Valtionavustus kuntien ja kuntayhtymien sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeisiin
Jakelussa mainituille
VALTIONAVUSTUS KUNTIEN JA KUNTAYHTYMIEN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON KEHITTÄMISHANKKEISIIN (MUUT KUIN KANSALLISEN TERVEYDENHUOLLON HANKKEEN MUKAISET KEHITTÄMISHANKKEET)
Sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeiden valtionavustuksiin on valtion vuoden 2004 talousarvioesityksessä varattuna 12 330 000 euron määräraha. Avustuksen käytöstä on säädetty tarkemmin kirjeen liitteenä olevassa sosiaali- ja terveydenhuollon vuoden 2004 voimavaroista annetussa valtioneuvoston asetuksessa (807/2003) ja 27.11.2003 annetussa asetusmuutoksessa. Sosiaali- ja terveysministeriö on 9.10.2003 lähettänyt kirjeen valtionavustuksen myöntämisestä kansallisen terveydenhuollon hankkeen mukaisille kehittämishankkeille.
Valtionavustus sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeisiin suunnataan pääosin Sosiaalialan kehittämishankkeen ja Alkoholiohjelman mukaisiin kehittämishankkeisiin. Lisäksi osa avustuksesta myönnetään hankkeille, joista lääninhallitukset ovat vuonna 2003 tehneet ehdollisen avustuspäätöksen vuotta 2004 koskien. Vuonna 2004 valtionavustuksen myöntäminen on jaettu sosiaali- ja terveysministeriön ja lääninhallitusten kesken siten, että ministeriö tekee päätökset 4 miljoonan euron osalta ja lääninhallitukset 8,33 miljoonan euron osalta. Voimavara-asetuksen mukaan vuonna 2005 valtionavustusta sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeisiin on käytettävissä 19,43 miljoonaa euroa. Ministeriö tekee päätökset 6 miljoonan euron osalta ja lääninhallitukset 13,43 miljoonan euron osalta.
Sosiaalialan kehittämishankkeen mukaiset kehittämishankkeet
Avustukset myönnetään asetuksen mukaiset ehdot täyttäville kuntien ja kuntayhtymien hankkeille. Keskeiset periaatteet avustuksen myöntämiselle ovat:
Kunnan tai kuntayhtymän tulee olla päättänyt toteuttaa riittävät palvelujen tehostamiseen tähtäävät järjestelyt, erityisesti alueellisen yhteistyön parantamiseksi ja hoitoa koskevan työnjaon selkeyttämiseksi (8 §).
Avustusta saavan hankkeen sisällön tulee olla Sosiaalialan kehittämishankkeen mukainen (10 § 1 mom.). Valtioneuvoston periaatepäätös sosiaalialan tulevaisuuden turvaamiseksi toimeenpannaan Sosiaalialan kehittämishankkeena. Tämän kirjeen liitteenä on Sosiaalialan kehittämishankkeen toimeenpanosuunnitelma (STM monisteita 2003:20), josta ilmenee hankkeen tarkempi sisältö. Sosiaalialan kehittämishankkeen mukaisten kuntien kehittämishankkeiden sisältönä tulee olla jokin seuraavista:
1) vanhusten palveluiden saatavuuden ja laadun parantaminen;
2) lasten ja lapsiperheiden ongelmien ehkäisy varhaisella puuttumisella, vanhempien osallisuuden vahvistamisella varhaiskasvatuksessa ja verkostoimalla perheiden palveluja perhekeskuksiin;
3) seudullisen palvelurakenteen kehittäminen ja seudullisten asiakaspalvelutyötä tekevien kehittämisyksiköiden luominen;
4) lastensuojelun avo- ja sijaishuollon palveluiden saatavuuden ja laadun parantaminen;
5) palveluohjausmenettelyn käytön laajentaminen;
6) vammaispalvelujen saatavuuden ja erityisosaamisen parantaminen;
7) päihteiden käyttäjien palveluiden saatavuuden ja laadun parantaminen; tai
8) sosiaalihuollon henkilöstön tehtävärakenteen ja työolojen kehittäminen.
