Hyppää sisältöön
  • Valtioneuvosto
    • Valtio­neuvoston kanslia
    • Puolustus­ministeriö
    • Liikenne- ja viestintä­ministeriö
    • Ulko­ministeriö
    • Valtio­varain­ministeriö
    • Työ- ja elinkeino­ministeriö
    • Oikeus­ministeriö
    • Opetus- ja kulttuuri­ministeriö
    • Sosiaali- ja terveys­ministeriö
    • Sisä­ministeriö
    • Maa- ja metsätalous­ministeriö
    • Ympäristö­ministeriö

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
  • Vállje giela Davvisámegiella
Media
Sosiaali- ja terveysministeriö
Navigation
  • Etusivu Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen Terveys- ja päihdehaittojen ehkäisy, osallisuus, tartuntataudit, ympäristöterveys
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut Palvelujärjestelmä ja vastuut, hyvinvointialueet, henkilöstö, asiakkaan asema, asiakasmaksut, lääkkeet
    • Toimeentulo Suomen sosiaaliturvajärjestelmä, tuet ja etuudet, eläketurva
    • Vakuutusasiat Vakuutustoiminta, pakolliset ja vapaaehtoiset vakuutukset
    • Työelämä Työolot, työhyvinvointi, työterveyshuolto
    • Tasa-arvo Tasa-arvopolitiikka, samapalkkaisuus
    • EU ja kansainväliset asiat EU, pohjoismainen yhteistyö, WHO, YK, ILO
    • Rahoitus ja avustukset EU-rahoitus, valtionavustukset, terveyden edistämisen määrärahat
  • Ajankohtaista
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
  • Julkaisut
  • Ministeriö
  • Yhteystiedot
  • Tiedotteet ja uutiset
  • Kolumnit
  • Päätökset
  • Lausuntopyynnöt
  • Tapahtumat
  • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
  • Tilaa aineistoja
  • STM sosiaalisessa mediassa
  • Uutiskirjeet
  • Avoimet työpaikat
  • Kuntainfot
suomi svenskaLäs artikeln på svenska

Lapsen elatusavun perintä vuodenvaihteessa 2004 - 2005 KT 8/2004

Julkaisuajankohta 2.12.2004 22.00
Tyyppi:Tiedote N5-37657

LAPSEN ELATUSAVUN PERINTÄ VUODENVAIHTEESSA 2004 – 2005

Vuoden 1999 alusta voimaan tulleen elatusturvalain (671/1998) ja lapsen elatuksesta annetun lain muuttamisesta annetun lain (673/1998) siirtymäsäännösten mukaan ennen lain voimaan tuloa kertyneet elatusapu- ja tukisaatavat vanhentuvat yhtenä eränä vuoden 2004 lopussa. Vuoden 1999 alusta kertyvät saatavat vanhenevat viiden vuoden kuluessa erääntymisvuotta seuraavan kalenterivuoden alusta lukien. Niin kutsutun vanhan elatusapurästin lisäksi 31.12.2004 vanhenevat siten myös vuoden 1999 elatusapu- ja elatustukisaatavat. Samaan aikaan elatusapusaatavan kanssa vanhenee sen viivästyskorkorästi.

Sosiaali- ja terveysministeriö, oikeusministeriö, elatusturvajärjestelmän atk-ohjelmia valmistavat yritykset sekä eräiden kuntien elatusturva-asioiden hoitajat ovat käyneet neuvotteluja vuoden vaihteessa tarvittavista toimenpiteistä. Neuvottelumuistio liitteenä (Liite 1).

Ulosottoviranomaisille tehtävistä ilmoituksista säädetään elatusturva-asetuksen (672/1998) 5 §:ssä. Sosiaali- ja terveysministeriö lähettää oheisena tiedoksi myös oikeusministeriön tiedotteen elatusapurästin vuosi-ilmoituksista ulosottomiehille 1.1.2005 lukien (Liite 2).

Lisätietoja

Lisätietoja antaa hallitussihteeri Eeva Kangasniemi, puh. (09) 160 74352.

LIITTEET  

Liite 1. Lapsen elatusavun perintä vuodenvaihteessa 2004 - 2005. Neuvottelumuistio
Liite 2.  Elatusapurästin vuosi-ilmoitukset ulosottomiehelle 1.1.2005 lukien

JAKELU

 Sosiaalilautakunnat ja vastaavat toimielimet
 Lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastot
 Suomen Kuntaliitto
 Oikeusministeriö
 Hallinto-oikeudet
 Yksinhuoltajien ja yhteishuoltajien liitto
 Elatusvelvollisten liitto
 Sosiaaliavustajat (Tukholma ja Pietari)

 

Liite 1.

