Hallituksen tasa-arvo-ohjelma 2020–2023
Hallituksen tasa-arvo-ohjelma 2020–2023 kokosi yhteen pääministeri Sanna Marinin hallituksen tavoitteet ja toimenpiteet sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi. Tasa-arvo-ohjelma perustui hallitusohjelmaan ja tuki osaltaan sen toimeenpanoa.
Ohjelmaa toimeenpantiin kaikissa ministeriöissä. Sosiaali- ja terveysministeriö koordinoi toimeenpanoa.
Ohjelman loppuraportti julkaistiin 22.2.2023
- Hallituksen tasa-arvo-ohjelma 2020–2023. Loppuraportti (STM:n raportteja ja muistioita 2022:9)
- Suomi tasa-arvon kärkimaaksi. Hallituksen tasa-arvo-ohjelma 2020-2023 (STM:n julkaisuja 2020:35)
Toimenpiteet
- Palkka-avoimuuden edistäminen lainsäädännössä. Perustetaan kolmikantainen työryhmä valmistelemaan hallituksen tavoitetta lisätä tasa-arvolakiin henkilöstön, henkilöstön edustajien ja yksittäisten työntekijöiden oikeuksia ja tosiasiallisia mahdollisuuksia lisätä palkkatietoutta ja puuttua tehokkaammin palkkasyrjintään. STM
- Ehkäistään raskaussyrjintää. Täsmennetään lainsäädäntöä niin, että raskaus ja perhevapaan käyttö eivät saa vaikuttaa määräaikaisen työsuhteen jatkumiseen. Selvitetään perhevapaalta palaavien työsuhdeturvan parantamista ja ryhdytään selvityksen tulosten perusteella tarvittaviin lainsäädäntö- ja muihin toimiin. Asia käsitellään Työ- ja elinkeinoministeriön vetämässä Työelämän tasapaino -direktiivin täytäntöönpanoa valmistelevassa kolmikantaisessa työryhmässä. TEM, STM
- Nollatuntisopimuksella ja pätkätöissä työskentelevien asemaa parannetaan. Tehdään selvitys ja vahvistetaan lainsäädäntöä. TEM
- Varmistetaan osana kotoutumisen toimenpideohjelmaa (selonteko) maahanmuuttajanaisten mahdollisuus osallistua kotoutumis- ja kielikoulutukseen. TEM
- Hallituksen tavoitteena on sukupuolten tasapuolisen edustuksen lisääminen pörssiyhtiöiden hallituksissa. Suurten ja keskisuurten pörssiyhtiöiden hallituksissa tavoitteena on, että molempia sukupuolia on vähintään 40 %. Hallituksen tavoitteena on, että tasapuolinen edustus saavutettaisiin ensisijaisesti Arvopaperimarkkinayhdistyksen hallinnointikoodin suositusten mukaisesti ja yhtiöiden omin toimin. Hallitus seuraa tavoitteessa etenemistä ja arvioi kehityksen riittävyyttä vuosit-tain. Lisäksi toteutetaan tutkimus/selvitys syistä, jotka rajoittavat naisten osuutta pörssiyhtiöiden hallitus-, toimitusjohtaja- ja johtoryhmäpaikoissa. OM, STM
- Hallitus jatkaa tavoitteellista toimintaa naisten osuuden lisäämiseksi valtio-omisteisten yhtiöiden hallituksissa ja johtoryhmissä vuodesta 2004 asetettujen tavoitteiden pohjalta. Näiden tavoitteiden ja valtion omistajapolitiikkaa koskevan periaatepäätöksen tasa-arvotavoitteiden etenemistä seurataan vuosittain hallituksen kertomuksissa eduskunnalle. VNK
- Selvitetään mahdollisuudet lisätä työajan joustoa tasapainottamaan työn ja perheen yhteensovittamista ja jaksamaan työuralla pidempään. Tavoitteena on parantaa erityisesti pienten lasten vanhempien ja ikääntyvistä omaisista huolehtivien mahdollisuuksia osa-aikatyöhön. TEM
- Yhdistetään äitiys- ja isyyslait vanhemmuuslaiksi. OM
- Edistetään vuoroviikkoasumista koskevan selvityksen toimenpide-ehdotuksia. OM
- Tuetaan tasa-arvoista vuorovanhemmuutta. Mahdollistetaan lapselle kaksi tasavertaista osoitetta. VM
- Säädetään velvoittavista tasa-arvosuunnitelmista varhaiskasvatuksessa. STM
