Minister Mattila: Social- och hälsovårdsreformen genomförs i praktiken av personalen
Hälso- och sjukvårdspersonalen är nyckeln till en framgångsrik social- och hälsovårdsreform eftersom de skapar en lyckad klientrelation, tror social- och hälsovårdsminister Pirkko Mattila. Professionellt bemötande gör att klienter och patienter förbinder sig bättre till vården och tjänsterna. Då är även verksamheten verkningsfullare och effektivare.
Social- och hälsovårdsreformen påverkar arbetet för de flesta yrkesutbildade personerna inom social- och hälsovården. Främjandet av hälsa och välfärd hos befolkningen i Finland och säkerställandet av social- och hälsovårdstjänsterna betonar betydelsen av multiprofessionellt samarbete. För att förändringen ska lyckas ska både den yrkesmässiga ledningen och personalens deltagande stärkas.
- Genom att stärka social- och hälsovårdens servicestruktur kan man bättre än tidigare stöda personalens arbete samt deras utveckling och nätverk, sammanfattade minister Pirkko Mattila tisdagen den 3 oktober i sitt tal vid en chefsutbildning i Kouvola som social- och hälsovårdens fackorganisation Tehy arrangerat.
Minister Mattila påminde att social- och hälsovårdsreformen görs för hela Finlands befolkning för att vi alla i framtiden ska ha mer jämlika social- och hälsovårdstjänster.
Ytterligare information
Kari Synberg, social- och hälsovårdsminister Pirkko Mattilas specialmedarbetare, tfn 050 574 2297