Lapsen elatusavun perintä vuodenvaihteessa 2004 – 2005

MUISTIO NEUVOTTELUTILAISUUKSISTA 27.5. JA 14.10.2004

Tarpeellisen yhdenmukaisuuden saavuttamiseksi on sosiaali- ja terveysministeriön, oikeusministeriön, Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupunkien sekä elatusavun atk-ohjelmia valmistavien Abilita Oy:n, SofTieto Oy:n, TietoEnator Oyj:n ja WM-data Novo:n edustajien neuvotteluissa 27.5.2004 ja 14.10.2004 sovittu seuraavista elatusavun perintätehtäviä hoitaville viranomaisille esitettävistä suosituksista yhteisiksi toimintatavoiksi:

Elatusapuvelan vanhentuminen perintäuudistuksen siirtymäsäännösten mukaan

Vuoden 2004 lopussa vanhenevat pääsäännön mukaan

yhtenä kokonaisuutena ns. vanha rästi eli ennen vuotta 1999 erääntynyt lapsen saatava mahdollisine viivästyskorkoineen sekä ennen vuotta 1999 maksettuun elatustukeen perustuva kunnan saatava ja

ns. uudesta rästistä vuonna 1999 erääntynyt lapsen saatava viivästyskorkoineen sekä samana vuonna maksettuihin elatustukiin perustuva kunnan takautumissaatava.

Saldotäsmäytys ja muut ilmoitukset ulosoton ja kuntien välillä

Ulosottomies perii kunnan toimielimen ilmoittamaa saatavaa. Ulosotto ei siten tutki elatusapurästin sisältöä, sillä se kuuluu kunnan toimivaltaan.

Yllä mainittuja 31.12.2004 vanhenevia rästejä ei enää mainita kuntien vuosi-ilmoituksessa. Näille rästeille voi kohdentaa suorituksen, joka on maksettu ulosottomiehelle viimeistään 31.12.2004.

Kuitenkin se osa vanhentuneesta rästistä, joka ei ulosmittauksen vuoksi vanhene, tulisi ilmoittaa vuosi-ilmoituksessa. Lisäksi tästä rästistä kunnan toimielimen toivotaan ilmoittavan ulosmitatun summan, ulosmittauspöytäkirjan päivämäärän sekä sen ulosottopiirin nimen, jonka ulosottomies on ulosmittauksen toimittanut.

Kunnan toimielimen vuosi-ilmoituksen tulisi 1.1.2005 jälkeen sisältää:

Vanhan rästin osan, jota vanhentuminen ei koske (rästiin ulosmitattu summa, ulosmittauksen päivämäärä ja ulosottopiiri)

v. 2000 erääntynyt lapsen rästi, kunnan rästi ja rästi yhteensä sekä korkorästi

v. 2001   " "  "  "

v. 2002   " "  "  "

v. 2003   " "  "  "

v. 2004   " "   "  "

v. 2005 rästi per tulostuspäivä ja juokseva elatusapu.

Elatusturva-asetuksen 5 §:n mukaan vuosi-ilmoitus pitää tehdä vuosittain helmikuun loppuun mennessä. Kunnan toimielimen toivotaan kuitenkin tekevän vuonna 2005 vuosi-ilmoituksen jo tammikuussa mahdollisimman pian ulosottomiehen vuonna 2004 perittyjen varojen tilityksen jälkeen, koska ulosotossa viedään manuaalisesti kunnan viranomaisen vuosi-ilmoituksessa antamat tiedot ulosoton tietojärjestelmään. Järjestelmästä poistetaan samalla ne vanhentuneet rästit, joita ei enää vuoden 2005 vuosi-ilmoituksessa ole. Samalla tarkastetaan ne ulosmittaukset, jotka vanhenevan rästin osalta ovat voimassa. Sellaisen vanhentuneen rästin suuruutta, josta ei ole tehty ulosmittausta, ei tarvitse ulosottoviranomaisille erikseen ilmoittaa.

Oikeusministeriö ohjeistaa ulosottopiirejä tilittämään vuonna 2004 perityt varat viimeistään 14.1.2005 ja aloittamaan saldotäsmäytykset niistä tapauksista, joissa on mukana vanhentuneita vuosia. Sosiaali- ja terveysministeriö suosittaa kunnille, että vuosi-ilmoitukset tehtäisiin vuonna 2005 jo tammikuussa. Jos saldotäsmäytyksen jälkeen tulee vielä vanhentuneita saatavia koskevia suorituksia, lähetetään uusi saldotäsmäytys.

Vuodenvaihteessa saatujen suoritusten kohdentaminen

Kunnissa joudutaan vuodenvaihteen 2004-2005 tilannetta silmällä pitäen ratkaisemaan muun muassa ulosoton kautta tulleiden suoritusten kohdentamiseen liittyviä kysymyksiä. Ulosottomiehen perimät elatusapuerät kohdennetaan pääsääntöisesti vanhimman perittävissä olevan vuoden yhteenlasketun elatusapurästin suoritukseksi (laki lapsen elatuksesta annetun lain muuttamisesta, 673/1998,16 a §). Poikkeuksen muodostavat palkan ulosmittauksella ja etuoikeudella perityt saatavat (elatusapulain voimaantulosäännös) sekä lapselle suoritettavan elatusapusaatavan ja kunnan elatustukisaatavan jakosääntö (elatusturvalaki 18 §).

Ulosottomiehelle ennen 1.1.2005 tulleiden suoritusten kohdentamisessa on merkitystä sillä, onko varat peritty palkan ulosmittauksella tai etuoikeudella.