- Oikeus oppia –ohjelman hankkeilla valmistellaan lainsäädäntöä, pysyviä rahoitusjärjestelyitä sekä yhdenvertaisuutta vahvistavia vaikuttavia käytänteitä ja toimintatapoja. Tavoitteena on mm. kaventaa ja ennaltaehkäistä sosioekonomisesta taustasta, maahanmuuttajataustasta tai sukupuolesta johtuvia oppimiseroja. OKM
- Oikeus oppia –ohjelmassa toteutetaan perusopetuksen opettajien, varhaiskasvatuksen henkilöstön ja johdon sekä koulujen johtajien täydennyskoulutuksen kehittämishanke. Tavoitteena on sukupuolten tasa-arvon edistäminen ja koulutuksen ja työelämän sukupuolisegregaation lieventäminen. OKM
- Opetus- ja ohjaushenkilöstön ammatillinen ja pedagoginen osaaminen tulee varmistaa. Myönnetään rahoitusta ammatillisen koulutuksen opettajien ja ohjaajien palkkaamiseen sekä opetuksen ja ohjauksen tukitoimiin. Tavoitteena on ehkäistä opintojen keskeyttämistä, tehostaa koulutuksen läpäisyä, ehkäistä syrjäytymisistä sekä vahvistaa opiskelijoiden tasa-arvoa. OKM
- Opetus- ja kulttuuriministeriö toteuttaa kevään 2020 aikana lyhyen esiselvityksen yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tilanteesta tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämisestä tutkimus- ja kehittämistoiminnassa. Selvityksen aineistona hyödynnetään korkeakoulujen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmia. Tuloksia hyödynnetään kevään 2020 korkeakoulujen kanssa käytävissä tulossopimusneuvotteluissa. Tilannekuvaa syvennetään käynnistämällä laajempi selvityshanke tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumisesta tutkimus, kehitys- ja innovaatiotoiminnassa (TKI-toiminnassa) vuoden 2020 aikana. OKM
- Tehdään korkeakoulutuksen saavutettavuussuunnitelma. Käydään läpi korkeakoulutuksen sosiaalisen, alueellisen ja kielellisen tasa-arvon toteutuminen sekä eri vähemmistöryhmien korkeakoulutukseen hakeutumisen mahdolliset esteet. Ryhdytään selvityksen pohjalta tarvittaviin toimiin. Korkeakoulutuksen sukupuolisegregaation purkamista on tarkoitus tarkastella osana korkeakoulutuksen saavutettavuutta. OKM
- Hallituskauden aikana toteutetaan poikkihallinnollisesti toimenpiteitä, joilla puututaan nykyistä vahvemmin järjestelmälliseen häirintään, uhkailuun ja maalittamiseen, joka uhkaa sananvapautta, viranomaistoimintaa, tutkimusta ja tiedonvälitystä. Turvataan edellä mainittujen rikosten torjuntaan ja selvittämiseen liittyvät resurssit ja osaaminen. Edistetään syrjintä- ja viharikostilanteen systemaattista seurantaa kansallisesti ja kansainvälisesti. OM
- Toteutetaan seksuaalirikoslainsäädännön kokonaisuudistus, jossa lähtökohtina ovat koskemattomuus ja seksuaalinen itsemääräämisoikeus. Muutetaan rikoslain raiskausmääritelmä suostumuksen puutteeseen perustuvaksi oikeusturvasta huolehtien. OM
- Uudistetaan lähestymiskieltoon liittyvä lainsäädäntö turvaamaan paremmin uhrin oikeudet. OM
- Säädetään rikoslain 6 luvun 5 pykälän mukaiseksi koventamisperusteeksi rikoksen tekeminen sukupuoleen perustuvasta vaikuttimesta. OM
- Sosiaali- ja terveysministeri sekä pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvon ministeri järjestävät seksuaalista häirintää koskevia pyöreän pöydän keskusteluja asiantuntijoiden kanssa. Eri hallinnonaloja koskevien keskustelujen tuloksena muotoillaan suositukset seksuaalisen häirinnän ennaltaehkäisemiseksi. STM
