Valtionavustukset sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeisiin vuonna 2006
Vuoden 2006 valtion talousarvioesitykseen sisältyy 55 230 000 euron määräraha käytettäväksi kuntien ja kuntayhtymien sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeisiin. Määräraha suunnataan Kansallisen terveydenhuollon kehittämishankkeen, Sosiaalialan kehittämishankkeen ja Alkoholiohjelman mukaiseen kehittämistyöhön kunnissa ja kuntayhtymissä valtioneuvoston 6.10.2005 antaman Kehittämishankeasetuksen mukaisesti. Valtionavustuksille määritellyt painoalueet ja hakumenettelyt pysyvät samoina kuin vuonna 2005. Tiedot painoalueista ja hakumenettelystä saa Hakijan oppaasta (Valtionavustuksen hakeminen sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeille vuosina 2005-2007, STM, Oppaita 2004:15).
Sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittäminen on erityisen tärkeää nyt kun maassamme on käynnistymässä koko kunta- ja palvelurakenteen uudistaminen. Sosiaali- ja terveydenhuollon valtionavustukset tarjoavat lisäresursseja kunnille ja kuntayhtymille palvelurakenteiden ja toimintakäytäntöjen kehittämistyöhön. Sosiaali- ja terveysministeriö pitää tärkeänä, että kunnissa valmistellaan vahvasti perustyöhön kytkeytyviä ja laajaan kuntien väliseen yhteistyöhön perustuvia kehittämishankkeita, jotka tuottavat kestäviä parannuksia palveluihin.
On tarkoituksenmukaista, että sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteita ja toimintakäytäntöjä uudistetaan rinnakkain. Vaikka sosiaalialan ja terveydenhuollon osalta painoalueet on osittain määritelty erikseen, ministeriö tulee päätöksenteossaan huomioimaan laajassa yhteistyössä tehdyt hankehakemukset.
Sosiaalialan kehittämishankkeen mukaiset kuntien ja kuntayhtymien kehittämishankkeet
Sosiaalialan kehittämishanke on toimikautensa puolivälissä. Suurimmat kehittämistyön panostukset tulevat ajoittumaan toimikauden jälkimmäiselle puoliskolle. Kahden seuraavana vuoden aikana rahoitetaan sosiaalipalvelujen kehittämistä Alkoholiohjelman mukaiset hankkeet mukaan lukien yhteensä 50 miljoonalla eurolla. Tulevien vuosien haasteena on saada liikkeelle myös niiden painoalueiden mukaista kehittämistyötä, jota kahden edellisen vuoden aikana ei ole riittävästi käynnistetty.
Tällaisia painoalueita ovat vammaispalveluiden sekä sosiaalialan henkilöstön tehtävärakenteen ja työolojen kehittäminen. Vammaispalveluissa keskeisintä on asumispalvelujen kehittäminen ja vammaisten selviytymisen tukeminen omassa lähiyhteisössään. Valtionavustuksilla voidaan tukea myös kuntien yhteistyötä vammaispalveluihin liittyvän erityisosaamisen vahvistamiseksi omalla alueella. Henkilöstöä koskevalla painoalueella tavoitteena ovat hankkeet, jotka kohdentuvat johtamisen tai tehtävärakenteen ja mitoituksen kehittämiseen ja joissa hyödynnetään selkeästi eri ammattiryhmien ja sosiaalialan uusien tutkintojen tuottamaa osaamista.
Tarkoitus on, että kunnat huomioisivat myös varhaiskasvatuksen kehittämishaasteet valmistellessaan eri painoalueiden mukaisia kehittämishankkeita. Lisäksi esim. lastensuojelun avohuollon, varhaisen puuttumisen sekä henkilöstön kehittämisen painoalueilla on tarkoituksenmukaista huomioida myös lähisuhde- ja perheväkivaltaan liittyvät haasteet.
Sosiaalihuollon tietoteknologian kehittämisen painoalueella tavoitteena ovat selkeästi seudulliset tai alueelliset hankkeet, vain erityisen painavista syistä rahoitusta voi saada yhden kunnan hanke. Teknologiahankkeen tulosten pitää olla tuotteistettavia ja hyödynnettävissä myös muissa toimintaympäristöissä. Dokumentaation sisältötyöhön liittyviä hankkeita voidaan rahoittaa, jos ne niveltyvät valtakunnalliseen aikatauluun ja toimivat tiiviissä yhteistyössä valtakunnallisen hankkeen kanssa. Rahoituspäätöksiä tehtäessä priorisoidaan myös erilaisten sähköisten työvälineiden käyttöä ja hyödyntämistä, sähköisen asioinnin uusia innovaatioita sekä sähköisen konsultoinnin jatkohankkeita, jotka hyödyntävät aikaisempia kokeiluja.