Palkan ulosmittauksella (mutta ei etuoikeudella) perittyjen varojen kohdentamisjärjestys on seuraava:

1.1.1996 – 31.12.1998 erääntynyt lapsen saatava (ja mahdollinen viivästyskorko )

1.1.1999 lukien erääntynyt lapsen saatava ja viivästyskorko

1.1.1996 – 31.12.1998 erääntynyt kunnan saatava

1.1.1999 lukien erääntynyt kunnan takautumissaatava.

Etuoikeudella perittyjen varojen kohdentamisjärjestys:

vuonna 1999 erääntynyt lapsen saatava ja viivästyskorko

1.1.2000 lukien erääntynyt lapsen saatava ja viivästyskorko,

vuonna 1999 erääntynyt kunnan takautumissaatava

1.1.2000 lukien erääntynyt kunnan takautumissaatava

Muutoin kuin palkan ulosmittauksella tai etuoikeudella perittyjen varojen kohdentamisjärjestys:

vanhaan rästiin kuuluva lapsen saatava (ja mahdollinen viivästyskorko)

uuteen rästiin kuuluva lapsen saatava ja viivästyskorko

vanhaan rästiin kuuluva kunnan saatava

uuteen rästiin kuuluva kunnan takautumissaatava.

Kuntien tulee kohdentaa saatavat niiden tietojen perusteella, mitä ulosotosta annetaan esimerkiksi saatavan etuoikeudesta. Tilityksessä näkyy, mille vuodelle perityt varat on käytetty. Jos elatusvelvollinen pyytää oikaisua, oikaisu tehdään jälkikäteen manuaalisesti. Jos virheellisesti kohdennetut varat on ehditty tilittää elatusavun saajalle, ne peritään tarvittaessa häneltä takaisin.

Ulosottomiehelle 1.1.2005 lukien tulleiden varojen kohdentaminen on huomattavasti yksinkertaisempaa, sillä jatkossa kaikkia perittäviä eriä koskee etuoikeus ja mahdollisuus ulosmitata palkasta. Pääsääntönä on, että suoritukset kohdennetaan uuteen rästiin seuraavassa järjestyksessä:

1.1.2000 lukien erääntynyt lapsen saatava viivästyskorkoineen

1.1.2000 lukien erääntynyt kunnan takautumissaatava.

Saatavat, joiden vanhentuminen on estetty

Elatusturvalain 16 §:n 2 ja 3 momentin mukaan muutoin vanhentunut takautumissaatava saadaan periä sen panttina olevasta omaisuudesta tai jos elatusvelvollinen on asetettu konkurssiin, saatavan perimiseksi on toimitettu ulosmittaus taikka se on valvottu julkisessa haasteessa. Kun esim. perintöosuus on ulosmitattu, ulosottoa ei enää tarvitse uudistaa kyseisen rästin osalta. Kun saatava on estetty vanhenemasta, sen maksamiseen ei saa käyttää enää mitään muuta kuin ulosmitattu kohde. Omaisuudesta tms. perityt varat voidaan kohdentaa vanhimpaan maksamattomaan rästiin.

Jos saatava on ulosmitattu tai siihen on vahvistettu pantti, kunnilla on tästä yleensä tieto ja niille on tullut asiasta ulosmittauspöytäkirja. Sama asia ei kuitenkaan ole välttämättä enää auki ulosotossa. Vanhat rästit ovat ulosotossa yhtenä eränä ja niitä koskevat tiedot joudutaan etsimään arkistosta.

On myös mahdollista, että ulosotossa aktiivisesti perittävinä olevissa tapauksissa on lisäksi ulosmitattu esimerkiksi kuolinpesä, mutta tästä ei ole tietoa kunnalla. Kunnan tiedossa ei ole voimassaolevaa vanhaa velkaa ainakaan niissä tapauksissa, joissa ulosotto on tehnyt ulosmittauksen oma-aloitteisesti kyseessä olevaan omaisuuteen. Ulosotossa näkyy yleensä helposti realisoitava omaisuus ja kaikki muut kuin hyvin vanhat toimenpiteet. Saldotäsmäytystä tehtäessä ulosottopäätös palautetaan kunnalle. Kunnat toimivat sen mukaisesti, mitä tietoja ulosotosta tulee. Jos epäselvyyksiä ilmenee, kunnasta otetaan yhteyttä ulosottoon. Kuntien on syytä katsoa palautetut asiakirjat huolellisesti läpi.

Kysymykseen, koskeeko ulosmittaus myös ulosmittaushetken jälkeen erääntyviä elatusapueriä, ei löydetty yksiselitteistä vastausta. Oikeusministeriön mukaan asian ratkaiseminen kuuluu ulosottomiehen toimivaltaan ja vanheneminen riippuu muun muassa ulosmittauksen sisällöstä (tietty summa ja erääntyvä elatusapu). Esille tuotiin lääninhallituksen ratkaisu, jossa lääninhallitus oli kumonnut ulosmittauksen erääntyvän elatusavun osalta sillä perusteella, että ulosotto ei voi tapahtua sellaisten erien suhteen, jotka eivät ole vielä erääntyneet. Jos ulosmittaus ei koske ulosmittaushetken jälkeisiä eriä ilman uutta hakemusta, nämä vanhenevat. Keskusteltiin siitä, pitääkö elatusapu laittaa jatkuvasti viiden vuoden välein ulosottoon, jolloin ongelmana on se, että ulosotto ei välttämättä tee aina uutta päätöstä. Tällöin kunnan viranomainen voi valittaa asiasta.