- Sovittelua ei käytetä tilanteessa, jossa se saattaa uhata uhrin oikeusturvaa. Arvioidaan lähisuhdeväkivallan sovittelun jatkamista. STM
- Laaditaan laki ihmiskaupan uhrien auttamisesta, mikä turvaa kuntien mahdollisuuden auttaa. Lisätään sosiaali- ja terveydenhuoltolakeihin viittaukset ihmiskaupan uhreihin. Vastaanottolakia päivitetään niin, että kytkentä rikosprosessiin heikkenee kansainvälisten velvoitteiden edellyttämällä tavalla. STM
- Ihmiskaupan uhrien turvallisesta ja tuetusta asumispalvelusta säädetään ja huolehditaan EU-lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Toiminnan valvonta- ja ohjaustehtävä osoitetaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle. STM
- Tehdään selvitys prostituution tilannekuvasta Suomessa. STM
- Säädetään itsemääräämisoikeutta kunnioittava laki sukupuolten vahvistamisesta. Vaatimus lisääntymiskyvyttömyydestä poistetaan ja lääketieteelliset hoidot eriytetään juridisen sukupuolen korjauksesta. STM
- Sukupuolen voi hakemuksesta korjata täysi-ikäinen henkilö, joka esittää perustellun selvityksen siitä, että hän pysyvästi kokee kuuluvansa korjattavaan sukupuoleen. Sukupuolen korjaamiseen tulee harkinta-aika. STM
- Henkilötunnuksen sukupuolisidonnaisuudesta luovutaan osana henkilötunnuksen uudistamista valtiovarainministeriön selvityksen pohjalta. VM
- Intersukupuolisten lasten itsemääräämisoikeutta vahvistetaan ja luovutaan pienten lasten kosmeettisesta, lääketieteellisesti ei-välttämättömästä sukuelinkirurgiasta. STM
- Hallitus sitoutuu sukupuolten tasa-arvon edistämiseen talousarvioprosessissa. Sukupuolitietoista budjetointia edistetään osana kestävän kehityksen budjetoinnin kehittämistyötä. VM
- Vahvistetaan ja täsmennetään ministeriöille annettavaa budjetin laatimisohjeistusta sukupuolivaikutusten kirjaamisen osalta. Varmistetaan budjetin laatimisprosessissa sukupuolivaikutusten arvioinnin toteutuminen ohjauksella ja seurannalla. VM, STM, muut ministeriöt.
- Ministeriöt sisällyttävät sukupuolinäkökulman suunnitelmallisesti avainprosesseihinsa, erityisesti budjetointiin, tulosohjaukseen ja säädösvalmisteluun. Sukupuolivaikutusten arviointien määrää ja laatua seurataan vuosittain. STM, kaikki ministeriöt.
- Toiminnallista tasa-arvotyötä jatketaan ja vahvistetaan ministeriöissä. Varmistetaan, että kehittämistyölle on käytettävissä tarvittavat henkilöresurssit (koordinaattorit) sekä virkamiesjohdon tuki. Ministeriöt toteuttavat ja seuraavat aktiivisesti toiminnallisia tasa-arvosuunnitelmiaan. Kaikki ministeriöt.
- Sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisen kehittämistä jatketaan koko valtion hallinnossa. STM, kaikki ministeriöt.
- Tasa-arvo-osaamista vahvistetaan valtionhallinnossa. Valtionhallinnolle suunniteltu digitaalinen sukupuolinäkökulman valtavirtaistamiskoulutus otetaan aktiiviseen käyttöön. Ministeriöiden virastojen ja laitosten johto varmistaa henkilöstönsä osallistumisen koulutukseen. Lisäksi ministeriöt sisällyttävät koulutuksiinsa tietoa sukupuolten tasa-arvosta (perehdytyskoulutukset ja muut henkilöstökoulutukset). Tavoitteena on selkeä osaamistason nousu hallituskauden aikana. Hallitus seuraa edistymistä vuosittain. STM, kaikki ministeriöt.
- Vahvistetaan sukupuolittain analysoidun tiedon tuottamista ja käyttöä valmistelun ja päätöksenteon pohjana. Kaikki ministeriöt.