Sosiaalialan kehittämishankkeessa tuetaan kuntien ja alueiden suunnitelmallista palvelujen kehittämistyötä. Suunnitelmallisen kehittämistyön edistämiseksi aluejohtoryhmät hyväksyvät vuosittain sosiaalialan osaamiskeskusten kuntien kanssa yhteistyössä valmistelemat alueelliset toimintaohjelmat, joissa kuvataan alueen erityispiirteet ja kuntien kehittämistarpeet. Alueellisiin toimintaohjelmiin tukeudutaan entistä enemmän tehtäessä hankeavustuspäätöksiä sekä ministeriössä että läänihallituksissa.
Alkoholiohjelman mukaiset kehittämishankkeet
Alkoholiohjelman mukaisia hankehakemuksia jätettiin vuoden 2005 kierroksella suhteellisen vähän. Kuntien ja seutukuntien toivotaan hyödyntävän laajemmin mahdollisuutta hakea rahoitusta hankkeille, joissa kehitetään alkoholi- ja muiden päihdehaittojen ehkäisyn ja vähentämisen toimintamalleja, palveluita ja yhteistyön rakenteita.
Valtionavustuksen hakijoiden toivotaan ottavan huomioon, että päihdehaittojen ehkäisy edellyttää laaja-alaista ja monipuolista toimintaa. Osaamisen, työmenetelmien ja toimintamallien kehittämisen tulee tavoitella pitkäkestoista vaikutusta. Hankkeiden tulisi myös syventää ja laajentaa eri toimijoiden yhteistyötä paikallisella tai seututasolla. Erityisesti huomiota tulisi kiinnittää siihen, että hankkeiden tavoitteiden kannalta keskeiset tahot mobilisoidaan ja sitoutetaan toimintaan.
Kansallisen terveydenhuollon hankkeen mukaiset kehittämishankkeet
Kansallisen terveyshankkeen osalta toivotaan erityisesti perusterveydenhuollon seudulliseen rakentamiseen ja perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyön kehittämiseen tähtääviä hankkeita. Ministeriön päättämien mielenterveyshankkeiden ja ehkäisevän työn hankkeiden osalta tullaan vuoden 2005 tavoin keskittämään voimavarat laajoihin ja kattaviin hankkeisiin.
Merkittävä osa rahoituksesta aiotaan tälläkin rahoituskierroksella kohdistaa terveydenhuollon tietoteknologian kehittämiseen. Tavoitteena on valtakunnallisesti yhteen toimivan sähköisen potilasasiakirjajärjestelmän aikaan saaminen. Valtionavustusta myönnetään ensisijaisesti sellaisiin valtakunnallisesti laajoihin hankkeisiin, joiden avulla käytössä olevat sähköiset potilaskertomusjärjestelmät saadaan vastaamaan kansallisia määrittelyjä sekä sellaisiin laajoihin alueellisiin hankkeisiin, joiden avulla edistetään tarkoituksenmukaisen IT-infrastruktuurin aikaansaamista, tietoturvavaatimusten toteutumista ja kansallisten tietojärjestelmäpalveluiden käyttöönottoa.
Myös laboratorio- ja kuvantamispalvelujen kehittämisessä valtakunnallista ohjausta tullaan tehostamaan syksyn aikana.
Kehittämishankkeiden painoalueet
Valtionavustusten painoalueet pysyvät samoina kuin vuonna 2005. Lääninhallitusten ja ministeriön painoalueet on määritelty erikseen:
Lääninhallituksen rahoituksella päätettävät hankkeet
Sosiaalialan kehittämishanke
Vanhusten palveluiden saatavuuden ja laadun parantaminen
Varhaisen puuttumisen -työmenetelmien käyttöönotto
Lastensuojelun avo- ja sijaishuollon palveluiden saatavuuden ja laadun parantaminen
Palveluohjausmenettelyn käytön laajentaminen
Vammaispalveluiden saatavuuden ja erityisosaamisen parantaminen
Sosiaalihuollon henkilöstön tehtävärakenteen ja työolojen kehittäminen.
Alkoholiohjelma
Viranomaisten, järjestöjen, kuntalaisten ja elinkeinoelämän yhteistyön parantaminen alkoholihaittojen ehkäisyssä ja vähentämisessä paikallistasolla tai seudullisesti
Nuorten alkoholin käytön ehkäisy ja alkoholin haitoista kärsivien perheiden tukeminen ja hoito erityisesti lasten hyvinvoinnin näkökulmasta
Alkoholin riskikulutuksen aiheuttamien haittojen vähentäminen varhaisvaiheen tukitoimin
Päihdepalvelujen laatusuositusten toimeenpano.
Kansallinen terveydenhuollon hanke
Hoitoon pääsyn turvaaminen
Terveyskeskusten toimivuuden varmistaminen ja ennalta ehkäisevä työ
Terveyskeskusten ja erikoissairaanhoidon yhteistyön kehittäminen ja palvelujen tehostamiseen tähtäävät järjestely
Henkilöstön saatavuuden ja osaamisen turvaaminen.