Todettiin, että kunnan viranomaisen ei tulisi käyttää ns. suppeaa ulosottoa, joka koskee vain rahavaroja, koska tällöin jää löytymättä realisoitava omaisuus. Tämä ei ole hyväksyttävää erityisesti siitä näkökulmasta, että kunta on asiassa lapsen ainoa toimivaltainen edustaja.

Vanhentumisen vaikutus korkoihin

Vuoden vaihteessa vanhenevat saatavat ja niiden vaikutus korkopääomaan eivät saa enää kartuttaa korkopääomaa vuonna 2005. Pohdittiin, miten vanhentuneen saatavan vaikutus korkopääomaan on poistettavissa. Vuodenvaihteessa 2004-2005 korkopääoma määriteltäisiin siten, että lasketaan lasten saatavat yhteensä vuosina 2000-2004 ja tätä pidettäisiin 1.1.2005 lähtökohtana. Tämä olisi helpoin tapa määritellä korkopääoma aina jatkossakin vuoden vaihteessa, kun yksi vuosi pitää poistaa vanhentuneena myös korkopääomasta.

Siirtymäsäännösten mukaan tähän asti korkopääoman vähennykseksi on laskettu kaikki elatusvelvollisen maksut, myös elatustukeen kohdentuneet. Vuoden 2005 alusta vain lapsen saatavalle eli korolliselle saatavalle kertyvä suoritus vähentää korkopääomaa. Edellä kuvattu menettely korkopääoman laskemisessa johtaa siihen, että joidenkin elatusvelvollisten korkopääoma lisääntyy, kun kaikki vanhalle velalle menneet suoritukset ovat vähentäneet korkopääomaa vaikka lapsen korollista saatavaa ei ole lainkaan maksettu. Jos lasten 2000 – 2004 saatavia pienempi korkopääoma otettaisiin lähtösummaksi, velalliselle edulliset siirtymäsäännökset jatkaisivat voimassaoloaan parhaassa tapauksessa seuraavat viisi vuotta. Koron pitäisi korvata lapselle sitä, että vanhenemisaika on lyhyt, joten 1.1.2005 lukien lapsella tulisi olla oikeus saada täysimääräiset korot maksamattomasta saatavastaan.

Lain esitöiden perusteella ei ole täysin selvää, kasvaako omaisuuteen kiinnitetty saatava korkoa. Asiaan vaikuttaa muun muassa se, onko ulosmittauspäätöksessä mainittu viivästyskorot. Lapsen edun mukainen tulkinta olisi, että myös omaisuuteen kiinnitetystä saatavasta kuten ulosmitatusta kuolinpesäosuudesta perittävä velkapääoma kasvaa korkoa. On vain huomioitava, että kyseessä oleva pääoma voi sisältää myös ennen 1.1.1999 kertynyttä eli korotonta pääomaa. Tammikuun 2005 korkopääoma muodostuu voimassa olevasta lapsen korollisesta saatavasta. Korkojen laskenta päättyy, kun saatava on vanhentunut tai saatava on peritty.

Kuntatilitykset ja kuntasiirrot

Perintää hoitava kunta lähettää vanhentumisen seurauksena poistetusta velasta tiedon niille kunnille, joiden saatavaa on poistettu. Kuntatilitysten ajankohdat vaihtelevat ja ne eivät välttämättä ehdi mukaan tammikuussa tehtäviin saldotäsmäytyksiin.

Vanhentunut velka jää edelliseen kuntaan, eikä sitä siis tarvitse laittaa eteenpäin uuteen kuntaan. Jos velan vanhentuminen on estetty, tämä velka siirtyy uuteen kuntaan perittäväksi. Jos velkaan, jonka vanhentuminen on estetty, tulee vielä suorituksia edelliseen kuntaan, ulosmitatut varat siirretään uuteen kuntaan. Perimisestä huolehtivan kunnan on tarkistettava, onko muilla kunnilla osuutta sellaisiin velkoihin, jotka on kiinnitetty tai joiden vanhentuminen on muutoin estetty.

Ilmoitukset elatusvelvolliselle ja elatusavun nostajalle

Pohdittiin vanhentuneista veloista ilmoittamista. Elatusvelvolliselle olisi mahdollista ilmoittaa velkojen vanhentumisesta esimerkiksi samalla kun lähetetään vuosittainen verotukseen liitettävä todistus. Myös nostajalle ilmoitettaisiin saatavan vanhenemisesta tammi-helmikuussa.

Ilmoitukset olisi syytä tehdä alkuvuodesta niin pian kuin se on kohtuudella mahdollista. Elatusvelvollisista 98 % tarvitsee verotusta varten todistuksen vasta toukokuussa ja loput pyytävät todistuksen tammikuussa veroilmoitukseen. Vanhenemisesta voidaan ilmoittaa myös verotukseen tarkoitetusta todistuksesta erillisenä tulosteena. Tapauksissa, joissa vanheneminen on estetty, ilmoituksissa saattaa olla virheitä. Tällöin on tehtävä tarvittaessa uusi ilmoitus virheen havaitsemisen jälkeen. Ilmoituksissa olisi hyvä käyttää muotoilua: "ellei myöhemmin muuta ilmoiteta" tai "käytettävissä olevien tietojemme mukaan".

