Kommunernas företagshälsovård och övergångsbestämmelsen i kommunallagen
Den nya kommunallagen trädde i kraft 1.5.2015
Enligt den ändring av kommunallagen som trädde i kraft 1.9.2013 skulle sjukvårdstjänster inom företagshälsovård som verkar i ett konkurrensläge på marknaden bolagiseras senast 1.1.2015.
Riksdagens förvaltningsutskott ansåg i sitt betänkande (55/2014 rd) att den nya kommunallagen behövde en ny övergångsbestämmelse om bolagisering av sjukvårdstjänster inom företagshälsovården. Utskottet föreslog att den nya övergångsperioden skulle gälla sjukvårdstjänster inom företagshälsovården, vilka utan en övergångsperiod borde bolagiserars. Enligt utskottets förslag tillämpas bolagiseringsskyldigheten från ingången av 2017 på de tjänster som avses i bestämmelsen. Bolagiseringsskyldigheten gäller inte lagstadgade förebyggande företagshälsovårdstjänster. I den nya kommunallagen som trädde i kraft 1.5.2015 (410/2015) finns en övergångsbestämmelse om bolagisering i 150 §.
Bestämmelsen innebär att kommunerna ska bolagisera sjukvårdstjänsterna inom företagshälsovården före utgången av 2016.
Enligt övergångsbestämmelsen ska de kommunala företagshälsovårdsproducenter som bedriver verksamhet i ett konkurrensläge på marknaden under övergångsperioden (1.5.2015-31.12.2016) tillämpa en marknadsmässig prissättning av verksamheten. Marknadsmässig prissättning förutsätter att intäkterna från verksamhet som bedrivs i ett konkurrensläge på marknaden och de rörliga kostnaderna för produktionen och den andel av de fasta kostnaderna som kan hänföras till verksamheten beaktas i prissättningen. Avskrivningar och finansieringskostnader som hänför sig till investeringar ska beaktas som kostnader till de delar som investeringarna i fråga är nödvändiga för att sköta uppgiften. I prissättningen ska dessutom beaktas en skälig avkastning på det kapital som bundits till verksamheten. Av de fasta kostnaderna, investeringsutgifterna och finansieringskostnaderna ska beaktas andelen för den verksamhet som bedrivs i ett konkurrensläge på marknaden. Man måste vara särskilt noga med att hänföra alla kostnader rätt för verksamhet som bedrivs i ett konkurrensläge på marknaden till denna verksamhet samt att offentliga medel som beviljats för annan verksamhet inte används för verksamheten som bedrivs i ett konkurrensläge på marknaden.
I anknytning till övergångsbestämmelsen om bolagiseringsskyldigheten finns det också bestämmelser om pensionsskydd och befrielse från överlåtelseskatt. I övergångsbestämmelsen föreskrivs om pensionsskydd och befrielse från överlåtelseskatt på samma sätt som i ikraftträdelsebestämmelsen för ändringen av kommunallagen.
Kommunerna bör genast börja bereda och planera en bolagisering av sjukvårdstjänsterna inom företagshälsovården,eftersom det är fråga om en lång process där många olika faktorer måste beaktas.Tack vare den förlängda övergångsperioden blir det möjligt att vid planeringen och verkställandet av organiserings- och produktionsansvaret inom den kommunala företagshälsovården samordna de framtida servicestrukturerna och produktionssätten med den kommande strukturomläggningen inom social- och hälsovården.
Det finns anledning för kommunerna att i så stor utsträckning som möjligt samarbeta med varandra i beredningen och planeringen av bolagiseringen, så att verkningarna av den kommande strukturomläggningen inom social- och hälsovården kan beaktas i ett så tidigt skede som möjligt. I enlighet med god företagshälsovårdspraxis bör företagshälsovården tillhandahållas som en helhet så att samma yrkesutbildade personer och sakkunniga inom företagshälsovården tillhandahåller både förebyggande företagshälsovård och sjukvård.
Närmare upplysningar:
Kristiina Mukala, medicinalråd, SHM, tfn 0295 163325