Terveydenhuollon valmiuskoulutusta parannettava
Normaaliolojen häiriötilanteiden ja poikkeusolojen valmiuteen liittyvä opetus on epäyhtenäistä ja osin hyvin puutteellista niin ammattikorkeakouluissa kuin yliopistojen lääketieteellisissä tiedekunnissakin. Tähän tulokseen tuli poikkeusolojen terveydenhuollon neuvottelukunnan ensihoito- ja koulutusjaosto, jonka nimeämä työryhmä on selvittänyt valmiuskoulutusta.
Terveydenhuoltohenkilöstön pitäisi saada jo peruskoulutuksessa riittävästi opetusta valmiusasioiden suunnitteluun, hoitoon ja ohjaukseen sekä akuuttihoidon kliinisiin taitoihin. Viranomaisten välinen työnjako pitäisi myös osata. Ammattikorkeakouluissa kolmen ja puolen – neljän vuoden opintojen aikana valmiusasioita opetettiin keskimäärin reilun viikon verran. Lääketieteellisten tiedekuntien poikkeusolojen terveydenhuollon opetus jäi vieläkin niukemmaksi, vain muutamaan tuntiin monivuotisen koulutuksen aikana.
Työryhmä ehdottaa, että vähimmäisvaatimuksena lääketieteellisten tiedekuntien lääkärikoulutuksessa ja ammattikorkeakoulujen terveydenhuollon opetuksessa olisi kahden opintoviikon laajuinen opetuskokonaisuus, jossa käsitellään pelkästään normaaliolojen häiriötilanteiden ja poikkeusolojen terveydenhuollon toimintaa lähtien lainsäädännöstä ja päätyen konkreettisten uhkien käsittelyyn ja poikkeusolojen toimintamallien selvittämiseen häiriötilanteiden viestintä mukaan lukien. Erikoistumis- ja täydennyskoulutuksissa pyritään lisäksi syvempään ja kaytännönläheisempäänoppimiseen, jota täydennetään harjoituksilla.
Julkaisu Terveydenhuollon varautumiskoulutuksen haasteita. Selvitys häiriötilanteiden ja poikkeusolojen koulutuksesta ammattikorkeakouluissa ja lääketieteellisissä tiedekunnissa. (Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksiä 2006:18 ) on verkossa osoitteessa: www.stm.fi > julkaisut > selvityksiä. Julkaisua myy Yliopistopaino.