beakta anvisningarna när de planerar marknadsföring som riktar sig till barn. Arbetet för att minska förbrukningen av ohälsosamma livsmedel fortsätter nästa år inom det nationella programmet för hälsa och välfärd.
Mer information
Elli Jalo (anvisningens innehåll), doktorand, [email protected]
Sirpa Sarlio, konsultativ tjänsteman, social- och hälsovårdsministeriet, tfn 0295 163 328, [email protected]