Ulkomaanperintätapausten osalta pohdittiin tarvetta ilmoittaa ulkomaan viranomaiselle vanhentuneista saatavista. Viranomaiset vastaavat velkasaatavan oikeellisuudesta. Pohjoismaissa elatusapupäätös on suoraan ulosottokelpoinen, mutta ulkomailla se on julistettava täytäntöönpanokelpoiseksi ja rästit on muutettava kyseisen maan valuutaksi. Ulkomailla ei ole selvää, noudatetaanko Suomen vanhentumisaikaa. Koska perinnän käynnistäminen ulkomailla voi kestää vuosiakin, on lapsen edun mukaista, että ulkomailta kertyneet suoritukset otetaan vastaan ja käytetään lapsen saatavien korvaamiseen riippumatta siitä, milloin ne on peritty elatusvelvolliselta.

Kuntainfo
Sivun alkuun
Sosiaali- ja terveysministeriö
Social- och hälsovårdsministeriet
Ministry of Social Affairs and health

Meritullinkatu 8, 00170 Helsinki

PL 33, 00023 Valtioneuvosto

Vaihde 0295 16001

kirjaamo.stm(at)gov.fi

Tietoa sivustosta

Tietosuoja

Sivukartta

Stm.fi:n saavutettavuusseloste

Palaute

Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonala
Kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
stm.fi Sosiaali- ja terveysministeriö - kaikille mahdollisuus terveelliseen ja turvalliseen elämään.
fimea.fi Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus
stuk.fi Säteilyturvakeskus
thl.fi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
ttl.fi Työterveyslaitos
tyosuojelu.fi Työsuojeluhallinto
valvira.fi Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto
Hakusivulle
  • Etusivu
  • Vastuualueet
    • Hyvinvoinnin edistäminen
      • Lainsäädäntö
      • Terveyden edistäminen
        • Ravinto
        • Liikunta
        • Tapaturmien ehkäisy
        • Tartuntatautien torjunta
          • Vastuut tartuntatautien torjunnassa
          • Koronavirus Suomessa
            • Kaikki koronavirusta koskevat STM:n tiedotteet
            • Koronavirusepidemiaa koskevat infot ja tilannekuvat
            • STM:n antamat ohjeet koronavirustilanteessa
          • Lintuinfluenssa
        • Seksuaaliterveyden edistäminen
        • Terveyden edistäminen kunnissa ja hyvinvointialueilla
        • Tietoa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tueksi
      • Osallisuuden edistäminen
        • Asumisen turvaaminen
        • Syrjäytymisen ja köyhyyden ehkäiseminen
        • Vammaispolitiikka
        • Romanipolitiikka
        • Maahanmuuttajien sosiaaliturva, hyvinvointi ja terveys
      • Päihdehaittojen ja riippuvuuksien ehkäisy
        • Alkoholipolitiikka
          • Alkoholilaki
        • Huumausainepolitiikka
          • EU- ja kansainvälinen huumepolitiikka
          • Huumausaineiden valvonta
        • Tupakka- ja nikotiinipolitiikka
          • EU-sääntely ja yhteistyö
          • Muiden viranomaisten vastuut
          • Toimet käytön vähentämiseksi
          • WHO:n tupakkapuitesopimus
          • Kanssakäyminen tupakkateollisuuden kanssa
        • Ehkäisevä päihdetyö
        • Rahapelihaitat
          • Rahapelien haittariskien arviointi
          • Vastuutahot rahapelipolitiikassa
          • Rahapelipoliittinen ohjelma
          • Rahapelijärjestelmä
      • Väkivallan ja rikosten ehkäiseminen
        • Lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäiseminen
          • NAPE – Naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan torjunnan toimikunta
        • Ihmiskaupan ehkäiseminen
        • Rikos- ja riita-asioiden sovittelu
        • Vastuut lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisemisessä
        • Lapsiin kohdistuva väkivalta ja sen ehkäiseminen
      • Ympäristöterveys
        • Ympäristöterveydenhuollon järjestäminen
        • Terveydensuojelu
          • Kuntien vastuu terveydensuojelusta
          • Ympäristövaikutusten arviointi
          • Talousvesi
          • Ympäristöherkkyydet
        • Bioteknologia
        • Geeniteknologia
        • Kemikaalivalvonta
          • Kosmetiikkavalmisteet
          • Tatuoinnit
        • Nanomateriaalit ja -teknologia
        • Säteilysuojelu
    • Sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Lainsäädäntö
        • Lapset ja nuoret
        • Vammaiset
        • Iäkkäät ihmiset
        • Lääkehuolto
        • Asiakas- ja potilastietojen hallinta
          • Sote-tietojen toissijainen käyttö
            • Usein kysyttyä sote-tietojen toissijaisesta käytöstä
            • Toisiolain korjaaminen
              • Usein kysyttyä toisiolain korjaamisesta
