Ennakointi auttaa potilasturvallisuusriskien hallinnassa
Potilaiden hoitoon liittyy huomattavia riskejä, joita voidaan rinnastaa ilmailuun tai muihin korkean riskin aloihin. Riskien hallinta ei kuitenkaan ole ollut potilaan hoidossa samalla tasolla. Sairaalahoitoon tulevista potilaista joka kymmenes altistuu jonkinlaiselle haittatapahtumalle. Jopa puolet haittatapahtumista voitaisiin ehkäistä ottamalla käyttöön ennakoivia, hyviin kokemuksiin perustuvia toimintatapoja.
Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisee tänään 29. tammikuuta ensimmäisen potilasturvallisuusstrategian, jonka päätavoitteena on liittää potilasturvallisuusnäkökulma kiinteästi kaikkeen terveydenhuollon toimintaan. Strategian mukaan hoidon on oltava vaikuttavaa ja turvallista. Usein turvallisuudessa on kyse koko organisaation toimintatavasta ja johtamisesta.
Kokonaisvastuu on organisaation johdolla, potilaat mukaan hoidon turvallisuuteen
Organisaation johto on kokonaisvastuussa potilasturvallisuudesta, ja turvallisuusnäkökohdat on otettava huomioon kaikessa toiminnassa. Turvallisen hoidon edellytyksiä ovat esimerkiksi henkilökunnan riittävä määrä, toimiva tiedon kulku ja yhteisesti sovitut konkreettiset käytännöt. Myös uusi henkilökunta on perehdytettävä huolellisesti sovittuihin käytäntöihin. Taloudelliset tekijät eivät saa olla ratkaisevassa osassa silloin kun on kyse turvallisuudesta.
Esimerkiksi ilmailussa on vakiintunut käytäntö raportoida ja käsitellä sattuneita haittatapahtumia ja riskitilanteita. Niiden perusteella korjataan toimintaa turvallisemmaksi. Samanlaisia malleja halutaan ottaa käytäntöön myös terveydenhuollossa. Tämä edellyttää, että asioita voidaan käsitellä työntekijän kannalta niin, ettei häntä leimata syntipukiksi. Raportointi on hyvä menetelmä tarkastella työtä ja siinä mahdollisesti esiintyviä riskejä. Terveydenhuoltolakiesitykseen on luonnosteltu oma pykälä, jonka mukaan organisaatioilta edellytetään laatu- ja potilasturvallisuusjärjestelmää.
Potilasturvallisuus on sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden sekä potilaiden yhteinen asia. Potilaan mukaan ottaminen edellyttää sitä, että potilas saa riittävästi ymmärrettävää tietoa hoidostaan, sairaudestaan, hoitomenetelmistä, lääkkeistä ja vaihtoehdoista. Potilaalla on usein lopulta paras kuva omasta tilanteestaan. Kehitettävää on siinä, miten sattuneesta haittatapahtumasta keskustellaan potilaan kanssa.
Tavoitteena muuttaa toimintakulttuuria
Strategian tavoitteina on vuoteen 2013 mennessä saada aikaan selviä muutoksia potilasturvallisuuden käytäntöihin ja toimintakulttuuriin. Potilasturvallisuusstrategian on valmistellut sosiaali- ja terveysministeriön asettama potilasturvallisuuden ohjausryhmä, jonka työ jatkuu vielä tämän vuoden loppuun. Jatkossa sosiaali- ja terveysministeriö vastaa potilasturvallisuuden säädösten valmistelusta ja Terveyden ja hyvinvoinninlaitos vastaa strategian käytännön toimeenpanosta.
Asia on ajankohtainen myös muualla Euroopassa, sillä EU valmistelee omaa potilasturvallisuussuositusta. EU:n suosituksen oletetaan tulevan hyväksytyksi kesäkuussa 2009.
Lisätietoja: lääkintöneuvos Erna Snellman puh. (09) 160 74190
Potilasturvallisuusstrategia on kokonaan luettavissa sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivuilla osoitteessa: www.stm.fi/julkaisut