Sosiaali- ja terveysministeriön päätöksellä rahoitettavat hankkeet
Tietoteknologian käytön edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
Palvelujen tuottaminen ja kehittäminen seudullisesti (sisältää sosiaalihuollon palvelujen ja kehittämistyön kokoamisen seudullisesti, terveyskeskustoiminnan järjestämisen seudullisina ja toiminnallisina kokonaisuuksina, mielenterveys- ja päihdepalvelujen sekä lasten ja nuorten psykososiaalisten erityispalveluiden kokoamisen ja kehittämisen seudullisesti sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyönä sekä laboratorio- ja kuvantamispalvelujen kokoaminen nykyistä suurempiin yksiköihin)
Lapsiperheiden peruspalvelujen verkostoituminen ja yhteistyörakenteiden uudistaminen (PERHE-hanke)
Valtakunnallisesti merkittävät ehkäisevän työn hankkeet
Kielellisten ja kulttuuristen vähemmistöjen palvelujen kehittäminen.
Valtionavustuksen hakeminen
Lääninhallituksen päätöksellä rahoitettavien hankkeiden hakuaika päättyy joulukuun loppuun mennessä. Ministeriön päätöksellä rahoitettavien hankkeiden hakuaika päättyy helmikuun loppuun mennessä. Hakemukset jätetään sille lääninhallitukselle, jonka alueella hanketta hallinnoiva kunta tai kuntayhtymä sijaitsee. Mikäli hakija on epävarma siitä, kuuluuko hakemus ministeriön vai lääninhallituksen päätettäväksi, kannattaa hakijan ottaa yhteyttä lääninhallitukseen. Tarvittaessa lääninhallitus opastaa hakemuksen jättämisessä oikeaan paikkaan. Hakemuksissa kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota siihen että hankkeen edellyttämät henkilöstöresurssit on kirjattu hakemukseen.
Rahoitusta voi tällä hakukierroksella hakea vuosille 2006 – 2008. Hakijoita pyydetään kuitenkin huomioimaan, että hankkeiden todellinen kesto voi olla korkeintaan 2,5 vuotta. Vaikka toivottavaa on, että hankkeet pääsisivät käynnistymään välittömästi rahoituspäätöksen jälkeen, näin ei yleensä käy. Viimeiset maksatushakemukset on oltava lääninhallituksissa hyvissä ajoin ennen vuoden loppua, jolloin hankkeen lyhenevät myös loppupäästä. Kuntia ja kuntayhtymiä halutaan muistuttaa myös siitä, että vuonna 2003 rahoitettujen hankkeiden on tehtävä viimeiset maksatushakemukset hyvissä ajoin ennen vuodenvaihdetta ja hankkeita pyydetäänkin olemaan yhteydessä lääninhallituksiin viimeisen maksatushakemuksen ajankohdasta sopimiseksi. Tämä koskee myös lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn myönnettyä valtionavustusta.
Hakijan opas sekä selostus tapahtuneista muutoksista löytyy sosiaali- ja terveysministeriön verkkosivuilta osoitteesta stm-dev.navigo.fi > hankkeet > valtionavustukset. Samasta osoitteesta löytyy myös hakulomake, jota on uudistettu mm. menot- ja rahoitustaulukon osalta.
Kehittämishankkeiden rahoitukseen, hakemiseen, maksatukseen ja raportointiin liittyvissä kysymyksissä kuntia palvelevat lääninhallitusten sosiaali- ja terveysosastot :
ETELÄ-SUOMEN LÄÄNINHALLITUS:
Helsingin alueellinen palveluyksikkö: [email protected]
Hämeenlinnan toimipaikka: [email protected]
Kouvolan alueellinen palveluyksikkö: [email protected]
ITÄ-SUOMEN LÄÄNINHALLITUS:
Joensuun alueellinen palveluyksikkö: [email protected]
Kuopion alueellinen palveluyksikkö
Mikkelin toimipaikka: [email protected]
LÄNSI-SUOMEN LÄÄNINHALLITUS: [email protected]
OULUN LÄÄNINHALLITUS: [email protected]
LAPIN LÄÄNINHALLITUS: [email protected]
Ministeriössä sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeiden valtionavustusasioista vastaavat:
erikoistutkija Pirjo Marjamäki (puh. 09 – 160 73228) ja
hallitusneuvos Lauri Pelkonen (puh. 09 – 160 74113).
Terveydenhuollon kehittämishankkeen osalta lisätietoja antavat
lääkintöneuvos Jouko Isolauri (puh. 09 - 160 74194) ja
projektisuunnittelija Martta Palmunen (puh. 09 - 160 74008),
Sosiaalialan kehittämishankkeen osalta
ylitarkastaja Salme Kallinen-Kräkin (puh. 09-160 74345) ja
Alkoholiohjelman osalta ohjelmakoordinaattori Marjatta Montonen (puh. 09 - 160 74013).
Kehittämisasetuksen täydellinen nimi on "Valtioneuvoston asetus sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeiden painoalueista ja kriteereistä". Määrärahan jakautumisesta eri ohjelmiin sekä sosiaali- ja terveysministeriön ja lääninhallituksen päätöksillä suunnattavaan rahoitukseen on annettuvaltioneuvoston asetus 16.9. 2005 (valtioneuvoston asetus sosiaali- ja terveydenhuollon voimavaroista vuodelle 2006 no 754/2005).