        • Mielenterveys- ja päihdelainsäädännön uudistus
        • Usein kysyttyä mielenterveyslain muuttamisesta
        • Valvontalain väliaikainen muutos
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä ja vastuut
        • Hyvinvointialueet
          • Hyvinvointialueet kartalla
          • Sosiaali- ja terveysministeriön rooli hyvinvointialueiden ohjauksessa
          • Yhteistyöalueet
        • Kunnat
        • Valvontaviranomaiset
        • Yksityiset sosiaali- ja terveyspalvelut
        • Sosiaalialan osaamiskeskukset
        • Järjestöt ja yhdistykset
      • Sosiaalipalvelut
        • Sosiaalityö
        • Sosiaalipäivystys
        • Kotihoito ja kotipalvelut
        • Laitoshoito
        • Asumispalvelut ja asunnon muutostyöt
        • Perhehoito
        • Omaishoito
        • Lastensuojelu
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä lastensuojelusta Suomessa
          • Tutkimus lastensuojelun epäkohdista 1937-1983
        • Adoptio
        • Kasvatus- ja perheneuvonta, perheasioiden sovittelu
        • Huoltajuus, elatus, isyyden tunnustaminen
        • Mielenterveystyön palvelut
        • Päihdetyön palvelut
        • Vammaispalvelut ja tukitoimet
          • Tulkkauspalvelulaki viittomakielellä
          • Vammaispalvelulaki
      • Terveyspalvelut
        • Terveyskeskukset
        • Terveysneuvonta ja terveystarkastukset
        • Neuvolat
        • Seulonnat
          • Syöpäseulonnat
          • Syöpäseulonnan järjestäjille
          • Sikiöseulonnat
        • Rokotukset
          • HPV-rokotukset
        • Suun terveydenhuolto
        • Opiskeluhuoltopalvelut
          • Kouluterveydenhoito
          • Opiskeluhuollon psykologipalvelut ja kuraattoripalvelut
          • Opiskeluterveydenhuolto
        • Työterveyshuolto
        • Työttömien terveyspalvelut
        • Mielenterveyden hoito
          • Lasten ja nuorten terapiatakuu
        • Päihde- ja riippuvuushoito
        • Päivystys
        • Ensihoito
        • Sairaalat ja erikoissairaanhoito
        • Kotisairaanhoito ja kotisairaalahoito
        • Saattohoito
        • Elinsiirrot ja kudossiirrot
          • Usein kysytyt kysymykset - elinluovutus
        • Asiakas- ja potilasturvallisuus
        • Potilasdirektiivi (Rajat ylittävä terveydenhuolto)
        • Paperittomien sosiaali- ja terveydenhuolto
        • Raskauden keskeytys
      • Kuntoutus
        • Lääkinnällinen kuntoutus
        • Kuntouttava työtoiminta
        • Ammatillinen kuntoutus
          • Usein kysyttyjä kysymyksiä muutoksista nuorten ammatilliseen kuntoutukseen
        • Sosiaalinen kuntoutus
      • Lääkehoito
        • Lääkehoidon arvoketju
        • Säädökset, ohjaus, valvonta, yhteistyö
        • Lääkehoidon turvallisuus
          • Narkolepsia
            • Kooste toimista
        • Lääkehoidon kustannukset, rahoitus ja korvaukset
        • Rationaalinen lääkehoito
          • Julkaisut ja raportit
          • Järkevän lääkehoidon toimeenpano
          • Tiedonhallinta
            • Lääkehoidon digitalisaatio
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut
        • Terveydenhuollon maksut
        • Terveydenhuollon maksukatto
        • Hammashuollon maksut
        • Kotipalvelu- ja kotisairaanhoitomaksut
        • Lastensuojelun maksut
        • Palveluseteli
      • Asiakkaan ja potilaan oikeudet
        • Potilaan oikeudet
        • Sosiaalihuollon asiakkaan asema ja oikeudet
        • Hoitoon pääsy
          • Hoitopaikan valinta
        • Sosiaalipalvelujen saatavuus
        • Asiakas- ja potilastiedot
        • Muistutus, kantelu ja muutoksenhaku
        • Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava
        • Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
        • Sukupuolen vahvistaminen
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
        • Valvonta, luvat ja rekisteröinti
        • Erikoislääkäri- ja erikoishammaslääkärikoulutus
        • Kysymyksiä ja vastauksia työnjaosta ja toimintamalleista
      • Lasten, nuorten ja perheiden palvelut
        • Palvelut perheille
      • Iäkkäiden palvelut
        • Palvelut ja etuudet iäkkäille ihmisille
        • Ehkäisevät palvelut iäkkäille ihmisille
        • Veteraanit ja sotainvalidit
      • Kansainvälistä suojelua hakevien palvelut
        • Ukrainasta tulleiden henkilöiden sosiaali- ja terveyspalvelut
      • Sote-tiedonhallinta
        • Kanta-palvelujen kehittäminen