Vuonna 2005 kehittämishankkeen sisältönä voi olla lisäksi tietoteknologian käytön edistäminen.
Asetuksen 13 §:n 1 momentin mukaan valtionavustusta myönnetään Sosiaalialan kehittämishankkeen mukaiselle hankkeelle vain, mikäli hanke täyttää seuraavat 3 ehtoa:
1) kiinteä yhteys kunnallisen palvelujärjestelmän kehittämiseen;
2) hankkeen vaikuttavuus ja laaja-alainen hyödynnettävyys; ja
3) pysyvän parannuksen aikaansaaminen palvelujen järjestämisessä tai toimintatavoissa.
Lisäksi hankkeen on täytettävä voimavara-asetuksen 13 § 2 momentin mukaan vähintään yksi seuraavista ehdoista:
1) palvelujen tuottaminen julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin sekä omaisten yhteistyönä;
2) työnjakoa parantavat tehtävien uudelleen järjestelyt;
3) sosiaali- ja terveyspalvelujen erityisosaamisen turvaaminen;
4) useiden kuntien välinen yhteistyö;
5) avohuollon palvelujen parantaminen;
6) esteettömyys sosiaali- ja terveyspalveluissa;
7) sosiaalityön toimintaedellytysten turvaaminen;
8) kuntalaisten ja palvelujen käyttäjien osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien lisääminen; tai
9) yhteistyön vakiinnuttaminen eri toimijoiden välillä.
Alkoholiohjelman mukaiset hankkeet
Avustukset myönnetään asetuksen mukaiset ehdot täyttäville kuntien ja kuntayhtymien hankkeille. Keskeiset periaatteet avustuksen myöntämiselle ovat:
1. Valtionavustusta voidaan myöntää vain, mikäli kunta tai kuntayhtymä on päättänyt toteuttaa riittävät palvelujen tehostamiseen tähtäävät järjestelyt, erityisesti alueellisen yhteistyön parantamiseksi ja hoitoa koskevan työnjaon selkeyttämiseksi (8 §).
2. Alkoholiohjelman mukaisten hankkeiden tulee toteuttaa alkoholipolitiikan linjauksista annetun valtioneuvoston periaatepäätöksen tavoitteita. Periaatepäätös on saatavissa sosiaali- ja terveysministeriön internet-sivuilta osoitteesta:
http://stm-dev.navigo.fi/Resource.phx/publishing/documents/1102/index.htx Alkoholiohjelman toimeenpanoa toteuttavien hankkeiden sisältönä tulee olla asetuksen 10 §:n mukaan jokin seuraavista:
1) viranomaisten, järjestöjen, kuntalaisten ja elinkeinon yhteistyön parantaminen alkoholihaittojen ehkäisyssä ja vähentämisessä paikallistasolla tai seudullisesti;
2) nuorten alkoholin käytön ehkäisy ja alkoholin haitoista kärsivien perheiden tukeminen ja hoito erityisesti lasten hyvinvoinnin näkökulmasta;
3) alkoholin riskikulutuksen aiheuttamien haittojen vähentäminen varhaisvaiheen tukitoimin; tai
4) päihdepalvelujen laatusuositusten toimeenpano.
3. Lisäksi hankkeessa tulee ottaa huomioon vähintään yksi seuraavista asetuksen 13 §:n 3 momentin kriteereistä:
1) hankkeen vaikuttavuus ja laaja-alainen hyödynnettävyys;
2) pysyvän parannuksen aikaansaaminen palvelujen järjestämisessä tai toimintatavoissa;
3) kuntalaisten osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien lisääminen; tai
4) yhteistyön vakiinnuttaminen eri toimijoiden välillä.
Vuonna 2003 lääninhallituksissa tehdyt ehdolliset päätökset koskien vuotta 2004
Lääninhallituksissa on 28.2.2003 tehty ehdollisia päätöksiä koskien vuoden 2004 määrärahaa. Kunnan ja kuntayhtymän on haettava avustusta myös näissä tapauksissa uudelleen 31.12.2003 mennessä alueensa lääninhallitukselta. Edellytykset valtionavustuksen myöntämiselle ovat seuraavat:
1. Valtionavustusta näille hankkeille voidaan myöntää vain, mikäli kunta tai kuntayhtymä on päättänyt toteuttaa riittävät palvelujen tehostamiseen tähtäävät järjestelyt, erityisesti alueellisen yhteistyön parantamiseksi ja hoitoa koskevan työnjaon selkeyttämiseksi (8 §).
