Asiakkaan ja potilaan oikeudet
Potilaiden ja sosiaalihuollon asiakkaiden asemaa sekä oikeuksia turvataan laeissa.
Laeissa määritellään ne oikeudelliset periaatteet, joiden mukaan potilaita ja sosiaalihuollon asiakkaita on kohdeltava.
- Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 (Finlex)
- Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000 (Finlex)
Potilaalla ja sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus saada asianmukaista ja laadultaan hyvää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelua. Hoidon tai toimenpiteiden vaihtoehdoista on kerrottava avoimesti ja ymmärrettävästi.
Potilasta ja sosiaalihuollon asiakasta on kohdeltava loukkaamatta hänen ihmisarvoaan, vakaumustaan tai yksityisyyttään.
Apua tarvitsevan oikeus palvelujen saatavuuteen
Apua tarvitsevalla on oikeus saada sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja laissa säädetyn ajan kuluessa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakirjojen salassapito
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakirjat ja niissä olevat tiedot ovat salassa pidettäviä. Potilaalla ja sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus tietää, mihin hänen tietojaan käytetään.
Valittaminen eli potilaan ja asiakkaan oikeusturvakeinot
Jos potilas tai sosiaalihuollon asiakas ei ole tyytyväinen saamaansa palveluun, hoitoon tai kohteluun, hän voi
- tehdä muistutuksen toimintayksikön vastuuhenkilölle
- tehdä kantelun valvovalle viranomaiselle.
Sosiaalihuollossa asiakas voi lisäksi hakea muutosta saamaansa päätökseen.
Potilasvahingosta voi hakea korvausta Potilasvakuutuskeskuksesta.
Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava
Kun asiakas kokee tulleensa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa väärin kohdelluksi tai kaipaa neuvoja oikeuksistaan, hän voi selvitellä tilannettaan potilasasiamiehen tai sosiaaliasiamiehen kanssa.