        • ICT-muutoksen valtionavustus
    • Toimeentulo
      • Lainsäädäntö
        • Usein kysyttyä eräiden Kelan maksamien etuuksien alaikärajojen nostamisesta 16 vuodesta 18 vuoteen
      • Suomen sosiaaliturvajärjestelmä
        • Sosiaaliturva lapsille ja nuorille
          • Sosiaaliturva selitettynä
          • Oppimateriaali sosiaaliturvasta
      • Lapsiperheiden tuet
      • Sotilasavustus ja muut palvelusetuudet
      • Asumistuet
        • Usein kysyttyä hallituksen esityksestä yleistä asumistukea koskevan lain muuttamiseksi
      • Työttömyysturva
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan lisäpäivien poistosta ja muutosturvasta
        • Usein kysyttyä työttömyysturvan muutoksista
        • Usein kysyttyä työssäoloehdon muutoksista
        • Usein kysyttyä muutoksista ansiopäivärahaan ja työssäoloehdon kertymiseen
      • Sairausajan toimeentulo ja korvaukset
      • Kuntoutusajan toimeentulo
      • Vammaisetuudet
      • Työtapaturmat ja ammattitaudit
        • Haittaluokitus ja haittaraha
      • Eläketurva
        • Työeläke
        • Kansaneläke
        • Takuueläke
        • Työkyvyttömyyseläke
        • Perhe-eläke
      • Veteraanietuudet
      • Urheilijoiden, apurahansaajien ja opiskelijoiden sosiaaliturva
      • Toimeentulotuki
      • Sosiaalinen luototus
      • Kansainvälinen sosiaaliturva
      • Valitusviranomaiset toimeentuloturvan päätöksissä
      • Vuorotteluvapaa ja vuorottelukorvaus
    • Vakuutusasiat
      • Lainsäädäntö
      • Vakuutuslaitokset
      • Vakuutustoiminnan valvonta
      • Vakuutusmaksujen sijoittaminen
      • Sosiaalivakuutus
        • Työeläkevakuutus
        • Tapaturmavakuutus
      • Lakisääteiset vahinkovakuutukset
        • Liikennevakuutus
          • Usein kysyttyä liikennevakuutuslain muuttamisesta
        • Potilasvakuutus
        • Ympäristövahinkovakuutus
      • Vapaaehtoiset vakuutukset
      • Sosiaalivakuutusmaksut
      • Sosiaaliturvaetuuksien indeksit ja elinaikakerroin
      • Muutoksenhaku vakuutusasioissa
      • Vakuutuslääkärit
        • Usein kysyttyä
    • Työelämä
      • Lainsäädäntö
        • Säädökset
        • Visiirien turvallisuusvaatimukset
      • Työsuojelu
        • Kansainvälinen yhteistyö
        • Lähetetyt työntekijät
        • Työehtosopimuksen yleissitovuus
      • Työsuojelu työpaikoilla
      • Työsuojeluvalvonta
        • Markkinavalvonta
        • Eurooppalainen markkinavalvontayhteistyö
        • Harmaan talouden torjunta
        • Häirinnän ja epäasiallisen kohtelun hallinta
      • Työterveyshuolto ja työkyvyn ylläpito
        • Menetetyn työpanoksen kustannukset
      • Työturvallisuus ja työhyvinvointi
      • Tasa-arvo työelämässä
      • Nuoret ja työ
      • Perhe-elämä ja työ
      • Ikääntyneet työntekijät
    • Tasa-arvo
      • Tasa-arvopolitiikka
      • Lainsäädäntö
      • Valtavirtaistaminen
      • Työelämän tasa-arvo
      • Samapalkkaisuus
      • Kansainvälinen yhteistyö
      • Vastuuviranomaiset
      • Vuoden isä -palkinto
    • EU ja kansainväliset asiat
    • Rahoitus ja avustukset
  • Ajankohtaista
    • Tiedotteet ja uutiset
    • Kolumnit
    • Päätökset
    • Lausuntopyynnöt
    • Tapahtumat
    • Ohjeet, suositukset ja yleistiedoksiannot
    • Tilaa aineistoja
      • Uutiskirje
    • STM sosiaalisessa mediassa
    • Uutiskirjeet
    • Avoimet työpaikat
    • Kuntainfot
  • Hankkeet ja säädösvalmistelu
    • Kaikki hankkeet
    • Kansallinen palvelureformi
      • Sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluvalikoima
        • Osallistuminen palveluvalikoiman periaatteiden määrittelyyn
        • Palveluvalikoiman periaatteet - UKK
      • Päivystys- ja sairaalaverkon uudistaminen
    • Hyvän työn ohjelma 2024-2027
      • Ammattihenkilöitä koskevan lainsäädännön uudistus
      • Vetoa ja pitoa -valmennus- ja kehittämiskokonaisuus
      • Tietopohja ja ennakointi
    • Sosiaaliturvauudistus
      • Yleistuki
      • Sosiaaliturvakomitea
      • Sosiaaliturvakomitean aikajana
      • Sosiaaliturvauudistuksen uutishuone
      • Sosiaaliturvauudistuksen tietopohja
      • Sosiaaliturvauudistuksen tapahtumat
    • Esteettömyysdirektiivi
    • Yksilöllistetty lääketiede
      • Genomitiedon hyödyntäminen
      • Terveysala kehittyy yhteistyöllä
      • Genomikeskus
      • Syöpäkeskus
      • Biopankkien yhtenäistäminen
      • Neurokeskus
      • Lääkekehityskeskus
