Blogit

Kilpailu tärkeää myös liikennevakuutuksissa

Julkaisupäivä 17.6.2016 10.55 Blogit STM

Vaikka liikennevakuutuksen tarpeellisuus on laajasti hyväksytty, pakollisen liikennevakuutuksen maksut lisäävät autoiluun kohdistuvia taloudellisia kustannuksia. Siksi on tärkeää, että liikennevakuutuksen toimeenpano toimii kustannustehokkaasti. Tämä onkin yksin syy sille, että liikennevakuuttaminen on annettu yksityisten vakuutusyhtiöiden hoidettavaksi.  Vakuutusyhtiöiden keskinäistä kilpailua markkinoilla pyritään nyt lisäämään muuttamalla vakuutusmaksun määräytymistä (niin sanottua bonusjärjestelmää) koskevat säännökset nykyistä joustavimmiksi.

Vakuutusyhtiöiden keskinäistä kilpailua markkinoilla pyritään nyt lisäämään.

Liikennevakuutusta koskevan sääntelyn tavoitteena on taata vahinkoa kärsineille taloudellinen turva liikenneonnettomuuksien varalta. Samalla suojaa saavat myös ne, jotka ovat toiminnallaan tai laiminlyönnillään aiheuttaneet vahingot. Lain taustalla olevan direktiivin tavoitteena on edistää ihmisten ja tavaroiden vapaata liikkuvuutta EU:n alueella ja siten edistää myös talouskasvua. Direktiivi on minimidirektiivi, joten vahinkoa kärsineille voidaan kansallisesti antaa direktiiviä edellyttämää parempi vakuutusturva, kuten Suomessa on monilta osin tehtykin.

Direktiivin tavoitteena on edistää ihmisten ja tavaroiden vapaata liikkuvuutta EU:n alueella.

Ensi vuoden alusta voimaan tulevalla liikennevakuutuslailla uudistetaan vuonna 1960 voimaan tulleen liikennevakuutuslain rakenne kokonaisuudessaan ja korjataan lainsäädännössä ilmenneitä puutteita. Uuden lain nykyistä selkeämmät säännökset vähentävät hallinnollista taakkaa ja lain toimeenpanon kustannuksia. Uusi laki ei sisällä merkittäviä muutoksia liikennevakuutuksen perusperiaatteisiin. Kysymys onkin ennen kaikkia lainsäädännön selkeyttämisestä ja modernisoinnista.

Uuden lain nykyistä selkeämmät säännökset vähentävät hallinnollista taakkaa

Tulevaisuudessa on mahdollista, että ajoneuvoja voidaan kuljettaa yhä enemmän tietotekniikan avulla (ns. robottiautot). Ehdotettu laki ei aseta esteitä tällaisten moottoriajoneuvojen vakuuttamiselle.

Lainvalmistelun aikana käytiin runsaasti keskustelua siitä, onko liikennevakuutuslain soveltamisala muodostunut liian laajaksi. Hallituksen esitykseen sisältyi ehdotus moottoriajoneuvokilpailuun osallistuvan ajoneuvon kuljettajan vakuutusturvan rajaamisesta. Eduskunta ei kuitenkaan ehdotusta hyväksynyt moottoriurheilujärjestöjen muuttuneen kannan johdosta. Eduskunnan selkeää tukea nykyiselle laajalle ulottuvalle liikennevakuutusturvalle voidaankin pitää merkittävänä linjauksena myös tulevaisuutta ajatellen.

Eduskunnan selkeää tukea nykyiselle laajalle ulottuvalle liikennevakuutusturvalle voidaankin pitää merkittävänä linjauksena myös tulevaisuutta ajatellen.

Samaan aikaan liikennevakuutuslainsäädännön uudistuksen kanssa tulee voimaan myös uusi laki liikenneturvallisuusmaksusta. Kysymyksessä on liikennevakuutusta harjoittavilta vakuutusyhtiöltä perittävä veronluontoinen maksu, josta nykyisin säädetään sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa. Maksulla kerätyt varat käytetään, kuten nykyisinkin, liikenneturvallisuustyön tukemiseen. Liikenneturvallisuusmaksua koskevan lainsäädännön uudistamisella voidaan taata liikenneturvallisuustyön rahoitus ja laatu myös tulevaisuudessa.

Liikenneturvallisuusmaksua koskevan lainsäädännön uudistamisella voidaan taata liikenneturvallisuustyön rahoitus ja laatu myös tulevaisuudessa.

Hannu Ijäs

johtaja, vakuutusmarkkinayksikkö, vakuutusosasto