2. Hankkeen sisältönä tulee olla jokin seuraavista alueista (11 §):
1) valtakunnallisten laatusuositusten toimeenpano;
2) syrjäytymisen ehkäisy sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyönä;
3) palvelujen saatavuuden ja laadun turvaaminen asuinpaikasta riippumatta;
4) henkilöstön saatavuuden ja osaamisen turvaaminen; sekä
5) ikääntyvän väestön toimintakyvyn turvaaminen, kotona asumisen tukeminen ja palvelutarpeisiin vastaaminen.
3. Lisäksi tulee ottaa huomioon, että hanke toteuttaa yhtä tai useampaa asetuksen (807/2003) 13 §:n ehdoista (siirtymäsäännös): seutukunnallinen laajuus tai useiden kuntien yhteistyö, kiinteä yhteys kunnallisen palvelujärjestelmän kehittämiseen, hankkeen vaikuttavuus ja laaja-alainen hyödynnettävyys ja pysyvän parannuksen aikaansaaminen palvelujen järjestämisessä tai toimintatavoissa, sosiaali- ja terveyspalvelujen erityisosaamisen turvaaminen, avohuollon palvelujen parantaminen, esteettömyys sosiaali- ja terveyspalveluissa, sosiaalityön toimintaedellytysten turvaaminen, kuntalaisten ja palvelujen käyttäjien osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien lisääminen tai yhteistyön vakiinnuttaminen eri toimijoiden välillä.
Yleiset edellytykset avustuksen myöntämiselle
Avustusta myönnetään vain hankkeille, joiden kokonaiskustannukset ovat vähintään 50 000 euroa. Erityisistä syistä avustusta voidaan kuitenkin myöntää pienemmillekin hankkeille. (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta 19 d §). Jos avustusta haetaan pienemmälle hankkeelle, tulee nämä erityiset syyt selvittää avustushakemuksessa. Investointien osuus avustuksen perusteena olevista kokonaiskustannuksista voi olla enintään 20 prosenttia, ellei korkeampaan osuuteen ole erityisiä perusteita.
Kehittämishankkeelle myönnettävä avustus voi olla enintään 50 prosenttia hankkeen kokonaiskustannuksista. Lisäksi hankkeen toteuttavan kunnan tai kuntayhtymän oman rahoitusosuuden tulee olla vähintään valtionavustuksen suuruinen. Jos hanke saa muuta julkista rahoitusta, ei valtionavustus yhdessä muiden julkisten tukien kanssa saa myöskään ylittää 50 prosenttia. (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta 19 d §).
Kunnan omarahoitusosuuteen kuuluvia hankkeen hyväksyttäviä kustannuksia ovat atk- ja matkakustannukset, toimitilojen vuokrista aiheutuneet kustannukset, asiantuntijapalkkiot, laitehankinnat ja rakentamiskustannukset (poikkeuksellisesti pieni osa kustannuksista), hankkeen suunnittelukustannukset voimavaroiltaan pienissä kunnissa sekä muut hankkeeseen olennaisesti kohdistuvat kustannukset.