      • EU:n 1+Million Genomes -aloite
      • Ihmiset ja yhteystiedot
    • Mielenterveysstrategia
    • Lapsistrategia
    • Terveys- ja hyvinvointialan kasvuohjelma
    • Kansallinen ikäohjelma
    • Työelämäohjelmat 2024-2027
    • Terveydeksi – kansallinen terveys- ja hyvinvointiohjelma
    • Omalääkäriohjelma
    • Päättyneitä hankkeita
  • Julkaisut
  • Ministeriö
    • Tehtävät ja tavoitteet
    • Johto ja organisaatio
      • Ministereiden välinen työnjako STM:ssä
      • Sosiaali- ja terveysministeri
      • Sosiaaliturvaministeri
      • Virkamiesjohto
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon ohjausosasto (OHO)
      • Sosiaaliturva- ja vakuutusosasto (SVO)
      • Turvallisuus ja terveys -osasto (TUTO)
      • Yhteisöt ja toimintakyky -osasto (YTO)
      • Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaat ja palvelut -osasto (APO)
      • Työ- ja tasa-arvo-osasto (TTO)
      • Strategia- ja talousyksikkö (STAR)
      • Henkilöstö- ja hallintoyksikkö (HEHA)
      • Kansainvälisten asioiden yksikkö (KVY)
      • Viestintäyksikkö (VIE)
    • Strategia
      • Hyvinvointitalous
    • Hallinnonala
    • Valmiusasiat
      • Varautuminen pandemiaan
      • Valmiuskeskukset
      • Hyvinvointialueiden valmius ja varautuminen
      • Valmiusasiat EU:ssa
      • Säteilyonnettomuudet
    • Kansainväliset asiat
      • Euroopan unioni
        • EU-asioiden valmistelu
      • Euroopan neuvosto EN
        • Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea
      • Yhdistyneet kansakunnat YK
      • Maailman terveysjärjestö WHO
        • WHO:n pandemiasopimus
      • Globaali terveysturvallisuus
      • Pohjoismainen yhteistyö
      • Pohjoinen ulottuvuus
      • Barentsin euroarktinen neuvosto
      • Arktinen yhteistyö
      • Kansainvälinen työjärjestö ILO
      • OECD
    • STM:n lomakkeita ja ohjeita
    • Talous ja toiminta
      • Tutkimus- ja kehittämistoiminta
      • Suunnittelu ja seuranta
        • Suunnittelun asiakirjat
        • Seurannan asiakirjat
      • Sosiaalimenot ja rahoitus
      • Palvelujen menot ja rahoitus
      • Markkinavalvontaohjelmat STM:n hallinnonalalla
    • Rahoitus ja avustukset
      • Valtionavustukset
        • Vuoden 2025 valtionavustukset
        • Vuoden 2024 valtionavustushaut
        • Vuoden 2023 valtionavustushaut
        • Vuoden 2022 valtionavustushaut
        • Vuoden 2021 valtionavustushaut
        • Vuoden 2020 valtionavustushaut
        • Valtionavustuksiin liittyvät lomakkeet
        • Valtionavustusten hakeminen, käyttö ja valvonta
      • Kestävän kasvun ohjelma
        • Ensimmäinen valtionavustushaku
        • Toinen valtionavustushaku
        • Valtionavustukset tutkimukselle
        • Neljäs valtionavustushaku
        • Viides valtionavustushaku
        • Usein kysyttyä kestävän kasvun ohjelman valtionavustushausta
      • Terveyden edistämisen määrärahat
      • Tartuntatautien valvonnan määrärahat
      • Sosiaalityön yliopistotasoisen tutkimuksen valtionavustus
        • Hankkeiden materiaalit
      • EU:n rakennerahastot (ohjelmakausi 2021 - 2027)
        • Ohjelmakausi 2014-2020
        • Ohjelmakausi 2007-2013
      • EU:n IV terveysalan toimintaohjelma EU4Health
      • Pohjoismaiset rahoitushaut
    • Neuvottelu- ja lautakunnat
    • Ministeriö työpaikkana
      • Palvelussuhde STM:ssä
      • STM:n henkilöstö tilastoin
      • Tutustu ministeriöläisiin
      • Virka- ja työehtosopimusasiakirjat
      • Turvallisemman tilan periaatteet
    • Kunniamerkit
      • Aluehallintovirastojen kautta tulevat kunniamerkkiehdotukset
      • Hallinnonalan laitosten kunniamerkkiehdotukset
      • Äitienpäiväkunniamerkit
      • Isänpäiväkunniamerkit
    • Asiointi
    • Historiaa
      • STM:n ministerit
    • Ilmoittajansuojelu
    • Tilastot
      • Tilastoja hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä
      • Tilastoja sosiaali- ja terveyspalveluista
      • Tilastoja toimeentulosta
      • Tilastoja vakuutusasioista
      • Tilastoja työelämästä
      • Tilastoja tasa-arvosta
      • Kansainvälisiä tilastoja
  • Yhteystiedot
    • Henkilöhaku
    • Verkkolaskuosoite
    • Medialle
    • Tietoa sivustosta
    • Tietosuoja
      • Tietosuojaselosteet
      • Käyttäjän oikeudet ja henkilötietojen tarkistaminen
      • Asiakirjajulkisuus ja tietopyynnöt
      • Evästeistä verkkosivustolla
    • Stm.fi:n saavutettavuusseloste
    • Palaute