- Tehdään laaja-alainen selvitys/tutkimus koronakriisin terveydellisistä, taloudellisista ja sosiaalisista vaikutuksista sukupuoliin lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Tarkastelu kattaa myös hallituksen päättämien toimien (rajoitustoimet, tukipaketit jne.) sukupuolivaikutukset. Selvityksessä pyritään intersektonaalisuuteen huomioiden sukupuolen lisäksi mm. ikä, sosioekonominen asema, etninen tausta ja vähemmistöryhmät. STM, VM, TEM, OKM, SM ym.
- Suomi vahvistaa EU-tason työtä tasa-arvon hyväksi ja edistää EU:n tasa-arvostrategian tehokasta toimeenpanoa sekä tasa-arvon erityistoimin että sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisella. Suomi on mukana vahvistamassa ja kehittämässä sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista ja sen prosesseja konkreettisin toimin, ml. sukupuolivaikutusten arviointi, erityisesti komission painopistealueilla, kuten digitalisaatiota ja demografista muutosta koskevissa toimissa, ilmastopolitiikassa, talouspolitiikassa ja Agenda 2030:n toimeenpanossa EU:ssa. Suomi edistää sukupuolinäkökulman valtavirtaistamista neuvostotyössä ja sukupuolitietoista budjetointia EU:ssa. VNK, STM ja kaikki ministeriöt.
- Suomi kannattaa samapalkkaisuuden vahvistamista lisäämällä palkka-avoimuutta EU-lainsäädännöllä. Samoin Suomi pitää tärkeänä samanarvoisen työn käsitteen selkiyttämistä. VNK, STM
- Sukupuolten tasa-arvon edistämisen kannalta on keskeistä sosiaalisten oikeuksien pilarin toimeenpano. Suomi pitää erittäin hyvänä sitä, että komissio on käynnistänyt prosessin sosiaalisten oikeuksien pilarin toimeenpanosuunnitelman antamiseksi vuoden 2021 alussa ja vaikuttaa aktiivisesti sosiaalisten oikeuksien pilarin toimeenpanon vahvistamiseen. Sukupuolten tasa-arvon edistämistä ja hyvinvointitalous-ajattelun periaatteita vahvistetaan osana Eurooppalaista ohjausjaksoa. VNK, STM
- Kansainvälisessä ihmisoikeuspolitiikassa Suomi jatkaa aktiivista toimintaansa naisten ja tyttöjen oikeuksien puolustajana. Teema on vahvasti esillä myös Suomen ehdokkuudessa YK:n ihmisoikeusneuvoston jäseneksi kaudelle 2022–2024. Seurataan hyödyntäen Sukupuolten tasa-arvoa EU:n ulkosuhteissa edistävän toimintaohjelman (Gender Action Plan) raportointia korkean tason puheenvuoroista ja kannanotoista, jotka koskevat sukupuolten tasa-arvoa. UM
- Talouden ja toiminnan suunnittelun kautta toimeenpannaan hallitusohjelman tavoite, että vaiheittain uusista kehitysyhteistyöhankkeista 85 prosenttia sisältää sukupuolten välistä tasa-arvoa edistäviä tavoitteita. Tavoitteen toteutumista seurataan vuosittain (hankkeiden lukumäärä ja rahoituksen määrä). UM 8.6. Sukupuolten välinen tasa-arvo valtavirtaistetaan kaikessa kehitysyhteistyössä. Erityisesti painotetaan vammaisten naisten ja tyttöjen asemaa ja oikeuksia. Sukupuolivaikutuksia ja -normeja arvioidaan ja seurataan aiempaa järjestelmällisemmin. Toteutusta vahvistetaan ohjeistuksen, työkalujen ja henkilöstön koulutuksen avulla. Toimeenpanoa seurataan ja arvioidaan järjestelmällisesti. UM
- Lisätään tasa-arvoneuvonantajina ja tasa-arvoasioiden yhteyshenkilöinä toimivien asiantuntijoiden määrää siviilikriisinhallintaoperaatioissa. Suomi tarjoaa omalta osaltaan ehdokkaiksi näihin tehtäviin nykyistä enemmän miespuolisia hakijoita. Varmistetaan, että sukupuolinäkökulma on sisällytetty kriisinhallintakoulutukseen ja -harjoituksiin. SM, UM