Kunnan palveluksessa olevan henkilöstön palkkauskustannuksia voidaan laskea mukaan, jos asianomainen henkilö työskentelee päätoimisesti tai osa-aika-aikaisesti hankkeessa esim. ohjausryhmätyöskentely, konsultaatio- ja asiantuntijatyö, koulutustehtävät ja työkokoukset (yleensä vähintään 20 prosenttia henkilön kokonaistyöajasta, tämän alittavaan osuuteen tulee olla hyväksyttävät perustelut esim. kunnan koko, hankkeen sisältö tai kunnan taloudellisten voimavarojen vähäisyys). Tällöin voidaan ottaa huomioon hankkeeseen käytettävää työpanosta vastaava laskennallinen osuus palkkauskustannuksista. Avustuksen saajan tulee dokumentoida riittävällä tavalla hankkeeseen käytetty työpanos. Koulutushankkeissa kunnan omarahoitusosuuteen voidaan hyväksyä koulutuksen järjestämisestä aiheutuvien kustannusten lisäksi koulutukseen osallistuvan kunnan henkilökunnan sijaisiksi palkattujen henkilöiden palkkauskustannukset. Sen sijaan koulutukseen osallistuvan henkilön omia palkkauskustannuksia ei saa laskea kustannuksiin eikä siten myöskään kunnan omarahoitusosuuteen.
Myönnetty avustus maksetaan vuosien 2004 – 2006 aikana jälkikäteen toteutuneista kustannuksista esitetyn selvityksen perusteella siten, että avustus on enintään 50 % toteutuneista kustannuksista. Ensimmäinen avustuserä voidaan kuitenkin myöntää ennakkona jo hanketta käynnistettäessä, mikäli siihen on erityisiä kunnallistaloudellisia perusteita.
Avustuksen myöntävä viranomainen, sosiaali- ja terveysministeriö tai lääninhallitus, määräytyy asetuksen 12 §:n perusteella siten, että ministeriö päättää vuonna 2004 ja 2005 avustuksen myöntämisestä kehittämishankkeille, jotka koskevat
muuta laajaa tai valtakunnallisesti merkittävää kehittämistä (erityisesti Sosiaalialan kehittämishankkeen mukainen seudullisen palvelurakenteen kehittäminen ja seudullisten asiakaspalvelutyötä tekevien kehittämisyksiköiden luominen)
kahta tai useampaa lääniä
kielellisten tai kulttuuristen vähemmistöjen palvelujen kehittämistä
Muihin hankkeisiin avustuksen myöntää lääninhallitus.
Avustusta haetaan liitteenä olevalla lomakkeella. Hakemus tulee jättää lääninhallitukselle viimeistään 31.12.2003 ennen virka-ajan päättymistä. Lääninhallitus toimittaa sosiaali- ja terveysministeriön päätettäväksi tulevat avustushakemukset välittömästi ministeriölle. Lääninhallitus antaa näistä hakemuksista lausuntonsa ministeriölle viimeistään 27.2.2004. Lääninhallitukset tekevät niille kuuluvat avustuspäätökset viimeistään 27.2.2004. Sosiaali- ja terveysministeriö tekee päätökset myönnettävistä avustuksista 31.3.2004 mennessä.
Lomakkeet ovat Internetissä myös osoitteessa http://www.lomake.fi/ sosiaali- ja terveysministeriön lomakkeistossa.
Valtionavustusten myöntämisessä, käyttämisessä, maksamisessa ja käytön valvonnassa noudatetaan sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annettua lakia (733/1992), liitteenä olevaa voimavara-asetusta ja valtionavustuslakia (688/2001).
Lisätietoja valtionavustuksesta antavat lääninhallitukset ja sosiaali- ja terveysministeriössä apulaisosastopäällikkö Olli Kerola, puh. (09) 160 73859, hallitusneuvos Lauri Pelkonen, puh. (09) 1607 74113, sosiaalineuvos Martti Lähteinen, puh. (09) 160 74351, erikoistutkija Pirjo Marjamäki, puh. (09) 160 74145 ja ylitarkastaja Saila Nummikoski, puh. (09) 160 74345. Alkoholiohjelman osalta lisätietoja antavat hallitusneuvos Ismo Tuominen, puh. (09) 160 74018 ja ylitarkastaja Kari Haavisto, puh. (09) 160 74177.
JAKELU:
Kunnat
Sairaanhoitopiirit
Erityishuoltopiirit
Lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastot
TIEDOKSI:
Suomen Kuntaliitto
Lääninhallitusten alueelliset palvelupisteet
Sosiaalialan osaamiskeskukset
LIITE
Voimavara-asetus ja asetusmuutos
Hakulomake
Sosiaalialan kehittämishankkeen toimeenpanosuunnitelma